ההילולא במירון

אמסלם מעיד בוועדת החקירה: "בושה שכך נראה אתר מירון"

חבר הכנסת מהליכוד התייצב מול החוקרים, בוועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון • "שאלתי את שווינגר, מה אתה עושה? אם מתקלף צבע התפקיד שלך לצבוע?" • ישיר (שידור)

שימי שפר | כיכר השבת |
אמסלם מעיד (צילום: וועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון)

דודי אמסלם, חבר הכנסת ממפלגת הליכוד העיד היום (שלישי) בוועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון, לפני שנה בדיוק, בל"ג בעומר, בו נהרגו 45 יהודים שהגיעו להתפלל בקברו של הרשב"י. כיכר השבת עם תמלול מלא ומרכזי מתוך העדות.

בפתח עדותו אמר אמסלם: "אני יש לי ראש של פקיד, ואני קבעתי מעקב אחר הנושא הזה, ומה שקרה לאחר מכן זה שעברתי לתפקיד אחר, לתפקיד יו"ר הקואליציה, ואני מניח שאם לא הייתי עובר תפקיד הייתי ממשיך לשבת להם על הזנב".

השופטת ברלינר: בסופו של דבר הבנת מי ממשרדי הממשלה אחראי על האירוע?

אמסלם: לא.

ברלינר: אז מה תפקידה של הוועדה?

אמסלם: וועדות הכנסת לא תפקידם לנהל את משרדי הממשלה.

חבר הכנסת הוסיף: "שאלתי את שווינגר כשאתה קם בבוקר מה אתה עושה? מה התפקיד שלך? איך יתכן מצב שאתה אחראי רק על מתחם הקבר? כאילו, אם התקלף צבע במתחם הציון אתה תפקידך לצבוע מחדש? זהו?"

עוד אמר אמסלם: "אני הבנתי שיש כאן אנומליה רצינית שמתפתחת בלי קשר רק להילולא, אלא לכל המתחם שנקרא הר מירון, ואז הבנתי שקבר הרשב"י הוא אתר לאומי שלא נופל בחשיבותו מהכותל המערבי, שבשטח נשלט ע"י עמותות שבמחלוקת כבר עשרים שנה.

"כששאלתי שאלות, אמרו לי עזוב, זה נתון לפסיקתו של בגץ, ולא הבנתי מה הקשר של שופט כלשהו שמכדרר כעת בנושא, לעצם התפקוד הניהולי בשטח".

לדבריו, "במדינת ישראל אף אחד לא יכול לעצור אירוע בסדר גודל כזה של מירון, ולכן התפקיד של משטרת ישראל זה לדאוג לנושא הבטיחותי והניהול של הסדר הציבורי.

"המשטרה היא לא מנהלת את האירוע, וגם לא יוזמת אותו, אבל מרגע שהוחלט שיש אירוע, המשטרה מתפקידה לפקח על האירוע, כולל מספר השוטרים והסדרנים שייקחו חלק לאירוע".

ברלינר: אז אתה רואה את המשטרה כאחראית על האירוע?

אמסלם: המשטרה לא אחראית, אבל בידיה הכלים לפקח על האירוע.

אמסלם: אני כיו"ר וועדה אין לי כלים מיוחדים לאכיפה, ולכן קשה מאד לעקוב אחר הנושאים שעולים בוועדה.

בדינמיקה של הכנסת, ברגע שעברת לתפקיד אחר, אין לך זמן לבדוק מה היה בעבר, אלא אתה חייב לטפל בנושאים שקשורים לתפקידך החדש.

ברלינר: יצאתם לסיור בשטח במירןן, ובמהלך הסיור נאמר לך שישנה תוכנית שאלי ישי לא רצה לחתום עליה. אתה זוכר מה היתה תגובתך?

אמסלם: אני לא זוכר מה היתה התגובה שלי, אבל אני מכיר את הסיפור של תב"ע מקרוב מתפקידי בעיריית ירושלים, ויש לפעמים תהליכי תב"ע שנמשכים זמן רב.

ינאי: אתה נגעת בכל הדברים שאם היו עושים אותם כמו שצריך, היינו יכולים אולי למנוע את האסון. אתה אמרת את הדברים הנכונים שלא נעשו את זה, ובדיעבד קרה אסון. איך ההרגשה שלך אחרי אסון כזה?

אמסלם: השאלה היא בגדול לא הוגנת, משום ששר שמתמנה במדינת ישראל יש לו חבילה כבדה מאד על הראש, עם תקציב מוגבל, ובסופו של דבר הוא לא באמת יכול לטפל בכל נושא שעולה על שולחנו.

ינאי: מדובר כאן בלפחות עשרים שנה האחרונות, שאין שנה אחת שמישהו לא כותב מכתב שהכתובת על הקיר, ולכן איך אתה מסביר שכלום לא נעשה בנושא?

אמסלם: בסוף יש מישהו שצריך ליזום שולחן עגול בממשלה, יחד עם אנשי אגף התקציבים כדי לטפל באירוע. ולכן הגוף שנקרא משטרת ישראל תפקידו היה לבוא ולכנס את השולחן העגול כדי לומר שהם לא מוכנים להמשיך ולקיים את האירועים.

אנחנו מדינת ישראל, לא חאפרים. אנחנו צריכים להפקיע את קבר רשב"י תחת מדינת ישראל, ורק אז להשקיע מאות מיליוני שקלים רק בשביל הפיק של אירוע ל"ג בעומר.

אם יש 50 קהילות שעורכות הדלקה, צריך להכשיר 50 מגרשים לקהילות. צריך להשקיע מאות מיליונים כדי לדאוג לחנויות מוסדרות, בדיוק כפי שקורה בהר הרצל.

האם יתכן שבהר הרצל יהיה חסר כסף? הרי ברגע שזה יקרה, משרדי הממשלה יעמדו על רגליהם האחוריות וידאגו כדי שהאירוע יתקיים. זו השאיפה שצריכה להיות למדינת ישראל.

ינאי: מי הם לדעתך הכוחות שמונעים את ההסדרה של מירון?

אמסלם: אני לא ממש יודע, אבל מה זאת אומרת שיש הקדשים ששולטים על הקבר? מי למשל קבע שהספרדים מדליקים למטה והחסידיות למעלה? אולי שיהיה הפוך? אנחנו חייבים להבין שמדובר באתר לאומי שזו בושה גדולה שהאתר נראה כמו שהוא נראה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר