תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה'

שילם חצי מיליון שקלים - בשביל לקבל ירושה דמיונית

הונאות, הן לא דבר חדש - מהעוקץ הניגרי דרך חבילה בדואר ועד מכונת קפה במתנה, אך בסיפור כזה עדיין לא נתקלנו • חרדי תמים שנעקץ בסכום עתק של חצי מיליון שקל • למה זה קורה ואיך ניתן למנוע את זה? (מגזין כיכר)

משה מנס | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מדי יום צצות להן הונאות חדשות שמפילות אחריהן אנשים תמימים שמתפתים בקלות ולא עוצרים רגע לבדוק - הייתכן שמישהו באמת רוצה לפנק אותם בחינם... אלא שגם ההונאות הוותיקות והמוכרות לא באמת נעלמות. בעבר, כבר כתבנו על הונאות ועוקצים מסוג "העוקץ הניגרי" אך במקרה כואב כפי שהגיע לידינו השבוע - עדיין לא נתקלנו.

>> למגזין 'כיכר' המלא - כנסו כנסו <<

וכך מספר חיים ח. מבית שמש: "אחי הגדול בן 60, סבל בחייו מכמה בעיות רגשיות, התמודד עם כל מיני קשיים ונעזר כמה פעמים על ידי אנשי מקצוע במשך החיים שלו. אבל למרות זה ברוך השם בנה בית לתפארת, היה עובד במקום מסודר וב"ה הצליח בחיים. עד לסיפור הזה שהתחיל לפני 3 שנים".

מה קרה?

"לפני 3 שנים הוא קיבל מייל מאדם בעל שם משפחה זהה לשלו, כנראה שהיה להם את הפרטים שלו והם שלחו לו שקרובת משפחה שלו הורישה לו ירושה ענקית. הם כמובן שלחו לו כל מיני מסמכים שהראו שזה אמיתי. הם ביקשו כל מיני מסמכים נוספים בשביל שיוכיח שקוראים לו כפי שקוראים לו והם גרמו לו לעבוד להשיג מסמכים, שהוא זה שטורח בשביל לקבל את הירושה.

"הם גם ניגנו לו על הרגש בצורה מתוחכמת, שאת הירושה הם נותנים דווקא לו כי הוא אדם ישר - והוא קנה את זה, הוא הרגיש כאילו זה משמים, שסוף סוף הקדוש ברוך הוא הביא לו את הישועה בדרך הזאת. ככה הם הראו לו מסמכים רשמיים של משרד האוצר והוא קנה את הלוקש".

ממתי הוא מתחיל לשלם?

"אחרי שהוא שלח את כל המסמכים, הם נתנו לו לחכות. יש להם סבלנות כי הם מבינים שככה יש לו ציפייה עד שהם נותנים לו את האישור שהכל מאושר והוא רק צריך לשלם לעורך דין כמה אלפי יורו. הוא משלם על העורך דין ועל הנוטריון ואז גם יש לו מיסים כאלו ומיסים אחרים ובכל פעם הם אומרים לו שצריך טופס כזה וטופס אחר, הם מאוד מתוחכמים, הם גם שולחים לו ממייל אחר שיש אישורים שצריך. בדקנו וראינו שהם פונים אליו ביותר מ-20 מיילים עם כל מיני הודעות.

"פעם אחת הוא כתב להם שאין לו כסף אז הם כתבו שיש להם קרן של הבנק שתיתן 10 אלף יורו אם הוא ייתן 10 אלף יורו. בכל פעם שהיה אמור להגיע כסף, הם אמרו לו שיש איזו בעיה, צריך קוד סודי ורק ככה הוא יוציא את המסמך. כל פעם דחו אותו בעוד שבועיים ועוד שבועיים, בכל פעם טריקים ושטיקים. ככה הגיע לקרוב לחצי מיליון שקל חובות והוצאה לפועל".

אתה לא מגזים?

"לא מגזים בכלל, אני אף פעם לא הבנתי מי נופל בשטויות האלו. כל אחד עם טיפה חוש היגיון בריא מבין רק מההתכתבות שעשויה מתרגום קלוקל שזה לא הגיוני ובכל אופן אני אומר לך בלב כואב ונסער, זה סיפור אמיתי של אחי וכל המשפחה בטלטלה הזו הרבה זמן, מנסים לעזור לו".

תמונת דרכון אותו שלחו הנוכלים כדי להראות אמינות (באדיבות הנוכלים)

איך הוא העביר לנוכלים את הכסף?

"בהתחלה הוא העביר דרך הבנק ובאשראי עד לשלב שהם חסמו אותו. אז הוא התחיל לשגע את כולם ולבקש כסף, פשוט ביקש מכל הסביבה שלו, היה שולח לנוכלים בדואר כסף. ככה הוא לקח הלוואות, סיפר שיש לו ירושה ואנשים מאמינים לו ונתנו לו הלוואות. העניין הוא שמהרגע שהוא שלח את השקל הראשון הוא כבר לא יכל להפסיק לתת רק בגלל המחשבה שאולי זה נכון.

"אני זוכר מתי שהוא סיפר לי על הירושה, הוא סיפר לי בהתרגשות בסוד על הכסף שהוא עתיד לקבל. אמרתי לו שזה קשקוש, פתחתי לו כתבות על ההונאות האלו, הוא לא רצה לקבל, אמר לי שכל השאר זה הונאה אבל זה אמיתי. אני זוכר שהראה לי דרכונים של הסבתא ושל העורך דין. ולמרות שהבאנו חוקר פרטי שהראה לו שהכל שקרים וזיופים וגניבות זהות, הוא לא הסכים לקבל".

זה מצב נפשי?

"כן, ברור, הם פשוט הרסו לו את החיים, הוא פשוט חייב להאמין שהוא יקבל מהם כסף, הוא אפילו אמר לי, אני יודע שהם שקרנים והם גזלנים, אבל אני צריך את הירושה לקבל. הם אפילו בנו אתר פיקטיבי שנראה כמו אתר של חשבון אמיתי באירופה והוא קיבל סיסמה ויש שם את כל הפרטים שלו ותמונה שלו שהוא שלח וכתוב שם שיש לו 7 מיליון דולר".

ולא חשבתם על טיפול נפשי?

"ניסינו, זו בעיה, בכל פעם זה עוזר קצת, ובכל פעם הוא נופל לזה שוב. זה סוג של התמכרות, גם מכור להימורים יודע שהוא לא ירוויח ובכל אופן הוא נופל. הסיפור הזה הרס אותו. אין לו כוח נפשי לעבוד, הוא מתוסכל, כועס, זועם ומאשים, זה לא פשוט. כי בכל פעם הוא חוזר לזה".

מה המטרה שלך כשפנית אלינו?

"אני מנסה להזהיר את האנשים. תראה, במקרה הזה מדובר במאות אלפי שקלים. אבל לא חסר וכולנו מכירים אנשים שנפלו בכל מיני הונאות. פניתי אליך כי אתה מפרסם על חרדים שנופלים לכל מיני השקעות כי מבטיחים להם על דברים טכנולוגיים שנראים להם קסומים. אתה צריך להבין, בגיל מסוים, אח שלי היה חייב הרבה כסף בשביל לחתן את הילדים שלו, אין לו זמן ויכולת לעשות השקעות שייקחו זמן, אולי הוא גם חושב שככה צריך לפעול אז הוא לוקח את כל מה שיש לו ונופל בגדול ולכן היה חשוב לי להזהיר על כך".

מסמוך אותו מראים הנוכלים להראות אמינות (באדיבות הנוכלים מטוגו)

בשביל להבין את הגורמים לנפילות האלו ואיך ניתן להתמודד איתן, פניתי לשמריהו חן, מי שמטפל בהתמכרויות שונות במגזר החרדי כבר עשרות שנים.

הגעתי אליך בעקבות סיפור שהגיע אלי על אדם שנפל בהונאה שנמשכה כמה שנים. אפילו שאמרו לו שזו הונאה הוא סירב לקבל ונפל לחובות של מאות אלפי שקלים. הבנתי משיחה עם אחיו, שזה מעבר לסתם נפילה בהונאה, זה נושא של בריאות הנפש, סוג של התמכרות...

"אכן, אך לפני שניכנס לנושא, חשוב לי להדגיש ולפנות למשפחה. הם בדרך כלל אלו המזהים שבן המשפחה נמצא במקום לא טוב, שהוא בתהליך הידרדרות, רק שהם לא יודעים מה לעשות ואיך לעזור לו, וכך הוא ממשיך ושוקע בתוך המפולת המתוחכמת הזו. ההתמכרות היא מחלה ואם הם לא יפעלו נכון הם עלולים להגביר את המחלה ולגרום ליותר נזק למכור ולמשפחתו. ברגע שהמשפחה פונה לעזרה, הגורם המטפל יודע לכוון אותם איך להתמודד עם המחלה הזו. בדרך כלל הם מגיעים אחרי שהוא הפסיד אלפי ומאות אלפי שקלים ובמקרים של הימורים גם מיליונים.

"עכשיו במענה לשאלתך. קח לדוגמה מקרה כמו שסיפרת, אדם שנפל במניפולציות ומאמין שהוא יקבל ירושת ענק. אדם רגיל הרי היה מבין בשלב מסוים שמדובר בהונאה ולא היה ממשיך ליפול, אצל אדם רגיל זה לא יגיע לכאלה סכומים גדולים. אבל כאן צריך להבין, למחלת ההתמכרות יש יסודות רגשיים ורוחניים. ההתמכרות היא לא מחלת נפש, היא מחלה רוחנית. צריך לעשות אבחנה לגבי סוג ההתמכרות ועל מה זה יושב. בהימורים, האדם יודע שהוא יפסיד אבל הדחף הפנימי לא מאפשר לו לפעול על פי מה שהשכל אומר לו. אפילו שהוא יודע שהוא לא ירוויח, הוא לא יכול לעשות את החיבור בין הפעולה והתוצאה".

למה? אם הוא יודע שהוא וודאי יפסיד, למה הוא עושה את זה שוב ושוב?

"יכולים להיות לפעולה הזו כמה הסברים, אצל כל אחד זה יושב על משהו רגשי לא פתור. לדוגמה, הצורך הפנימי שלו להוכיח שהוא שווה, שהוא מסוגל לא פחות מאחרים להרוויח כסף. אדם שחווה כישלונות במשפחה, זה מאוד מורכב זה לא חד ממדי.

"ההתמכרות היא לא הבעיה, ההתמכרות היא הפתרון לבעיה רגשית פנימית. כמו אדם שהיה מכור לאלכוהול, הבעיה שלו היא לא האלכוהול. הרי רוב האנשים מסוגלים לשתות אלכוהול בשבתות וחגים והם יהיו בסדר עם זה. במקרה של המכור לאלכוהול, זה בא למלא איזה צורך פנימי. לא כל אחד שקונה כרטיס פיס הוא מהמר, אבל כאשר זה הורס לו את החיים, זו בעיה".

מה זה בא לפתור?

"יש הרבה דברים בחיים שהשאירו בנו רושם כצעירים, מקרים שקרו, סיטואציות עם ההורים, המורים, בעיות רגשיות לא פתורות וברגע שהוא מרגיש הקלה דרך האלכוהול - הוא ימשיך לצרוך את הפתרון שנותן לו הקלה בכאב הרגשי וכל אחד בפתרון שלו, אם זה בהימורים או במקרה ששאלת לגביו, התמכרות למניפולציות בו המכור מאמין בשקרים של עצמו.

יש פה מלכודת מתוחכמת, אותם נוכלים שלומדים את האדם. אני בטוח שיושבים שם אנשי מקצוע פסיכולוגים שיודעים לפרש התנהגות, ברגע שהם מזהים את החולשות שלו הם יצרו סביבו מלכודת רשת כזו שהוא נכנס לתוכה ולא יכול לצאת. זה דבר מדהים כמה שהם אוספים מידע ועושים פרופיילינג על מי שנפל אצלם ברשת, מי הוא ומה צריך לכתוב לו בשביל שלא יוכל לצאת.

"תראה, הם פנו גם אלי וגם אליך ולעוד רבים שהם שולחים מייל, רוב האנשים לא נכנסים, מזהים שמדובר בשקר, אבל אדם שנמצא באיזו מצוקה, נתפס בזה והם יודעים לתת לו את כל המידע שפותר לו את הבעיה שלו. אחרי פעם ראשונה שאדם נותן להם כסף, הם חושבים על הצעד הבא. ראיתי וקראתי התכתבויות שלהם עם אנשים, בערמומיות הם מעבירים אליו כל מיני מידע שחלקו גם נכון כך הם משחקים לו בראש, משחקים עם התודעה שלו. הם נותנים לו תקווה. ברגע שהם יודעים את הפרופיל הרגשי הפנימי שלו הם משחקים אתו כמו פלסטלינה".

נפילה להתמכרות של הונאות, כמה זה נפוץ?

"אני לא יודע, לא עשיתי מחקר, אני יודע שהימורים נפוצים מאוד גם בציבור החרדי והדתי. מאוד נפוץ. בגדול, באזור חמישה אחוזים נופלים בהתמכרות אז זה המון, עשרות אלפים. כל מגזר יש מאפיינים ודברים שהוא נופל בהם ובציבור שלנו זה נושא שנופלים בו כי זה קל להגיע אליו, כמו התמכרות למסכים ולתאווה.

"לזה הייתי קורה התמכרות למניפולציות, התמכרות להשקעה ואופציות. יש לי עכשיו כמה חברה צעירים בעלי משפחות הלומדים בכולל, אבל רוב היום עובר עליהם בהתעסקות בהשקעות האלו ובאופציות, להביא אנשים נוספים ולהתעסק בזה. אני לא מדבר על השקעות רגילות, אני מדבר על מציאות שבה האנשים כל הזמן בזה, בכנסים, באירועים, בהבאת משקיעים נוספים. מציאות בה הם חיים באיזה חלום מנותקים מהעולם המציאותי. זה דבר שקיים אצלינו כי אנשים במצוקה כלכלית וזה דרך שלהם להתמודד עם הקושי הכלכלי, לחיות באיזה חלום".

אז מה הטיפול?

"כמו בכל התמכרות, היסודות הנפשיים, כאשר הדבר הכי קשה זה להכיר בבעיה להביא את החולה להכיר בכך שיש לו בעיה, בדרך כלל כל המשפחה והסביבה סובלת והוא האחרון שמכיר. בפרט אצלינו יש אלמנט של בושה, מנסים לפתור בתוך המשפחה ויש חוויה מאוד קשה של הכחשה. הפועל יוצא של כל זה.

"השורה התחתונה - לבקש עזרה, להודות אנחנו לא יודעים לטפל לבד. אני חסר אונים מול הבעיה".

מסמכים שהם שולחים להראות אמינות כאשר בפועל זה מזויף

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר