חוזרים שנים אחורה

בלי קולה ותקשורת; המחיר שרוסיה משלמת

הסנקציות סוגרות על רוסיה, אבל כל זה לא מטריד את הנשיא פוטין, שנראה כי שואף לחזור לימי ברית המועצות - כלכלית וטריטוריאלית; המחיר שהרוסים משלמים עבור השיגעונות של הנשיא פוטין (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
נשיא רוסיה פוטין (צילום: shutterstock)

31 שנים חלפו מאז ירד דגל ברית המועצות והוחלף בדגל רוסיה. מאז, נכנסו כל הרשתות הגדולות של מדינות קפיטליסטיות. החל מקוקה קולה, דרך מוצרי מחשוב ועד לחברות משלוחים עולמיות.

אבל כעת נראה כי הכל חוזר לאחור. אחרי החלטתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפלוש לאוקראינה ואחרי שחברות פרטיות רבות במערב הודיעו כי יסגרו את סניפיהם ברוסיה.

למרות זאת, לא נראה כי הסנקציות נגד פוטין, או יותר מדויק - נגד אזרחי רוסיה, לא מזיזים לנשיא הרוסי. לצד התייקרויות חסרות תקדים במדינה, הצרכנים הרוסיים מאבדים את כל המותגים האהובים.

ברשתות החברתיות ברוסיה מתחילים לרוץ מחירות במחירים מופקעים של מוצרים שעומדים לעזוב את המדינה. מכוס משומשת ממותגת ועד למוצרי ריהוט מאיקאה.

לצד זאת, דבר שאמור להדאיג מאוד את הרוסים היא צמצום התקשורת החופשית המועטה שעוד הייתה ברוסיה. בשבוע שעבר נסגר אחד מהערוצים הפופולאריים שקרא תגר על השלטון, ונראה כי אחרי ההודעה על חוק הפייק ניוז, לפיו ייקבעו עונשי מאסר למי שלא ייצמד לכללי השלטון.

כמות האנשים שהתנפלו ברוסיה על רשתות כמו איקאה, מקדונלס ועוד ועוד רק מעידים על הקושי שאזרחי רוסיה עומדים לחוות. הם, בניגוד לאזרחי ברית המועצות, טעמו את טעמו המתוק של המערב.

אגב, גם אם הרוסים ירצו להזמין מוצר כלשהו ברשת מחו"ל - כנראה כלל לא יוכל לבצע את ההזמנה שכן רוסיה מנותקת ממערכת התשלומים העולמית 'סוויפט', זאת בנוסף לניתוק מצד חברות האשראי ויזה, מאסטקרד ואמריקן אקספרס.

בשבוע האחרון רוסיה 'ניצחה' את איראן בתחרות המפוקפקת של המדינה עם הכי הרבה סנקציות בעולם. והראשונים לשלם את המחיר הם אזרחי רוסיה.

על פי בית הספר לניהול הנחשב 'ייל', מעל 300 חברות ענק הודיעו כי יפסיקו את פעילותן ברוסיה. אפילו הפפסי, המתחרה של קוקה קולה עוזבת את המדינה.

לצד זאת, לא רק מעמד הביניים ברוסיה ייפגע, אלא גם מעמד האוליגרכים, כשעל חלקם הוטלו כבר סנקציות ישירות, ואחרים עשויים לסבול מהן בצורה עקיפה - שכן כספיהם ברוב המקרים מגיעים מאיזור המערב.

הלחץ שמופעל על פוטין מצידו של המעמד הגבוה הוא אטומי, אבל פוטין כמו פוטין - לא מתקפל וממשיך לפעול בכל הכח.

כל זאת כאמור לצד עליית מחירים דרמטית ובכלל מחסור ברשתות השיווק. המטרה המערבית ברורה - להביא את רוסיה להגיע לתסיסה פנימית. האם יעבוד - ימים יגידו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר