ביקורת סינגלים

מה השתבש בשירו החדש של מוטי שטיינמץ?

מבקר המוזיקה של כיכר השבת, נתנאל לייפר, מנסה להבין מה קרה בסינגל החדש של מוטי שטיינמץ? וגם, מי היוצר הצעיר שאסור לכם לפספס ועל "מכונת להיטים" אמיתית (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

בליל שישי שעבר בשעה 1 בלילה, שעה מוזרה בכל קנה מידה, הוציא הזמר מוטי שטיינמץ סינגל חדש - "ומתקדש". השיר מבוסס על מילותיו של רבי חיים מוולז'ין ב'נפש החיים': "האדם המקבל על עצמו עול תורה הקדושה, הוא נעלה מכל עניני העולם הזה ומחיה ומקיים את כולם ומתקדש בקדושה העליונה של התורה הקדושה, שהיא למעלה מכל העולמות". מילים מעניינות ושונות בלחן של הצמד המצליח אלי קליין ואיצי ברי שגם אחראים על העיבוד וההפקה המוזיקלית.

השיר נחמד מאד ונעים להאזנה, כרגיל אצל שטיינמץ ניכר שהוא מתכוון לכל מילה ומשקיע בכך את כל כולו כשהשיר נשמע כמו המוזיקה החסידית בימיה הגדולים.

דווקא בגלל רמות ההשקעה בדרך כלל בשיריו, צרמה לי במיוחד ההגייה הלא מדויקת של המילה "הקדושה". מה שנשמע כמו טעות של זמר מתחיל שעבר מפיוטי שירת הבקשות בקפיצת ראש אל המוזיקה החסידית. מוטי היקר והאהוב מצפה ממך ליותר :) הרבה יותר.

• • •

ועכשיו לכיוון מוזיקלי אחר לגמרי... "נשמות אבודות" הסינגל החדש של הזמר והיוצר הצעיר אבי פודולינסקי הוא אחד הסינגלים היותר מרשימים ששמענו פה בתקופה האחרונה. את פודולינסקי הכרנו לראשונה כשהתמודד בתכנית הקול הבא האחרונה עד לשלביה האחרונים וזהו הסינגל השלישי שלו כזמר.

פודולינסקי, צעיר חרדי שכתב והלחין את השיר בעצמו מביא בשיר גוון שאין כרגע כמעט בכלל במוזיקה היהודית גם בשירה וגם בדמותו כזמר עם גיטרה חשמלית ביד. קולו בעל צבע מיוחד ויפיפה הן בקטעים הרגועים והן כשהוא צועק כמו שמוזיקת רוק טובה אמורה להישמע. הייתי משקיע מעט יותר בדיקיציה, אבל זו בהחלט הערה קטנה מאד. מדהים לראות בחור צעיר כל כך - בן 21 בלבד, מגיש שיר בוגר כל כך בהגשה כה בוגרת ומשובחת. אם זה מה שאנחנו מקבלים ממנו בגיל כזה, השמים הם הגבול ואני כבר כולי ציפייה לחומרים נוספים של הבחור הזה.

שבחים מגיעים גם למפיק המוזיקלי של השיר מאור חיים שעשוע, מפיק מוזיקלי צעיר אף הוא, שאת כשרונותיו ראיתי בלייב כשהתארח בתכניתי כמלווה המוזיקלי של הזמר והיוצר נהוראי אריאלי. מאור חיים מחזק בעיבוד את החוזקות הטבעיות של פודולינסקי ומעניק לו את היכולת לזרוח. תענוג לאוזן, כל הכבוד.

• • •

מוטי וייס הוא "מכונת להיטים" במלוא מובן המילה, ולא רק כזה שמופיע על שמות כמעט עלומים בקומוניקטים חסידיים שונים. יש לו טאצ' מיוחד משלו, הן בבחירת השירים והן בביצוע שלהם, כזה שתופס את הציבור שמתאהב בהם מיד.

הסינגל החדש שלו "לכבוד שבת קודש" הוא שיר שמוקדש כולו לשבת המלכה, הלחן וערבוב המילים של הזמר והיוצר יובל סלע (האיש מאחורי הלהיט "אליהו הנביא זכור לטוב" ואם כבר הזכרנו אותו רוצו לחפש את "היגלי" המרטיט שלו), העיבוד משותף לסלע, וייס ודייויד טויב.

אני כבר רגיל אצל וייס שבשמיעה ראשונה אני עדיין לא מבין לחלוטין את הפוטנציאל של שיריו אבל אני כבר יודע שחוש הריח שלו לא מכזיב. הרגע שבו הרגשתי הפעם את נפילת האסימון, היה כאשר ראיתי בתחנה המרכזית בירושלים את אחד הדוכנים משמיע את השיר כשהמוכר רוקד קלות במקומו ואת תגובות הקהל הלא דתי מסביב, כשהוא זז בריקוד יחד איתו.

אצל וייס השיר תמיד גם עטוף בקליפ מוצלח שנכון לאווירה אותה הוא רוצה לשדר, כשהוא מצליח ליצור קליפים פשוטים יחסית מצד אחד, אך מלאי עניין ונכונים לשיר.

• • •

ונסיים עם הפינה לה מחכים כולנו, השיר האהוב עליכם השבוע:

- במקום הראשון ניצב בקלות "ומתקדש" של מוטי שטיינמץ

- במקום השני, הרחק הרחק מאחורה, ניצב הסינגל קליפ החדש של גיל קפטן - "חושב טוב"

- ובמקום השלישי, מעט אחריו, הסינגל קליפ החדש של שראל סופר - "מהרה עוד ישמע"

  • להערות הארות והסברים למה אנחנו צריכים עוד 700 מחרוזות לפורים עם אותם השירים ואותה האווירה בדיוק: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר