"הרוב פורע" | צפו

מדוע בנק ישראל לא מאפשר את הגדלת המשכנתא?

בנק ישראל מאפשר לקחת משכנתא - עד 70% משווי הדירה, בדיון שנערך היום בכנסת, ניסה ח"כ אורי מקלב מדוע לא מאפשרים יותר ונותנים לציבור להסתמך על הלוואה משלימה • צפו (כלכלה)

בני סולומון | כיכר השבת |
לקיחת משכנתא | ארכיון (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90 • וידיאו: דוברות הכנסת)

בדיון שנערך היום (ראשון) בוועדת הכנסת, הובהר, כי רוב מוחלט של הציבור בישראל עומדים בפירעון תשלומי המשכנתא, ח"כ אורי מקלב שהשתתף בדיון, תבע לדעת מנציגי בנק ישראל בדיון, מדוע לא מגדילים את אחוז המשכנתא.

הדיון עסק בנושא שוק ההלוואות המשלימות לדיור, עם תחילת הדיור הציבור נציגי בנק ישראל נתונים, לפיהם רוב מוחלט של הציבור בישראל עומד בפירעון תשלומי המשכנתא. חבר הוועדה ח"כ אורי מקלב, דרש לברר אם רוב הציבור עומד בהחזרים, מדוע לא מגדילים את השוק ואת המשכנתאות לציבור. כמו כן ביקש מקלב לקבל נתונים מה אחוז הסיכון בשוק האשראי? וכמה אחוז מהלקוחות אינם עומדים בהחזרים?

לדברי מקלב: "הלוואה משלימה הוא דבר לא טוב ואם הרב נאלץ לקחת אותה אז מדוע לא משנים את התמהיל לאפשר את הגדלת המשכנתאות, הדיור מתייקר ואולי נקל על הזוגות", אמר מקלב והוסיף, "כרגע האשראי עלה והבעיות גדלות בישראל התרבות היא קניה דירה ולא שכירות וגם מי שמוכן לשכור אין היצע גדול".

מקלב תקף את נציגי בנק ישראל ואמר, "מהרושם פה בדיון נראה כי אתם מנסים להילחם במחירי הדיור שזו פעולה חשובה דרך המשכנתאות, זה עושה עוול לציבור ולא קיבלתם מנדט על כך. מה שצריך לעמוד לנגד עיניכם טרם אישור המשכנתאות זהו הסיכון ולא דברים אחרים אך נראה כי אתם מכניסים שיקולים אחרים למערך השיקולים שלכם טרם מתן משכנתא ללקוחות".

בהתאחדות יועצי המשכנתאות הצטרפו לדברי מקלב ואמרו כי "הגבלת בנק ישראל למשכנתא של 75% מימון, נועדה לצמצם את הסיכון של רכישת דירות במינוף גבוה. בפועל, מדובר בצורך אמיתי והציבור לא נמנע מרכישת דירות, אלא רוכש במינוף עקיף באמצעות הלוואות משלימות, קצרות יותר ויקרות יותר באופן שמגדיל את הסיכון של המערכת הבנקאית בשל עומס החוב של הרוכשים. כאשר אל מול הביקוש, השוק החוץ בנקאי מציע לרוכשים הלוואות משלימות באחוז מימון גבוה, אך העלויות וההחזרים גבוהים מאוד ביחס למה שמקובל במערכת הבנקאית. כתוצאה מהמתואר לעיל, זוגות רבים לוקחים על עצמם התחייבויות שוטפות כבדות, הרבה מעבר ליכולותיהם האמיתיות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר