מסתבכים לבחור?

חמישה כללים שיקלו עליכם בקבלת החלטות

לכולנו קשה לקבל החלטות, אך בית הספר של החיים מאלץ אותנו לעשות זאת, ולפעמים לקבל החלטות שישפיעו על כל עתידנו • הכירו את חמשת העקרונות לבחירה נבונה (משפחה)

ישראל גינצבורג | כיכר השבת |
ורוד או ירוק? (צילום: shutterstock)

מי מאתנו אוהב לקבל החלטות? כמעט אף אחד. אפילו כשמדובר בהחלטות טריוויאליות וחסרות משמעות כמו בחירת מנה בתפריט של המסעדה אנחנו עלולים ללכת לאיבוד, וכשמדובר בהחלטות הרות גורל שישפיעו על החיים שלנו לנצח אנחנו אבודים לחלוטין.

וכשאנחנו מרגישים אבודים - אנחנו עושים את כל הטעויות האפשריות. אנחנו עלולים להמר כדי לצאת סוף סוף מהקונפליקט של הבחירה, אנחנו עלולים להפקיד את גורלנו בידי אנשים עם פחות ידע ואחריות משלנו ועם ביטחון עצמי מופרז, ואנחנו עלולים גם לשבת בפינה ולא לעשות דבר. במקרים עצובים במיוחד - אנשים בוחרים באפשרות הזאת למשך כל חייהם.

אז, האם ישנה נוסחה שתקל עליכם את הקושי של קבלת ההחלטות? הכירו את חמשת הכללים הבסיסיים שאם תתחברו אליהם תוכלו לקבל את ההחלטה הטובה והנכונה ביותר עבורכם.

1. הימנעות, גם היא בחירה - כבר זמן רב שאתם נמנעים מלקבל החלטה מחשש שתבחרו באופציה הלא נכונה, וחרדת ההחמצה הזו גורמת לכם לשבת באפס מעשה ולא לקבל החלטה שעלולה להרוס את חייכם. ובכן - זכרו שגם הימנעות מבחירה היא בחירה, ואין לכם דרך לברוח מלקחת אחריות על חייכם.

2. בחירה היא לקיחת אחריות - הבחירה שעומדת לפתחנו מורכבת מ-2 חלקים: החלק הראשון והמוכר הוא לבחור בצד הטוב יותר, אולם החלק הלא פחות חשוב - הוא לקחת אחריות על הבחירה שלנו ולחיות את המשך חיינו מתוך השלמה והסכמה עם הבחירה שבחרנו. לכן - בשעה שהבחירה מוטלת לפתחנו חשוב שנהיה מודעים לכך שאנחנו לוקחים אחריות על החיים שלנו, ונעמוד מאחורי כל בחירה שנבחר ובכל ההשלכות שלה שנפגוש בהמשך חיינו.

3. החלטות נכונות לשעתן - חלק משמעותי מהקושי שלנו לקבל החלטות נעוץ בחשש שלנו לעשות טעויות. לפעמים אנחנו מסוגלים לשלם מחירים גבוהים על סיטואציות קשות ש'הגורל' הכתיב לנו, אך לא נהיה מסוגלים לעמוד מול טעות גורלית שאנחנו עצמנו טעינו. חשוב שנדע שגם אם קיבלנו החלטה שהתבררה כשגויה, אם קיבלנו אותה בצורה הגיונית ושקולה ועל פי הנתונים, הידע ורמת המשקל שהיו בידינו בעת קבלת ההחלטה קיבלנו החלטה נכונה - הרי שההחלטה הייתה נכונה לשעתה - וגם אם למפרע מתברר שהיא הרסה את חיינו, עדיין בחרנו בבחירה הנכונה וההגיוניות ביותר.

4. החלטות שנכונות עבורנו - בחלק מהמקרים ההחלטות אינן החלטות אבסולוטיות שבהן אנחנו נדרשים למצוא את התשובה הנכונה, אלא בעיקר למצוא את ההחלטה שנוכל לחיות אתה בצורה שמתאימה לנו לאורך זמן. לכן - במקרים כאלו לא תמיד נחפש את הכללים המדויקים או את האיש שיודע הכל בכדי שיכריע עבורנו, אלא נקשיב לצורך הפנימי שלנו ועם ההחלטה הפנימית שנקבל נוכל לחיות טוב יותר לאורך זמן.

5. אמונה - בכל החלטה שאנחנו מקבלים, חשוב שנזכור שבסופו של דבר הידע שלנו מוגבל ובוודאי כשמדובר על חלקים שאותם נדע רק בעתיד, ולפעמים לעתיד לבוא... אז נכון - אנחנו נדרשים להתאמץ ככל יכולתנו בכדי להגיע להחלטה הנכונה, אולם בסופו של דבר יש מנהיג לבירה שקובע את עתידנו בכל בחירה שרק נבחר.

(לפניות לכותב: israel@kikar.co.il)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר