עצות ראש הישיבה

איך מחנכים את הילדים בדורנו? • שיחה נדירה

ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין בשיחה על חינוך הילדים, התייחס בין היתר לנושאים: חינוך בכפייה; עצה לשלום בית; דוגמה אישית של האב; גיהינום ועולם הבא ואמונה • צפו (אקטואליה)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ראש הישיבה מסביר על חינוך ילדים (צילום: ללא קרדיט)

ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין, מסר שיחה מיוחדת להורי תלמידים מתלמוד תורה 'איילת השחר' בבית שמש, במהלכה הסביר איך לחנך את הילדים בבית, וכן התייחס לשלל נושאים החשובים ליסודות של כל בית.

תחילה פתח ראש הישיבה והסביר כי "חינוך בכפייה זה לא חינוך, הילד לא מבין מה רוצים ממנו, וזה משפיע הפוך. חינוך זה רק בדרכי נועם. החינוך נקבע לפי איך שהבית מתנהג בין איש לאשתו, במידה והכל נשעה בידידות ואהבה בלי ויכוחים ובלי צעקות, הילד רואה ומתנהג כך גם כן".

ראש הישיבה נתן עצה פשוטה לשלום בית, "לשתוק ולכבד. האישה אומרת משהו? שתגיד, זה בסדר, אני לא מתווכח אפילו אם אני לא מסכים, וכך הילד יראה אווירה של ידידות בבית".

"כך גם באהבת תורה", המשיך ראש הישיבה, "כשהאבא לומד מה שמעניין לפי טבעו, ומנצל את הזמן שיהיה בית של תורה, בנעימות, עם אהבת תורה בלי כפייה, אלא כי אני נהנה! אז הילד רואה שתורה זה מעניין".

ראש הישיבה הסביר: "צריך להסביר לילד בעדינות, ששווה לו להתנהג טוב, כדי שלא ייצא לו שם רע כשיהיה גדול בשידוכים וגם כשהוא ילד, וגם לתת לו יראת שמים על ידי שיספרו לילד שיש גיהינום, שיידע שיש עולם הבא, שההורים יפחדו מדיני שמים והילד יראה, ואיך עושים את זה? על ידי לימוד בספרי מוסר. אין מה לדאוג, זה לא מזיק לבריאות של הילד שיידע שיש גיהינום ועקידת יצחק ומסירות נפש, ככה דרך התורה. יש הרבה ספרי מוסר ללמוד, חובות הלבבות, שערי תשובה, ארחות צדיקים, מסילת ישרים, פלא יועץ, בן איש חי ועוד, קביעות יום יומית של כמה דקות בבית מוסיף המון יראת שמים בבית".

"אדם שחי עם אמונה יש לו חיים מאושרים", המשיך ראש הישיבה בדבריו, "למשל, כשאחד גורם צער למישהו אחר, אז בדרך הטבע הוא כועס עליו והוא יחזיר לו גם כן, אבל הכל בידי שמים, כל צער וכל טובה זה משמים, אז במידה ואחד מצער את השני - מן השמים רוצים שיצטער, ומה שההוא מצער זה לא הסיבה, אלא מהשמים רוצים שיצטער, אז מה הוא כועס עליו? הרי הצער מגיע לו, ולמה מגיע לו? כל דעביד רחמנא לטב עביד, זה טובתו של האדם המצטער, במה זה לטובתו? לא משנה, זה טובתו ויפשפש במעשיו, אז האדם שציער אותו עשה לו טובה אז אין סיבה לכעוס עליו. ואם אדם חי ככה יש לו חיים מאושרים, גם הפסד ממוני זה מהשמים ולטובתי".

ראש הישיבה סיים את משאו החינוכי ואמר כי "אם חיים ככה בבית, הילדים מקבלים את החינוך הזה גם כן והם מושפעים, אהבת תורה בבית, מידות טובות בבית, ויראת שמים בבית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר