מציין שנה לכהונתו

ביידן מאיים: "פוטין ישלם מחיר כבד אם יפלוש לאוקראינה"

ג'ו ביידן ערך מסיבת עיתונאים מיוחדת לציון שנה לכניסתו לבית הלבן, בה כוחו הדל בקונגרס הורגש ועיכב את תוכניותיו הגדולות. בדבריו שיגר מסר מאיים לפוטין, והבטיח: "ארוץ שוב ב-2024" (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

שנה חלפה מאז נכנס לתפקידו הנשיא ה-46 של ארה"ב, ג'ו ביידן, שנחשב לאחד הפוליטיקאים הוותיקים שהגיעו לתפקיד אחרי דרך ארוכה בפוליטיקה הארצית, ובקרב אזרחי ארה"ב אהדתו נמצאת בשפל. לפי מכון "גאלופ", מטובי מכוני הסקרים באמריקה הצפונית, שיעור התמיכה בביידן עמד השנה על ממוצע של 48.9% בלבד, טוב יותר רק מהממוצע שהיה לדונלד טראמפ.

הרקע לבעייתיות הציבורית מגיע גם ממהלכיו ביחסי החוץ, כגון היציאה החפוזה מאפגניסטן, אך בעיקר בשל אי הצלחתו לקדם מיזמים משמעותיים, שהיו חלק ניכר במערכת הבחירות שלו, בגלל הרוב הדמוקרטי המצומצם בקונגרס. אחת התוכניות המרכזיות של ביידן, שהייתה אמורה לעלות לאזרחי המעצמה הגדולה בעולם טריליוני דולרים, הוקפאה לעת עתה מכיוון שנשיא ארה"ב לא הצליח לשכנע את אחד מנציגי מפלגתו, הדמוקרטית, לתמוך - וכך נעלם הרוב.

כשבמחשבותיו הדברים הללו, קיים אמש (רביעי) ביידן מסיבת עיתונאים מיוחדת, לציון שנה לכניסתו לבית הלבן, והתמקד במגוון נושאים, בהם עולמיים, ובעיקר אחד החשוב לנו.

הנשיא התייחס לשיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן בווינה, שלא מתקבלות בעין יפה בישראל, וציין כי "ישנה התקדמות מסוימת בשיחות", אחרי שבכירים בממשלו כבר העריכו שהמו"מ בדרך לפיצוץ. לדבריו, כמה מהמעצמות שלוקחות חלק בשיח העקיף בין ארה"ב לאיראן "מצדדות בעמדת וושינגטון בשיחות".

ביידן דיבר גם על המתיחות בגבול רוסיה-אוקראינה, והחשש במערב מפלישה רוסית וממלחמה חדשה באירופה, שיכולה להתדרדר למלחמה רחבה יותר. נשיא ארה"ב שב והזהיר את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מ"עיצומים חסרי תקדים" במקרה שאכן יחליט לפלוש לאוקראינה. לדבריו, פוטין "מעולם לא ראה עיצומים כאלו".

עם זאת, נשיא ארה"ב ציין שהוא לא מאמין שפוטין מעוניין במלחמה של ממש בין רוסיה לאוקראינה - והוסיף שעדיין קיימת אפשרות שיקיים מפגש פסגה עם פוטין על המתיחות בגבול אוקראינה. ביידן הזהיר שבמקרה שבו הפלישה הרוסית לאוקראינה תהיה נרחבת, התגובה למהלך תהיה "מסיבית".

בכיר בממשל האמריקני אמר שכל ניסיון של צבא רוסיה להשתלט על חלק מאדמת אוקראינה ימיט על רוסיה תגובה כלכלית חריפה. "אף אפשרות לא יורדת מהשולחן בכל הנוגע לעיצומים על רוסיה", אמר הבכיר. "אנחנו נערכים לעיצומים על המוסדות הפיננסיים הכי גדולים ברוסיה במקרה של פלישה".

ביידן התייחס לאחר מכן גם לביקורת על הנסיגה המהירה של צבא ארה"ב מאפגניסטן והסביר כי "לא הייתה דרך קלה יותר לעזוב את אפגניסטן אחרי 20 שנה". הוא הבהיר שאין לו חרטות על האופן שבו האמריקנים יצאו מאפגניסטן, והוסיף: "אם לא היינו יוצאים משם - היינו צריכים לשלוח לשם הרבה יותר כוחות".

ביידן, כבר בן 79, ניסה לחזק את תדמיתו הציבורית כשהודיע במסיבת העיתונאים שהוא מתכוון להתמודד בבחירות 2024, בהן יהיה בן 82, והבטיח שיעשה זאת שוב עם סגניתו, קמלה האריס: "היא תהיה השותפה שלי, ואני מבטיח שאצא יותר אל השטח לפגוש אמריקנים", אמר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר