היסטוריה ואקטואליה

האם מותר לקחת 'רעיונות' שפיתחו הגויים?

הרב דוד לפין ציטט את תלמיד המשגיח הגה"צ רבי שלמה וולבה שאסור לקחת רעיונות מוסריים מהגויים, אך הוא טוען ש'חשבון הנפש' הינו המצאה מהפכנית כמו גילוי הדפוס (טור)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
בנג'מין פרנקלין (מאת After Joseph-Siffred Duplessis, ויקיפדיה)

פרק ה': הרב דוד לפין[1] (לא החכם הגליצאי מנדל לפין) במאמרו "האם מותר להשתמש בשיטות 'לא יהודיות' כגון מדיטציה, לשיפור עצמי?", ציטט את הרב לייב קלמן תלמידו של המשגיח הגה"צ רבי שלמה וולבה שהסביר בשמו את אמרת חז"ל "חכמה בגוים תאמין", שלא מדובר שמותר לקחת רעיונות מוסריים מהגויים, שכן; התורה מתייחסת לתחום הערכים והשיפור ואין להשתמש במתודולוגיה נכרית למטרות של פיתוח עצמי, שכן כל השיטות הנחוצות, כבר מסופקות ליהדות על ידי התורה, וכלול בה כל מה שפונה לתיקון האדם.

לעומת המשגיח הגר"ש וולבה, הרב דוד לפין סבור מעט אחרת. לדבריו; שיטת המוסר המבוססת על שלוש עשרה מידות ההתנהגות, שנוסחה תחילה על ידי החכם מנדל לפין ופורסמה בספרו 'חשבון הנפש', ולאחר מכן הודפסה מחדש ע"י אבי תנועת המוסר רבי ישראל, היא עיבוד מיצירתו של הנכרי בנימין פרנקלין, והנה לנו "חכמה בגוים תאמין" אף במוסר.

בהמשך דבריו טוען הרב דוד לפין, ש"תורה" זה מסרים משמים, והיא לא קיימת באף אומה מלבדנו. "חכמה" זהו מחקר אמפירי וכלים מתודולוגיים בכל נושא שהוא.

לטענתו של הרב דוד לפין, הגיב הרב קלמן, וציטט תשובה שכתב בעבר לרב בוקסבוים מ'אש התורה' ובו הוא ניסה לטעון שהדבר לא ברור באופן מוחלט שלפין לקח מפרנקלין, ויתכן שמדובר באותו טקסט ומתודולוגיה באופן עצמאי שפורסמו בו-זמנית.

הרב דוד לפין דוחה את תשובתו של הרב קלמן, וטוען שמנדל לפין עצמו כתב בפירוש ש'חשבון הנפש' הינו המצאה חדשה מהפכנית כמו גילוי בית הדפוס, וברור שמותר ליהדות לקחת אותו[2], ולהדפיס בו את ספרי הקודש של העם היהודי.

וכך דבריו: "השיטה של ​​פרנקלין אינה תורה; אין לו תוכן; השיטה שלו היא תהליך וטכניקה טהורים. כשם שאנו משתמשים בבתי דפוס שהתגלו, בבעלותם ובניהולם של לא-יהודים כדי להדפיס את הספרים שלנו, כך אנו רשאים להשתמש בתהליכים שפותחו על ידי העולם הגויים כדי לשפר את אופיינו בתנאי שתהליכים אלו אינם מתנגשים עם התורה שלנו".

• • •

ישר כח לרב משה אופן מאתר 'נקודה למחשבה הגות ומחשבה יהודית'.
ישר כח לחוקר 'השתלבות תורת הפסיכולוגיה בתנועת המוסר וההשכלה', הפסיכותרפיסט הרב מרדכי (מוטי) יעקובוביץ שעזר לי במאמר זה.

• • •

[1] הובא באתר rabbilapin (באנגלית). אין קשר בין הרב לפין שמכהן כרב בדרום אפריקה, קשר משפחתי למשכיל מנדל לפין עליו סדרת מאמרינו. אביו של ר"ד לפין היה אחיין של הגר"א לופיאן. לפין הוא קיצור של לופיאן.

[2] מעניין ביותר שבעת המצאת הדפוס היו מספר רבנים שהתנגדו להדפיס בו ספרי קודש מכל מיני חששות. סדרה מחקרית אודות טענות רבנים אלו, תעלה בהמשך למדור היסטוריה ואקטואליה

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר