מורידים את המסכה

"שונא את היום שזכיתי בלוטו" • זכו במיליונים ומתחרטים על הרגע

הזוג שקנה דירות לילדים והאברך שזכה ויום אחד גילה שנשאר בלי כסף לקניות לשבת • זוכים בלוטו חושפים טפח מאחורי סיפור הזכייה שלהם • חולמים לזכות בהרבה כסף? כדאי שתקראו את הכתבה הבאה (מגזין 'כיכר')

ארי טננבוים | כיכר השבת |
"תתיחסו לכסף כאילו שלא זכיתם בו" (צילום: שאטרסטוק)

זו הייתה שבת מהאגדות. רגליי נשאוני בקלילות, זמזום של שיר מוכר התנגן בפי והעולם כולו היה נראה וורוד. עצם הידיעה שיש לי במגירה בבית טופס המעיד כי זכיתי ב-2.5 מיליון שקל עשה לי טוב. הרגשתי בעננים. אתם יכולים לנחש איך נראתה התפילה שלי... סעודות השבת היו עונג רצוף, מלאים בדברי תורה ושירי הלל. נשמתי מלוא ריאותיי והייתי המאושר באדם. לא יכולתי להפסיק לחייך. במוצאי שבת בחנתי את הטופס שבידיי, בדקתי האם המספרים הזוכים הם שלי ולא תאמינו – הם לא. היה נחמד להיות מיליונר שבת אחת.

>> למגזין 'כיכר' המלא - כנסו כנסו <<

אבל רגע, מה עובר על מי שכן זכה בלוטו? איך מתמודד מישהו שלפתע יש לו עוד כמה מיליונים בחשבון הבנק? האם הוא הצליח לא להסתנוור מהכסף או שמא נפל עמוק בחובות עד כדי פשיטת רגל?

הריאליים

ישנם כאלה, שמיד כשזכו, השקיעו את הכסף בהשקעות מניבות והמשיכו כרגיל את שגרת החיים שלהם. הם נשארו בעבודה הרגילה, בבית ועם הרכב הרגיל שלהם. חוץ מלקחת מעט כסף לעצמם, הם לא שינו דבר וחצי דבר מהנהגה שלהם עד ליום הזכייה המאושר. אנשים אלו הצליחו לשרוד, ויותר מזה – אף ליהנות מהזכייה שלהם בטווח הארוך.

זוג מהצפון שזכה בלוטו, מספר בשיחה עם 'כיכר': "מיד כשזכינו התיישבנו עם יועץ השקעות, שמנו את הכסף במקומות הנכונים וכיום יש לנו דירה לכל הילדים".

נהניתם מהכסף?

"בגדול לא. ברור שהרשינו לעצמנו פה ושם לקנות משהו שמאוד רצינו אבל המשכנו בשגרת החיים שלנו כ-ר-ג-י-ל".

קנינו דירות לילדים והמשכנו כרגיל את החיים (צילום: שאטרסטוק)

ואולי זהו סודם של כל הזוכים שנשארו עם רגליים על הקרקע ולא נפלו לתהומות. הם לא הסתנוורו מהכסף. הם המשיכו כרגיל בשגרת חייהם, כאשר הם יודעים להמשיך להעריך כל שקל שנכנס לחשבון הבנק שלהם.

הנופלים

הסיפורים על הזוכים בלוטו שהצליחו להישאר עומדים על הקרקע, מעטים. וגם אם הגענו למישהו כזה – הוא לא מוכן לדבר ולספר על עצמו, וכי למה לו.

סיפורם של הנופלים זוהי הזדמנות ללמוד מהעבר בשביל לדעת טוב יותר איך להתנהל בעתיד. גם הם לא היו מוכנים לדבר, אך לאחר כמה שכנועים, בעיקר בשביל ללמוד לקח לעתיד ולהראות לקוראים כי לא הכל וורוד בחיים – גם אם זכית בלוטו, ניאותו כמה מהם לחלוק עמנו כמה תובנות בשיחות קצרות.

"היום היחיד שהייתי מאושרת היה יום הזכייה", מספרת זהבי (שם בדוי) בטון קר, "עבר תקופה והזכייה הפכה לעונש. שנאתי כל יום שיש לי כסף".

למה בעצם?

"אנשים ניסו לנצל אותי. כל שיחת טלפון מחברים או משפחה הייתה על כסף. חברים התרחקו ממני ונשארתי בודדה. גרמו לי לחשוב שאני אגואיסטית וקמצנית, למרות שלא הפסקתי לרגע לתת הרבה כסף לצדקה וחברים. התמלאתי מלא תחושות אשמה".

בכמה זכית?

"מיליוני שקלים".

איך מגיבים לזכייה כזאת?

"צרחתי מאושר. בהתחלה לא עיכלתי, בהמשך התחלתי לתרום לנזקקים, לבתי רפואה ועוד. אחר כך הלכתי לחנויות וקניתי בגדים בסכומים אסטרונומים".

ומה קורה אז?

"מה שסיפרתי לך. התחילו לנצל אותי ולעשות לי לא נעים בעליל".

איפה בדיוק זה כבר הפך מלא נעים לבלתי נסבל?

"בעלי לשעבר הוא זה שניהל את כספי הזכייה. הוא בחר לחיות בראוותנות, על אף שאני לא, וקנה לעצמו ג'יפ יוקרתי ומלא בגדים יקרים. אחרי תקופה לא קצרה ולא ארוכה התקשרו מהבנק להגיד שאנחנו במינוס של שישים אלף שקל".

וואי. מה עושים בכזה מצב?

"מה, מה עושים? הוא לקח הלוואה ואנשים מהשוק האפור התחילו לאיים עלי ועל הילדים שלי".

"תחשוב", קולה נשבר, "ממיליונרית – שאגב לא באמת נהנתה מהכסף – הפכתי למאוימת ונרדפת".

ומה קורה אז?

"לא הצלחנו להתמודד במשבר הזה ביחד. הוא ניסה לברוח. התגרשנו ואני נשארתי עם הילדים. חזרתי למשרד שבו עבדתי ולאט לאט מחזירים מה שאפשר בצורה שקולה ואחראית".

(צילום: שאטרסטוק)

מה היית ממליצה למי שעובר תהליך דומה, או איך בכלל כדאי לא להגיע לכזה מצב?

"לנהוג באופן שקול. להתייחס לכסף כאילו הוא לא שלך. אחרת נופלים מהר. גם לא למהר לפרסם שזכית בלוטו, לשמור על שקט ולחיות בצנעה".

הלומדים

"מאז ומתמיד הרווחתי טוב והיה לי מה שאני צריך", מספר ברוך (בדוי), חרדי קלאסי, שלא הייתם מאמינים עליו שהוא זכה בלוטו, "לא הייתי עשיר אבל בהחלט היה לי את כל מה שאני צריך. לאחר כמה שנים שאשתי מילאה טופס לוטו מדי תקופה – היא הודיעה לי שזכינו בשתיים עשרה מיליון שקל. ולא כמו בסיפורים, לא יצאנו לחופשה יוקרתית ולא קנינו את כל העולם. רמת חיינו עלתה קצת יותר, זה ברור, אבל המשכנו די כרגיל".

איפה הקאץ'?

"הקאץ' הוא שתרמנו ותרמנו. מידת החסד לא ידעה לעצור בזמן הנכון ויום אחד שאשתי שלחה אותי לעשות קניה לשבת הכרטיס לא עבר. פשוט לא היה עוד כסף".

כמה זמן זה היה מהזכייה?

"שנתיים וחצי".

ולמה לא השקעתם את הכסף במקומות מניבים?

ברוך צוחק. "אם בעזרת ה' אני אזכה בקרוב כבר אדע איך להתנהל, תאמין לי".

יש לך תכנון לזכות בקרוב?

שתיקה קצרה. "אני רוצה לזכות, אבל אז אני אמשיך כרגיל בשגרת החיים ואת הכסף אני ישקיע במקומות שאני לא יכול לגעת בהם ושהם יניבו לי רווחים שיסירו ממני דאגה לחתונת הילדים".

בוא נחזור לאותה קניה לשבת שהכרטיס לא עבר, מה קורה אז?

"קורה שאני מביא מזומן מהבית וקונה אותה, אבל מאז נכנסנו לסחרחורת שרק אם אתה בן אדם ממש חזק, ואני מודה שאני לא הכי, אתה מצליח לעבור אותה. לצערנו זה נגמר לא טוב...".

לא רוצה ללחוץ, אבל מה זה 'לא טוב'?

"גירושין".

כואב ועצוב. וכלכלית?

"ב"ה, שכלכלית לא, כי המשכתי לעבוד ולהרוויח טוב אבל איכות החיים לא חזרה למה שהיה פעם ואף פחות מזה כדי לשלם חובות ומזונות".

הכרטיס לא עובר (צילום: שאטרסטוק)

מה המסר שלך לקוראים?

"כסף לא קונה אושר. בתקופה שתרמתי הרבה לא באמת הייתי מבסוט. זה לא עשה לי כלום. היום, במצב שלי, שאני נותן מאה שקל לצדקה ואני יודע שזה לא פשוט עבורי לתת אותם ובכל זאת אני נותן – אני מרגיש הרבה יותר מאושר משלושה ספרי תורה שתרמתי לבית הכנסת ב...".

לא רק שכסף לא קונה אושר, הוא הורס?

"לא לכולם. לצערי את הבית שלי הוא הרס. אבל מי שחכם – יודע איך להתמודד ורק נהנה ממנו. אבל כן, אני זורם איתך לגמרי, כסף זה שחקן קטן במפה גדולה. אל תשאירו את האושר שלכם תלוי בכסף".

מה איתך כיום?

"התחתנתי שוב. עובד קשה אבל נהנה לראות את הילדים בערב ומנסה ללמוד ממה שעבר עלי. הכל בהשגחה פרטית".

אז לשאול למה הסכמת להתראיין יהיה מיותר?

"אתה יודע שבהתחלה לא רציתי... אבל צודק. אם מישהו אחד ילמד תובנה ממה שאמרתי – השיחה שלנו שווה את זה".

לסיכום - דיינו

לצורך הכתבה קראתי עשרות מאמרים ושמעתי מאות סיפורים (לא ממקור ראשון) על אנשים שזכו בלוטו. המסקנה הקטנה – גדולה שלי היא: מסכנים. מחיים רגילים – לחיי פאר והדר ואז מפח נפש אחד גדול שקשה מאוד לצאת ממנו. אבל אם בגלל זה הם למדו את הלקח והפנימו ש"איזהו עשיר השמח בחלקו" – זה כבר שווה.

אם הם הפנימו את זה בדרך הקשה, אנחנו על ידי כתבה אחת יכולים כבר כעת להפנים, בואו נהיה מאושרים במה שיש לנו ונודה לה' על כל הטוב שהוא מעריף עלינו בכל רגע. נסתכל על חצי הכוס המלאה, נגיד תודה ונעריך את מה שיש לנו, וזה לבטח יגרום לנו לקבל עוד מהטוב הזה.

. . .

לפניות לכותב: ari@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר