השחתה בריונית • צפו

האנטישמי שהפיל חנוכייה לנהר נעצר, זה העונש שהושת עליו

חודש אחרי שהושחתה חנוכיית הענק באונגוואר, הרשיע בית המשפט את האיש שהודה במעשה - וגזר את עונשו • בקייב, שם הותקפו השנה 2 חנוכיות, נפתחה חקירה פלילית לאחר שבית המשפט חייב את המשטרה (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
השחתת החנוכיה בקייב (צילום: איחוד הקהילות היהודיות באוקראינה)

הרשויות האוקראיניות פועלות להביא לדין אנטישמיים, שבחג החנוכה האחרון תקפו והשחיתו חנוכיות ענק ברחבי המדינה.

היום (שלישי) נודע ל'כיכר השבת' על אדם שנשפט לשנת מאסר בפועל, ולאחר מכן שנה שבה ישוחרר על תנאי, לאחר שהתנכל לחנוכייה באו'זהורוד (אונגוואר) והשליך אותה לנהר.

האיש, ששמו לא פורסם, הודה במעשה המיוחס לו שתועד במצלמות האבטחה, והואשם בהסתה לגזענות ופשע שנאה.

רקע

כזכור, למרות ששליח חב"ד ורב העיר, הרב מנחם מענדל וילהלם, ביקש מראש מהמשטרה המקומית להגן על החנוכייה שהציב - הוא נחרד לגלות באמצע החנוכה כי היא נעקרה ממקומה והושלכה אל תוך נהר אוז' הסמוך.

למחרת, נמצא צלב קרס שרוסס על הקיר בסמוך למיקום החנוכייה, ופתקים אנטישמיים שבהם מואשמים היהודים כמי שגרמו להולודומור - רעב המוני שאירע באוקראינה בשנות השלושים של המאה הקודמת.

משמאל: החנוכייה מוצבת במקומה באושגרוד • מימין: אחרי שהופלה לנהר (צילום: איחוד הקהילות היהודיות באוקראינה)

בשיחה עם 'כיכר השבת' עם היוודע התקרית, סיפר רב העיר הרב מנחם מענדל וילהלם על הרגעים בהם גילה מה נעשה לחנוכייה: "כשראיתי את התמונה של החנוכייה בתוך המים, זה נתן לי כזו הרגשה רעה. זה הזכיר לי את הזמנים שזרקו יהודים למים, בבודפשט, בקמניץ-פודולסק, היו כמה מקומות באוקראינה - פה באזור - שזרקו יהודים למים", אמר הרב.

"הרגשתי שזה מה שהם רצו לעשות. זה נתן הרגשה לא טובה", משתף הרב וילהלם בשיחתו עם 'כיכר', "אבל אנחנו כחב"דניקים, הרבי תמיד חינך אותנו להוציא מתוק מכל דבר מר, אז החלטנו שהם לא ינצחו אותנו. לקחנו חנוכייה אחרת והעמדנו אותה באותו מקום, והדלקנו בנוכחות יהודים מהקהילה".

הרב הוסיף אז כי בקהילה "מקווים שברשויות הביטחון פה יחפשו את הוונדליסטים, ויביאו אותם על עונשם", מה שכאמור קרה כעת.

חקירה נוספת

בידיעה מורחבת שהעלינו ב'כיכר השבת' בשלהי החג, נמנו לא פחות מששה אירועים שכאלו, שאירעו בחנוכה של שנת תשפ"ב, לאחר שבשנה שעברה נרשם רק אירוע אחד של השחתת חנוכיה.

כעת מתפרסם כי בית המשפט האוקראיני הורה למשטרה לחקור וונדליזם כלפי חנוכייה במרכז קייב, לאחר שהמשטרה התרשלה בפתיחת חקירה ו'איחוד הקהילות היהודיות באוקראינה' קבל על כך.

אחת התקיפות בוצעה כבר בערב החנוכה, לאור יום ובמיקום מרכזי מאד בבירה האוקראינית. כפי שדיווחנו ב'כיכר השבת', מספר צעירים נצפו ניגשים אל החנוכייה שהוצבה ברחובה הראשי של קייב - 'חרשצ'אטיק', והחלו להרוס אותה - לקול תרועות ומחיאות כפיים מצד כמה עוברים ושבים.

המשטרה תפסה בהמשך מספר מעורבים. שניים מהם הם אנדריי ראצ'וק ויורי טבנקו. עם זאת, התעכבו הרשויות בעניין חקירה פלילית מסודרת של ההשחתות השונות בקייב כפשע שנאה, ורק בימים האחרונים נודע כי נפתחה חקירה.

אנדריי ראצ'וק הוא צעיר אנטישמי, שנתפס גם בחנוכה שעבר לאחר שהשחית חנוכייה ברובע פדול בעיר. יצויין כי עד כה הוא טרם נענש על מעשיו בשנה שעברה.

בנוסף, השחתה אנטישמית נוספת אירעה השנה בשכונת טרוישצ'ינה שבמערב הבירה, כאשר הופלה ונשברה חנוכייה השייכת לקהילה היהודית של קייב. החנוכייה הושבה למקומה, ובקהילה פנו למשטרה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר