הרב קוק התנגד ללימודי חול: "אפילו לשעה ביום"

לאחר החבירה לחילונים, מתנתקים במגזר הציוני דתי מגדולי רבניהם: התכנית להחלת לימודי הליב"ה במגזר החרדי, הזוכה לקונצזוס רחב בציונות הדתית, ואמורה להתבצע על ידי שי פירון הסרוג, מנוגדת לדעת גדול רבני הציונות הדתית הרב קוק שהביע התנגדות ללימודי חול אפילו לשעה אחת ביום (חרדים)

 (צילום: ויקיפדיה, כיכר השבת)
(צילום: ויקיפדיה, כיכר השבת)

צפו בתמונות נוספות:

תגובות
שימ/י לב! תגובתך תאושר אוטומטית ולא תעבור סינון של העורך. אנא קרא/י את התגובה שוב לפני השליחה! במידה ותגובה זו תימחק בגלל ביטויים לא הולמים והכפשות, תחסמ/י אוטומטית ע"י המערכת ולא תוכל/י יותר להגיב במנגנון זה.
עידו בן עמי  | 03/08/201660
בהמשך למנהגם של החריידים חסרי יראת השמים ובעלי קטנות דמוחין גם כתב זה ממשיך לשמר מנהג זה.

תורת השם תמימה מחכימת פתי רק כאשר היא תמימה לוקח לו הכתב איגרת אחת ועושה ממנה מטעמים כשם עשו החריידים הישנים והחדשים מאותה איגרת בדבר התנגדותו של הראי"ה קוק לגיוס לצבא והשתמשו באיגרת זו לומר שהרב קוק מתנגד לגיוס לצבא ישראל הם רק שכחו לומר כמנהגם הנלוז שהתנגדותו לגיוס במכתב היה לצבאות הלוחמים במלחמת העולם הראשונה ....

גם פה לוקח הכתב עם הארץ הזה איגרת וממנה מנסה להורות הלכה מה הייתה דעתו של הכהן הגדול בנושא המחייב מבט רחב על כל דבריו אך מה יש להתפלא שדברים טפלים אלו מובאים באתר חריידי למהדרין הייתם ונשארתם גמדים טרוטי עיניים.
▾ דווח על תגובה זו  0 
מוטי | 19/04/201359
מספיק עם הציטטות של הרב קוק ממי שאינו סר למרות הליכותיו.

לרב קוק היו הרבה התייחסויות לשלל נושאים ובמס׳ הקשרים , ולכן אתם תצמדו לרבותיכם ותפסיקו להיות הפה של מרן הרב קוק זצ״ל
▾ דווח על תגובה זו  0 
תמוה | 19/03/201358
▾ דווח על תגובה זו  0 
תודה לבנט | 17/03/201357
▾ דווח על תגובה זו  0 
חיים | 17/03/201356
▾ דווח על תגובה זו  0 
מוקי | 17/03/201355
בעצם, כל הפוליטיקות עד עכשיו היו רק בשביל סיבה אחת- שסוף סוף גם בציבור החרדי יפתחו ספרים של הרב קוק.

הרי עד היום לא שקלתם כלל לענין במשנתו ההלכתית והדתית- ופתאום הרב קוק הפך לסמכות?

צא ולמד, כשצריך לנגח את הד"ל - מותר אפילו לפתוח ספר של הרב קוק!

אשרינו שזכינו! עכשיו רק נקווה שתמשיכו לעיין!
▾ דווח על תגובה זו  0 
דוד | 18/03/2013 
▾ דווח על תגובה זו  0 
חי | 17/03/201354
▾ דווח על תגובה זו  0 
דוד | 18/03/2013 
▾ דווח על תגובה זו  0 
שועל המדבר | 17/03/201353
▾ דווח על תגובה זו  0 
שועל המדבר | 17/03/201352
לעולם לא יהיה אקדמאי צדיק ולא חסיד וכ"ש מלאך ה'.

והגית בו יומם ולילה ולא באקדמיה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
ישראל | 15/07/2013 
אינטרנט זאת כפירה. תמשיך להטיף, שונא ישראל.
▾ דווח על תגובה זו  0 
דתי לאומי | 17/03/201351
הוא התנגד ללימודי חול עד גיל 16, ומעל זה הוא היה בעד.

בתוכנית המקורית של מרכז הרב היה לימודי חול לבני הישיבה.

וכך נוהגים באמת בישיבה התיכונית של מרכז הרב, לימודי בגרות מכיתה י'.

וכל שאר הישיבות התיכוניות זה בדיעבד, ברור.
▾ דווח על תגובה זו  0 
דוד | 17/03/201350
תזהרו שלא תגלו עוד גברי תורה של הרב קוק ..

יש שם עוד הרבה דברי תורה ..ועוד הרבה יותר עומק מאשר

לצטט איזה פיסקה שלו..
▾ דווח על תגובה זו  0 
חאס וחלילה | 17/03/201349
צריך ללמד אנשים שקוראים את כתבי הרב קוק לקרוא פסקאות שלמות ולא רק מה שב להם לקרוא
▾ דווח על תגובה זו  0 
סיכום | 17/03/201348
ברור הוא שאין היתר אמיתי ללמד ילדים ונוער בגיל בית ספר ותיכון אלא תורה.

והדבר הוא בקונצנזוס של כל עולם התורה + אבי תורת המזרחי.

זה שאחרי הרב קוק הלכו לעוות את דבריו ו/או להתעלם מהוראותיו ופסקיו עבור תלמידיו זה בעיה שלהם.

את "ההיתר" כביכול לבית ספר ממלכתי דתי המציאו אנשים שלא קשורים ליראת שמיים ודרך התורה.

הדרך הנכונה לאדם בילדותו שיעסוק רק בתורה לכשיגדל אם יראה ברכה בלימודו מה טוב(הרי גם יוכל להתפרנס במקצוע קודש) אם לאו ויש לו דחק בפרט אם נישא שישאל רב מה לעשות מה לעבוד ומה ללמוד אם בכלל

ואם יעבוד אין שום אסון אם יעבוד בעבודה לא מקצועית.

אבל ללכת ללמוד לימודי חול כלשהם לפני שהגיעו ימי הדחק זה עצת היצר
▾ דווח על תגובה זו  0 
אליעזר המתנחל | 17/03/201347
יש ללמוד בשלמותם, אי אפשר לקחת פיסקה אחת ולבנות על בסיס זה תאוריה שלמה ,ביחוד כאשר הר' עצמו כתב דברים שמשתמע אחרת.

"רזי התורה מתבארים על פי כל החכמות שבעולם, ועל פי יראת השמיים הטבעית...והיסוד התחתיתי הזה הוא החומר,הראוי לקבל הצורות היותר עליונות מקדושה של מעלה" (אורות התורה י' יז)

לעניין זה- השכל האנושי כמכשיר ומאפשר את חכמת האלוקות מצטרפת קריאתו של הרב הנוגעת גם לאנשים כערכנו וז"ל "כל מה שיחסר לאדם מחכמת העולם, נגד זה יחסר לו עשרת מונים מן התורה, אמר רבינו הגר"א ז"ל לנאמני ביתו. על כן עם הגברת עוז התורה, הרחבת החכמה העולמית לפי האפשרי מוכרחת היא. אם אי אפשר לו לכל בן תורה להיות חכם רשמי בכל מקצועות המדעים, אבל אפשר לו להיות איש יודע את מצב הכללי של החכמות בעולם ואת פעולתם על החיים...(עקבי הצאן - דרישת ד')

וכמו כן היחס של הר' אל העולם החול שונה ורחוק מאוד מהתפיסה החרדית הקלסית (הדברים ידועים מאוד ואין כאן מקום להאריך). הייתי מסכם שהר' דרש שינוי מהותי משני הצדדים "הישן התחדש, והחדש התקדש".
▾ דווח על תגובה זו  0 
חיה | 16/03/201346
של הראי"ה קוק!!

זה שהוא חובש כיפה סרוגה לא עושה אותו לתלמידו!

תצאו קצת מהריבוע שלכם ותחשבו בהגיון!
▾ דווח על תגובה זו  0 
אבי | 16/03/201345
ראוי לתת לקוראים רקע על כלל הציונות הדתית ולא לבחור רק מה שנח , יש בציונות הדתית את הרב קוק אבל גם את רבני המזרחי שזה לא תמיד אתו דבר וכן את רבני האותודוכסיה המודרנית מארה"ב
▾ דווח על תגובה זו  0 
חרדים | 16/03/201344
בשו"ת תרומת הדש סימ רטו " : יראה אי זו טענה דאיזו מצוה גדולה מתלמוד תורה אעפ"כ אמרו חכמי ז"ל כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה, ולא הבטיחוהו חכמים שימטירו לו לחם מן השמים''.

בשו"ת תרומת הדש סימן שמב ": יראה ואמרו חכמי כל תורה שאי עמה מלאכה סופה בטילה, וא"כ תורה בענין זה אמאי לא תהוי נטירותא עילוויה דיצטרך נטירותא אחריתי.''

בספר מג אבות לרשב"ץ על אבות פרק ב משנה ב " : יפה תלמוד

תורה עם דר ארץ והוא, העסק בצרכי מזונותיו, מלאכה או עסק

[ ] או סחורה, כי שניה כאחד טובי, אחוז בזה וגם מזה אל תנח

ידי, פרק בזה ופרק בזה ..
▾ דווח על תגובה זו  0 
אברהם הקטן | 16/03/201343
לא יאמן !!! איך לא קמים אנשים בציונות הדתית ומשנים את מעשה הנבלה הזה להתנתק מדרך התורה האמיתית,
▾ דווח על תגובה זו  0 
ישי | 16/03/201342
חז"ל הדגישו את חשיבותה של העבודה לצד התורה - כחלק מן הברית בין האל לעמו ישראל במעמד הר סיני: כשם שהתורה ניתנה לעם ישראל בברית, "כך המלאכה ניתנה בברית, שנאמר: 'שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ, וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱלֹהֶיךָ' (שמות כ 9)." ואף שלימוד תורה הוא ערך מרכזי במסורת היהודית, קבעו חז"ל כי אין להתבטל מן העבודה, והדגישו את המצב הרצוי - השילוב בין השניים: "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ (=מלאכה), שיגיעת שניהם משכחת עוון; וכל תורה שאין עמה מלאכה - סופה בטילה וגוררת עוון." בעקבות המקרא עסקו חז"ל בשבחה של העבודה ובחשיבותה: "גדולה היא מלאכה, שאפילו אדם הראשון לא טעם כלום... עד שעשה מלאכה," וגם האל לא השרה שכינתו בעם ישראל "עד שעשו מלאכה, שנאמר: 'וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם' (שמות כה 8). ועוד אמרו חז"ל: "גדולה היא המלאכה, שכל מי שאינו עוסק במלאכה הרי זה מתחייב בנפשו", ו"אין אדם מת אלא מתוך בטלה" וגם "גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה". מכאן ההמלצה, "שאפילו לאדם חצר או גינה [חרבים] - ילך ויעסוק בהם כדי שיהא עסוק במלאכה". ומכאן גם חובת האב לחנך את ילדיו לחיי עבודה: "כל שאינו מלמד את בנו אוּמָנוּת (=מקצוע)... כאילו מלמדו לִסְטוּת (=שוד)." ויש חכמים הסבורים כי דווקא יְגִיעַ הכפיים והעבודה הם המבטיחים את חיי העולם הבא - ולא יראת שמים: "גדול הנהנה מיגיעו יותר מירא שמים." ועם זאת היו חכמים שסברו כי לימוד תורה הוא העיקר - והוא אף מצדיק את ההתבטלות מעבודה. חז"ל גם מזכירים מלאכות הנחשבות בזויות, ובהן עיבוד עורות של בהמות, בַּלָנוּת בתי מרחץ וכן מלאכות הכרוכות במגע מתמיד עם נשים, כגון מכירת תמרוקים ובשמים.

ורמב"ם, בספרו משנה תורה, הדגיש את חשיבותה של העבודה ופסק: "לעולם ידחק אדם עצמו ויתגלגל בצער - ואל יצטרך לבריות... ואפילו היה חכם ומכובד וְהֶעֱנִי (=נעשה עני) - יעסוק באוּמָנוּת ואפילו באוּמָנוּת מנוולת." את פסיקתו עיגן בתפיסה כי "מוטב [לאדם] לפשוט עור בהמות נבלות" - ובלבד שיוכל לפרנס את עצמו ובני ביתו ולא יזדקק לתמיכתם של אחרים. רמב"ם התבסס על מסורת חז"ל, שבקרב גדולי חכמיה "היו מהם חוטבי עצים ונושאי הקורות ושואבי מים לגינות ועושי הברזל והפחמים - ולא שאלו מן הציבור ולא קיבלו מהם כשנתנו להם."
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהודי אחד | 20/04/2013 
הלכות תלמוד תורה פרק א':

קודם כל - גם גדולי ישראל שעבדו בעיקר למדו:

(הלכה יב) "גדולי חכמי ישראל--היה מהם חוטבי עצים ומהם שואבי מים, ומהם סומין. ואף על פי כן היו עוסקין בתורה, ביום ובלילה; והם מכלל מעתיקי השמועה, איש מפי איש מפי משה רבנו."

העיסוק בתורה צריך להיות פי שלוש מהעיסוק במלאכה:

(הלכה יד) "כיצד: היה בעל אומנות--יהיה עוסק במלאכה שלוש שעות ביום, ובתורה תשע: אותן התשע--קורא בשלוש מהן, בתורה שבכתב; ובשלוש, בתורה שבעל פה; ובשלוש, מתבונן בדעתו להבין דבר מדבר. ודברי קבלה, בכלל תורה שבכתב הן; ופירושן, בכלל תורה שבעל פה; והעניינות הנקראין פרדס, בכלל התלמוד."

ובפרק ג':

הדרך היחידה להיות מוכתר בכתר תורה היא ללמוד כל היום!!

(הלכה ה') "מי שנשאו ליבו לקיים מצוה זו כראוי לה, ולהיות מוכתר בכתרה של תורה--לא יסיח דעתו לדברים אחרים, ולא ישים על ליבו שיקנה תורה עם העושר והכבוד כאחד. כך הוא דרכה של תורה: פת במלח תאכל, ועל הארץ תישן, וחיי צער תחיה, ובתורה אתה עמל. ולא עליך כל המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין ליבטל; אבל אם הרבית תורה, הרבית שכר, והשכר, לפי הצער".

ומי שקודם פונה לעבודה -לעולם לא יזכה בכך

(הלכה ו') "שמא תאמר עד שאקבץ ממון ואחזור ואקרא, עד שאקנה מה שאני צריך ואפנה מעסקיי ואחזור ואקרא--אם תעלה מחשבה זו על ליבך, אין אתה זוכה לכתרה של תורה לעולם; אלא עשה תורתך קבע, ומלאכתך עראי, ואל תאמר לכשאפנה אשנה, שמא לא תפנה."

וראו עוד שם בפרק ג'.
▾ דווח על תגובה זו  0 
הר ברכה | 16/03/201341
הגאון מווילנא סבר שיש לעודד את תלמידי החכמים שבישראל ללמוד לימודי חול, ואדרבה דווקא על ידי כך אפשר יהיה להתגדל בתורה ולקדש שם ה' בעיני העמים, ולמנוע מבחורי ישראל להיגרר אחר תרבויות זרות. וכך כתב רבי הלל משקלוב על הגר"א: "נודע למשגב, שרבנו… עסק הרבה גם בחקירת סגולות הטבע מחקרי ארץ לשם השגת חכמת התורה ולשם קידוש ה' בעיני העמים ולשם קירוב הגאולה. עוד מצעירותו הראה נפלאות בכל שבע החכמות והרבה לבקש. גם ציווה לתלמידיו ללמוד כמה שאפשר בשבע החכמות של מחקרי ארץ, גם בכדי להרים את חכמת ישראל על פי חכמת התורה בעיני העמים… ומפה לאוזן אמר לנו הרבה פעמים: מה עושים תופשי התורה שלנו בעד קידוש השם כמו שעשו הקדמונים מגדולי ישראל, שרבים מהם קידשו שם שמים על ידי ידיעתם המרובה בחקירת מצפוני הטבע מנפלאות הבורא יתברך שמו, אשר גם רבים מחסידי האומות העלו על נס את חכמת ישראל חכמי התורה, אנשי הסנהדרין, תנאים ואמוראים וכו', ובדורות המאוחרים רבנו הרמב"ם, ובעל ה'תוספות-יום-טוב' ועוד, אשר הרבו לקדש שם שמים בעיני הגוים על ידי חכמתם במחקרי ארץ" (קול התור ה, ב).

גם בקרב הרבנים בגרמניה, שראו מקרוב את האסון הרוחני שפקד את הקהילות היהודיות עקב ההימשכות אחר ההשכלה, נתגבשה שיטת חינוך שנקראת "תורה עם דרך ארץ". במקום להחרים את לימודי החול, עודדו את תלמידי הישיבות ללמוד לימודי חול באופן מבוקר, ועל ידי כך רצו לחסנם מפני התפיסה המוטעית, כאילו ההשכלה החילונית יכולה להחליף את התורה.

ואף שמוסכם על כל גדולי ישראל שיש ערך בידיעת חכמות חיצוניות, בפועל הוויכוח נמשך, ישנם הסוברים שלימודי חול עלולים לגרום לעזיבת הדת, ויש הסוברים שאדרבה הכנסת לימודי חול לסדר הלימוד בישיבות בגיל התיכון ימנע את הבחורים מלהיסחף אחר ההשכלה החילונית, וירחיב את דעתם בהבנת התורה כדברי הגאון מווילנא.[5]
▾ דווח על תגובה זו  0 
אמץ | 17/03/2013 
הר' אליעזר מלמד אדם בלתי אמין בעליל. ולדוגמא מתלמידי מרן החזון איש זיע"א מקובל שבספר ההגותיים של הרב קוק זצ"ל אסור לעסוק אבל בספרייו ההלכתיים כל דבר לפי פרטו בה אליעזר מלמד ואמר מה? לא החזון איש אהב את ספריו של הראי"ה ואמר כן לעסוק בספריו של הרב קוק ולא רק זה אלה בספריו ההלכתיים אמר שחייבים לעסוק שכן מביאים לאמיתה של תורה. אהה שקרן וסילוף!

מה שיותר מעצבן מאיפה הוא שלף את השקר הזה שחזו"א אמר על ספריו ההלכתיים אמיתה של תורה כשחלק לא פעם על ספריו ההלכתיים, מה שאומר שהחזו"א "אמר" שהוא משקר והרב קוק צודק וזה אמיתה של תורה ופה בה נחשפת הסיבה לשקר הזה. הוא רוצה ליצור אחיזה שהם שהולכים ב"דרך הרב קוק" הולכים באמיתה של תורה ולא רק זה אלה ע"פ החזו"א. זה פשוט חוצפה ממדרגה ראשונה וחושף את הזממים שמאורחי כתיבתו של מלמד הנ"ל. נורא נוראות.

אך לא הוא הקים עולה של סילוף ושקר, עשו זאת קודמיו כמו י. ל. מימון בספריו ומ. צ. נריה וכך מתמשך לא מסורות "מפוארת" של אי אמינות בכתיבה וצריך להתריע על זה מאד.
▾ דווח על תגובה זו  0 
ניר  | 16/03/201340
יש בעיה שאתה הכותב לא שם לב! וכי שי פירון מייצג את רבני ותלמידי מרן הראי"ה זצ"ל . יש פירון הינו יהודי משכיל שגם יש לו כיפה נו אז מה ? בגלל שהיא סרוגה אז הוא צמשקף את דרכו של הראי"ה קוק ... בשביל אג'נדה ומשרה וקידום אפשר להגיד הכול .

אין לנו חלק עם אשיות כזו והוא לא מייצד כלל!! כמ שליפמן עם כיפה שחורה לא מייצג את בני התורה החרדים ...
▾ דווח על תגובה זו  0 
ישראל | 16/03/201339
דברי מר הכס משנה במה שתר% לקו' הרמב"

הנה הרמב" דיבר על האיסור החמור לדעתו להתפרנס מ התורה ודבריו

באו בהרחבה ומנומקי בפירושו לאבות, וכאמור, וכבר על אתר בא רבינו

יוס$ קארו בפירוש כס$ משנה להשיב על דבריו וראיותיו, ואי כא העניי

והמטרה להעלות לדיו את הראיות של הרמב" ודחיות הכ" מ שבאו רק

להצדיק את מעשה חכמי הדורות שנהגו ליטול שכר מ הציבור, וראוי

להעתיק לשו הכ"מ בסו$ דבריו ש אחרי שהארי הרבה בסתירת

ראיות הרמב" " :ל"וז, הכלל העולה שכל שאי לו ממה להתפרנס מותר

ליטול שכרו ללמד בי מהתלמידי עצמ בי מ הצבור, ואחרי הודיע ה'

אותנו את כל זאת אפשר לומר שכוונת רבינו כא (בחיבורו) היא שאי

לפרוק עול מלאכה מעליו כדי להתפרנס מ הבריות כדי ללמוד, אבל

שילמוד מלאכה המפרנסת אותו, וא תספיקנו מוטב, וא לא & יטול

הספקתו מ הציבור ואי בכ כלו. וזה שכתב כל המשי על לבו וכו'

והביא כמה משניות מורות על שראוי ללמוד מלאכה (כוונת מר כא

להכניס את זה בדברי הרמב" שבמקרה ולמד מלאכה להתפרנס ולא

מספיקה לו לפרנסתו אז מותר לו ליטול הספקתו מ הציבור .) ואפילו

נאמר שאי כ דעת רבינו אלא כנראה מדבריו בפירוש המשנה (שבכל

עניי אי ליטול שכר עבור לימוד תורה) "קי ל כל מקו שהלכה רופפת

ביד הל אחר המנה , ג וראינו כל חכמי ישראל קוד זמ רבינו ואחריו

נוהגי ליטול שכר מ הציבור. וג כי נודה שהלכה כדברי רבינו בפירוש

המשנה, אפשר שהסכימו כ כל חכמי הדורות משו עת לעשות לה' הפרו

תורת, שאילו לא היתה פרנסת הלומדי והמלמדי מצויה לא היו

יכולי לטרוח בתורה כראוי והיתה התורה משתכחת ח ,ו" ובהיותה

מצויה יוכלו לעסוק ויגדיל תורה ויאדיר". עד כא לשונו הזהב של מר

ה "כ .מ

המסקנות העולות מדברי הב"י למעשה

וכמה חשוב לשי לב לרצ$ דבריו ז ,ל" כי כמה נקודות עולות ממסקנתו :

א) הנקודה שבה הוא חולק על הרמב" היא מי שלמד מלאכה ואי לויכולת להתפרנס ממנה אלא ע"י שיטול שכר מ הצבור בשביל ללמד תורה

או בשביל להיות רב ומורה הוראה ב, ) וג א נאמר שהלכה כהרמב"

בפי' המשנה וא$ זה אסור, בכל זאת הרי ראינו שכל חכמי ישראל קוד

הרמב" ואחריו נהגו ליטול שכר. ג) החכמי הסכימו כ משו עת

1 לעשות לה' הפרו תורת ) ד,

שא אי פרנסת הלומדי והמלמדי מצויה

לא היו יכולי לטרוח בתורה כראוי והיתה התורה משתכחת . הרי שבג'

הנקודות הראשונות, זהו סיוג לנטילת שכר החכמי והמלמדי, ומשו

עת לעשות לה' הפרו תורת, אבל הנקודה הד' יש בה ב' חלקי הלומדי

והמלמדי, לגבי המלמדי הרי זה בעצ מנומק מתו ג' הנקודות

שמלמד שלא ימצא פרנסה מותר לו, ולגבי הלומד, זהו חידוש כי זה בודאי

חולק על הרמב" שאפילו להורות וללמד לא התיר והגדיר זאת כמבזה

תורה, אפילו שאי כ מנהג חכמי הדורות, ומה שיש לומר בזה בדעת

הכס$ משנה לגבי הלומדי הכוונה בתחילת לימוד, שא ילכו לעסוק

מיד במלאכה ולא יהיה לה פרנסה להחיות נפש אז לא יוכלו לטרוח

בתורה כראוי והיתה תורה משתכחת. וביאור זה מתבקש בדברי הכס$

משנה, שנראה בעליל שרוצה להתאי מסקנתו כמה שאפשר קרובה

לשיטת הרמב" ז .ל".

ראוי לציי שהיו חכמי ישראל בזמ התלמוד חלק בעלי אומנות ומלאכה

והתפרנסו ממנה, ולמרות שבודאי היו ביניה כאלה שהיו מוקדשי

לתורה ללמוד וללמד בלבד, לעומת חכמי ישראל בכל הדורות, חלק

שמשו כרבני ומורה הוראות וקבלו שכר מקופת הצבור, חלק ג

תפסו ישיבה ולמדו תלמידי וקבלו שכר, "וע ז למעשה אי פוצה פה

ומצפצ$, וכמו שכתב מר הכס$ משנה שכ נהגו ישראל מדורי דורות ,

והנח לה לישראל א אינ נביאי בני נביאיo.

יחס של חז"ל למלאכה

ומקוד שנדבר במה ששיי לזמנינו מ ,  הידוע כמה העריכו רבותינו את

המלאכה וחשיבותה, לרגל המלאכה אשר לפני ראיתי לנכו לקב מעט

מדברי חז"ל בתלמוד ומדרשי המדברי מער העסוק באומנות ושחייב

ללמד בנו ע התורה ג הכשרה לחיי שהיא מלאכה שיתפרנס ממנה .

) 1 ובחרת בחיי זו אומנות (ירושלמי פאה א .)

) 2 גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה (נדרי מט .:)

) 3 גדולה מלאכה שמחממת את בעליה (גיטי סז .:)

) 4 האב חייב בבנו ללמדו אומנות. כל שאינו מלמד את בנו אומנות כאילו

מלמדו ליסטות (קידושי כט ..)

"ר) 5 מ אומר לעול ילמד אד את בנו אומנות נקיה ויתפלל למי שהעושר

והנכסי שלו שאי אומנות שאי בה עניות ועשירות שלא עניות מ

האומנות ולא עשירות מ האומנות אלא הכל לפי זכותו (קידושי פב .:)

6) כל מי שיש בידו אומנות למה הוא דומה? לכר שמוק$ גדר ולחרי

שמוק$ סייג (תוספתא קידושי א .)

) 7 בא וראה כמה גדול כוחה של מלאכה! שור שביטלו ממלאכתו & ה', שה

שלא ביטלו ממלאכתו & "ב(' ד מ עז.

8) שב שני הוי כפנא ואבב אומני לא חלי$ [תרגו: שבע שני יהיה רעב

ואל פתחו של בעל המלאכה הוא לא יגיע (] סנהדרי כט ..)

) 9 אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות (אבות א .)

) 10 מני שלא ישנה אד מאומנותו ומאומנות אבותיו (? ערכי טז .:)

) 11 חביבה מלאכה מזכות אבות "ב( ר עד .)

) 12 טוב לגבר כי ישא עול תורה עול מלאכה (איכ" .)ר ג

) 13 ילמד אד אומנות והקב"ה מפרנסו (קה" .)ר ו

) 14 קנה ל אומנות ע התורה (קה"ר ט .)

15) זכות מלאכה עומדת במקו שזכות אבות אינה יכולה לעמוד

(תנחומא ויצא יג .)

16) דורות הראשוני עשו תורת קבע ומלאכת רע אי וזו וזו נתקיימה

ביד (ברכות לה .:)

) 17 גדול הנהנה מיגיעו יותר מירא שמי (ברכות ח ..)

) 18 וכי מאחר ששוהי ט' שעות ביו בתפילה מלאכת היא נעשית? אלא

מתו שחסידי ה מלאכת מתברכת (ברכות לב .:)

19) לעול ילמד אד את בנו אומנות נקיה וקלה, ומה היא? אמר ר"ח

מחטא דתלמיותא (ברכות סג .:)

20) גדולה מלאכה שלא חרב דור המבול אלא מפני הגזל (ירושלמי

מעשרות ב ו .)

21) לא נתנה תורה לדרוש אלא לאוכלי המ שלא היה לה צור למלאכה

(תנחומא בשלח כ .)

22) כש שהתורה ניתנה בברית כ המלאכה ניתנה בברית (אבות נ "דר

.)יא

23) אתה מוצא אי ל אומנות בזויה יותר משל רועה שכל ימיו הוא הול

במקלו ובתרמילו ודוד קראו להקב"ה רועה (אבות דר"נ כג .)

24) גדולה מלאכה, שאפילו כה"ג נכנס ביו הכיפורי שלא בשעת עבודה

חייב מיתה, ובשעת מלאכה טמאי ובעלי מומי מותרי ליכנס (מכילתא

דרש "ב י יתרו יט .

5) כש שנצטוו ישראל על מצות עשה של שבת כ נצטוו על המלאכה

בששת הימי (מכילתא דרשב"י יתרו יט .)

26) ראה חיי זו תורה ע האשה זו אומנות. נקראו עדה קדושה שהיו

משלשי את היו שליש לתורה שליש לתפילה ושליש למלאכה (ילקוט

קהלת תתקפט .)

27) שמא יאמר אד : הריני ב אבות העול , ממשפחה גדולה , איני ראוי

לעשות מלאכה ולא להתבזות. אמור :לו שוטה ! כבר קדמ יוצר , שנאמר

בראשית ברא אלהי את השמי ואת האר , והוא עשה מלאכה קוד

שבאת לעול. ומנ ?ל" שנאמר מכל מלאכתו אשר ברא אלהי לעשות ,

קרא אותה מלאכה , וכ וישבות ביו ה שביעי מכל מלאכתו אשר עשה

(זוהר חדש בראשית ד$ ט "ע' א ).

28) בני הוי זהיר במלאכת, שמלאכת (מלאכת הסת") מלאכת שמי

היא (עירובי יג ..)

29) ומתו ראיה עמוקה בחכמת הנפש סכמו ח "ז ל ואמרו שא תרצה רק

ללמוד בלבד כל תורה שאי עימה מלאכה סופה בטילה וגוררת עוו

(אבות .) ב

חכמי ז"ל שהיו בעלי אומנות

ואי מ הצור להרחיב הדיבור ולבאר דבריה כי הדברי ברורי המה ,

וחז"ל רבותינו היו בעצמ בעלי אומנויות –

אבא אומנא מקיז ד (תענית כא :)

אבא בר זמינא חייט (ירו' סנהדרי ג )

אבא הושעיא איש טורייא כובס (ירוש "ב' )ק י

אבא חלקיה עודר בשדה (תענית כג .)

אבי נגרא (שבת כג :)

בר אדא מודד קרקעות "ב( מ קז )

רבי אושעיא תופר נעלי (פסחי קיג :)

דניאל חייט (ויק"ר לב
▾ דווח על תגובה זו  0 
שי ו. | 16/03/201338
נורא נחמד להביא ציטוטים "נבחרים" מתוך כתבי מרן הראי"ה קוק זצ"ל, אך אם קצת הייתם מעמיקים בתורתו היה הדבר מתברר למפרע שכמו בכל דברי התורה אשר הם עשירם במקום אחד ועניים במקום אחר, הוא הדין גם כאן.

ציטוט זה לקוח מאגרות הראי"ה חלק ג, ואם ירצה האדם לגעת בחקר האמת יווכח מהי דעתו האמתית ביחס ללימודי החול ובצורה שיש ללומדם (עיינו באגרת נוספת של הרב בה הוא מחזק את בנו אשר אמר עליו 'ידו כידי'). לקחת ציטוטים ולעשותם כחזות הכל זה אי צדק וחוסר אמת משוועים.

ולגופו של עניין, אין זו דעתו של הראי"ה קוק זצ"ל כלל!

אמרו חז"ל "שכל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם" - במקרה הזה לצערי הרב, התרחקנו מעט.

נ.ב

אין צורך להכביר במילים עד כמה גדולי ישראל עצמם שלטו בחכמת החול החל מהרמב"ם דרך הגר"א (שאמר שכל מי שחסר לו יד אחת בחכמת חול חסרות לו עשרה ידות בתורה) וכלה ברבי מליובאויטש זצ"ל (אשר נשא בתואר אקדמי מהנדס חשמל מהסורבון בפריז, ולמד פיזיקה, מתמטיקה ופילוסופיה באוניברסיטת ברלין)!
▾ דווח על תגובה זו  0 
yosefcohen63 | 16/03/201337
על הנתון הזה תוכל ללכת לעוה"ב אחרי רוב ימים ושנים

שקט ורגוע עם ג"ע גדול.
▾ דווח על תגובה זו  0 
נוי | 16/03/201336
המסרוחניקים לא שמעו גם לרב אליהו זצוק"ל, ולכן ברכתו על עניין ההתנתקות לא חלה..

הרב קוק גם העדיף לכתחילה תלמוד תורה על שירות בצבא.
▾ דווח על תגובה זו  0 
אביחי  | 23/03/2013 
לא ידעתי שאתה נביא ואתה יודע למה תפילותיו של מרן הרב אליהו "לא התקבלו"...
▾ דווח על תגובה זו  -1 
אצר | 16/03/2013 
▾ דווח על תגובה זו  +1 
אביחי | 23/03/2013 
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהודי | 16/03/201335
כל היום רק שנאה. איכסה
▾ דווח על תגובה זו  0 
ישראל | 16/03/201334
אלא יותר קשור לזרם של הרב סולובייצ'יק
▾ דווח על תגובה זו  +1 
דתי לאומי | 16/03/201333
חול לתלמודי התורה, זה ממש הכנסת הקליפה, בחינת "כשנכנסו יוונים להיכל", פירון אינו רב ואינו מייצג בכלל את ציבורינו התורני, בפינו הוא מכונה "מזרוחניק", כמו חבירו בנט, אל תתרגשו, זו לא דעתינו. ואכן מגעיל לראות שפתאום נזכרתם במרן הרב קוק זצ"ל...
▾ דווח על תגובה זו  +1 
גילוי-דעת | 17/03/2013 
כך החרדים מכנים אותך.

אז מה???

אפי' הרב דב ליאור תמך בברית.אז כמה יש יותר תורניים מהזרם של הרב דב ליאור??? עשרה?? חרדים.
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהושע | 17/03/2013 
אני שמח שהגעת למדרגה של אלוקים ויכול להחליט מי רב ומי לא... ואני ממש ממליץ לך לחשוב אלף פעם לפני שאתה מוציא כזה לשון הרע...
▾ דווח על תגובה זו  0 
איך? | 17/03/2013 
אז איך נתתם למפלגה כזו פלטפורמה להכנס לממשלה?

איך עשיתם ברית עם אנשים שנוגדים את עמדתכם?

מה תסבירו לעצמכם כשהדברים יתנגשו בדרך שלכם?

ואל תענו לי שאתם לא חברתם אליו

כי אפילו כשהיה תקיעות במשא ומתן

רץ "ידיד נפשו" (כלשון בנט) לחלץ אותו מהסבך.

זה יותר מגעיל
▾ דווח על תגובה זו  0 
חרדים | 16/03/201332
סעיף א

אחר כך ילך לעסקיו דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון כי העוני יעבירנו על דעת קונו ומכל מקום לא יעשה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע וזה וזה יתקיים בידו.

ערוך השולחן אורח חיים קנו- סימן קנו סעיף א

אחר כך ילך לעסקיו. דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, כי העניות מעבירין את האדם על דעתו ועל דעת קונו.

ומי שיש לו אומנות דבר טוב הוא. וכך אמרו חכמינו ז"ל בקידושין (כט א) שחייב אדם ללמד את בנו אומנות, וכל שאינו מלמדו אומנות – כאילו מלמדו לסטות.

וכמה טועים בזה לאמר שהאומנות הוא דבר של בזיון, שהרי כמה תנאים ואמוראים שהיו בעלי מלאכות. ואיתא במדרש רבה בראשית (פרשה ע"ד): חביבה היא המלאכה מזכות אבות, שזכות אבות הצילה ממון, ומלאכה הצילה נפשות, שנאמר: "לולי אלקי אבי אברהם... כי עתה ריקם שלחתני, את עניי ואת יגיע כפי ראה אלקים ויוכח אמש". כלומר: שלא הרגו לבן ליעקב בפגעו בו.

ומעלה גדולה היא למי שמתפרנס ממעשה ידיו שנאמר: "יגיע כפיך כי תאכל, אשריך וטוב לך". אשריך בעולם הזה, וטוב לך לעולם הבא שכולו טוב.
▾ דווח על תגובה זו  +1 
חרדים פחחחח | 16/03/2013 
בבאור הלכה במקום, שאם יש מי שמפרנס כדי שיעסוק בתורה... ובודאי לא שיך זה... ויששכר וזבולון יוכיח
▾ דווח על תגובה זו  +2 
ישראלי | 23/03/2013 
אבל מי זה הרמב"ם לידך? פחחח
▾ דווח על תגובה זו  0 
יודע דבר | 16/03/2013 
נכון שאתה דת"ל?!
▾ דווח על תגובה זו  0 
חרדים | 16/03/2013 
אני חרדי!
▾ דווח על תגובה זו  0 
danad | 19/04/2013 
▾ דווח על תגובה זו  0 
נכון שאתה דת"ל | 16/03/2013 
החברה החרדית מסתדרת בלעדיכם!
▾ דווח על תגובה זו  0 
חרדים | 16/03/2013 
אני חרדי!
▾ דווח על תגובה זו  0 
חרדי | 16/03/2013 
מה אני בדיוק.תודה
▾ דווח על תגובה זו  0 
חייים | 16/03/201331
עד היום בזו אותו לא הרף ובכל הזדמנות ועתה "מדוע באתם כאשר לכם" חנפנים עלובים
▾ דווח על תגובה זו  +3 
Shout4Heaven | 16/03/2013 
אפילו החזון איש שהיה מהמתנגדים לציונות כיבד אותו מוג, וכן נוהג רוב הציבור החרדי ביראה וכבוד כלפי הראי״ה קוק. אתם הופכים את כל החרדים לקבוצות השוליים, אתם סתם מכלילים בלי הבחנה.
▾ דווח על תגובה זו  +1 
חיים | 17/03/2013 
▾ דווח על תגובה זו  0 
נוי | 16/03/2013 
בסה"כ חושפים את הצביעות של הדתילונים שאינם נשמעים אפילו לרבנים שלהם, תשאל את בנט..
▾ דווח על תגובה זו  +1 
חיים | 17/03/2013 
לרבניהם כמו שד"ל נשמעים להם
▾ דווח על תגובה זו  0 
תתעורר | 16/03/2013 
אף אחד לא בזה.

אתה ושכמותך סילפתם את דבריו,ועתה הוכח השקרים שלך ושכמותך..

מה שביזיתם את הרבנים חרדים ובחורי היישיבות!
▾ דווח על תגובה זו  +2 
שלום | 16/03/201330
משה רבינו, שלמה המלך, עזרא הסופר, רבי מאיר, ""רבי יהודה הנשיא"", שמואל הקטן, רס"ג, רבינו בחיי אבן פקודה, רבינו בחיי בן אשר, האבן עזרא, הרמב"ם, הרמב"ן(גדול המקובלים), האברבנל, הרמח"ל, הגר"א, מה שהביאה ליהדות אסונות מן הגויים והמשכילים היתה ההסתגרות החרדתית!!
▾ דווח על תגובה זו  0 
מלכי | 16/03/2013 
גם הרב קוק התנגד ללימודי חול בגיל הצעיר בו צריכים להיות שקועים התורה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהודי | 16/03/201329
חרדים קוראים לרב קוק - רב!

ועוד מצטטים אותו! ממש ימות המשיח!!

אגב, הרבנים שלכם לא אוסרים על האינטרנט?! בטח עוד מעט תעלה פה כתבה בנוסח:

לאחר החבירה לחילונים, מתנתקים במגזר החרדי מגדולי רבניהם: אתר אינטרנט חרדי, הזוכה לקונצזוס רחב בציבור החרדי, מנוגד לדעת גדולי רבני החרדים שהביעו התנגדות לאינטרנט אפילו לשעה אחת ביום
▾ דווח על תגובה זו  +2 
אני | 16/03/201328
▾ דווח על תגובה זו  0 
אחים אנו | 16/03/201327
▾ דווח על תגובה זו  +1 
מיזרוחניק | 16/03/201326
אותו משקל אני שולח אתכם לקרוא את דבריו של רבי פנחס הכהן מוילנא בספר״הברית״ וכן את דבריו של הבן איש חי בספרו אמרי בינה דרוש ב׳ אחרי שתקראו תבואו לדבר אתי אני אביא לכם עוד כמה מקורות.
▾ דווח על תגובה זו  +3 
לא מיזרוחניק | 16/03/2013 
אבל איך אתם לא מקיימים את דברי הרב קוק

את זה עוד לא הבנתי מתגובתך
▾ דווח על תגובה זו  +1 
מיכי | 16/03/2013 
ומקורות שלא יודעים כל רבותינו אולי תפתח ישיבה
▾ דווח על תגובה זו  0 
מיזרוחניק | 16/03/2013 
איך ״הכנסת״ לי וואווווו , מי אני אגיב עכשיו? יא אהבל
▾ דווח על תגובה זו  0 
מיכי | 16/03/2013 
אמרתי דבר פשוט שהחז"וא והבבאסאלי והגריש אלישיב ורב שך שידעו שס יותר טוב ממה שאנו יודעים "אשרי" צריכים ללמוד אצלך כי אולי אם הם היו יודעים מקורות אלו הם היו אומרים לכניס זאת לישיבות
▾ דווח על תגובה זו  +1 
ארז זהר | 16/03/201325
ואע״פ שדעתי העיונית להלכה היא, שעם השמירה על החלק שאפשר להחזיקו

מיוחד לקודש, חייבים אנו ליסד בפועל מכונות חינוכיים לאלה שהם מוכנים כבר לצאת ללמודי חול׳ כדי לקרבם לתורה עד כמה שהיד מגעת׳ עכ"ל.

אם כן מי שמוכן לצאת ללימודי חול יש לתת לו את האפשרות, למה לא מקיימים זה?
▾ דווח על תגובה זו  +1 
ארם צובה | 16/03/2013 
▾ דווח על תגובה זו  0 
. | 16/03/201324
ט [י] כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה--הרי זה חילל את השם, וביזה את התורה, וכיבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא: לפי שאסור ליהנות בדברי תורה, בעולם הזה.

י אמרו חכמים, כל הנהנה מדברי תורה, נטל חייו מן העולם. ועוד ציוו ואמרו, לא תעשם עטרה להתגדל בהם, ולא קורדום לחפור בהם. ועוד ציוו ואמרו, אהוב את המלאכה, ושנוא את הרבנות. וכל תורה שאין עימה מלאכה, סופה בטילה; וסוף אדם זה, שיהא מלסטס את הברייות.

יא מעלה גדולה היא למי שהוא מתפרנס ממעשה ידיו, ומידת חסידים הראשונים היא; ובזה זוכה לכל כבוד וטובה שבעולם הזה, ולעולם הבא: שנאמר "יגיע כפיך, כי תאכל; אשריך, וטוב לך" (תהילים קכח,ב)--"אשריך" בעולם הזה, "וטוב לך" לעולם הבא שכולו טוב.
▾ דווח על תגובה זו  +2 
נוי | 16/03/2013 
ראשית, אם לצטט את הרמב"ם בעניין תלמוד תורה, אז למה רק ציטוט חלקי ??

הנה ציטוטים נוספים מדברי קודשו של הרמב"ם בעניין תלמוד תורה:

"אין לך מצוה בכל המצות כולן שהיא שקולה כנגד תלמוד תורה אלא תלמוד תורה כנגד כל המצות כולן שהתלמוד מביא לידי מעשה לפיכך התלמוד קודם למעשה בכל מקום."

"י [יב] ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו: מפני שהובדל לעבוד את ה' ולשרתו, ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים--שנאמר "יורו משפטיך ליעקוב, ותורתך לישראל" (דברים לג,י). לפיכך הובדלו מדרכי העולם--לא עורכין מלחמה כשאר ישראל, ולא נוחלין, ולא זוכין לעצמן בכוח גופן; אלא הם חיל ה', שנאמר "ברך ה' חילו" (דברים לג,יא), והוא ברוך הוא זיכה להם, שנאמר "אני חלקך ונחלתך" (במדבר יח,כ).

יא [יג] ולא שבט לוי בלבד, אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להיבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה', והלך ישר כמו שעשהו האלוהים, ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים אשר ביקשו בני האדם--הרי זה נתקדש קודש קודשים, ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים; ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו, כמו שזיכה לכוהנים וללויים."

הרמב"ם עצמו נתמך לתקופה ע"י אחי, ולא עסק במלאכה. והציטוטים שהבאת מוסבים כלפי מי ש"משים על ליבו" ולא כלפי מי שעוסק בתורה ב פ ו ע ל.

למד מה גדר תורה עם מלאכה, ותבין כי אין הכוונה לעבודה, אלא ללימוד המביא עימו פירות כמו חידושים וכו'.

לשיטתך העם-ארצית אסור לתלמיד חכם לשמש כרב, ומשה ר ב נ י נ ו לא נהג כשורה חלילה. אם איש אמת אתה, למד תורה כראוי אך לא עם רבנים מסרוחניקים המחטיאים את הרבים, ותגלה כי שיטו בך עד היום..

גם בציטוט האחרון שהבאת, זו רק מעלת חסידות (לא עבור הדור שלנו), ורבים חלקו עליו בזאת.

לסיכום- אל לעם הארץ לנסות להבין דברי תורה לבדו, גש לרב ירא שמים (יש מעטים מאוד בחלק מהמגזר שלכם), והמנע מלהוציא שם רע על גדולי ישראל ובני התורה הקדושים, לטובתך הנצחית..
▾ דווח על תגובה זו  +2 
מיכי | 16/03/2013 
▾ דווח על תגובה זו  +1 
משה  | 16/03/201323
גדולי הדור ביקשו מכל אחד שיש לו זכות הצבעה להצביע בבחירות אולם כולנו יודעים שלא כל הציבור שומע ואף אחד לא מחרים ולא מגנה אולי מבקש וזה בסדר. אני מציע שתפסיקו לחנך אותנו לפחות כמו שאתם לא מעוניינים שיחנכו אתכם. אצלכם הכל שחור לבן לפעמים צריך אמצע יש אנשים שאם לא יהיה להם אמצע נאבד אותם לתוך העולם החילוני תיראו איזו נשירה של בחורים יש בעולם החרדי.
▾ דווח על תגובה זו  0 
רבנו | 16/03/2013 
אתם כבר חילונים ואתם כבר נושרים, אתה יודע בדיוק מה קורה בציבור שלך ואם לא אז זה בעיה שלך.
▾ דווח על תגובה זו  +1 
אור | 16/03/201322
מזה מפלגת העאלק הזאת עלאק דתי ועאלק חרדי עם עאלק שר אוצר ועאלק פוליטיקאי, תחזור לחדשות זה גם המלצה וגם הזהרה.
▾ דווח על תגובה זו  -1 
אריה | 16/03/2013 
▾ דווח על תגובה זו  0 
ויהי אור | 16/03/2013 
לדעת מה הטימטום שלך
▾ דווח על תגובה זו  0 
דוד | 16/03/201321
אולי זה ההישג הכי גדול מי זה ששס נשארה באופוזיציה רק שתעדו שהרב שי פירון לא מייצג את הציבור הדתי לאומי ולא מגדיר את מרן הרב קוק כמורה הדרך שלו
▾ דווח על תגובה זו  +1 
דוד עליו השלום | 16/03/2013 
▾ דווח על תגובה זו  0 
ידידיה | 16/03/201320
שהוא היה בעד למודי חול
▾ דווח על תגובה זו  +1 
ישורון | 17/03/2013 
▾ דווח על תגובה זו  0 
אמת | 16/03/201319
במקרה הזה, כמו שהיא לא מענינת אותנו בשאר המקרים. אנחנו לא צריכים גושפנקא מהרב קוק.
▾ דווח על תגובה זו  -1 
מסכים איתך | 17/03/2013 
▾ דווח על תגובה זו  0 
דניאל  | 16/03/201318
והוא לא ״ מגדולי רבני הציונות הדתית״ הוא מגדולי ישראל בכלל, ואין שום קשר בינו לבין האנשים ״בבית היהודי״ כל קשר בניהם הוא פגיעה בכבודו.

רבותי ! את האנשים ״ בבית היהודי לא מעניינת דעתו של הראי״ה קוק זצ׳ל, כמו שלא מעניינת אותם שעתו של מרן הרב עובדיה שיחיה. הרי גם היום ישנם רבנים מהציונות הדתית שיוצאים נגד המעשים האלה, אבל כאשר מפלגה מחליטה מלכתחילה שדעת תורה אינה מייצגת אותה אז הגיע הזמן להפסיק להתייחס אליהם כבית ״יהודי״ אלא כמפלגה רגילה שזכותה לעשות מה שהיא חושבת, עצם החבירה ליאיר לפיד כבר מגלה את פניה האמיתיים וזה כבר לא קשור לכמה לומדי תורה יהיו, או מה דעתם בנושאים דתיים כאלה ואחרים, הם פשוט נגד התורה ולומדיה וצריך לשים את הדברים על השולחן, וברגע שמבינים זאת כך, הפגיעה מהם פחות קשה .
▾ דווח על תגובה זו  +1 
שלום זגורי | 16/03/201317
"אותו הרב קוק שהרב דרוקמן טוען שספריו מוחרמים ע"י הציבור החרדי"

כמובן הרב {באמת כל הכבוד שאתם קוראים לו רב} יש לך טעות הרי במיר הש"ס הלבן מתנוסס בספריה וגם בפונוביז!!

תפסיקו להתכחש מרן הראי"ה זצ"ל מוחרם ע"י רוב מניין ובניין של הציבור החרדי במקום להתכחש ולהוציא דיבה על הרב זצ"ל תשנו את התפיסה כלפיו ב180 מעלות!

אגב גדולי הדור החרדים מעריצים את מרן הראי"ה
▾ דווח על תגובה זו  +1 
אמת התורה | 16/03/2013 
זה הדבר שהציונות הדתית מושתת עליו; סילוף. סילוף דברי צדיקים סילוף מדרשי חז"ל סילוף ספרים (קול התור) סילוף סיפורים ומעשיות, סילוף סילוף סילוף.

גדולי הדור לא מעריצים את הרב קוק זצ"ל גם מרן הגרי"ש זצ"ל לא העריץ את הרב קוק ואם כן אז את החזון איש זיע"א העריץ פי אלף, נכון הרב קוק היה גדול אבל היו הרבה גדולים וברובם הם יצאו נגדו ונגד שיטתו ולכן לא קוראים את הספרים שלו ולא עוסקים בהגות שלו (בהקשר לספריו ההלכתיים יש כאלה שסולדים מהם אבל בעיקרון גדולי ישראל [ברובם] לא אמרו לא לקרוא בה) מרן הגאון החסיד החזון איש זללה"ה אמר פעם אודות רב ידוע: הגיהינום שלו יהיה כשיראו לו מה שעולל ויגידו לו: קוק (באידיש: תסתכל) תסתכל! כמה זה נכון, וכל מילה מיותרת.
▾ דווח על תגובה זו  0 
שלום זגורי | 17/03/2013 
לא בדיוק כך
▾ דווח על תגובה זו  0 
לעלם ולא עוד | 16/03/201316
▾ דווח על תגובה זו  -1 
לפיד רודף... | 16/03/201315
▾ דווח על תגובה זו  0 
דתילאומי | 16/03/201314
בדורות האחרונים היו בין גדולי ישראל שהורו שעדיף ללמוד בישיבה שאין משלבים בה לימודי חול, מטעם שרצוי להקדיש את כל הזמן לתורה ולא לדברים בעלי ערך נמוך מתורה. וכ"כ באגרות משה יו"ד ח"ג פ"א פ"ב. וכ"כ ביחוה דעת ח"ג ע"ה, וח"ה נ"ו. אמנם יתכן שדעת השוללים לימודי חול נצטרף גם החשש שמא יגררו יותר מידי אחר לימודי חול. אך לעומת זאת הרב קוק באורות התורה ט, ד, כתב שיש עניין שכל ת"ח יהיה מצוי במידה מסוימת במדע הכללי, וכ"כ בעקבי הצאן ע' קכט, ומקורו בקדוש ישראל הגאון החסיד מווילנא. אמנם יש לציין שמשמע מדברי הרב קוק שלת"ח שתורתו אומנותו עדיף שימלא תחילה כרסו בש"ס ופוסקים ורק אח"כ ירחיב לימודו בחכמות החיצוניות.
▾ דווח על תגובה זו  +2 
danad | 19/04/2013 
▾ דווח על תגובה זו  0 
ירון | 21/04/2013 
▾ דווח על תגובה זו  0 
לפיד רודף... | 16/03/201313
▾ דווח על תגובה זו  -1 
מדינת ישראל... | 16/03/201312
▾ דווח על תגובה זו  -1 
מדינת ישראל... | 16/03/201311
▾ דווח על תגובה זו  +1 
צחי | 16/03/201310
אי אפשר לקחת מכתב של הרב קוק ולעוות אותו כרצונכם, מתנגדים אליו בסתר ופתאום משתמשים בו כמגן!

תשאלו את גדולי תלמידי תלמידיו שיבהירו לכם בדיוק כוונתו.

לא יאמן... הרב קוק שדגל במדינה יהודית יתנגד ללמוד מקצועות כמו כלכלה ורפואה ואפילו טכנולוגיה ????????????

צאו מהבועהההה !!!!!
▾ דווח על תגובה זו  +1 
ישורון | 16/03/20139
▾ דווח על תגובה זו  0 
נורי | 17/03/2013 
▾ דווח על תגובה זו  +1 
נימאס מהם! | 16/03/2013 
למה החילונים בבתי ספר שלהם לא לומדים שולחן ערוך-משנה ברורה?הלכות שמירת שבת-קודש? למה לא לומדים ספרי הרב קוק????
▾ דווח על תגובה זו  +1 
מסלפים אותו | 17/03/2013 
▾ דווח על תגובה זו  0 
ישורון | 16/03/20138
▾ דווח על תגובה זו  -1 
דתי | 16/03/20137
הוסיף את התואר רב לראי"ה.

תזהר שלא יסקלו אותך.
▾ דווח על תגובה זו  0 
א | 16/03/2013 
שפירסמו את התגובה המטומטמת שלך.
▾ דווח על תגובה זו  +1 
RAFI | 16/03/20136
▾ דווח על תגובה זו  0 
Visitor | 16/03/20135
ל-פיד ב-נט נ-תניהו

ר"ת "לבן". אחד שביקש לעקור את הכל. תבדקו בהגדה של פסח.
▾ דווח על תגובה זו  0 
danad | 19/04/2013 
ישר כח
▾ דווח על תגובה זו  0 
דן סגל | 16/03/20134
כי אי אפשר לכהן בסנהדרין ללא לימודי ליבה, ואי אפשר לפרנס המשפחה בכבוד ללא לימודי מקצוע.
▾ דווח על תגובה זו  -1 
אמת | 16/03/2013 
אף אחד מהתנאים הקדושים לא למד בחיים שלו ליב"ה ומה שכן היו צריכים ללמוד (כמו שבעים שפות) היה א' בגלל שהם צריכים את זה וב' לאחר שידעו את כל התורה כולה! לא ילד קטנטן בחיידר שעדיין לא יודע מישנה כמו שצריך. ואל תלמד אותנו איך לפרנס משפחה, שב בשקט ותהנה מהמשפחה שאין לך אומלל שכמותך, כל היום יושב וכותב תגובות באינטרנט לכל כתבה שתמצא. אין לך מה לעשות משועמם?
▾ דווח על תגובה זו  +2 
חרדים עובדים | 16/03/20133
י כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה הרי זה חלל את השם ובזה את התורה וכבה מאור הדת וגרם רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא. לפי שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים כל הנהנה מדברי תורה נטל חייו מן העולם. ועוד צוו ואמרו אל תעשם עטרה להתגדל בהן ולא קרדום לחפור בהן. ועוד צוו ואמרו אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון. וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות:
▾ דווח על תגובה זו  +1 
ישן אל תרדם | 16/03/2013 
החרדים והחרדיות גם משלמים מיסים=לקבל בחזרה כמו החילונים

הציבור החרדי לא שונה מהציבור החילוני.
▾ דווח על תגובה זו  0 
גם אני יודע | 16/03/2013 
הציבור החרדי גם לא שונה מהציבור הדתי-לאומי
▾ דווח על תגובה זו  0 
אבל אתה ישן | 16/03/2013 
יש המון חרדים עובדים,והנשים החרדיות עובדות=מיסים



לעומת החילונים שאצלהם מליארדים(לא מליארד וחצי כמו לחרדים-בשנה)

החילונים מליארדים(בשנה) עוברים לתיאטרונים לתרבויות שונים ומשונים

מרתונים מצעדי גאווה ועוד ועוד....ולכל מיני דברים בטלים!

(עוד לא דיברנו על הפשיעה החילונית שגובה כ-14מליארדים בשנה לקופת המדינה=נטל כבד למשטרה ולמדינה)
▾ דווח על תגובה זו  0 
הרב JOE | 16/03/2013 
עיין איגרות משה יו"ד ח"ב קטז
▾ דווח על תגובה זו  +1 
תורה | 16/03/2013 
▾ דווח על תגובה זו  +1 
מממממממ | 16/03/2013 
שגם החזו"א שיש לוספרים על כל הרמבם ידע את זה

וכנ"ל הרב מבריסק והאבן האזל והרוגשובר ועוד גדולים וטובים
▾ דווח על תגובה זו  +1 
מעוז | 16/03/20132
לפחות קראתם לו הרב

צבועים!!!
▾ דווח על תגובה זו  0 
דדון | 16/03/2013 
▾ דווח על תגובה זו  0 
חרדי | 16/03/20131
הנצרכים יהיה לו קשה ללמוד גמרא.
▾ דווח על תגובה זו  0 
רוצה שהתגובות שלך יעלו אוטומטית? הירשם כעת ל"כיכר השבת"