היסטוריה ואקטואליה

המתנה של ראש הישיבה: ספרו של דייל קרנגי

לא רק הגרא"א דסלר ולא רק הגר"ג אדלשטיין, אלא גם ראש ישיבת קול תורה הגאון רבי משה יהודה שלזינגר העניק את ספרו של דייל קרנגי, למספר בחורים מאורסים בישיבתו (חרדי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגאון רבי משה יהודה שלזינגר (צילום: שוקי לרר)

פרק י"ד: הכתבה אודות ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שהלך בדרכו של מרן המשגיח הגרא"א דסלר זצוק"ל מחבר ספר המוסר 'מכתב מאליהו' שהביא בקטע קצר בספרו מתוך שיטתו החינוכית של ההוגה הנכרי דייל קרנגי, עוררה הדים רבים.

מתברר שאת קביעת חז"ל 'חכמה בגוים תאמין' (מדרש איכה רבה פרשה ב סימן יג), ישנם מגדולי ישראל שמממשים הלכה זו למעשה.

כעת מתברר שלא רק המשגיח הגרא"א דסלר, ולא רק ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין, אלא גם ראש ישיבת קול תורה הגאון רבי משה יהודה שלזינגר חבר מועצת גדולי התורה, שהעניק מספר פעמים את ספר 'כיצד לרכוש ידידים והשפעה' של דייל קרנגי, למספר בחורים בישיבתו לקראת נישואיהם.

ספר 'כיצד לרכוש ידידים והשפעה מאת דייל קרנגי בתרגום לעברית (באדיבות הוצאת ש. זק הוצאת ספרים ירושלמית)

בוגר ישיבת קול תורה שסיפר לי זאת, טען לי שהמדובר בבחורים שהגרמ"י שלזינגר סידר להם קידושין בעצמו, ואומנם הודגש שהגרמ"י שלזינגר לא מעודד בצורה גורפת לקרוא את דייל קרנגי.

כנראה שהספר של דייל קרנגי היה נפוץ בפנימיות ישיבת קול תורה בשל גישתו זו של ראש הישיבה. את זאת אנו למדים מכך שמשגיח ישיבת קול תורה הגה"צ רבי יצחק ירוחם בורודיאנסקי בשיחה עם תלמידי הישיבה ביאר את דעתו כנגד כך שבחורים יקראו בספר זה של דייל קרנגי.

המשגיח הגה"צ רבי יצחק ירוחם בורודיאנסקי בשיחה עם תלמידים ציטט את הפסוק ממשלי: "כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּ֤ן לֵֽב־הָ֝אָדָ֗ם לָאָדָֽם" (כז יט), וביאר שזה המקורות שלנו העם היהודי ל"כיצד לרכוש ידידים", ואנו לא זקוקים לקחת מגוים רעיונות שהמציאו לשם מסחר.

• • •

כזכור ציטטנו את החוקר החב"די המפורסם הרה"ח יהושע מונדשיין ז"ל שכתב בביקורתיות: "תנועת המוסר החדשה אשר מייסדה לא נרתע מלהדפיס ספר של "משכיל" שיסודו בספרו של חכם מחכמי אומות העולם" (כשכוונתו למרנא רבי ישראל סלנטר שעודד להדפיס את ספר 'חשבון הנפש' של המשכיל הגליצאי מנדל לפין שהועתק מההוגה הנכרי בנג'מין פרנקלין).

דייל קרנגי (באדיבות דייל קרנגי)

בעוד מקום הדגיש מונדשיין :"כידוע מהגר"י סלאנטער שהדפיס ספר שערך אחד המשכילים מתוך ספרו של חכם מחכמי האומות, וכך נהג גם תלמיד-תלמידיו ר"א דעסלער"'(כשכוונתו למשגיח הגרא"א דסלר שלקח מספר רעיונות מספרו של ההוגה הנכרי דייל קרנגי, דברים שהודפסו בספר 'מכתב מאליהו' ונשמעו מפיו בהיכל ישיבת פונביז' בשיחת מוסר).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר