מגזין כיכר

הפופ - מקפיץ ומושקע; והמילים? יכולות להשתפר

הזמר שמחה ליינר הוציא את אלבומו החמישי - HOME, מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, האזין לאלבום וחזר כדי לספר לכם האם ליינר מצליח להיכנס לשורה הראשונה? (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

אפשר כבר לומר בבטחה ששנת תשפ"ב הייתה שנה עם לא מעט אלבומים מושקעים, הרבה יותר מזה כמה שנים. עם מבול החדשים ששוחררו לאחרונה (מרדכי שפירא, יוני Z, מרדכי בן דוד, שולי רנד, ארי גולדוואג, נמואל, נפתלי קמפה, מוטי שטיינמץ ועוד) הזמר החסידי שמחה ליינר משחרר אף הוא את אלבומו החדש והחמישי - "HOME".

ליינר יושב לחלוטין אף הוא על משבצת הפופ החסידי, הרבה מוזיקה אלקטרונית משובחת ומוקפדת, שירים בעברית (רובם, סבירה בלבד) וגם הלחם והחמאה של זמרים חסידיים - מילים מהמקורות. אין ספק שליינר זמר טוב. הוא יודע לשיר, תופס את האוזן ובעל יכולות ווקאליות משובחות.

כמו הרבה זמרים אמריקאים שבוחרים להתגורר בארה"ב כל חייהם ולשיר בהתלהבות על ארץ ישראל, גם האלבום של ליינר נפתח בשיר הנושא של האלבום - HOME", שיר באנגלית המביע געגועים לארץ ישראל - הבית של העם היהודי. ניתן לראות בפער בין האמריקאיות הנוטפת של ליינר והשיר שמוקלט בניכר, לבין הגעגועים לארץ ישראל, דבר אירוני, אבל אולי גם זה מלמד על החשיבות שנושא זה משמש עבור הזמר שפותח בו את האלבום ובוחר בשיר זה כשיר הנושא. השיר אותו הלחין ליינר יחד עם וואלדנר וכתבה רוחי טורגואו, מקבל עיבוד אלקטרוני מקפיץ במיוחד של ולאד אורזחובסקי ויאן פרייטור.

בשיר השני חבר ליינר לכותב והיוצר תומר הדדי (שכתב שיר נוסף באלבום) עם השיר "אשא עיניי", שיר חביב בהחלט, עם עברית במשלב לשוני סביר ללא שגיאות כמובן, בשל הישראליות של הכותב המוכר, אך עם מסר פשטני מידי על גבול של המנון קייטנה.

העיבוד של תמיר צור, משובח ומעניין מוזיקלית. ועדיין השיר הזה נשמע כמו ביאליק לעומת השיר שמגיע אחריו "שובי", להיט פופ אמיתי, שפשוט כיף לרקוד איתו, אולי השיר הכי מוצלח באלבום מבחינה מוזיקלית, אבל מילותיו אותם כתב יצחק הידרי, פשוט גרועות ועילגות במיוחד. הידרי כתב שיר גרוע נוסף באלבום - "מלמעלה", את שני השירים עיבד שוע סורצ'ר שעשה עבודה נהדרת כשבמקרה של "שובי" הוא גם אחראי ללחן.

עוד דוגמא של עברית לא מרשימה במיוחד הוא השיר "ועיני", שהקרדיט למילותיו ניתן בעטיפת האלבום לרוחי טורגאו, אלא שלמעשה מדובר בליקוט מילים עילג למדי, במיוחד בפזמון מתוך תפילת השל"ה - "וגם הם יפרו וירבו, יעסקו בתורתך הקדושה" כשהמשפט המקורי הוא "וְגַם הֵם יִפְרוּ וְיִרְבּוּ הֵם וּבְנֵיהֶם וּבְנֵי בְנֵיהֶם עַד סוֹף כָּל הדּוֹרוֹת, לְתַכְלִית שֶׁהֵם וַאֲנִי כֻּלָּנוּ יַעַסְקוּ בְּתוֹרָתְךָ הַקְּדוֹשָׁה".

חובבי המוזיקה החסידית, שימו לב לשיר "מלך" המעולה, שהלחין יוחנן גורדון ועיבד בני לאופר, שיר חסידי יפייפה ולשיר "עת רצון" שכתב והלחין איצי ברי ועיבד יחד עם אלי קליין. גם השיר שחותם את האלבום "אחת", בלחנו של מוישי גולדברג ובעיבודו של דוד איכילביץ' שווה האזנה.

לסיכום, האלבום של ליינר מנפק כמה שירים נחמדים, חלקם אפילו נחמדים מאד ולפחות להיט אופציונלי אחד - "שובי". בכל מה שקשור לעברית, ליינר צריך עוד לעשות דרך ולפנות רק לכותבים ישראלים מוכרים ומנוסים, כפי שעשה בשניים משיריו ולנטוש לחלוטין את החובבנות בה נקט בשירים אחרים. ליינר בהחלט עשה צעדים יפים בשנים האחרונות לקדמת הבמה של הפופ החסידי, אבל עוד כברת דרך לפניו, בעיקר בבחירת השירים.

ביקורת מופע

השבוע ערך אברהם פריד את המופע השנתי הגדול שלו בבריכת הסולטן בירושלים, וכמו שאנו כבר רגילים, המופע הזה תמיד מביא איתו חידושים מוזיקליים מרעננים, כשהפעם שוב קיבלנו הפקה משובחת ומושקעת במיוחד עם לא מעט הפתעות וחידושים. פריד ומנהליו מבינים היטב שהקהל שלעתים חוזר כמה פעמים בשנה למופע של הזמר המצליח, צריך לקבל חידושים כל העת וניכר שבתקופה האחרונה פריד אף הגביר את הקצב וכל מופע שלו כמעט כולל קטעים ושירים חדשים מתוך הקריירה ארוכת השנים שלו.

את בריכת הסולטן מילאו עד אפס מקום 6000 צופים נלהבים, שנהנו ממופע אנרגטי במיוחד של הזמר הוותיק שלא נס ליחו וב"ה קולו אף משתבח משנה לשנה. הקהל היה שותף מלא לאורך כל שירי המופע, שר, התלהב, נופף בפנסי הסלולר ולא עזב את המקום גם לאחר שפריד ירד מהבמה בפעם הראשונה ושב להדרן.

(צילום: חיים טוויטו)

המופע נפתח בקטע היסטורי יפיפה עם הלהיט "וניקתי" אותו ביצע פריד במקור כילד באלבום של "קמפ שדה חמד" ומאוחר יותר ביצע אותו באלבומו הרביעי "קץ לגלות" כדואט עם עצמו ומחרוזת להיטים ממיטב להיטי העבר הגדולים של פריד שבימים אלו עדיין חוגג 40 שנות פעילות.

(צילום: חיים טוויטו)

במהלך המופע ביצע פריד כמה שירים שלא ביצע כבר שנים דוגמת "עשה עשה" בלחנו של משה לאופר מהאלבום 'אנחנו מוכנים' כשההפתעה הגדולה מבחינתי הייתה מחרוזת "אוצרות יהודיים" בעברית, דבר שפריד לא ביצע בהופעותיו עד היום מעולם. הלהיטים האדירים של ר' יו"ט עהרליך, עליהם גדלנו, לא זכו לעלות על במת ההופעות עד היום והם לטעמי ראויים למופע מלא בפני עצמו.

(צילום: חיים טוויטו)

במסגרת החידושים, ביצע פריד לראשונה שיר חדש בלחנו של אלי קליין - "ארץ ישראל גבוה", שיר פופ-רוק חסידי מהזן הישן (מידיי), נחמד, סביר, קליט מאד והקהל שר אותו מיד עם פריד ואף דרש אותו שוב. בשמיעה בבית, הוא לא עורר בי חשק לשמוע אותו שוב, מין להיט עונתי שלדעתי לא באמת יותיר חותם על המוזיקה היהודית. מעבר לבחירת השיר הספציפי, עצם הבחירה של פריד לפנק את 6000 הנוכחים במופע בשיר חדש, היא בחירה נכונה מאד.

במופע התארחו, האורח הראשי - נתן גושן שביצע יחד עם פריד את שירו "מחשבות לשלום" וכמובן שהשניים ביצעו גם את הלהיט "נחכה לך" שביצע במקור גושן עם ישי ריבו. גושן היה נראה נרגש במיוחד במהלך הביצועים המשותפים כשההתפעלות שלו מקולו של פריד הייתה גלויה וברורה. גושן גם בחר בשאר השירים לצפות במופע מהצד כשהוא נראה מעורב ונהנה. בנוסף, אירח פריד את היוצר והמלחין תומר הדדי והשניים ביצעו יחד את הלהיט "אין עוד מלבדו" שכתב והלחין הדדי וגם את "ירושלים שבלב" גם הוא שיר של הדדי שלא היה אמור להיות כלל ברשימת השירים במופע.

מי שעוד שאל מדוע פריד מצליח כבר 40 שנה להיות בפסגת המוזיקה החסידית, מוזמן למופע הבא של פריד, לראות את האנרגיות, את החיבור לקהל, את הענווה והאנושיות המדהימה של הזמר הנהדר הזה שדור שלם גדל על שיריו וקולו. עד מאה ועשרים!

ולפינת השירים האהובים עליכם:

במקום הראשון, חנן בן ארי עם הסינגל החדש שלו "חנניה", ב'כיכר השבת' השיר עלה בגרסת הMP3 בלבד, בשל בעיות צניעות בקליפ שיצא עם השיר. חבל שכך.

במקום השני, הגיע הסינגל קליפ החדש של יהודה צבי סלצר, בוגר "כוכב המג'יק קאס" - "אשא עיניי".

במקום השלישי: ביצוע הלייב של 'נמואל' מתוך מופע ההשקה שלו לשיר "אלוקים".

  • להערות, הארות ועצות כיצד להתכונן לשלושת השבועות: nl@kikar.co.il
(צילום: חיים טוויטו)
(צילום: חיים טוויטו)
(צילום: חיים טוויטו)
(צילום: חיים טוויטו)
(צילום: חיים טוויטו)
(צילום: חיים טוויטו)
(צילום: חיים טוויטו)
(צילום: חיים טוויטו)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר