סערה חדשה

יאיר גולן: "מתנחלי חומש - תתי אדם"; בנט גינה בחריפות

סגן שרת הכלכלה ממרצ, שבאמתחתו ישנן אמירות שזעזעו את הציבור כולל השוואה לגרמניה של שנות ה-30', כינה את המתיישבים בחומש "תתי אדם" - כינוי שנתנו הנאצים ליהודים (פוליטי, בארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ד' בשבט תשפ"ב | 06.01.22
סגן שרת הכלכלה יאיר גולן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

סגן שרת הכלכלה, יאיר גולן ממרצ, אמר הבוקר (חמישי) משפט שעורר סערה פוליטית-ציבורית גדולה. גולן, סגן הרמטכ"ל לשעבר שהשווה את ישראל הנוכחית לגרמניה של טרום ימי השואה, תקף בחריפות את המתיישבים בחומש, שנשארו במקום לאחר הפיגוע בו נרצח יהודה דימנטמן הי"ד, וכינה אותם "תתי אדם" - כינוי שנתנו הנאצים ליהודים בתקופת השואה.

בריאיון בערוץ כנסת אמר סגן שרת הכלכלה: "אלו (המתיישבים בחומש; ר"כ) לא אנשים, אלו תתי אדם. הם אנשים בזויים. קלקולו של העם היהודי. אסור לתת להם שום גיבוי, צריך להוריד אותם בכוח מהמקום הזה. ההשתוללות הלאומנית-קיצונית הזו תמיט עלינו אסון".

הדברים הופצו לכל עבר במהירות, וכשעה אח"כ פרסם ראש הממשלה נפתלי בנט, שיאיר גולן הוא חלק מממשלתו, הודעת גינוי חריפה, שיכולה תיאורטית לפגוע בשלמות הקואליציה שלו: "דבריו של יאיר גולן על המתיישבים בחומש מזעזעים, מכלילים וגובלים בעלילת דם. ההתיישבות ביהודה ושומרון היא החלוציות של ימינו", כתב ראש הממשלה.

בתגובה על גינוי בנט, צייץ יאיר גולן את תשובתו - בה לא חזר בו מדבריו: "התייחסתי למשחיתי קברים, תוקפי תמימים, הורסי רכוש לא להם. איך נכון להתייחס לאנשים כאלה, איך נכון לכנות אנשים שכאלה? הגיע הזמן לומר את האמת - זו לא היהדות שלנו".

ראש האופוזיציה נתניהו תקף - ושיגר מסר לראש הממשלה: "המתיישבים ביהודה ושומרון אינם 'תתי אדם'. המתיישבים הם ציונים חלוצים שמיישבים את נחלת אבותינו. אחרי האמירה המבישה הזו, שלקוחה היישר מהטרמינולוגיה הנאצית נגד העם היהודי, בנט חייב לפטר את יאיר גולן עוד היום".

שר החוץ, יאיר לפיד, קרא לגולן לחזור בו: "אני מגנה כל שיח פוגעני שגורר את החברה הישראלית לקיצוניות מקטבת והרסנית. אני מצפה מחברי הקואליציה לתת דוגמא אישית של שיח מכבד והוגן גם כלפי מי שחושב אחרת מאתנו. היכולת שלנו לחיות כאן יחד תלויה באיך אנחנו מדברים על הדברים עליהם אנחנו חלוקים".

שר הביטחון, בני גנץ, צייץ: "אני מגנה בתוקף את אמירתו של סגן השר גולן. כמי שביקר את משפחת דימנטמן ופגש בחלק מהאנשים שנמצאים בחומש, אני קובע כי לצד העובדה שיש לנהוג לפי חוק, מדובר באנשים ערכיים שאוהבים את הארץ והמדינה לא פחות מאף אחד אחר. כנבחרי ציבור, מוטלת עלינו החובה לקדם שיח מאחד ולא שיח מפלג".

שרת הפנים, איילת שקד, גינתה גם היא: "דבריו של יאיר גולן מחפירים ומביישים את עברו. מתיישבי חומש הם חלוצים, מיישבי הארץ ואוהביה. הישיבה בחומש מפיצה תורה ואור, שמגרש מעט מן החושך הזה. יאיר גולן ימשיך לברבר עצמו לדעת והחלוצים הנפלאים האלה ימשיכו ליישב את הארץ".

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, חבר הקואליציה של יאיר גולן, מסר: "אני מתבייש בביטוי המכוער והמיותר. לא, מתיישבי חומש הם לא תת אדם אלא אזרחים ישראלים שחושבים אחרת ויש עמם מחלוקות עמוקות. תת רמה בשיח ובניהול המחלוקות בתוכנו לא יקדמו אותנו, רק יפרקו אותנו מבפנים".

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', תקף: "'תתי אדם' הוא כינוי שניתן ליהודים על ידי הנאצים. לאנשי המחנה הלאומי בנט ושקד אומרים 'עופו לנו מהעיניים', ואת אנשי השמאל הקיצוני האוטו-אנטישמי הם מחבקים. מדינת ישראל בסכנה".

יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, אמר: "ההסתה הנוראית כלפי אחינו המתיישבים מגיעה לשיא חדש. מי פילל שדווקא במדינת היהודים, חבר ממשלה יכנה יהודים 'תתי אדם' - אמירה קשה ומקוממת, המזכירה תקופות קשות בהיסטוריה. חברי הממשלה הלא לגיטימית הזאת שוברים מידי יום שיאי שפל חדשים. בושה וחרפה".

מתן פלג, יו''ר תנועת אם תרצו, תקף: "האחרונים שהשתמשו במילים 'תת אדם' כלפי יהודים היו הנאצים. מדובר באמירה נוראה ומחפירה. ההבדל בין מחלוקת לבין דה-הומניזציה קיצונית כלפי יהודים ושלילת זכות הקיום שלהם היא מזעזעת. אנו מזמינים את יאיר גולן לבקר ביד ושם ובמוזיאון לוחמי הגטאות כדי לרענן קצת את זיכרונו. בושה''.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר