וְדִמְעָתָהּ עַל לֶחֱיָהּ

17 יהודים באיכה: תשעה באב עצוב באוקראינה • תיעוד

תיעוד מקהילות יהודיות באוקראינה: כך ציינו את צום תשעה באב, בצל המלחמה המתמשכת. הרב בז'פרוזה: "שנה שעברה היו כאן 70 יהודים, השנה הגיעו 17 בלבד" • צפו בתיעוד (עולם)

שלמה מן | כיכר השבת |
תשעה באב באוקראינה (צילום: באדיבות המצלמים)

תשעה באב צוין בבתי הכנסת של הקהילות היהודיות באוקראינה, ברגשות מעורבים בצל המלחמה המתמשכת באוקראינה.

יהודי אוקראינה קוננו על חורבן בית המקדש, בבתי הכנסת הפזורים ברחבי המדינה. "הפעם היה לתשעה באב משמעות נוספת", סיפר אחד הרבנים, "ישנם בתי כנסת במדינה שמאז שפרצה המלחמה הפכו למקומות שוממים ללא נפש חיה. גם אצלנו המקום כבר לא מה שהיה. מצד שני, העובדה שהגחלת היהודית עדיין בוערת פה למרות המצב, זה נס".

בבית הכנסת בקהילת ז'פרוז'ה, הגיעו 17 יהודים בלבד לקריאת מגילת איכה. "בשנה שעברה היו כאן 70 יהודים בתשעה באב", מספר רב הקהילה ושליח חב"ד הרב נחום ערנטרוי, "ברור שלא ניתן להשוות את המצב, היות ויש אזעקות כל הזמן והמצב בכללות השתנה לגמרי. היו לאחרונה גם נפילות בעיר".

אמירת קינות בז'פרוז'ה
תשעה באב, היום, בבית כנסת בחרסון באוקראינה

גם בחרסון, בה עדיין מתנהלת הלחימה, הגיעו יהודים לבית חב"ד לקונן על חורבן בית המקדש, עם רב קהילתם ושליח חב"ד הרב יוסף יצחק וולף.

פרוכת בית הכנסת נדחקה לפינת הארון, כפי המסורת היהודית ביום עצוב זה, וכך גם המפות הלבנות המכסות את השולחנות הוסרו. קצת יותר ממניין יהודים הגיעו לבית הכנסת לקרוא את הקינות לזכר החורבן.

בוועד רבני ושלוחי חב"ד במדינה, נושאים את עיניהם בימים אלה לפתיחת שנת הלימודים בתחילת החודש הבא ולחודש החגים, ומקווים שהצבע יתחיל לחזור מעט לחייהם של הקהילות היהודיות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר