היסטוריה ואקטואליה

איזה פרק היה קרוע בספר של דייל קרנגי שנתן המשגיח ב'חמד'?

בוגר ישיבת 'מאור יצחק' (חמד) סח במונולוג מרתק על ספרו של דייל קרנגי שקיבל מהמשגיח, הפרק שהיה קרוע והתובנות שהעלה מהספר; ומדוע לא ללמוד ישר 'מכתב מאליהו'? (חרדי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
דייל קרנגי (באדיבות דייל קרנגי)

פרק ט"ו: עוד מקור לדעתם של גדולי ישראל אודות ספרו של ההוגה הנכרי דייל קרנגי, קיבל כותב השורות מבוגר ישיבת 'מאור יצחק' (חמד) שסח לי במונולוג מרתק בהאי לישנא:

"בצעירותי ב'חמד' ניגש אלי המשגיח (קטן) רבי שמעון וויס[1], וישב איתי בחדרו והראה לי את ספרו של דייל קרנגי, ואמר לי בשם המשגיח הגה"צ רבי שְׁלֹמֹה בְּרוֹיֶאר שהוא מאוד ממליץ לבחורים לקרוא אותו.

"הוא הביא לי לקרוא אותו בהדפסה הישנה בלי הפרק האחרון שהיה קרוע. לימים כשקניתי לעצמי את הספר, ראיתי שהוא מדבר על זוגיות שלבחורים הוא לא רלוונטי.

"אחרי כמה ימים שקראתי את הספר הוא קרא לי לחדרו, ושאלני מה התובנות של הקריאה? אמרתי לו את המסקנות שהבנתי מהקריאה בספר, ואז הוא אמר לי 'אתה יודע שגם מרן הגרא"א דסלר כותב בשמו של דייל קרנגי ב'מכתב מאליהו' את המסקנות שאתה הסקת?'.

"הוא המשיך ושאל מדוע לדעתי המשגיח ממליץ לקרוא דווקא את דייל קרנגי, מדוע לא ללמוד מתוך מכתב מאליהו? עניתי לו שאצל הרב דסלר יותר קשה להבין את זה, אלא צריך ללמוד את זה, ואת זה דייל קרנגי חוסך מקוראיו, ונותן להם קריאה חלקה על כפית של כסף. על טענה זו אמר לי המשגיח ר"ש ווייס בשם המשגיח הגר"ש ברויאר שאכן כך הוא האמת.

"לאחר מעשה דיברנו על זה כמה בחורים ונודע לי שכמה פעמים המשגיח המליץ לבחורים את ספרו של דייל קרנגי וכן עוד כמה רבנים. מהכתבה שלך https://www.kikar.co.il/412788.html חידשת לי שדייל קרנגי לא התאבד, ולא ידעתי זאת. כי בעבר שמעתי הרצאה מאת הרב צביאלי בן צור שגם אמר שהוא התאבד בסוף.

"הרב צביאלי בן צור אמר בהרצאה של היחס לאדם למצוות, והזכיר שדייל קרנגי היה מאוד אגואיסטי והוא המליץ לקוראיו איך אני יעביר את חייו הכי טוב, ולא שם את עבודת ה' במרכז. הרב בן צור אמר שהתובנות של דייל קנרגי מאוד נכונות ואמיתיות, אבל באופן אגואיסטי".

עוד מוסיף בן שיחנו: "הרב צביאלי בן צור בהרצאותיו הרבות מספר את הביוגרפיה של קרנגי (מובא בהקדמה לספריו), כראיה על אדם שמצליח בחיים נגד כל הסיכויים.

"מסופר על ילד שגדל במיזורי, ארה''ב, במשפחה ענייה עם חיים שאמורים היו להסתיים בכפר נידח ולהיות עובד אדמה, ומספר שם איך הוא לימד את עצמו השכלה, ונלחם בשביל ללמוד באוניברסיטה, ואיך היה שולח מכתבים לכל מיני יודענים, בשביל לפתוח לעצמו דלתות.

"עד שלבסוף, שנים לאחר מותו עדיין לומדים את תורתו, ועוסקים בדבריו, וספריו הודפסו בעשרות מיליוני עותקים ותורגמו לעשרות שפות".

תודה רבה

• • •

כזכור ציטטנו את החוקר החב"די המפורסם הרה"ח יהושע מונדשיין ז"ל שכתב בביקורתיות: "תנועת המוסר החדשה אשר מייסדה לא נרתע מלהדפיס ספר של "משכיל" שיסודו בספרו של חכם מחכמי אומות העולם" (כשכוונתו למרנא רבי ישראל סלאנטר שעודד להדפיס את ספר 'חשבון הנפש' של המשכיל הגליצאי מנדל לפין שהועתק מהנכרי בנג'מין פרנקלין).

בעוד מקום הדגיש מונדשיין :"כידוע מהגר"י סלאנטער שהדפיס ספר שערך אחד המשכילים מתוך ספרו של חכם מחכמי האומות, וכך נהג גם תלמיד-תלמידיו ר"א דעסלער"'(כשכוונתו למשגיח הגרא"א דסלר שלקח מספר רעיונות מספרו של ההוגה הנכרי דייל קרנגי, דברים שהודפסו בספר 'מכתב מאליהו' ונשמעו מפיו בהיכל ישיבת פונביז' בשיחות מוסר).

[1] נראה לי שהיום מכהן כמשגיח ביסודות

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר