חשש בקהילה

"גזירה נוראה": חב"ד נערכת למלחמת חינוך

חרדים לשעבר, שפועלים בגזרה הארצית כדי להשפיע על מוסדות החינוך החרדי בניו יורק, מדאיגים את הרבנים שקוראים לקיים ימי תפילה לביטול ה"גזירה הנוראה" (אקטואלי)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
תלמידים חב"דיים בקראון הייטס (צילום: Shutterstock)

בחסידות חב"ד בקראון הייטס, מודאגים מ'גזירת החינוך' המרחפת על המוסדות של המגזר החרדי במדינת ניו יורק, ונערכים לתפילה - ולמלחמה.

רקע

כפי שדיווחנו רבות בשנים האחרונות, קהילות אורתודוקסיות שונות מתמודדות עם דרישות חיצוניות לשינוי תכנית הלימודים, כמו גם אלמנטים שונים בשיטות החינוך.

קריאת הרבנים (צילום מסך)

יצויין שאמנם מדובר לעיתים בדרישות של משרדי החינוך - למרות שברוב המקרים אלו מוסדות פרטיים או 'מוכר שאינו רשמי', אך לרוב אין לרשויות רצון להתערב הלכה למעשה בפעילותם של מוסדות וליצור אנטגוניזם. מי ש'מכריחים' את המשרדים לפעול, הם ארגונים ייעודיים כדוגמת YAFFED (ראשי תיבות של צעירים תומכים בחינוך הוגן).

אותם ארגונים, נוסדו בידי חרדים לשעבר או אף בהווה, שמקוננים על כך שבהיעדר לימודי ליב"ה הם נזרקו חסרי יכולות לשוק התעסוקה ולחיים בכלל. מאחר ובחינוך החרדי לא מעוניינים לתקשר איתם, הם פונים לאפיק המשפטי ומנסים לכפות על הרשויות לעשות את עבודתן ולוודא שלכל ילד וילדה יהיה 'חינוך הוגן' כלשונם.

הנושא כה בוער במגזר החרדי בניו יורק, שהוא שיחק תפקיד מרכזי במערכת הבחירות האחרונה לראשות העיר הגדולה, כאשר המתמודדים הבטיחו לעשות כל שביכולתם כדי לאפשר חופש למוסדות חרדיים.

הגזירה

אך כעת, מחלקת החינוך של מדינת ניו יורק (להבדיל מניו יורק העיר) פרסמה את הכללים החדשים, שיחייבו את המוסדות שאינם ציבוריים / ממלכתיים. על פי עסקנים חרדיים, ההשלכות הבאות תיכנסנה לתוקף אם הכללים יאושרו סופית:

א. מחוז מקומי יהיה בעל הסמכות לקבוע לבתי הספר את תכנית הלימודים.

ב. מורים המועסקים בבית הספר יהיו כפופים לאישור מחלקת החינוך המקומית.

ג. מחלקות חינוך מקומיות תהיינה רשאיות להורות להורים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר אחרים.

ד. גורמים חיצוניים עשויים יהיו לגרום להערכה מחודשת של בית ספר שאושר בעבר.

ה. לכל אדם תהיה סמכות לפתוח בהליכים מנהליים או שיפוטיים, הקוראים תיגר על יכולתו של בית ספר לפעול.

לפי עסקני חב"ד, שפתחו בקמפיין כדי להיאבק כנגד ארגוני הרפורמה בחינוך, "יש לנו עד ה-30 במאי להביע את התנגדותנו לתקנות אלה, לפני שמועצת הממשלה תצביע עליה בספטמבר והתקנות תיכנסנה לתוקף.

המלחמה

כאמור, בחב"ד נערכים קודם כל למלחמה משפטית. נפתח אתר שבו הורים יכולים לשלוח עצומה, ובכך להביע התנגדות ציבורית לשינויים במערכות החינוך של ילדיהם.

הקמפיין מייצג רשימה של 18 ארגוני חינוך חב"דיים, ביניהם ישיבת תומכי תמימים, בית רבקה, אהלי תורה, נשי ובנות חב"ד ועוד. חלק מהמוסדות החתומים עליו משויכים לסקטור ה'משיחיסטי' בחב"ד.

מוסדות החינוך החב"דיים (צילום מסך)

אך לצד הפעילות העסקנית, רבני חב"ד אף קוראים לקיים ימי תפילה לביטול מה שהם מכנים "גזירה נוראה". הגאונים הרב אברהם אזדבה והרב יוסף ברוין, חברי בית דין צדק קראון הייטס ומרבני חב"ד המקומיים, הציעו את יום המחר (שני) לכך בקריאה שפרסמו שלשום (שישי).

לדבריהם, "באשר בשנים אחרונות קמו אנשים לחבל בכרמים, באופן חינוך בנינו ובנותינו, והגדילו לעשות לסכן עתידנו ח"ו עד שמושלי העיר זוממים לגזור גזירה נוראה לשנות כל צביון חינוך הטהור של בנינו ובנותינו שיחיו, באופן שבעתיד הקרוב רק הם יוכלו להחליט לאיזה מוסד חינוכי 'מותר' לשלוח בנינו ובנותינו, ועוד דברים מבהילים כיוצא באלו, היה לא תהיה!"

כאמור הרבנים מציעים לקבוע את יום שני ל"כינוס תורה תפילה וצדקה" בכל מוסדות החינוך, כדי להמשיך ולחנך את הילדים "על דרך המקובל והסלולה לנו מאבותינו ורבותינו נשיאינו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר