תקראו בין השורות

חמשת הכללים לקריאת רזומה של משודכ/ת

הצעד הראשון בכניסה לשידוכים הוא כתיבת 'רזומה'. למרות שהמשודך מתאר את עצמו ובדרך כלל מספר רק על מעלותיו, אם תלמדו לקרוא בין השורות תוכלו להבין במי מדובר (שידוכים)

ישראל גינצבורג | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

אחת המשימות הקשות בשידוכים היא לברר על הצעה שאתם לא מכירים. השדכן מתקשר בהתלהבות וטוען שהוא הולך להציע לכם את 'עסקת המאה' - שידוך שמתאים לכם כמו כפפה ליד.

אתם שומעים את השם ואין לכם שמץ של מושג במי מדובר. אתם אפילו לא מצליחים לאתר את "הבן דוד שלמד חברותא עם האח מאורחות תורה". הדבר היחיד שיש לכם ביד הוא 'רזומה' - מעין קורות חיים שבהם המשודך מתאר את עצמו, אך האם יש ערך לתוכן שאדם כותב על עצמו?

למרות שאנשים יתארו את עצמם בצורה הטובה ביותר, אם תלמדו את חמשת הכללים הבאים תדעו לקרוא בין השורות, ולקבל לא מעט מידע באמצעות קריאה נכונה של הרזומה.

1. במה המוצע הכי גאה? קראו בתשומת לב את המילים שבהם המוצע מתאר את עצמו, ותבינו במה הוא הכי גאה. אם האם הוא התחיל מהכישרונות שלו? מהאישיות שלו? מהעבודה בה הוא עובד? מרמת ההכנסה הכלכלית שלו? ואולי בכלל הוא התחיל בכך שהוא נכד של אדמו"ר יוקרתי?

2. מכלל הן אתה שומע לאו - חפשו את המילים שלא נכתבו ברזומה. האם המשודך ציין את ההשכלה שלו? האם הוא ציין תכונות כמו רגישות, עומק, רוחניות, יראת שמים? משודך שמתאר את עצמו כ"רוחני מאד ומתחבר מאד לעולם הנפש" לא בטוח שהוא מעשי ועם 2 רגליים על הקרקע, ומשודכת שמתארת עת עצמה כ"בלבוסטע, מעשית מאד, יודעת לתקתק עניינים ולארגן מפגשים חברתיים" - קיים סיכוי סביר לכך שהיא לא מאד רגישה, או לא חברותית במיוחד.

3. מה המשודך שולל - במקרים רבים תוכלו לראות את הדברים שהמשודך לא רוצה למצוא, ולהבין את רמת הציפיות שלו. כך לדוגמה - אם המוצעת מציינת ברזומה שהיא מחפשת בחור "ללא עבר פלילי", הרשו לעצמכם לנחש עם איזה בחורים היא נפגשה, או איזה סגנון בחורים אמורים להתאים לה.

כמו כן, משודך שמציין שהוא לא מחוסן תוכלו לשער שהוא, איך לומר בעדינות, רואה עצמו מונחה בידי רבנים שדעתם אינה עולה בהכרח בקנה אחד, בנושא זה, עם מרבית הרבנים ב"המיינסטרים החרדי".

תוכלו ללמוד לא מעט מהרזומה... (צילום מסך)

4. מה חשוב למשודך למצוא - אם תקראו את הסעיף שבו המשודך מציין את ציפיותיו תוכלו להבין מה חשוב לו בחיים. האם הוא כתב מיד שחשוב לו למצוא כלה נאה וחסודה, או שהוא התחיל בפירוט תכונות פנימיות יותר? האם התרשמתם שהמשודך יודע מה לחפש והוא רושם משפטים כמו "חשוב לי מאד למצוא בחורה חכמה, עם עומק ורגישות", או שהוא בחר במילים סתמיות שאינן מתארת דבר כמו "מחפש בחורה איכותית מבית טוב שרוצה לבנות בית של תורה"...

בנוסף, תוכלו לנסות ולקלוט אם המוצע גמיש או נוקשה. מותר ורצוי שלא להתפשר בחלקים חשובים, אולם תוכלו לקלוט אם המוצע מוכן להתגמש או שהוא שולל דברים ביתר החלטיות. מוצע שכותב ש"אני לא מוכן בשום פנים ואופן ש...", כדאי לכם לברר אם מדובר באדם עקשן יתר על המידה.

5. רמת תחביר ושגיאות כתיב - אנשים רבים וטובים לוקים בשגיאות כתיב, אולם מרמת התחביר תוכלו לדעת לא מעט על רמת השפה של המוצע. אם הבחורה כתבה שהיא "בחורה איכוטיט שרוצה לבנות בית של טורה" כנראה שהיא לא קראה טקסטים רבים מדי בחייה. זה אומנם לא בעייתי, אך לא לכולם זה מתאים. מובן שאם מדובר במשפחה של מהגרים או בעולים חדשים, שגיאות כתיב ולשון הן חסרות משמעות לחלוטין.

בנוסף, תוכלו להבחין בשאלות שלא הובנו כראוי על ידי המוצע. כך למשל, כשבחור נשאל מאיזו עדה הוא והוא עונה "חרדי מודרני", או שהוא נשאל על מחלות רקע והוא עונה שהוא "חולה על התורה", קיבלתם אינדיקציה מעולה במי מדובר.

למרות הכל, חשוב לדעת שהכללים הללו אינם החלטיים. הם אומנם יכולים לסייע לכם ולמקד את החיפוש והשאלות שלכם במקומות הנכונים, אך לכל כלל יש יוצא מן הכלל. יש מקרים של שגיאות כתיב שנובעים מהשלמה אוטומטית בעייתית של המקלדת, יש מקרים שבהם המוצע לא כתב את הרזומה אלא כתבו אותו עבורו, ויש מקרים שבהם הרזומה נכתב במהירות כשהשדכנית דחקה במשודך לשלוח במהירות קורות חיים רק בשביל הרשמיות.

• • •

(לפניות לכותב: israel@kikar.co.il)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר