התחזית ועדכונים שוטפים

סופת "אלפיס" - בישראל; גשם בכל הארץ ושלג בירושלים

בשעות הלילה החל לרדת גשם בצפון הארץ, והוא יתפשט בהדרגה למרכז; הרוח תתחזק, ייתכן ברד; משעות אחר הצהריים הסערה תתגבר, והרוחות יתחזקו; ומתי יגיע השלג לירושלים? התחזית (בארץ)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ד בשבט תשפ"ב | 26.01.22
שלג בירושלים; ארכיון (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

במהלך הלילה (רביעי) הסופה "אלפיס" - הגיעה לישראל. גשם החל לרדת בצפון הארץ, ובהמשך היום הוא יתפשט לכל הארץ. שלג, צפוי לרדת בהרי הצפון והמרכז - כולל בירושלים. על פי נתוני המדידה של רשות המים מפלס הכנרת עומד הבוקר על 210.545-, עליה של 2 ס"מ. 1.745 מ' מקו אדום עליון.

עדכון חסימות בעקבות מזג אוויר:

  • כביש 99 מצומת שיאון לצפון.
  • כביש 959 מצוק עורבים (קלע) לצפון.
  • כביש 91 מצומת קדמת צבי לצפון.
  • כביש 98 מצומת הבשן לצפון.
שלג בקיבוץ עין זיוון (צילום: תיירות עין זיוון)

במהלך הבוקר והצהריים, הגשם יתפשט מהצפון למרכז הארץ ולצפון הנגב ויהיה מלווה בסופות רעמים. בחרמון, בצפון רמת הגולן ובפסגות הגבוהות של הרי הגליל - ירד שלג.

שלג החל לרדת בצפון הגולן ועבודות פילוס הכבישים החלו (צילום: מועצה אזורית גולן)

משעות הצהריים הגשמים יתפשטו עד לצפון הנגב ובדרום הארץ צפוי גשם מקומי. ינשבו רוחות חזקות במהירות של כ-60 קמ"ש. משעות אחר-הצהריים והערב יחל לרדת שלג בהרי הצפון והמרכז כולל בירושלים. קיים חשש להצפות בערי החוף ולשיטפונות בנחלי מדבר יהודה וים המלח. תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות וייעשה קר מהרגיל לעונה.

שלג החל לרדת בצפון הגולן ועבודות פילוס הכבישים החלו (צילום: מועצה אזורית גולן)

במהלך הלילה יהיה סוער. ירד גשם לפרקים מלווה בסופות רעמים מצפון הארץ ועד צפון הנגב. בהרי הצפון והמרכז ירד שלג כולל ירושלים. ינשבו רוחות חזקות. חשש להצפות בערי החוף ולשיטפונות בנחלי מדבר יהודה וים המלח.

ההערכה היא שהשלג בירושלים ירד גם במהלך הלילה והוא ייערם בין 10 ל-20 ס"מ, בעיקר בשכונות הגבוהות.

שלג החל לרדת במועצה המקומית מַסְעָדֶה שבצפון רמת הגולן (צילום: כב"ה צפון)

הטמפרטורות החזויות היום והלילה:

  • ירושלים - 3-8
  • תל אביב-יפו - 9-13
  • חיפה - 7-10
  • באר שבע - 4-13
  • צפת - 2-4
  • טבריה - 8-11
  • אילת - 9-18
(באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי)

הצירים שיחסמו לתנועה ברמת הגולן בשל תנאי מזג האוויר:

  • חסימה צומת הטנק כביש 99
  • חסימה צומת מצוק עורבים כביש 959
  • חסימה צומת קדמת צבי צפון כביש 91
  • חסימה צומת המפלים כביש 87
  • חסימה צומת רמת מגשימים כביש 98
שלג באודם (צילום: אורי קלנר)
שלג באודם (צילום: אורי קלנר)
שלג באודם (צילום: אורי קלנר)

מחר, יום חמישי, יוסיף לרדת גשם לפרקים מצפון הארץ ועד לצפון הנגב. בחרמון ובצפון רמת הגולן יוסיף לרדת שלג. עד שעות הצהריים עדיין ייתכן שלג קל בפסגות הגבוהות של הרי הגליל והמרכז. חשש קל משיטפונות במדבר יהודה וים המלח והצפות מקומיות בערי החוף. יוסיפו לנשב רוחות ערות ברוב האזורים ויוסיף להיות קר מהרגיל לעונה.

ביום שישי, בצפון הארץ ובמרכזה עדיין צפוי גשם לפרקים מלווה בסופות רעמים בודדות. בחרמון ובצפון רמת הגולן יוסיף לרדת שלג, ועדיין ייתכן שלג קל בפסגות הגבוהות של הרי הגליל. בצפון הנגב ייתכן גשם מקומי. הרוחות יחלשו. במדבר יהודה וים המלח קיים חשש משיטפונות. עדיין קר במיוחד.

בשבת קודש יהיה מעונן חלקית עד מעונן. גשמים מקומיים, ברובם קלים, עדיין צפויים לרדת בצפון הארץ ובמרכזה, בעיקר לאורך מישור החוף. הגשמים יתמעטו בהדרגה במהלך היום. יוסיף להיות קר מהרגיל.

ההיערכות לסופה

משטרת ישראל וגופי ההצלה נערכו לקראת הסופה. כוחות החילוץ והמערך האווירי של המשטרה נפרשו במוקדים שונים, וכוחות מכבי האש נערכו לפעול בתנאי שלג. משטרת ישראל ממליצה לאזרחים להימנע מנסיעות שאינן הכרחיות.

גם בארגון 'איחוד הצלה' נערכים לסופה והעבירו היום רכבי שטח ממרכז הארץ לערים ירושלים, צפת וביתר עילית. הרכבים יאפשרו למתנדבי איחוד הצלה להמשיך להגיש טיפול רפואי מהיר לחולים ופצועים גם במקרה של חסימת כבישים בשל השלג.

כללים להתנהגות נכונה בשעת הסופה שיכולים להציל חיים:

מפלסים תת קרקעיים - אין להיכנס לחניונים ומפלסים תת קרקעיים, ואין להיכנס למעליות במפלסים תחתיים באירועי גשם משמעותיים.

הרחצה בים - אסורה ומסוכנת.

רוחות חזקות - רוחות עלולות להוביל לקריסת עצים ולהשלכת חפצים מסוכנת. יש לקשור את החפצים שעלולים לרוח בעל ידי רוחות סערה.

נהיגה ברכבים - יש להדליק אורות בכל נסיעה, לנהוג לאט, ולהאט בצורה משמעותית לפני עיקולים בדרך. בנוסף - כשהכביש רטוב מרחק הבלימה גדל ולכן חובה לשמור מרחק גדול יותר בנסיעה בגשם. יש לאחוז את ההגה בשני ידיים - כניסה לשלולית עמוקה עלולה להסיט את הרכב לצדדים. כמו כן חשוב להימנע מלהיכנס לבורות מים עמוקים או מקומות עם זרימת מים חזקה. וכמובן - לתת זכות קדימה להולכי הרגל שנאלצים להתמודד עם פגעי מזג האוויר.

תחזוקת הרכב - חובה לבדוק שהצמיגים תקינים ומנופחים בלחץ האוויר המדויק. לנקות את שמשות הרכב, וכן לנקות את הפנסים הקדמיים והאחוריים.

מנהל אגף המבצעים באיחוד הצלה, מושיקו מוסקוביץ, מספר על ההכנות לסופה (צילום: איחוד הצלה)

היערכות בירושלים ובמועצות

בתום הערכת מצב שקיימה עיריית ירושלים הערב נמסר כי על-פי התחזיות, החל ממחר בשעות אחה"צ צפוי לרדת שלג בעיר שיגיע עד לגובה של 15-20 ס"מ.

בשל כך, בתאום ארגון ההורים העירוני הוחלט כי מחר, יום רביעי - יום הלימודים בעיר יסתיים בשעה 15:00, בכל מערכת החינוך (צהרונים, בתי ספר, חינוך מיוחד ומעונות יום).

עוד הוחלט כי עובדי עיריית ירושלים יסיימו את יום עבודתם בשעה 15:00 (להוציא עובדים חיוניים). בעירייה מדגישים כי הם ממליצים למי שלא צריך להיות בחוץ להישאר בקרבה לביתו משעות אחה"צ, ושההחלטות מתקבלות למען התושבים והשמירה על בטיחותם.

הסופה הגדולה צפויה להגיע במהלך יום רביעי אל העיר צפת ובעיריית צפת נערכו מבעוד מועד שכן המערכת הקרובה צפויה לעטוף את העיר הצפונית בלבן. מערכת החינוך תפעל עד השעה 12:00 ולאחר מכן - תלמידי בתי הספר ימשיכו בביתם בלמידה מרחוק. גני הילדים יסיימו את פעילותם גם כן בשעה 12:00.

הבוקר התכנס מטה החירום העירוני של עיריית צפת לדיון נוסף לקראת מזג האוויר הסוער הצפוי במהלך השבוע, במטרה להיערך לשלג שצפוי לפקוד את העיר בשיא המערכת ולאור הצפוי לכמויות משמעותיות הוא לגרום לחסימות צירים.

בהתאם לתחזיות מזג האוויר הסוערות, הודיע ראש העיר שוקי אוחנה על גיוס כלל בעלי התפקיד הפועלים בחירום. במחסני החירום תדלקו את הגנרטורים והכינו 25 טון מלח.

"אני קורא מכאן לתושבים להעירך מבעוד מועד, להקדים סידורים, קניות והגעה לבית ביום רביעי עד שעות הצהרים", אמר ראש העיר שוקי אוחנה והוסיף כי "היערכות מוקדמת של תושבים, תאפשר למערך החירום העירוני לטפל בקריאות חירום מצילות חיים בלבד. אני מבקש מהתושבים לשתף פעולה, להקדים חזרה לבתים ולהערך לגל הקור והשלג בהתאם".

בנוסף בעיריית צפת הוציאו הודעה עם שורת המלצות לתושבי העיר הצפונית כפועל יוצא מלקחי העבר: גיזמו עצים וענפים בגינות פרטיות בסמיכות לכבלי חשמל; הקדימו קניות וסידורים ליום שלישי; רכשו מראש תרופות ומוצרי היגיינה נדרשים, כולל מזון לתינוקות; מומלץ להחזיק בבית תאורת חירום/פנס על סוללות ומטען נייד; לילות קפואים גורמים לעתים לקיפאון בצנרת המים. החזיקו פקק לדוד השמש; דאגו מראש לבני משפחה מבוגרים ותושבים בעלי מוגבלות; הניחו תנורים במרחק רב ככל שניתן מריהוט וחומרים דליקים אחרים.

במועצה האזורית גוש עציון ממשיכים להיערך לסופת השלגים בתיאום עם כלל הגורמים. חברת החשמל הציבה גנרטור בדרום מזרח הגוש ומחר יגיע צוות מטעמה לסיור באזור. במקביל, תפרוש חברת נתיבי ישראל כלי פינוי שלג במקומות המועדים על מנת לפתוח את הצירים שעשויים להחסם בשלג.

תלמידי מערכת החינוך בגוש קיבלו הודעה על קיצור יום הלימודים מחר, והוא יסתיים בשעה 13:15. הודעה בנוגע לקיום לימודים ביום חמישי תצא מאוחר יותר בהתאם להערכות ולהתקדמות הסופה. במועצה ממליצים לנהגים להקדים את הנסיעה על הצירים לשעות הצהריים על מנת להימנע מצירים חסומים ומצבים מסוכנים.

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן אמר בישיבת ההכנה לשלג: "ירידת שלג בגוש עציון זהו אירוע מיוחד במועצה. אנו נערכים היטב לסופת אלפיס, בכדי שתושבי הגוש והמבקרים הרבים שיבואו לראות את המראה עוצר הנשימה של הרי גוש עציון מכוסים לבן, יוכלו לנוע בבטחה. אנו רואים בכך חשיבות רבה ונמלא את המשימות הנדרשות בכל הרצינות. הציבור מוזמן לבוא עם ילדיהם אלינו, לשחק בשלג וליהנות מחבל הארץ היפה הזה. העיקר - סעו בזהירות".

גם במועצה האזורית שומרון נערכים לשלג שיירד במקומות הגבוהים, ביישובי גב ההר: יצהר הר ברכה וכן במגדלים.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן הנחה להיערך למתן מענה ביישובים לאירועי חירום ולתקלות חשמל. מטה חירום מועצתי נפתח, נעשתה הערכות מול חברת נתיבי ישראל, מקורות חברת חשמל וכוחות הבטחון. כמו כן אגף בטחון אגף שפ"ע אגף הנדסה חינוך ורווחה במועצה נערכים למתן מענה. המועצה מעמידה טרקטורים לפילוס השלג. כמו כן ראש מועצת שומרון יוסי דגן שוחח עם מנכ"ל חברת נתיבי ישראל ניסים פרץ וסוכם כי נתיבי ישראל יגבירו כמות כלים לפילוס שלג לטובת המקומות הגבוהים בשומרון.

הורכבו שרשראות שלג לאמבולנסים, לישובים בסבירות גבוהה לשלג. מגדלים, יצהר, הר ברכה, נפתח חפ"ק, שוריינו גנרטורים לישובים בגב ההר לצורך הכנת מועדון בכל ישוב שישמש כ "נקודה חמה" שיש בו חיבור חשמל וחימום למקרה של הפסקות חשמל ישוביות. התקיימו הערכות מצב בישובים, צוותי חירום ישוביים נערכים למתן מענה למשפחות בגבעות המרוחקות.

כמו כן בתיירות שומרון נערכים לקלוט את אלפי המטיילים שצפויים להגיע לטייל בנופים עוצרי הנשימה של הרי השומרון בשלג מייד בתום הסערה. המקומות שצפויים למשוך את המטיילים הם הגן הלאומי הר גריזים, מצפה יוסף, יקב הר ברכה, השכונה השומרונית, יצהר, הר ברכה יקב כביר ועוד.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן: "אנחנו נערכים למערכת חורפית קשה ולשלג בהרים הגבוהים, בגב ההר ומגדלים. אנחנו נמצאים בקשר עם הנהגות הישובים ועם כלל המערכות בהם נתיבי ישראל, חברת חשמל וכוחות הבטחון, צר לי שלמרות כל הדיבורים גם בחורף הזה ההתיישבות הצעירה עם אלפים רבים של תושבים בהם תינוקות וילדים יהיו ללא חשמל סדיר וללא חימום. אנחנו נערכים לעזור ולהקל גם על ההתיישבות הצעירה בחורף, אנחנו נערכים לעבור את הסופה בצורה בטוחה בטיחותית וכמובן לאחר הסופה אנחנו נערכים לארח את עשרות אלפי המטיילים כמו בכל שנה שיבואו להנות מהשלג בנופים עוצרי הנשימה של השומרון, חצי שעה מתל אביב".

היערכות התחבורה הציבורית

לקראת מזג האוויר הסוער, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, והגופים הכפופים אליו, השלימו את היערכותם.

על פי תחזית השירות המטאורולוגי במשרד התחבורה, מערכת מזג אוויר שתחל מחר ("אלפיס"), תימשך עד ליום חמישי בבוקר. המערכת תכלול גשם משמעותי, רוחות חזקות בעוצמה של 60 עד 80 קמ"ש, בעיקר מהצהריים, ושלג שיחל לרדת לפנות בוקר בצפון רמת הגולן ובחרמון, ויתפשט בהדרגה במהלך היום גם לגליל ולהרי המרכז, הרי ירושלים ואזור יהודה ושומרון, בעיקר בהרים בגובה של 700 מטרים ומעלה.

תיתכן היערמות משמעותית של שלג על הקרקע וקיים חשש להצפות מקומיות לאורך החוף ולשיטפונות בנחלי מדבר יהודה. ביום חמישי השלגים יפסקו בהדרגה, אך הגשם ימשך עד סוף השבוע.

במטרה לשמור על בטיחותם של הנוסעים והנוסעות, משרד התחבורה נערך להפסקת שירות האוטובוסים הבינעירוני אל ומרמת הגולן, צפת והגליל העליון, שומרון, בנימין, אזור ירושלים רבתי, גוש עציון והר חברון, בהתאם למזג האוויר.

בהתאם לתחזיות, השירות הבינעירוני בצפון צפוי להיפסק ביום רביעי לקראת שעות הצהריים, והשירות הבינעירוני באזור ירושלים ויהודה ושומרון צפוי להיפסק לקראת שעות אחר הצהרים. השירות העירוני בצפת וירושלים יופסק גם הוא ותיתכן הפעלה מצומצמת של אוטובוסים בעלי שרשראות ייעודיות. השירות יחודש עם פינוי הנתיבים, ביום חמישי.

משרד התחבורה קורא לציבור להיערך להפסקת השירות ולהקדים את הנסיעות המתוכננות בתחבורה הציבורית, לנהוג בזהירות ובאחריות, בהתאם לתנאי הכביש והראות, ולהימנע ככל האפשר מנסיעות שאינן הכרחיות.

שינויים בלוחות הזמנים ובמסלולי הקווים, יעודכנו בזמן אמת במוקד המידע הארצי לתח"צ *8787 ובמוקדי השירות של המפעילים. רכבת ישראל נערכת להפעלת השירות הרכבתי באופן מתוגבר, במקרה של חסימות כבישים, לרבות כביש 1.

חברת נתיבי ישראל השלימה את היערכותה למזג האוויר, בתיאום עם אגף התנועה במשטרת ישראל והרשויות המקומיות, והחלה בפריסת כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) ומפזרות מלח, בעיקר בהרי הצפון והרי ירושלים והסביבה. נתיבי ישראל עוקבת אחר האירועים באמצעות מרכז ניהול התנועה הלאומי ותיתן מענה מיידי לכל תרחיש אפשרי.

רשות הספנות והנמלים, ורשות שדות התעופה נערכות להמשך הרציפות התפקודית של נמלי הים והאוויר, כבשגרה, ויעדכנו בזמן אמת על שינויים, במידת הצורך. עם זאת, לא צפויים שיבושים בכניסה ויציאה דרך הנמלים לישראל וממנה.

שלג בקיבוץ עין זיוון, צפון רמת הגולן (צילום: מכוורת קיאלי עין זיוון)
שלג בקיבוץ עין זיוון, צפון רמת הגולן (צילום: מכוורת קיאלי עין זיוון)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר