השירים האהובים

המסע החמישי והמפתיע של היוצר החשוב והמשפיע

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, האזין לאלבומו החמישי והמפתיע של היוצר החשוב ביותר במוזיקה היהודית באנגלית, אייבי רוטנברג - "ג'ורניז 5", וזה מה שהוא חושב עליו (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

חשבתי שזה לא יקרה כבר... חשבתי שנסתפק בארבעת האלבומים המופלאים שכבר יש לנו, אבל אחרי 18 שנה, חובבי המוזיקה היהודית קיבלו החודש מתנה של ממש - אלבום חדש מבית היוצר של המלחין והיוצר אייבי רוטנברג - "ג'ורניז 5" - (מסעות 5).

למי שלא בקיא, מדובר בסדרת האלבומים המשפיעה והחשובה ביותר במוזיקה היהודית באנגלית. האלבום הראשון מהסדרה יצא בשנת 1984 והאלבום האחרון, הרביעי במספר, יצא בשנת 2003. רוטנברג שאינו מתפרנס מהמוזיקה אלא מעסקי הטקסטיל, לא כתב מאז שום שיר במשך 14 שנה, אז נוצר השיר הראשון מתוך הפרויקט "על הצדיקים", שהוביל בסופו של דבר ליצירת האלבום החדש.

רוטנברג, הוא אחד המלחינים הגדולים במוזיקה החסידית, אתם בוודאי מכירים את "המלאך", "אחינו כל בית ישראל", "אני מאמין" ועוד שירים רבים מבית היוצר שלו והפרויקטים הרבים שיצר במהלך השנים החל בסדרת "לב ונפש", "דבקות", "אש", סדרת הילדים המעולה - "מכונת המידות המופלאה" ועוד. סדרת ג'ורניז היא הצד היצירתי שלו בו הוא לא רק מלחין את המילים מהמקורות אלא גם כותב את כולן. רוטנברג כתב ל'ג'ורניז' להיטי ענק דוגמת "נשמהל'ה" שביצע מרדכי בן דוד, "ממוריז" שביצעו אברהם פריד ומרדכי בן דוד ב'אוהל', "מאמא רחל" שביצע יעקב שוואקי באלבום הרביעי ושירים רבים נוספים שצרובים בלב חובבי המוזיקה היהודית באנגלית.

מדובר בסדרה אייקונית בכל קנה מידה, שהשפיעה באופן משמעותי מאד על המוזיקה החסידית והכתיבה המקורית בה באנגלית. רוטנברג הוא מספר סיפורים מוכשר, רבים משיריו הם סיפורים מרגשים ונוגעים במיוחד לצד שירים מלאי הומור וחיוך, ציפייה לגאולה ואחדות ישראל. הוא כותב רבות על נושא השואה ובניית העולם היהודי לאחריה, בשירים נוגעים במיוחד.

גם באלבומים הקודמים בסדרה התארחו זמרים רבים ביניהם מרדכי בן דוד, יעקב שוואקי, משה יס ז"ל, ריבי שוובל, גרשון ורובה וזמרים נוספים, הפעם רוטנברג לקח את זה צעד נוסף קדימה. באלבום החדש מתארח בכל שיר אחד מגדולי הזמר היהודי בארה"ב כולל אברהם פריד, שולם למר, בני פרידמן, היום השמיני, מרדכי שפירא, שלומי גרטנר, לב טהור, המכביטס, ברוך לוין, שלמה שמחה, ג'ואי ניוקם, גרשון ורובה ועוד. מדובר בהגשמת חלומות של ממש עבור רבים מהם שגדלו על סדרת המופת ורק חלמו להשתתף ולהיות חלק ממנה בעצמם.

למרות היותו יוצר ומלחין פורה בעצמו, האלבום החדש מלא ועמוס במחוות ליוצרים אחרים הן בביצועים והן בשירים עצמם. האלבום נפתח בביצוע של בני פרידמן לשיר "חברים כל ישראל", ביצוע מלא חיות ותקווה ללחן שאינו של רוטנברג, אלא מארש בובאי של ר' אלימלך אפטרגוט שכמובן הותאם למילים על ידי רוטנברג. זהו לא הלחן היחיד באלבום שאינו של רוטנברג עצמו - חמישה שירים מתוכו נכתבו והולחנו בידי ילדיו של רוטנברג ובאופן לא מפתיע על עץ תפוח לא צומח גזר... לדבריו של רוטנברג, השירים שקיבל מילדיו סייעו לו מאד בהחלטה להוציא את האלבום, שכן כבר היו בידיו שישה שירים חדשים ואיכותיים (מלבד "על הצדיקים").

כמיטב המסורת, רוטנברג גם מבצע באלבום שיר מחווה ללהיט שלו "יש לנו את המוזיקה" מהאלבום השלישי בסדרה בו הוא נותן כבוד לכל יוצרי המוזיקה היהודית ב-25 השנים האחרונות. השיר הראשון התייחס ל-25 השנים לפני יציאת האלבום (1992) והפעם הוא מתייחס ל-25 השנה האחרונות, כשרוטנברג מזכיר בהומור והערכה את מיטב הזמרים והיוצרים גם אלו הצעירים ממש ומפרגן להם בצעד שכמעט לא נראה כמותו במוזיקה היהודית. היכולת הזו של רוטנברג לפרגן בלב רחב כל כך היא פשוט מיוחדת ומחממת לב. תחשבו מה חש זמר צעיר כשרוטנברג, בכיר הכותבים והמלחינים בשפה האנגלית, בחר לשבץ את שמו בסדרה המצליחה.

מחווה יפה נוספת, היא הרצועה בה מספר אייבי רוטנברג על הזמר והיוצר משה יס ז"ל, איתו עבד באלבומים הראשונים של ג'ורניז ומיד אחריה הוא מבצע יחד עם בנו של יס, תלי, את השיר "אין בישול בכלי שלישי", שיר הומוריסטי שכתב משה יס שנועד להעביר את נושא הכלי שלישי בשבת בדרך ייחודית ומשעשעת, כשהוא מחדד כי מדובר בפסק של הגר"מ פיינשטיין.

אל תפספסו על "על הצדיקים" הנפלא עם אברהם פריד, את "עיירתי הקטנה", המרגש עם שולם למר, את "ברוך השם שבת", שיר קבלת השבת המושלם עם שלומי גרטנר ואת "הטבעת" המרגש אותו מבצע רוטנברג בעצמו, שיר שכתבה והלחינה בתו שיפי.

מעט הפריע לי השיר "אצבעות המזל" בביצועו של גרשון ורובה. מדובר בשיר ישן, שורובה כבר ביצע באלבום סולו שלו לפני 24 שנה. בשיר שכתב והלחין רוטנברג הוא מתאר את גיבור השיר כמכור להימורים שמאבד את כל כספו בהימור על קרב אגרוף ולאחר שמקבל הלוואה מרב הקהילה הוא חוזר לעולם ההימורים, אלא שהפעם הוא גם תורם מכספי הזכיות לבניית בית כנסת. אני מבין את הרעיון במסר שגם המהמר שרחוק כל כך מהיהדות התגלה כבעל נשמה יהודית, אך עדיין אני חש שישנה תחושה של סלחנות כלפי תופעת ההימורים.

ההפקה המוזיקלית של האלבום מוקפדת במיוחד, ומורגש היטב כי כל תו נמצא במקומו לאחר מחשבה רבה. המפיק המוזיקלי המרכזי של האלבום לצדו של אייבי רוטנברג היה המעבד דני גרוס. כמו כן מעבדים באלבום גם הפסנתרן לייב יעקב ריגלר המצוין שאחראי ליצירת האמנות "עיירתי הקטנה", שמעובדת כמו מחזמר בברודוואי ול"מסע בים" אותו עיבד בסגנונו של המוזיקאי יאני, לצדו של חתנו של רוטנברג, נחום לויטן. מעבד נוסף באלבום הוא הפסנתרן ירון גרשובסקי.

אני מניח שרבים יתהו עד כמה מתאים האלבום לאוזניים ישראליות, התשובה לכך פשוטה למדי, גם אם אינכם מבינים מילה באנגלית, תוכלו ליהנות מהלחנים המעולים וקולות מיטב הזמרים במוזיקה היהודית באנגלית. אם אתם מבינים אפילו מעט אנגלית, תהנו עוד יותר כשתשבו מול חוברת המילים ותתענגו על השירים המשובחים של האלבום.

• • • • •

ולסיום, פינת השיר האהוב עליכם.

בשבועיים האחרונים הטור לא עלה בגלל ימי הפורים ובגלל ימי השבעה על מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, בהן הרגשתי שאין זה מן הראוי לעסוק בטפל. לכן הפינה השבוע תסכם את השבועיים האחרונים ותתן את חמשת המקומות הראשונים.

במקום הראשון: ללא כל עוררים ובפער ענק על פני שאר השירים בשבועות האחרונים, השיר החדש של ישי ריבו - "לא נפסיק לחלום", שיר ציפייה למשיח, שיצא בעקבות האירועים העולמיים.

במקום השני: ניצב הזמר איציק דדיה עם הסינגל החדש שלו "לראות את הטוב" שכתב והלחין לו נתנאל בן גיאת.

במקום השלישי: הדואט של יעקב שוואקי ושמעון לוי - "אין דבר רע". הלחן של שמעון לוי ניצול הפיגוע בבית ישראל.

במקום הרביעי: גד אלבז עם שני קליפי הפורים שלו "אחשוורוש" ו"ונהפוך" שניהם זכו למספרים מרשימים במיוחד.

במקום החמישי: נהוראי אריאלי עם הסינגל החדש שלו "תלוי בנו", אותו כתב והלחין בעצמו.

  • להערות הארות, רעיונות, מתכון לחרוסת בחמש דקות ועצות איך להתחמק לחלוטין מעבודות הפסח: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר