הצלת חיים, במשטרה

"אנשים חוששים להתלונן עד שהם רואים חוקרת חרדית" • ריאיון

רס"ר מאירה מלכה, אחת החוקרות החרדיות של המשטרה, מסבירה את החשיבות הרבה כשנפגע או נפגעת יושבים מול חוקרת חרדית ויש לה גם ביקורת על השיימינג ברשתות • ריאיון מיוחד (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
רס"ר מאירה מלכה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"שאנשים ידעו שיש להם כתובת, אני פה כדי להציל אנשים, ילדים, וחיים שלמים. אני אהפוך את העולם בשביל כל נפגע ונפגעת", בכך, מתמצתת רס"ר מאירה מלכה, אחת החוקרות החרדיות של המשטרה במחוז ירושלים, את פועלה החשוב לחקירת מקרים של עבירות חמורות ותקיפות קשות במגזר החרדי. בריאיון מיוחד ל'כיכר השבת' היא מספרת על עבודתה, מסבירה את החשיבות הרבה כשנפגע או נפגעת יושבים מול חוקרת חרדית ויש לה גם ביקורת על השיימינג ברשתות.

רס"ר מאירה מלכה גדלה במשפחה ירושלמית ברוכת ילדים בירושלים. היא למדה במוסדות חינוך חרדיים והתחנכה בסמינר. "אני שמחה שלמדתי במוסדות חרדים", היא מספרת ל'כיכר השבת', "החינוך במוסדות החרדים הוא חינוך אמיתי, קיבלתי חינוך של אהבת התורה, הערכה ללימוד התורה".

אביה, הוא דמות תורנית. בבית, היא קיבלה חינוך חרדי, אדוק מאוד. "ההלכה הייתה בראש סדר העדיפויות בבית", היא מספרת. "אני זוכרת את עצמי קמה בבקרים כילדה ורואה את אבא שלי לומד אחרי התפילה בנץ וזה השפיע ומשפיע עלי בכל יום".

על עבודתה היום, כחוקרת חרדית במשטרת ישראל, היא אומרת: "אני יודעת שמה שאני היום חוקרת מעשים חמורים במשטרה, זה חלק בלתי נפרד מאותן תמונות ילדות שלי מחיי התורה בבית, שבו חונכנו לשמירה על הזולת ועל כך שחייבים לסייע לכל מי שזקוק לכך".

אנחנו שואלים, האם תמיד היה לה חלום "להיות שוטרת", והיא שוללת זאת על הסף. "כשהייתי ילדה", היא משיבה, "לא היה לי חלום להיות שוטרת ובוודאי לא חוקרת במשטרה, זה לא משהו שגדלתי עליו, אבל באיזשהו שלב הבנתי שהקדוש ברוך הוא גלגל אותי לזה".

"ממקרה קשה למקרה קשה אני מבינה כמה חשובה המשמעות שלי במשטרה", היא מחדדת את הרגישות שבתפקיד, "בדיוק מהמקום ממנו אני הגעתי, מחינוך יהודי ללא פשרות - בדיוק משם, אני יכולה לעשות את זה בקהילה שלנו, מתוך מקום של תורה".

אילוסטרציה (צילום: דוברות המשטרה)

רס"ר מאירה מלכה כבר חמש שנים במשטרה, היא החלה את דרכה בתחנת בית שמש ומשם עברה ל'מש"ח החרדי' (מרכז שירות לחרדים) ולאחר מכן לתחנת 'לב הבירה', תחנת הדגל של מחוז ירושלים שחולשת בין השאר על רוב הציבור החרדי בבירה. "כל השנים חקרתי מעשים חמורים בציבור החרדי", היא מגלה לנו.

"מקבלים אותי במשטרה כחרדית כמו כל חוקר רגיל, כמו כל שוטר", מספרת מלכה, "מתאימים את הדרך של המשטרה - לדרך של היהדות שלי והערכים שלי, למקום ממנו הגעתי".

למה זה חשוב שתהיה חוקרת חרדית במשטרה בנושאים הללו?

את תשובתה היא פותחת דווקא בדבר תורה: "אנחנו לומדים בתורה שהקדוש ברוך הוא בלבל את שפתם של מי שהתעסק במגדל בבל. המפרשים שואלים: למה הוא בלבל את השפה שלהם, הרי יש לו הרבה דרכים להפיל את מגדל בבל? והתשובה היא שהקב"ה בלבל את השפה שלהם להראות לנו מה הוא כוח הדיבור, מה כוחה של תקשורת, מה הוא כוח השפה בין בני האדם".

"אני פה", מוסיפה מלכה, "אנחנו יכולים להיות שני אנשים שונים, לדבר על אותו דבר, על אותן עבירות, על אותם נושאים ומושגים - אבל בשפה שונה, ולא נבין את אותם דברים. התקשורת כבני אדם, והשוני בשפה, ברגע אחד יכול לחרב עולמות. ברגע שאני מגיעה ומכירה את השפה של הקהילה, ההקפדה על צניעות ודרך החינוך של ענייני הצניעות והדיבור על זה - זה מה שמעיד יותר מכל על הצורך דווקא בחוקרת חרדית מול נפגעים ונפגעות חרדיים".

"אני אתן דוגמה לייחודיות ולערך המוסף של חוקרת חרדית", אומרת רס"ר מלכה, "צעיר בן 16 שנפגע בשכונה חרדית בירושלים והלך לספר את זה לחבר שלו. החבר הזמין משטרה, הגיעה ניידת ועצרו את הפוגע. אבל הייתי צריכה לקבל את תלונת הנפגע על מנת לבסס את העדות. לשוטרים בשטח היה קושי מאוד גדול לשכנע אותו על מנת שיגיע להתלונן. דיברתי עם אמא שלו על הצורך בהגשת תלונה, אמא שלו גם הראתה קושי ואמרה לי שהיא לא מוכנה. 'את תדברי עם הבן שלי ותכניסי לו לראש דברים, אני לא רוצה שהוא ילמד את הדברים האלה', היא אמרה לי.

רס"ר מאירה מלכה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אמרתי לה שאני חוקרת חרדית ואני מבינה אותה. הוספתי ואמרתי לה: 'אני אתן לך את האפשרות להיכנס עם הבן שלך ולהיות ביחד בחדר בו נגבה את העדות. יתרה מכך, אומר לך מראש מה בכוונתי לשאול'. היא הסכימה. התחלתי לגבות את העדות מהבן שלה, אחרי דקה היא יצאה ואמרה לי: 'אני סומכת עלייך'. וזו רק דוגמה אחת מתוך הרבה, שבה היכולת שלי כחוקרת חרדית להתחבר לנפש האדם ולתת לנפגע העבירה בטחון שאני כאן על מנת לסייע ולעזור לו ולהפסיק ולהרחיק את מבצעי העבירות".

מלכה מוסיפה ואומרת, כי "הרבה אנשים מאוד מאוד חוששים להגיע להתלונן, אבל כשהם מגיעים ורואים אותי, רואים חוקרת חרדית - הכל משתנה לטובה. העניין של השפה והמושגים המותאמים לציבור שלנו הוא מאוד חשוב, הוא המפתח ליצירת האמון. מדבר איתי בחור ישיבה שנפגע, אני שואלת אותו, 'מי הראש ישיבה? איזה שיעור אתה?', זה אחרת לגמרי מחוקר רגיל שלא מכיר את העולם ממנו הוא בא. זה חלק מהאמון".

מה ההבדל בין חוקרת חרדית לחוקר חילוני?

"הערך המוסף זה שאני מגיעה מהמקום הזה. החיבור הוא חיבור אמיתי, בשפה ובעולם המושגים. הייתה לי בחורה שנפגעה קשה וכולה הייתה בפחד מלהגיע ולהתלונן בתחנת המשטרה. החקירה התחילה כחקירה סמויה, כאשר הפרטים שקיבלנו היו על אמא שפגעה בילדיה ובגלל זה שתי הבנות ברחו מהבית. זה היה בלילה, אני הכרתי את התיק הזה בתחילת התהליך באופן כללי, וכך באמצע הלילה כשאני במקרה לא עבדתי באותו היום, נוצר מצב דחוף ביותר להפוך את החקירה לגלויה מאחר והילדות ברחו מהבית.

"הילדות הגיעו בלילה לחוקרת חילונית מקצועית ובעלת ותק וידע נרחב בתחומה – אולם לא היו מוכנות לשתף אותה בסודות הנוראיים שהן חוו וסירבו לדבר. לאחר זמן קצר הן הגיעו אלי, אל החוקרת החרדית, והדברים שהן סיפרו לי היו מזעזעים, הן הרגישו נוח יותר לפתוח את סגור לבן מולי ולא מול מי שלא הגיעה מהחברה החרדית.

"חשוב לי להדגיש: כל חוקר במשטרה בנושאים הללו עובר קורסים והדרכה, יש אפס תקלות, ועדיין השפה והמושגים – הם שונים".

(צילום: דוברות המשטרה)

פה באזור שלך שאת חוקרת, את חושבת שיש שינוי בשנים האחרונות? יש יותר תלונות מגיעות?

"הציבור החרדי כל הזמן במגמת שינוי מבורך, אולם שינוי כזה ששומר על המבנה החרדי הקהילתי יחד עם השינוי בהבנה כי ישנם גם אנשים רעים בתוך המחנה, אינו מגיע ביום אחד. זה תהליך זהיר שלוקח שנים. המגמה היא של צעידה קדימה ובהבנה של הרבנים ושל הציבור כולו כי פוגעים הם פצצות מתקתקות שיכולות ממש לשרוף נשמות. נכון, עדיין לא הגענו אל כל המקרים ועדיין ישנם כאלה שמטאטאים דברים והתוצאה הגרועה ביותר מכך היא שאנחנו פוגשים אנשים שחוזרים לפגוע פעם אחר פעם".

היא מגלה, "יש לי קשר טוב מאוד עם הרבה רבנים, עסקנים, מנהלי מוסדות, יועצים ויועצות ושלל דמויות מפתח מהחברה החרדית, שהרבה פעמים הם נותנים את ההכשר ואומרים 'תלכו למאירה בלב הבירה'", וחושפת על השוני המשטרתי בעיקר במחוז ירושלים: "היום למדנו לעצור את החשודים שפוגעים גם בדרך אחרת. לדוגמא, פעם היו מגיעים ועוצרים בחור בישיבה, היום עושים את זה יותר בצנעה ולכן יש יותר אמון, בונים אותו לאט לאט".

אדם שרוצה להגיע להתלונן ורוצה חוקר או חוקרת חרדי, מה עושה?

"על פי הנהלים של משטרת ישראל כל אדם שמגיע להתלונן יכול לבחור את החוקר שלו, מגיעים חרדים ורוצים חוקרים חרדים הם יקבלו חוקרים חרדים. לפעמים מניידים אותי בין תחנות".

בחצי שנה האחרונה יש הרבה שמועות, כל היום רואים ברשת החרדית הרבה שמועות...

"אני לא בעד הפרסומים האלה, הרבה פעמים זה חיסול חשבונות חברתי ללא כל ביסוס.

"אני מדגישה ואומרת: חקירה לא מנהלים בקווי נייעס וברשתות המקוונות, זה גם פוגע בחקירות כי ברגע שמפיצים שם של בן אדם זה מכין אותו לחקירה, ולא פחות חמור מזה יש פה את הנושא של הלשון הרע, שגם המשפחה וגם השידוכים של הילדים נפגעים, עוד לפני שאנחנו בכלל יודעים אם זה נכון או שלא. אין לזה שום פיקוח ובקרה. ולכן, בכל מקרה, גם אם התחושה של נפגע או נפגעת עבירה שמה שנעשה להם הוא לא ברור, חייבים לגשת לתחנת המשטרה ולהתלונן, כי הרבה מאותן תלונות מתבררות כפגיעות חמורות שמפאת חוסר ידע של הנפגעים, הם לא מבינים ומבינות שנעשה כלפיהם מעשה שלא יעשה.

"היה לי תיק במשפחה מחסידות מוכרת בירושלים, ואם לא היה לי את הקשר עם המשפחה הם לא היו מתלוננים. בתיק נוסף, היה לי אירוע חמור מאוד של פגיעה בחסרת ישע בירושלים. זה היה אחד התיקים המזעזעים. הייתי צריכה לזמן את המשפחה והם לא רצו שיתוף פעולה בכלל, ופשוט זימנתי אחד אחד, הם הבינו שאני מטפלת בזה והם היו איתנו עד הסוף. זה היה תיק קשה, שיתוף פעולה חריג, הם הבינו שזה לצורך מטרה חשובה".

"חשוב לי להגיד", מוסיפה רס"ר מלכה, "שאנשים ידעו שיש להם כתובת. אני פה כדי להציל אנשים, ילדים, וחיים שלמים, אני יהפוך את העולם בשביל כל נפגע ונפגעת".

יש מקרים שהעבירה היא ברף הנמוך, או שתמיד הולכים להליך פלילי?

"לא תמיד פוגעים מגיעים לכלא, לא תמיד זה הטיפול הנכון. לפעמים החקירה עושה את שלה ואנשים הולכים לטיפול. גם אם מגישים כתבי אישום יש צווי פיקוח, המחוקק חושב בימים אלה על כלים נוספים שהם לא דווקא הליך פלילי בנושא של עבירות חמורות מהרף הנמוך יותר".

לסיום, איזה מסר את רוצה להעביר לציבור?

"דעו לכם כי לאיש אין רשות לפגוע בכם. ישנם אנשים שינסו לנצל את התמימות שלכם ושלכן, ולספר סיפורי מעשיות על הצורך לסייע להם ובכך לנסות להפיל, לפגוע ולהשפיל אתכם ואתכן, אתם ואתן לא אשמים! תעמדו מול המראה ותסתכלו, מי זה שדמותו או דמותה ניבטים מהמראה? זה אתם ואתן ורק לעצמכם תדאגו.

"עזבו את 'מה יגידו', אין מה לחשוש, מי שצריך לפחד - הוא הפוגע. ראיתם או שמעתם מידע על תוקפים או אם חלילה אתם ואתן נפגעתם, גם אם זה לא ממש ברור - גשו לתחנת המשטרה ותגישו תלונה. ביחד, נסייע אחד לשני, לשנייה, על מנת לנקות את העשבים השוטים הללו, ולאפשר חיים בטוחים ובכבוד.

"אני קוראת לכם ולכן, צרו איתי קשר בתחנת המשטרה 'לב הבירה' במגרש הרוסים או בכל תחנת משטרה אחרת שבה ישנן חוקרות חרדיות, אנחנו נעשה הכל כדי שהפוגעים יורחקו מהציבור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר