מגזין 'כיכר'

הזמרים שעדיף שלא יוציאו "מוזיקה ווקאלית"

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, מעלה את הרף בכל הנוגע למוזיקה ווקאלית וחוזר לספר לכם על אלבום הווקאל החדש שכדאי לכם להאזין לו בימי הספירה, אבל לא רק... (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

כעורך מדור המוזיקה המצליח, באתר החרדי הגדול בעולם - 'כיכר השבת', אני שמח להצביע על עליית מדרגה של ממש בכל הנוגע למוזיקה ווקאלית. אם בעבר ראינו רמה מקצועית גבוהה רק בלהקות האמריקאיות בתחום, דוגמת 'המכביטס' או Six13 הנהדרות, כיום אני מקבל מידי יום שירים ברמת עיבוד וסאונד שלא נופלת מהם במאומה, וזה לא מובן מאליו בכלל.

כאן המקום לכבוד והברכה לאמנים דוגמת יונתן שטרן שהיה מחלוצי הבאת האיכות והמקצועיות בתחום זה לישראל, מאיר בן דרור, מאיר חג'בי, משה קליין ואפילו מצטרף חדש לז'אנר - יונתן רזאל.

כחובב מוזיקה יהודית וחובב מוזיקה ווקאלית, אני כמובן שמח מאד. מי שמשלם את ה"מחיר", הם אלו שעדיין חושבים שניתן לקחת את ערוץ השירה שלהם, להפריד אותו מהמוזיקה, לנגן עליו "מוזיקה ווקאלית" עם צלילי מקהלה שיש באורגן, ולהעלות את זה לרשת כ"מוזיקה ווקאלית".

אז זהו שלא.

נגמרו הימים בהם צרכני המוזיקה היהודית שמעו מוזיקה עבשה ולא מקצועית בימי ספירת העומר. אמנים צריכים להבין שאם הם רוצים לקבל במה ומקום, הם צריכים להתחיל להשקיע והרבה. התחילו להאזין לחומרים הקיימים בשוק והתאימו את עצמכם לסטנדרט המבורך.

השבוע, אתמקד באלבומו החדש של הזמר והיוצר מאיר בן דרור - "לבבות" בהפקתו המוזיקלית ועיבודיו של אמן האקאפלה, יונתן שטרן. זהו אלבומו השני של בן דרור, שהוציא בשנה שעברה את אלבום הבכורה שלו - "תמיד עמך" אף הוא ווקאלי בלבד.

האלבום מורכב ברובו המוחלט מגרסאות כיסוי ווקאליות איכותיות ללהיטי מוזיקה יהודית וחסידית מהתקופה האחרונה וגם מעט מהעבר. בן דרור פותח את האלבום ב"בוקר טוב" של מרדכי שפירא אותו הלחין שפירא בעצמו מתוך אלבומו האחרון "הכל משמים". העיבודים של יונתן בן דרור לשיר זה ובכלל באלבום, מדמים את הביצוע המקורי מבחינת המקצב והאווירה אך עדיין שומרים על האווירה הווקאלית כשברור שמדובר בקולות אנושיים.

בן דרור, חובב מוזיקה חסידית ישנה, מחדש באלבום את שירו של ר' יו"ט עהרליך "תחיית המתים" שהופיע בגרסתו העברית באלבום הראשון בסדרת "אוצרות יהודיים" של אברהם פריד. מדובר בבחירה לא שגרתית במיוחד שכן לא מדובר בלהיט היסטרי גם בזמנו, אך התוצאה מעניינת.

שיר הנושא של האלבום - "לבבות" הוא השיר המקורי היחיד של בן דרור באלבום. מדובר בשיר שיצא כבר בעבר בעיבוד מוזיקלי "רגיל" וכעת מקבל גרסה ווקאלית.

באלבום יש גם ביצועים ל"לחיים" של יעקב שוואקי, "תאיר את דרכי" של משה קליין (שהוציא בדיוק בעצמו גרסה ווקאלית לשירו), "זוכר אני" של ישי ריבו, "יש בך הכל" של עקיבא וגם שתי מחרוזות, האחת של שירי שבת בה מארח בן דרור את הזמר דב הנדלר, מי שלפני כ-20 שנה הוציא שני אלבומים חסידיים ומחרוזת נוספת "אשרינו", שירי אשרינו בלחנים שונים.

ההפקה המוזיקלית המוקפדת של יונתן שטרן, הופכת את האלבום הזה כמו קודמו של בן דרור, לאלבום איכותי במיוחד. אלבום שאפשר בכיף לשמוע לא רק בימי ספירת העומר, אלא גם במהלך השנה כולה. כששטרן חתום על פרויקט, אתה יכול להיות סמוך ובטוח שמדובר ביצירה מוקפדת ואיכותית שתמיד יהיה כיף להאזין לה.

אלבומים מסוג זה, שומרים על הרמה הגבוהה של היצירה הווקאלית היהודית ובן דרור בעל הקול הנעים, ראוי להערכה על ההשקעה, הבחירות הנכונות והדיוק.

• • • • •

ובפינת השירים האהובים עליכם השבוע:

במקום הראשון בפער גדול, הזמר והיוצר מאיר חג'בי עם הביצוע הווקאלי שלו ל"לא נפסיק לחלום" של ישי ריבו.

במקום השני הזמר משה קליין עם הביצוע שלו לשירו -"תאיר את דרכי".

במקום השלישי הזמר והיוצר יונתן רזאל עם הביצוע ל"מהגר" והזמר והיוצר ארי גולדוואג עם הלהיט החדש שלו "גישמאק להיות יהודי" שזכה לקליפ ווקאלי חדש.

  • להערות והארות ופאשקווילים נגד מוזיקה ווקאלית גרועה: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר