שבת מתוחה

מלחמה באירופה: "רצינו לעזוב בשבת אבל פוצצו את הגשרים"

מאות יהודים זרמו גם בעיצומה של השבת לכפר אנטבקה שבפאתי קייב. שליחת חב"ד על השבת המתוחה שעברו: "מלמדים להכין בקבוקי תבערה, מחלקים נשקים. לא חשבנו שיגיעו כל כך הרבה אנשים. פרשו מזרונים בבתי הספר והגנים" (בעולם)

חיה כהן | כיכר השבת |
הרב משה ראובן אסמן, שליח הרבי לקייב, משפחתו ובני הקהילה (צילום: דבורי אסמן)

הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום השלישי: נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מזהיר את האומה האוקראינית מפני לילה קשה נוסף והאזרחים נקראים להילחם על עצמאותה של המדינה בכל הכוח.

מאות יהודים זרמו ביום שישי וגם בעיצומה של השבת לכפר אנטבקה שבפאתי קייב. דבורי אסמן, שליחת חב"ד שנמלטה עם משפחתה מקייב, בראיון ל'כיכר השבת' על השבת המתוחה שעברה עליהם: "הייתה שבת לא פשוטה בכלל. שבת של המון הפגזות, בומים נשמעו בלי סוף. היינו למעלה מ-300 איש, התאספנו כאן וכל השבת המשיכו להגיע עוד ועוד מכל הקהילות ומכל המקומות, הגיעו אלינו אנשים גם מחוץ לקייב.

שבת מתוחה על יהודי קייב והסביבה (צילום: דבורי אסמן)

באיזשהו שלב הודענו שנגמרו לנו המזרנים, אז אנשים שגרים במקום הוציאו מזרנים מהבתים שלהם כדי שאנשים יוכלו לישון. העברנו את הלילה במקלט, בפעם השנייה. בחמש בבוקר קמנו מפיצוץ מטורף של המטוס הרוסי שהאוקראינים הפילו.

באמצע השבת קיבלנו דיווח שאולי כדאי לקום ולעזוב כי הרוסים לא מצליחים לעשות את מה שהם רוצים. הם היו בטוחים שתוך שלוש שעות הכל נמחק פה. זאת הפעם הראשונה שהאוקראינים פשוט נלחמים על האדמה שלהם, על הדם שלהם, והם עושים את זה בצורה מטורפת.

מלמדים את האנשים להכין בקבוקי תבערה, מחלקים נשקים, אזרחים מצוידים ברובים. בנו מעין במפרים מבטון בכל מקום שאומרים שהטנקים הרוסים יכולים לעבור, כדי לעצור אותם. שיהיה להם קשה, שיקח להם זמן. שיתעכבו. אבל אז הגיע עוד מידע שאסור לצאת כי מפוצצים גשרים, אז נשארנו".

הדלקת נרות בכפר הפליטים אנטבקה (צילום: דבורי אסמן)

שבת של "ביחד" והבדלה מרגשת

לצד החרדה מפני הבאות, דבורי משדרת אופטימיות. "הביחד הזה בשבת נתן המון המון תקווה ושמחה. עודדנו אחד את השני שזו שבת מברכים של חודש אדר והשמחה היא התרופה האמיתית והלוואי שיהיה פה 'ונהפוכו' אחד גדול כמו שהיה בזמנו.

מוצאי השבת היה גולת כותרת. שרו ביחד 'הנה מה טוב ומה נעים' בהבדלה וזה היה ממש מרגש ומדהים ונותן הרבה כוח".

הבדלה מרגשת במוצאי השבת המתוחה (צילום: דבורי אסמן)

מה אתם מתכוונים לעשות הלילה?

"את הלילה הזה אנחנו שוב נעבור במקלט כי מדווחים על שעות מאוד קשות שלפנינו ואנחנו מקווים שנעבור את זה בצורה הכי טובה שאפשר. כל האזור חשוך לגמרי כדי שלא נהווה חלילה מטרה למטוסים רוסיים".

האפלה מוחלטת מחשש למטוסים רוסים (צילום: דבורי אסמן)

אתם מוכנים בכלל מבחינת מזון, תרופות, ציוד בסיסי לכל האנשים שהגיעו?

"התכוננו לזה מראש, אבל לא חשבנו שיגיעו כל כך הרבה אנשים. באנטבקה יש שני מלונות ושניהם התמלאו, הבתים מלאים ופשוט פרשו מזרונים בבתי הספר והגנים. אנשים רוצים להישאר כרגע. הם מרגישים שביחד זה מחמם ומאחד.

הצטיידנו במה שאפשר, אבל אנחנו לא יודעים כמה זמן זה יימשך. הרב אסמן פתח את האפשרות לשהות במלון בשבועיים הקרובים בחינם וזה כמובן אומר הוצאות כבדות מאוד שאנחנו צריכים לשאת בהן. פתחנו קמפיין צ'רידי ואנחנו מתחננים ממש לכל אחד להצטרף ולעזור לנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר