ריאיון בלעדי • צפו

השופטת החרדית: 'כשרציתי להתקדם אמרו לי 'אין סיכוי''

ביראיון נדיר למשתתפי וועידת 'אחת ועוד אחת' של 'כיכר' סיפרה השופטת רוחי פרייר איך הגיעה לתפקיד ועד כמה כדאי לשמור על ערכים במלואם • ראיון מעורר השראה (ועידת כיכר)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

בוועידת 'אחת ועוד אחת' ראיינה ד"ר מרים-נחמה יפה את השופטת החרדית רוחי פרייר בראיון נדיר ומלא השראה.

בראיון סיפרה פרייר על הבית ממנו הגיעה ועד לכס השופטת החרדית הראשונה בתפקיד החשוב והמחייב הזה.

פרייר סיפרה שגדלה בבית צנוע עם ערכים יוצאים מן הכלל: "הורי אמרו לנו ששום דבר לא בא לבד, עלינו לעבוד קשה. גדלנו בבית עם ערכים אמתיים".

"אפילו שגדלתי בבית חרדי ידעתי שכל עוד זה לא מנוגד לחוק או ליהדות - אני יכול לעשות מה שאני רוצה. אף פעם לא חשבתי שיש משהו שאני לא יכולה לעשות"

אז איך התחיל הסיפור בעצם?

"הרבה פעמים אנשים רוצים שאספר בשלושים דקות שלושים שנה, אבל זה בלתי אפשרי", עונה פרייר בחיוך, "אבל על קצה המזלג: סיימתי תיכון בגיל 17, באותה תקופה נשים לא יכלו ללמוד בקולג' ולמדתי קורס בתיכון להיות מזכירה של עורך דין, חשבתי שזו תהיה העבודה הכי טובה שתעשה אותי מאושרת לנצח והשגתי עבודות מעולות והייתי באמת מאושרת. עד גיל שלושים. אז הבנתי שאני יכולה לעשות יותר והראש שלי משועמם. באותה תקופה הקולג' פתח את דלתותיו לקהילה החרדית. היו קורסים נפרדים לגברים ונשים ולא היו שיעורים בשבתות וחגים.

"היו לי שלושה בנים ובמהלך שנות לימודי נולדו לי שלושת הבנות שלי. כולם אמרו לי שזה בלתי אפשרי. בכל צעד כולם אמרו לי אין סיכוי ואמרתי להם, מאיפה לכם? אם ה' רוצה שזה יקרה - זה יקרה. אני פשוט צריכה לנסות. המשכתי ללמוד במשרה חלקית.

"לקח לי עשר שנים להוציא תואר במשפטים. וכשהשגתי את זה הייתי שמחה ומאושרת. תודה ה'. ומיד שאלתי 'מה הצעד הבא?'

"באותו תקופה דוד שלי, דובי שמידט, היה שופט, הוא היה המנטור שלי. אחרי שהייתי עורכת דין עשר שנים הוא הודיע לי שהוא פורש ואם אני רוצה להיות שופט אצטרך להתמודד בבחירות על המושב שלו בבית המשפט".

פרייר ממשיכה בסיפורה המרתק: "הכל בהשגחה פרטית, איך ה' מארגן הכל, כולם אמרו שבחיים זה לא יקרה, אבל אם האמת רוצים שמשהו יקרה ועובדים קשה ויש אמונה שה' יכול לגרום לזה לקרות, גם את יכולה לגרום לזה לקרות"

מה האתגרים שהתמודדת איתם במהלך השנים ואיזה פשרות עשית כדי להגיע למקום שבו את נמצאת כיום?

"היה לי מאוד חשוב לא להתפשר על הערכים החסידיים שלי, על המסורות ועל קיום המצוות, אלו דברים שמבחינתי היו חייבים להישאר אותו הדבר. לכן", מודה פרייר, "התקדמתי מאוד לאט. ומבחינת 'פשרות', נשים מקבלות עזרה. בבקשה אל תחשבי שאת צריכה להיות גיבורה ולעשות הכל לבד, תשיגי עזרה בעבודות הבית ועם הילדים כי אחרת תישחקי.

"דבר נוסף: בבקשה אל תמהרי. בבקשה תתקדמי לאט. אנשים שניסו להתקדם מהר מאוד בסוף נשחקו. כשעשיתי את הדרך שלי לאט היה לי זמן להתרגל לשינוים ואהבתי את זה.

"הקריאה שלי לנשים חרדיות לעולם אל תתפשרו על הערכים הדתיים שלכן כי אתן לא צריכות! הפוך - אנשים כיבדו אותי".

מה הערכים שמנחים אותך בעבודה כיהודייה וכאישה?

"מבחינת ערכים יהודיים זה "צדק צדק תרדוף" וגם: "אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו.

"ברמת המיקרו, בשבילי, בשביל הנשים החרדיות, לפעמים זה מאתגר כי אנחנו לבושות אחרת - אבל עלינו להבין שהערכים האלה לא ימנעו ממנו להצליח".

פרייר סיפרה בהרחבה דוגמאות עד כמה כדאי לאישה החרדית לא לוותר על קוצו של יוד בקשר שלה מול הקב"ה כי זה לא אמור למנוע ממנה להצליח, להיפך, כאמור, אנשים מכבדים את זה

"כשאת דתייה והולכת לעבודה יש לך המון הזדמנויות לקדש שם שמיים".

פרייר מוסיפה עצה חשובה לסיום: "אני חושבת שאנשים שיש להם הפרעות אישיות מנסים לנצל נשים לפעמים אבל אל תאפשרי לאנשים שינצלו אותך".

"אאחל לכן בהצלחה ולכל הנשים: תשקיעו ככל האפשר, אל תמהרו, פתחו סידור עם תהילים ותתפללו שאלוקים ייתן לכם הצלחה"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר