מגזין 'כיכר'

מלחמת עולם: האם קברי הצדיקים באוקראינה - בסכנה?

אוקראינה היא אחת מהמדינות העשירות בקברי צדיקים. מציון רבי נחמן מברסלב באומן, דרך ציונו של הבעל שם טוב, ועוד רבים • מה יקרה לקברי הצדיקים כשתפרוץ המלחמה עם רוסיה? יצאנו לבדוק (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

את העימות שיצרה רוסיה מול אוקראינה אני מסקר כבר כמה שבועות, וכמו תמיד אני מחפש גם הקשר אלינו, מדינת ישראל הקטנה, מדינת היהודים.

ארה"ב ובריטניה הודיעו כי יצמצמו את נוכחות אנשי השגרירות, והחזירו משפחות של דיפלומטיים מאוקראינה הביתה - מחשש לשלומם במקרה שתפרוץ מלחמה. גם משרד החוץ בישראל מבקש מכל מי שיוצא לאוקראינה להצהיר כי הוא יוצא למדינה - ובמקרה של מלחמה, משרד החוץ יוכל לעקוב ולראות שהכל בסדר איתו.

אוקראינה היא אחת מהמדינות העשירות בקברי צדיקים. מציון רבי נחמן מברסלב באומן, דרך ציונו של הבעל שם טוב, המהרש"א ועוד רבים...

בתקופה האחרונה נשאלנו רבות: איזה קברי צדיקים עשויים למצוא את עצמם בזירת האש? האם יהיו קברים שימצאו את עצמם בשליטה רוסית? יצאנו לבדוק.

רקע

למי שלא עקב אחרי ההתפתחויות נספר בקצרה כי במערב הולך וגובר החשש מפלישה רוסית לאוקראינה, שטוענת כי היא בסך הכל מגנה על ביטחונה מפני התפשטות ברית נאט"ו (ברית צבאית בין מדינות אירופאיות וצפון אמריקאיות).

הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, מכחיש כי הוא מתכוון לפלוש, אבל כל הסימנים מראים כי בחודש הקרוב רוסיה עשויה לפלוש לאוקראינה.

ההכחשה הרוסית על פלישה אפשרית שמה עוד יותר בערפל את המידע כמה עמוק יפלוש הצבא הרוסי לאוקראינה, וממילא סימן שאלה גדול מרחף על עתידם של קברי הצדיקים.

מאיפה רוסיה תפלוש?

על פי ההערכות של נאט"ו, כמאה אלף חיילים רוסים כבר נמצאים באזור הגבול ומתכוננים לפלישה למדינה השכנה. במפה ניתן לראות את מיקומי הכוחות המשוערים שהציבו הרוסים.

נוסיף לכל זה טענה כי רוסיה בודקת את האפשרות לפלוש דרך בת בריתה, הדיקטטורה האחרונה באירופה - בלארוס, שם גם כן לא נמצאים מעריצים גדולים של אוקראינה.

מה הסיכון לקברי צדיקים?

על המצב בין רוסיה לאוקראינה אפשר לדבר רבות, אבל בכל זאת, מה הסיכויים שבשביל לנסוע לציונו של הבעש"ט תקבלו חותמת רוסית בדרכון ולא אוקראינית?

הסיכוי - נמוך. נמוך מאוד. ההערכות, נכון לעת כתיבת שורות אלו, מדברות על פלישה שלא תגיע עד לעומק אוקראינה, וכנראה שהרוסים לא ינסו להגיע לקייב, אם כי אי אפשר להיות בטוחים בשום דבר.

מבדיקה שערכנו, רוב קברי הצדיקים נמצאים יותר באיזור הקרוב לאירופה, ולגבולן של מדינות כמו רומניה, מולדובה, הונגריה וסלובקיה - כך שהסיכוי שהרוסים יגיעו עד לקצה השני של אוקראינה, הוא אכן קלוש.

ובכל זאת, לא ניתן לקבוע בוודאות כי כל הקברים יהיו בטוחים, ודאי לא בימי המלחמה - כשזו תפרוץ, במיוחד אלו המעטים שכן קרובים לאיזור הגבול בין המדינות היריבות. בנוסף, עדיין קיים סיכוי שרוסיה תחליט לנסות לפלוש דרך בלארוס, ומשם להתקדם לקייב. במקרה כזה - כל הקלפים נטרפים מחדש, מכיוון שבאיזור קייב קיימים ציונים רבים שעשויים להיות תחת כיבוש רוסי.

האם מסוכן לנסוע?

שאלת השאלות היא כמובן - האם מסוכן לנסוע כעת לאוקראינה?

ברגע הראשון, אני חושב על עד כמה ישראלים מכירים מלחמות ולא יתרגשו ממלחמה כזו כשתפרוץ. אבל עדיין, מדובר פה במלחמה, אם תפרוץ, בין מעצמה למדינה יחסית חלשה, ודברים יכולים להתפתח לכל מיני כיוונים, בפרט אם העולם יחליט להתערב והמשבר יתעצם.

לא סתם החליטו ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות להחזיר משפחות של דיפלומטים חזרה למולדת. גם בישראל מבקשים כעת להודיע למשרד החוץ במקרה שאתם טסים, כדי שיוכלו לעקוב אחר מצבם של הישראלים שם, כך שאם אתם רוצים לטוס, כדאי מאוד שתעדכנו את הגורמים הרלוונטים.

כך או כך, כצאצא למשפחת אדמו"רי חסידות סטרעטין שרבים מאדמו"ריה טמונים באוקראינה, אני בטוח שזכותם של הצדיקים תגן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר