"לא היה מעולם דבר כזה"

טלטלה בעולם הרישום: ישיבות ותיקות לא יפתחו שיעור א'

עולם הרישום חווה השנה טלטלה כאשר כמה ישיבות ידועות וותיקות, החליטו כי בשל קשיים ברישום, לא לפתוח שיעור א' חדש • הבחורים שכבר נרשמו לישיבות, מחפשים לעצמם ישיבה חדשה (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ישיבת קמיניץ | ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90 )

"עולם הרישום היה שונה השנה מהותית מכל השנים האחרונות", כך מספרים מספר רשמים בכירים ל'כיכר השבת', כאשר הם מנסים להסביר איך ייתכן שמספר ישיבות חשובות וותיקות, החליטו לא לפתוח מחזור חדש לישיבה בשנה הבאה.

מי שמכיר את עולם הרישום לישיבות יודע שגם במצבים קשים, לא היה עד היום תופעה שישיבה מחליטה לא לפתוח שיעור חדש, שכן הדבר ייפגע באופן חמור הן בישיבה והן ברישום לשנים הבאות.

אך השנה כאמור, החליטו מספר ישיבות שיופרטו בהמשך, כי הם מוותרים על פתיחת השיעור, חלקן החליטו זאת משיקולים כלכליים וחלקן החליטו זאת משיקולים אסטרטגיים.

כך למשל ישיבת דרך חכמה (סילבר. ח"ב) בשכונת הר נוף בירושלים, שכפי שפורסם לראשונה ב'כיכר השבת', החליטה לפני כשנה לחלק את הישיבה לשתיים, ל"רעים" ול"טובים", ההחלטה הזו התפרקה כבר בתחילת 'זמן חורף', כאשר המתווה שניסתה לעשות הנהלת הישיבה קרס.

השנה, כך מספרים בעולם הרישום, הנהלת הישיבה רצתה לעשות רישום חזק יותר ולשווק את הישיבה כ"סילבר החדשה", הניסיון המאוחר לחזק את הישיבה - לא התברר כמוצלח במיוחד ולכן בהנהלת הישיבה התקבלה החלטה, לקחת פסק זמן השנה, ולחזור בשנה הבאה עם כוחות מחודשים.

עוד נודע ל'כיכר השבת', כי בישיבה בנו על כך שמספר אנשי צוות מהישיבה, להם יש בנים מוצלחים בשיעור ג' ישיבה קטנה, ישלחו את בניהם לישיבה, אולם משזה לא קרה ויחד עם ההבנה שבשל מה שקרה בשנה שעברה הרישום יהיה פחות מוצלח, הוחלט לא לפתוח השנה שיעור חדש.

ישיבת 'דרך חכמה' שהוקמה לפני כ-18 שנים, בוחנת כאמור את צעדיה, אך צעד יותר מפתיע עשתה הישיבה הוותיקה הקיימת יותר מ-65 שנים, ישיבת 'כפר חסידים' שברכסים, שלאחר כל כך הרבה שנים, התקבלה ההחלטה לא לפתוח שיעור חדש בשנת הלימודים הקרובה.

"הישיבה, שב-20 שנים האחרונות לא מצליחה להתרומם מעבר למה שהצוות מצפה, החליטה באופן חריג לקחת פסק-זמן מהרישום, כדי לייצב את הישיבה ובשנה הבאה, הנהלת הישיבה מקווה שתצליח להביא בחורים רציניים ואיכותיים, לאחר שתשנה את אופי הישיבה", כך מספר רשם המכיר את הישיבה ל'כיכר השבת'.

עוד ישיבת וותיקה שקיימת כבר עשרות שנים שהחליטה השנה לא לפתוח מחזור חדש, היא ישיבת גבעת שאול משכונת גבעת משה בירושלים.

ב'זמן קיץ' האחרון, כמעט ונסגר איחוד בין ישיבת גבעת שאול לישיבת תפארת ישראל, שבראשות תלמידו של מרן הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל - יבל"א הגרי"מ דרוק, המשא ומתן כמעט והבשיל לחתימה, אך ברגע האחרון זה נפל מכמה וכמה סיבות. הישיבה, המונה כיום כמאה בחורים, קיבלה החלטה אסטרטגית, לא לפתוח השנה שיעור א', עד שהתבהר מצבה.

גם בישיבת ראדין בנתניה, שחוותה בשנים האחרונות עליות וירידות, החליטו לייצב את הישיבה קודם עם 'קיבוץ' טוב, ולכן גם שם התקבלה החלטה לא לפתוח שיעור חדש.

רשם בכיר מספר ל"כיכר השבת", "מה שהלך השנה ברישום אלו תופעות שאנחנו לא זוכרים מהעשרים שנים האחרונות, ישנן ישיבות שחלקן ידעו אכזבות בשנים האחרונות, אבל השנה הן ידעו עדנה נרחבה והצליחו לסגור רישום מוצלח מעבר למצופה".

"אין לתופעה השנה הסבר הגיוני, של רשמים טובים או של איזה שינוי מיוחד, פשוט ככה זה היה וזו תופעה מעניינת, ייתכן וההצלחה של הישיבות הללו דחקה לפינה את הישיבות שלא פותחות השנה שיעור א', אך אני יודע שחלק מהישיבות שלא פותחות השנה שיעור, עושות זאת גם בשל מצבן הכלכלי הגרוע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר