"השפעות"

מהפך: מרדכי בן דוד איבד את מגע הקסם שלו?!

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, האזין לאלבומו החדש של הזמר החסידי הוותיק, מרדכי בן דוד - "השפעות" וחזר כדי לספר לכם מה הוא חושב על האלבום (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
מרדכי, המלחין והמפיקים (צילום: מתוך עטיפת האלבום)

חובבי המוזיקה החסידית, התרגשו בחודש האחרון לקראת אלבומו החדש של גדול הזמר החסידי, מרדכי בן דוד - "השפעות". האלבום כולו מלחניו של המלחין חזקי וייס, מגיע חמש שנים אחרי אלבומו האחרון של מרדכי בן דוד - "צעקה".

לפני שאני מתייחס לפרטי האלבום, אכתוב משהו כללי על המוזיקה החסידית. באוזניים בהן כבר שמענו את ישי ריבו, חנן בן ארי ונפתלי קמפה ואפילו את אברהם פריד ובני פרידמן, קשה כבר לשפוט מוזיקה חסידית שמרנית באופן נקי. כשהאזנו לראשונה לאלבום "אין עוד מלבדו" לדוגמא, הגענו אליו עם אוזניים של מוזיקה חסידית כמעט באופן טהור, הציפיות שלנו היו שונות וממילא גם ההאזנה שלנו. לא ניתן ולא הוגן להתייחס לאלבום החדש באותה צורה, העולם השתנה לחלוטין, המוזיקה ה"אלטרנטיבית" הפכה למיינסטרים וה"מיינסטרים" הפך לתת ז'אנר שכבודו במקומו מונח, אך הוא בהחלט לא מרכז המוזיקה המושמעת והמואזנת בקרב הציבור.

רבים אולי לא יסכימו איתי עם מסקנה זו, הם עדיין מאזינים למוזיקה חסידית, אך קשה להתעלם מהעובדה שהמוזיקה הזו פחות ופחות מושמעת, פחות ופחות חומרים חדשים יוצאים בה ולמעשה היא נמצאת כמעט ורק באולמות החתונות, לשם היא מתאימה מאד. בנגני המוזיקה של הבחורים לא תמצאו כמעט מוזיקה חסידית, הטעם המוזיקלי הציבורי השתנה בין אם אתם אוהבים את זה ובין אם לא.

הדבר שהכי "מוריד" לנו מאלבום חדש, הן הציפיות. כשאנו באים עם ציפייה חסרת אחיזה במציאות, מנסים למצוא במרדכי בן דוד המצוין בתחומו את הריגוש והעניין שמצאנו במוזיקה המודרנית יותר. אז בואו ונהיה מציאותיים, האלבום החדש הוא לחלוטין נעים להאזנה. מרדכי בן דוד הוא מבצע נעים במיוחד והעיבודים של מיטב המעבדים במוזיקה החסידית - משה ואלי לאופר, יהודה גלילי, אלי לשינסקי ואבי סינגולדה, עוטפים את השירים באופן נעים. אך למרות כל אלו, לא מדובר באלבום שיגרום לכם לחוש משהו חדש ומסעיר, הוא עוד מאותו הדבר, שנשמע אותו הדבר כבר שנים רבות, מי שאוהב ומאזין עדיין למוזיקה החסידית הישנה, יאהב גם את האלבום החדש ומי שלא, ירגיש שמדובר באלבום חסר חשיבות ואפילו סתמי, סתמי מידי.

הלחנים של וייס, לא מכאיבים לאוזן, אבל פעמים רבות פשוטים מידי. התרגלנו כבר במוזיקה היהודית לשירים עם "סי פראט" ולחן מורכב יותר, עם פזמונים בולטים וגם טקסטים לא רק מהמקורות, במקרה של וייס זה לא תמיד קורה וישנה תחושה שהעיבוד או שמו של הזמר המבצע נועדו להציל שיר בינוני (במקרה הטוב) מלהעלם במגירה בה היה אמור להיכנס לעולמי עד. הם לא שירים רעים, רובם פשוט פשוטים מידי, דלים מידי, למרות שיש כאלה שיטענו שאולי זה דווקא הכוח שלהם.

ההפקה המוזיקלית של האלבום שמרנית למדי עם כמה יציאות אלקטרוניות דוגמת שיר הפתיחה של האלבום "לך יוצר הכל" בעיבודם של אלי לאופר ואלי לשינסקי. השיר הזה בהחלט יכול להתאים לריקודי החתונות אם כי כמובן יצטרך לעבור גם "המרה" למקצב הרוק. שוב מדובר בלחן פשוט במיוחד אולי פשוט מידי, אבל זורם וקליל ובהחלט עם פוטנציאל להיטי.

ממליץ לכם גם להקשיב ל"מלוא כל הארץ כבודו" גם הוא משלב אווירה אלקטרונית בעיבודו של יהודה גלילי המצוין, "השם ישמור" עם הלחן הדל אבל עם קטע המעבר המצוין בלחנו של המעבד משה לאופר, "עיניי וליבי" השקט והמרגש ואם אתם ממש מחפשים את האולד סקול במיטבו "ואהבתך" יושב לגמרי על המשבצת הזו בעיבודו של משה לאופר.

אני חייב לציין את העטיפה המוזרה או יותר נכון את ה"ספר" בעל ה-32 עמודים שמצורף לאלבום, כעשרים עמודים ממנו רק תודות... החל במרדכי בן דוד, יידל ורדיגר שישב על עמדת המפיק אם כי אני לא באמת מבין איפה טביעת היד שלו ניכרת בפרויקט הזה, יוסי טיברג שגם היה קשור להפקה וכמובן המלחין חזקי וייס. עשרים עמודי הלל ותודה זה שיא מגוחך שעדיין לא פגשתי. אי אפשר להתעלם גם מהעברית הקלוקלת במיוחד, בצורה מביכה וחסרת כל היגיון, לא היה ישראלי אחד בהפקה שיכל לקרוא את זה, להזדעזע ולבצע עריכה בסיסית? לא יכול להבין את זה.

לסיכום, מרדכי בן דוד הוא מגיש נהדר, למרות שהוא כבר לא מצעירי הצאן, הוא עדיין מבצע איכותי במיוחד, כמובן שהייתי שמח ללחנים מעניינים יותר ואני מקווה מאד שנראה את זה באלבום הבא שלו שעל פי השמועות נמצא ממש בקיץ הקרוב אלינו. חובבי המוזיקה החסידית ואוהדיו של מרדכי בן דוד, יכולים למצוא לא מעט רגעי נחת באלבום, אלו שרגילים לשמוע מוזיקה מודרנית יותר, חכו אולי לאלבום הבא, נראה מה הוא מבשל לנו.

• • • • •

ולפינת השירים האהובים עליכם הגולשים, השבוע:

• את המקום הראשון במספר הכניסות לוקח בקלות שרולי ברונכר עם הסינגל החדש שלו "די". ברונכר שמצליח כל פעם לעורר סערות סביב שיריו עושה זאת שוב עם צפיות רבות וגם מאות תגובות.

• את המקום השני חולקים שניים, אברהם פריד שהוציא סוף סוף את הלהיט המשותף שלו עם יוסי גרין "ויושע" בגרסת הלייב מתוך המופע בבריכת הסולטן ומשה קליין עם הסינגל קליפ החדש שלו "היום".

• במקום השלישי: יוסף חיים בוסקילה עם השיר "תן לי אור".

  • להערות, הארות ועצות איך לנקות את כל הבית לפסח ביום אחד ובלי להזיע: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר