בין דרעי לזועבי

בנט, לפיד וליברמן שכחו מהי "סחיטה"? הנה תזכורת

נפתלי בנט, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן האשימו לא אחת כי ש"ס ויהדות התורה "סוחטות" את רה"מ דאז בנימין נתניהו, אז למה פתאום הם שכחו את המושג? • 'כיכר השבת' כאן כדי להזכיר להם (מגזין)

רפאל כהן | כיכר השבת |
רה"מ בנט, רה"מ החליפי לפיד ושר האוצר ליברמן. יש הבדל בין סחטנות אחת לאחרת? (צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90)

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד קורץ בחודשים האחרונים לחרדים, ובפרט לפוליטיקאים שלהם מש"ס ומיהדות התורה, מתוך תקווה כי אולי, איכשהו, יצליח להגיע איתם להסדר מסוים שישאיר את ממשלתו קיימת, לפחות עד שיושבע לתפקיד ראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל.

למרות מאמציו, משפט שאמר השבוע לפיד בישיבת סיעת "יש עתיד" ראוי לציון וליחס בקרב המפלגות החרדיות, שבתקופה האחרונה חשות בנוח לשוחח עם לפיד. כשנשאל שר החוץ ע"י עטרה גרמן, כתבת "מקור ראשון", על ההבדל בין האשמת החרדים בסחיטת נתניהו לדרישות ח"כ ג'יידא רינוואי זועבי ממרצ ממנו כראש הממשלה החליפי, השיב לפיד: "זו לא סחטנות פוליטית כשזה בא לענות על צורכי ציבור אמיתיים ועל צרכים אמיתיים של החברה הישראלית".

כמה זלזול וחוסר הבנת הרחוב החרדי טמון במשפט הזה, אני משאיר לכם לשפוט.

ח"כ רינוואי זועבי עם רה"מ החליפי לפיד, השבוע במליאה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

למען האמת, נראה שהמשפט הזה הוא בסה"כ תירוץ לא מוצלח של אשף תקשורת ועיתונאי לשעבר כלפיד, אבל הוא מסמל אמת עצובה: ממשלת בנט-לפיד-ליברמן, שהאשימה ללא הרף את נתניהו כנכנע לדרעי, גפני וליצמן פעם אחר פעם, נכנעת כל יום לח"כים בכירים ושאינם בכירים, רק כדי להאריך את ימיה.

כדי לעשות מיני סדר, בואו ניזכר טיפה באמירות מרכזיות של ראש הממשלה, ראש הממשלה החליפי ושר האוצר, מהימים בהם ישבו באופוזיציה, נגד ראש הממשלה, שר הפנים, שר הבריאות ויו"ר ועדת הכספים דאז. אח"כ נעשה משחק קטן, ונגיע לתוצאה, שיש שיגידו שאיננה רצויה.

נתחיל:

יאיר לפיד

"מה שאנחנו רואים כרגע זה לא משא ומתן קואליציוני - זו עסקת שוחד. אין לזה שם אחר - שוחד. נכנס נציג מפלגה, מבקש תקציבים, נתניהו מבקש בתמורה חסינות. נכנס חבר ליכוד, רוצה להיות שר, נתניהו רוצה שיתחייב לעזור לו לברוח מהכלא. תביא חסינות תקבל כסף. זה שוחד. זה פלילי. זה למכור את המדינה". רקע: לפיד, אז מספר 2 בכחול לבן, תוקף ב-20 במאי 2019, עשרה ימים לפני שתם המנדט של בנימין נתניהו להרכבת הממשלה, בו גם הליכוד הצליחה לפזר את הכנסת וישראל יצאה לבחירות שניות ברציפות, את הליכוד, ש"ס ויהדות התורה. מסקנה מדברי לפיד: העברת כסף ציבורי למטרה מסוימת היא עבירה פלילית.

דברי לפיד (צילום: דוברות כחול לבן)

"זה או ממשלה של סחטנות וקומבינות או ממשלה שפויה של אחריות, סדר וחוק אחד לכולם". רקע: לפיד אז יו"ר יש עתיד, ב-6 במארס 2021, שבועיים וחצי לבחירות האחרונות. תחקיר של 'חדשות 12' לפיו החרדים נכנסים ארצה תוך כדי עקיפת כמה מתקנות הקורונה מוביל את לפיד להמשיך בקו התוקפני נגד דרעי, גפני וליצמן. אגב, חשוב לציין: התחקיר הזה התברר לאחר מכן כמחורר ומלא בעיות מקצועיות.

"מר נתניהו, אתה ראש ממשלה כבר עשר שנים למען השם, מה בדיוק עשית עם המנדטים שלך חוץ מלהיכנע לכל סחטנות ולהפוך את לשכת ראש הממשלה למקום מושחת שבו כל אחד עושה קופה?". רקע: יאיר לפיד ב-4 בספטמבר 2018, עוד לפני שפוזרה הכנסת וישראל נקלעה למשבר פוליטי חסר תקדים, בעוד מתקפה נגד ראש הממשלה דאז.

דוגמה אחרונה מיו"ר יש עתיד היא סרטון שמפלגת כחול לבן פרסמה במהלך מערכת הבחירות השנייה מתוך שלוש הרצופות. בסרטון נראית לכאורה קבוצת וואטסאפ משותפת של נתניהו, דרעי, ליצמן ובכירים אחרים בגוש הימין (אז גם איילת שקד הייתה חלק; ר"כ). ליצמן כותב שם: "אני רוצה את כל הכסף שיש לישראל". דרעי הוסיף: "תביאו עוד טריליון שקל לישיבות!". מה שנקרא, אהבת חרדים אי אפשר לקבל מסרטון כזה.

יכולנו להמשיך עם משפטי לפיד נגד נתניהו ו"הסחטנות החרדית" עוד כמה וכמה פסקאות, אבל העניין הובן: לפי לפיד, לפחות עד שהבין שש"ס ויהדות התורה תכרענה אם יגיע לשלטון אם לאו, החרדים הם הבעיה, תפנו אותם ואף אחד לא ירצה כסף.

נפתלי בנט

"הפוליטיקאים החרדים עושים דין לעצמם ומסכנים את הציבור שלהם ואת כלל אזרחי ישראל. במשמרת שלי כראש הממשלה תהיה שותפות, לא סחטנות". את הדברים אמר יו"ר ימינה ב-6 בינואר 2021, חודשיים וחצי לפני יום הבחירות מהן יצא ראש הממשלה. הרקע: הפרות לכאורה של תקנות הסגר בערים חרדיות, שגרמו להעלאת מספר הנדבקים החרדים. זו הייתה הפעם הראשונה שבנט, עד אז שותף מלא לש"ס וליהדות התורה במגוון פעולות פוליטיות, החליט לקחת כיוון שונה ולתקוף את החברה החרדית.

רה"מ בנט. היה עסוק בלחנך את החרדים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"אני שמח שיש חרדים, אבל אנחנו צריכים להגביל את ההשפעה הפוליטית שלהם". הרקע: את הדברים אמר בנט ב-12 באוקטובר 2021, בחודשיו הראשונים בלשכת ראש הממשלה, לאחר שהבין שיש קשיים פנימיים בקואליציה שלו ושהאופוזיציה מאוחדת הרבה בזכות הנציגים החרדים בכנסת. אז מה הפתרון, לשיטתו? להגביל את ההשפעה שלהם.

אביגדור ליברמן

על האחרון ברשימה, שר האוצר אביגדור ליברמן, יש כל כך הרבה דוגמאות בהן אמר כמה ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, נסחט על ידי ראשי המפלגות החרדיות, אריה דרעי, משה גפני ויעקב ליצמן. כמעט בכל הזדמנות בארבע השנים האחרונות, כולל בשנה שחלפה בה החרדים אינם בממשלה, יו"ר ישראל ביתנו לא מפספס הזדמנות לתקוף את החרדים.

"זה היה שוד לאור היום, שוד של שודדים. גם גנץ וגם נתניהו פשוט שדדו את עם ישראל. פשוט לוקחים כסף מהמובטלים ומעבירים לבטלנים. בהסכם נותנים מיליארד ומאתיים מיליון שקל לש"ס ויהדות התורה, אנשים שמעולם לא שילמו מס הכנסה וביטוח לאומי. נתניהו מכר מכירת חיסול את הציבור החילוני, המסורתי וגם את הציונות הדתית לחרדים. הוא לא מוכן לעשות דבר אחד שיפגע חלילה בהתפשטות החרדית. אין שום סיבה שמדינת ישראל תממן מערכת חינוך שמונעת מילדים לימודי ליבה, פה מגדלים מראש דור מסכנים ונזקקים, וזאת הכוונה שלהם שיהיו תלויים בממסד החרדי. כמו שפעם דיברו על בשר תותחים, פה מגדלים בשר בחירות. זה בדיוק ככה וזה בניגוד לכל הערכים היהודיים". הרקע: 1 ביוני 2020, ממשלת נתניהו-גנץ זה עתה קמה, והחרדים מצליחים לאשר תקציבים לישיבות ולכוללים, ברקע משבר הקורונה. מבחינת ליברמן זה הצדיק את הטקסט הנורא הזה.

"לא נכנע למי שמרים נשק ולמי שמסרב להרים נשק". סרטון שהעלתה מפלגת ישראל ביתנו בסבב הבחירות הראשון בו השווה יו"ר ישראל ביתנו בין ארגון הטרור חמאס - לחרדים. גם כאן, עיקר המסר: החרדים הם הסחטנים.

אחרי כל הדוגמות הללו, בואו נקפוץ להווה, ונפרט מקצת הדברים שנתנה ממשלת בנט-לפיד-ליברמן למפלגת רע"מ ולח"כ רינוואי זועבי ממרצ. הכספים הללו הם חוץ משני מיליארד השקלים שאושרו ככספים קואליציוניים לפני מספר חודשים, שגם הם היו משמעותיים בהרבה ממה שלכאורה הממשלה אישרה בתקציב המדינה (עלייה של 42%) גם היו גם כספים המיועדים לרפורמים ולטיפול בחתולי הרחוב.

740 מיליון שקלים לחברה הערבית ולרשויות מקומיות ערביות: ועדת הכספים אישרה השבוע את הסכום האסטרונומי הזה למען חלקים בציבור הערבי, כחלק מתוכנית מנסור עבאס.

הגדלה משמעותית של תוכנית החומש לחברה הערבית, מכ-20 מיליארד שקלים ל-30 מיליארד: זו גולת הכותרת של הישגי רע"מ בממשלה, והיא ניתנה כבר באישור תקציב המדינה האחרון, כאשר הפגישות האחרונות, כולל זו של ח"כ רינוואי זועבי וראשי רשויות מקומיות עם שר החוץ לפיד השבוע, סבבו סביב הסכם זבה, שאושר בממשלה ובכנסת.

200 מיליון שקלים ל"כבישי אחמד טיבי": כחלק מניסיון לפיד להשאיר את הממשלה על כנה קיים שיתוף פעולה בין ראש הממשלה החליפי לבכיר הרשימה המשותפת, שדרש שיפוץ כבישים בחברה הערבית תמורת הימנעות מהצבעה במליאה בחוקים החשובים לקואליציה.

כ-200 מיליון שקלים לבתי החולים בנצרת: אחת מדרישותיה של הח"כית הסוררת ממרצ, שנענתה בחיוב ע"י שר החוץ לפיד. חלק מהסכום, 25 מיליון שקלים, כבר מקודמת בממשלה כהצעת מחליטים.

לפיד, מנסור עבאס וטאהא (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אם נרצה להסתכל גם רגע רק על רינוואי זועבי, בל נשכח את ההבטחה למנותה לקונסולית ישראל בשנגחאי, אחרי שהצביעה נגד חוק גיוס בני הישיבות הקודם. תוך הצבעה אחת סידר לה לפיד תפקיד מחוץ לגבולות המדינה, אבל זה לא עזר לו, והסערה הגיעה בשבוע שעבר.

אם נביט קדימה, הרי שמחכה לנו תקציב 2023, שעתיד להיות משופע ב"סחיטת" המדינה ע"י חברי קואליציה הרבה יותר מהשנה שחלפה, זאת בשל המצב הפוליטי הרגיש. לפי הערכות ראשוניות במשרד האוצר מדובר על בין 8 ל-10 מיליארד שקלים נוספים לתקציב רק בגלל דרישות פוליטיקאים, וככל שנתקרב לזמנים המכריעים סביר שהמספר הזה יילך ויעלה.

הבטחנו משחק ותוצאה? אז הנה המשחק: תחליפו את מנסור עבאס באריה דרעי, את ג'יידא רינוואי זועבי במשה גפני, את אחמד טיבי ביעקב ליצמן ואת יאיר לפיד בבנימין נתניהו, ונסו לדמיין מה היה קורה פה, מבחינה ציבורית ותקשורתית.

מה התוצאה? כנראה ככה: "דרעי הגדיל את תקציבי הישיבות ולקח את זה ממשלמי המסים", היינו שומעים את לפיד צווח. "גפני דאג לבית החולים מעייני הישועה בגלל שהוא בבני ברק ושכח שבשיבא חסר כסף", היה טוען בנט. "ליצמן סידר לשפץ את הכבישים בערד רק בגלל שהרבי שלו חייב אותו", היה אומר ליברמן.

ואם תרצו, הרי תוצאה נוספת: אם דבקים בדברי לפיד כי ישנה "סחטנות" בפוליטיקה, אולי ניתן ללמוד מהשנה שחלפה כי הפוליטיקה בישראל לעולם תהיה נסחטת, בהנחה ששיטת המשטר הפרלמנטרי עתידה להישאר איתנו גם בשנים הבאות. לא משנה זהות ה"סוחטים", לא משנה כמה הם שועלים פוליטיים ומבינים את כוחם - הסחיטה בוא תבוא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר