היסטוריה ואקטואליה

האם אברהם אבינו התגורר בבאר שבע בגליל ליד הר מירון?

מסורת הכזב המוסלמית אודות בית הכנסת בגליל בו ישבו השבטים ודנו ופסקו את דינו של יוסף הצדיק, הינה חלק ממסורות כזב הרואה בגליל העליון המזרחי את זירת ארץ כנען (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
עמק החולה הגליל העליון, ב-1939 (צילום: PINN HANS הנס פין HANS PIN, לע"מ)

פרק ה': אנו עסוקים במסורת כזב מוסלמית אודות בית כנסת קדום בגליל בו ישבו השבטים בניו של יעקב אבינו, ודנו ופסקו את דינו של יוסף הצדיק שהושלך לגוב יוסף הסמוך.

כפי שכתבנו בפרקים הקודמים, טעות זו של המוסלמים היא תוצאה של מסורות כזב בדבר מיקומו הגיאוגרפי של 'בור יוסף' עליו נטען שיוסף הצדיק הושלך בידי אחיו, שנמצא לא בדותן שבשומרון כפי שרבותינו הצביעו, אלא ברמת כורזים בגליל.

במאמר מיוחד של הארכיאולוג יוסי סטפנסקי צוין שהמסורת האמורה שלובה במסכת של מסורות גליליות, הרואה בגליל העליון המזרחי את זירת ארץ כנען של ימי המקרא שהתרחשו בה רבים מהאירועים המתוארים בספר בראשית הקשורים ליעקב ולבני משפחתו, מיקומים שכיום המחקר סבור שאינם נכונים.

בשל מסורות כזב אלו, עד ימינו ההר הגבוה שעל מורדותיו נבנתה העיר צפת, הצופה על האזור מכונה 'הר כנען'.

כותרת המעוטרת בכל אחד מצדדיה במנורה של שבעה קנים ב'חורבת שׁוּרָה' שע"פ המסורת מוסלמית מדובר במקום שבו ישבו בני יעקב השבטים ודנו ופסקו את דינו של יוסף הצדיק שהושלך לגוב יוסף הסמוך (מתוך אתר הסקר הארכיאולוגי של רשות העתיקות, מפת ראש פינה, אתר ח' שורה, צולם על ידי י' סטפנסקי)

יצוין שישנם מעט מקורות בכתבי רבותינו זי"ע שממקמים אירועים תנ"כיים בגליל, ולא במקומם (כפי שידוע בימינו) בדרום ובמרכז הארץ כדלהלן.

אחד מאלו היה הגאון הנודע רבי שלמה מחלם מחבר ספר 'מרכבת המשנה' על הרמב"ם, שבספרו 'חוג הארץ' שעוסק בגאוגרפיה ארצישראלית כתב שיצחק אבינו התגורר בבאר שבע בנחלת שמעון בדרום, ואילו אברהם אבינו, התגורר בבאר שבע בגליל (סמוך לקיבוץ פרוד בימינו, על שמה 'צומת שבע').

עוד עדות הובאה ביומנו של תלמיד ה'אור החיים הקדוש' שעלה לאה"ק עם תלמידיו בשנת תק"ב (1742), להִשְׁתַּטֵּחַ ללמוד ולהתפלל על קברי הצדיקים בגליל (טרם הגעתם לירושלים). חברי המשלחת שתו בצפת עיה"ק מים מתוך באר עליה נטען שהיא באר שבע ואברהם אבינו התברך במימיה, וכך דבריו של תלמיד האור החיים הקדוש:

"הלכנו משם מעט לבית גדול, ובתוך הבית לפנים מערה קבור רבי יהושע בן חנניה... לפתח המערה שם באר אחד רחב עד מאד למטה וצר מלמעלה יש בו הרבה מים חיים ושתינו ממנו. אמרו שהיא באר שבע והמים שלו לא נבראו כמותם בעולם ברכת אבר"הם".

ראשי התיבות אבר"הם, הם מליצה מבראשית כ״ח ד׳: "וְיִֽתֶּן־לְךָ֙ אֶת־בִּרְכַּ֣ת אַבְרָהָ֔ם לְךָ֖ וּלְזַרְעֲךָ֣ אִתָּ֑ךְ לְרִשְׁתְּךָ֙ אֶת־אֶ֣רֶץ מְגֻרֶ֔יךָ אֲשֶׁר־נָתַ֥ן אֱלֹקים לְאַבְרָהָֽם", וכך נהגו חכמי ספרד להביא מקור מהתורה לנושא האגרת, ומכאן מוכח שתלמיד האור החיים כתב באיגרת את הרגשת חברי המשלחת ששמעו מתושבי המקום שהבאר המפליאה עם המים ש"לא נבראו כמותם בעולם" שייכת לאברהם אבינו[1].

בית הכנסת ב'חורבת שׁוּרָה' בשנת תשמ"ג (1983). בתצלום אנו רואים בסיס של קשת עם עיטור מגן-דוד. ע"פ המסורת המוסלמית מדובר במקום שבו ישבו בני יעקב השבטים ודנו ופסקו את דינו של יוסף הצדיק שהושלך לגוב יוסף הסמוך (מתוך אתר הסקר הארכיאולוגי של רשות העתיקות, מפת ראש פינה, אתר ח' שורה, צולם על ידי י' סטפנסקי)

נציין, שגם בנחל ראש פינה, אחד מהמעיינות בנחל נקרא 'עין אל-חליל', כלומר – מעיין אברהם (אל חליל – 'החבר' - הוא גם השם הערבי לחברון, על שם 'החבר' – הוא אברהם אבינו...).

לקריאה נוספת:
- אתר רשות העתיקות > אתר הסקר הארכיאולוגי של ישראל, > מפת סקר ראש פינה (מפה 18) > מס' אתר 192 (ח' שורה).
- סדרת בלוגים אודות הגאון רבי שלמה מחלמא וספרו 'חוג הארץ' מאת ישראל שפירא באתר 'עד הנה לחקר המורשת התורנית של יהדות גליציה ובוקובינה'.

[1] האגרת במלואה של תלמיד האוה"ח הובאה ב'אגרת והתשובות' רבינו חיים בן עטר בעל ה"אור החיים" הקדוש מכתב יד בני ברק תשע"ב, מכון להוצאת ספרי אור החיים הקדוש. עמוד קסז, וכן בספר 'נר מערבי' מכון להוצאת ספרי אור החיים הקדוש, תשע"ג מהדורת גרוסמן באותו הנוסח.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר