מחדדים את האיסור: עשרות רבנים חתמו נגד עלייה להר הבית
בצל המצב הביטחוני והמתיחות סביב הר הבית, חושף "כיכר השבת" כי עשרות רבנים, חרדים וציונים דתיים, חתמו לאחרונה על מכתב המחדד את איסור העלייה להר הבית • המכתב והחתימות (בארץ)
המכתב המקורי משנת תשכ"ז (צילום: שאטרסטוק ופלאש 90)
צפו בתמונות נוספות:
המכתב המשוחזר ומוחתם בימים אלו
משה | 14/08/2017
68
לקחו 2000 שנה להוציא רבנים מהגלות. כמה ייקח להוציא הגלות מהרבנים ? כבר פסק הרדב"ז שמותר ! והרמב"ם ! והראייה קוק !
והרב חיים דוד הלוי ! והרב גורן ! וזו גמרא מפורשת ! והרב חיים דוד שלוש זצ"ל מצאצאי דוד המלך וחברו לספסל של הרב עובדיה יוסף ז"ל עלה תמיד !
ורבי עקיבא עלה לאחר החרבן ! משיהו מגיע לקרסוליים של רבי עקיבא ???
▾ דווח על תגובה זו0
. | 04/07/2022
הרמב"ם גם כותב שאסור. הראי"ה אוסר.
הרב עובדיה אוסר.
רבי עקיבא היה טהור.
▾ דווח על תגובה זו0
משה | 02/11/2015
67
תשקיע תכתת רגלים מרב פלוני לאלמוני וחזרה לפלוני, לא תצליח לכבות את הכמיהה והרצון שמבעבע בלב היהודי לחזור לצור מחצבתו להר הבית, אתה מקסימום כמה פסי הרעדה במעלה ההר !
▾ דווח על תגובה זו0
נחמן | 30/10/2015
66
הבאת תהר לערבים שועלים שמשחקים שם כדורגל ומשתחוים עם התחת שלהם לכייון אבן השתיה קודש הקודשים אין חורבן יותר גדול מזה בכיבוש ההר בזמן ששת הימים בתום המלחמה עלו להר הרבנים הראשים דאז הרב שלמה גורן הרב צבי יהודה הרב אונטרמן והרב דוד הנזיר הכהן זצ"ל כולם הלכו מדין כיבוש ומדין מורא מקדש ודווקא באבק שעל רגליהן והרב הנזיר עם מקלו כי בעת שכובשי ת ההר אין ולא חל הדין של מנעלו אבק שעל רגליו אפונדתו ומקלו כפי שפוסק הרמב"ם וחלה עלינו גם כיום מצווה גדולה לעלות להר שנזכה להתפלל בהר ולכוון משם את אחדות העם ויקרא במקום "כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים" הרמב"ם "הר הבית והוא מחנה לוויה מותרים להלך טמא מת ואפילו המת עצמו ולומדים זאת ממשה רבנו : "ויקח משה את עצמות יוסף עימו עימו במחנה לוייה" והר היבת הוא מחנה לוייה ואנו יודעים במדויק איפה מקום המקדש ששם אסור לטמא מת להכנס ואיפה הר הבית ומי שלא לומד תהלכות בודאי יגיד שכל ההר כולו כרת ובאיסור והרבנים הראשים הם גורמים כלייה לכל הדור כולו בגלל הלכה שנובעת מפחד וכבוד לצערי.
▾ דווח על תגובה זו0
לא מבין... | 28/10/2015
65
ומותר שגויים יחללו את המקום?
מה עם חיות טמאות?
אה היהודים יצאו המקום יחרב, ויטמאו אותו!
איך זה שאין התייחסות לעניין???
▾ דווח על תגובה זו0
קירשנבוים | 28/10/2015
64
איזה כיף שאסור להיכנס להר הבית!
ככה אנחנו פטורים מכל ההתעסקות במקדש/קרבנות. באמת מי צריך את זה כרגע, "בר-בי-קיו" על הר הבית? ב-2016?
עדיף להתעסק בדברים האמיתיים, וויסע זאקן, או שווארצע זאקן, עד שבית המקדש יפול אי-פעם מן השמים.
אנו "חרדים" בעיקר מחידושים, ומשינוי הישן והטוב, מעדיפים ללכת כל אחד לטיש של הרבי שלו, ולשיר "וארעמע ניגונים", מאשר פתאום להתעסק עם מצוות שלא ידענו מהם "אין דער היים" באירופה, ושגם מריחים "משיחיות" אוי ווי איז מיר...
משיח לא עכשיו, בבקשה.
טוב לנו מידי בגלות. ואם יש פיגועים, שה' יקח את המחבלים להר הבית, שהם יהיו שם, ואנו נישאר כך אחד ואחת בג'וב שלו, בקהילה שלו, בבית המטופח שלו, בלי זעזועים משיחיים מיותרים.
▾ דווח על תגובה זו0
שניאור זלמן | 28/10/2015
63
▾ דווח על תגובה זו0
טיל אוילנשפיגל | 27/10/2015
62
הם עצמם מודיעים במכתב שלעניין בית המקדש אינם רבנים, כי זה לשונם: "נעלם מאתנו המקום המדויק". והנה המקום המדויק מבואר בספרים המצויים ביד הכל ושבמוסמכותם הכל מודים, ואין המקום נעלם אלא ממי שלא למד כראוי. משל למה הדבר דומה? למורה הוראות שיאמר "ברבות הימים נעלם ממני הפשתן האמיתי", ובגלל זה הוא אוסר ללבוש תערובת קנבוס עם פוליאסטר, אם במקרה יש איזה גורם פוליטי-אינטרסנטי שמבקש להוציא קנבוס מהשוק. מורה הוראות כזה גם אם הוא מומחה גדול בגיטין ובכתובות ובטוען ונטען ובקי בפרטי נזקי שכנים ואפילו כתב פירוש על מסכת כלה וחידושים על מסכת חמורה, לא בגלל כל אלה נחזיק אותו כמוסמך לפצות פה על דיני שעטנז. וכן כל כיוצא בזה.
▾ דווח על תגובה זו0
צאו מהגלות!! | 25/10/2015
61
כפי שכתוב:"פן ניכשל חס ושלום באיסור חמור בפגיעה בטהרת המקום הקדוש הזה." הבעיה היא שהיום מפחדים ממה יגידו, וממה יעשו לנו הערבים. וזה גלותי ורע!! אנחנו לא נכנסים להר הבית כדי לא לפגוע בקדושתו! וממש לא כי אנחנו לא רוצים לעצבן את הערבים!!!
▾ דווח על תגובה זו0
יוני | 23/10/2015
60
השיגו "היתר מאה רבנים" לגרש את כנסת ישראל בעל כורחה מביתו של בעלה - ה'.
אם זה לא היה עצוב ומבזה, זה היה מצחיק.
▾ דווח על תגובה זו0
יוני | 23/10/2015
59
בערוץ 7 יש גם את הרב טאו והרב עמאיל שטרנברג רבני ישיבת הר המור למה פה הורידו
▾ דווח על תגובה זו0
אשר | 22/10/2015
58
▾ דווח על תגובה זו0
יהודה | 22/10/2015
57
ומשיח בן דוד
▾ דווח על תגובה זו0
יפה | 22/10/2015
56
הרבנים פה מדברים על מורא מקדש. הערבים עושים את הצרכים שלהם במקום שבו עמד המזבח (ראיתי את זה בעיניים שלי. זה ממש מזעזע) זורקים שם אשפה, משחקים כדורגל ומכינים כלי נשק לרצח יהודים במקום שבו צריך לעמוד בית המקדש. והרבנים הללו נותנים לכך גיבוי מלא. האם זה הכבוד שאתם נותנים לקב"ה??????? אני עולה להר הבית לפי פסקי הרמב"ם. אבל אם רבנים מסויימים בוחרים לאסור עליה כדי לשמור על קדושת המקום- אז בבקשה- לאסור גם כניסת תיירים ובעיקר כניסת ערבים שמחללים את המקום.
▾ דווח על תגובה זו0
נהוראי | 22/10/2015
55
כידוע, כדי להשכין שלום בין איש לאשתו, עושים כל מאמץ, ונלחמים כאריה למנוע פירוד.
אם ישנם בעיות שנובעות מספיקות בהלכות טהרה, מראות, וכו', הרב מלכלך ידיו בשפיר ובשיליא, כדי לטהר אישה לבעלה, ונכנס ב"כוחא דהיתירא" בספק כרת, כידוע ומפורסם.
כמה עצוב, שבשביל להתיר את כנסת ישראל לבעלה - הקב"ה, אף אחד לא עושה שום מאמץ להושיב פעם אחת ולתמיד בית דין, שישב ויקבע, היכן זה באמת כרת, היכן מותר. ציון היא ודורש אין לה - מכלל דבעיא דרישה.
מדוע אין דורש לציון???
▾ דווח על תגובה זו0
עמית | 22/10/2015
54
כמה חבל, שאותם רבנים התעסקותם היתה רק ב"סור מרע" היכן "אסור" להיכנס, ואף פעם לא עלה בדעתם לעסוק גם באפשרות חידוש ההקרבה, שהרי "טומאה הותרה בצבור", בניין בית המקדש וכו'.
גם אם נאמר שהיום ניתן לעסוק רק בזה, טענה שאינה נכונה, ונובעת מחוסר אמונה, וכו', אין חולק על כך, שמייד אחרי ששת הימים, כשכבשו את הר הבית והעיר העתיקה וכל האזורים שנקראים "יהודה ושומרון", יכלו לעשות כל מה שרצו, אך החרדים לא גילו בזה כל עניין, והתחננו למשה דיין למסור את המפתחות לוואקף. בשביל החרדים, "הכותל" היה פסגת השלימות, ולא יכלו לחשוב קצת מחוץ לקופסה.
זה בערך כמו שאחרי כיבוש חברון, כולם היו צוהלים ועולזים שכעת, נוכל שוב להתפלל במדרגה השביעית...
והביזיון צורב וכואב.
▾ דווח על תגובה זו0
שיינא | 22/10/2015
53
הרבנים הללו שוב הרחיקו מעם ישראל את הר הבית והמקדש לעוד איזה ארבעים או לעוד מאה שנה
▾ דווח על תגובה זו0
מוטי | 22/10/2015
52
במכתב הרבנים נאמר במפורש, כי האיסור הוא בגלל שברבות השנים, נעלם מאיתנו המיקום המדוייק של העזרה.
נמצא אם כן, שמי שיש לו קבלה ברורה היכן מקום העזרה, יכול להיכנס עד שם.
זה למעשה הבסיס לרעיון של הרב מרדכי אליהו שרצה בשעתו לבנות בית כנסת על ההר, שהכניסה אליו תהיה מחוץ להר, והוא יהיה בנוי על השטח המותר, כך שאפילו בטעות לא יוכלו להיכנס ממנו לשטח האסור.
▾ דווח על תגובה זו0
משה | 22/10/2015
51
כפי שכל אחד רואה, המכתב הוא משנה שעברה, וחלק מהרבנים כבר אינם חיים אתנו היום. בחירת עורכי האתר לחשוף את המכתב כעת, גובלת בפיקוח נפש. זה כמו לומר לשונאינו ימ"ש, "עבדתם כל כך קשה לרצוח יהודים, ורצחתם כל כך הרבה, אז הנה, כל הכבוד, מגיע לכם, קחו את זה, זה שלכם.
זהו פרס ועידוד לטרור, ומסר ברור לאויבינו המחבלים, מה שתרצו, תקבלו אם רק תגיעו למספר ההרוגים הנדרש.
ה' ישמרנו.
▾ דווח על תגובה זו0
חנוך | 22/10/2015
50
גם אם זו דעתם ההלכתית, יש בזה חילול השם לענ"ד, כשזה נעשה כעת. מול אלימות ערבית, צריך גאווה יהודית. ג ל ו ת י ו ת
▾ דווח על תגובה זו0
תלמיד | 22/10/2015
49
הראי"ה קוק זצ"ל התנגד נחרצות לעליה להר הבית, ואף פירסם כרוז בעניין. כמו כן הסביר (מאמרי הראי"ה עמ' 458) שאין לעלות להר הבית, וכל מה שיקרה שם - האו רק בדרך נס.
▾ דווח על תגובה זו0
דניאל | 22/10/2015
48
למי שאומר שאסור ליהודים לעלות שיקבל אומץ ויאמר שזה מקום קדוש ליהודים ואסור לערבים להיות שם ושאנחנו רוצים לבנות שם בית מקדש בקרוב אמן וזה לא דעתי האישית זה דעתו של הקדוש ברוך על ידי נביאיו וחכמיו שידעו לומר את האמת ללא פחד ואין בכונתי לפגוע חלילה ברבנים שאומרים אחרת אלא רק להזכיר
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו0
דעתו משובשת | 22/10/2015
47
▾ דווח על תגובה זו0
יוסי | 25/10/2015
מותר לך לחשוב אחרת אבל למה לבזות ? מה יוצא לך מזה.
▾ דווח על תגובה זו0
משה | 22/10/2015
▾ דווח על תגובה זו0
רן | 22/10/2015
46
שקרנים ונוכלים חתמו...
▾ דווח על תגובה זו0
דעת תורה | 22/10/2015
45
א. שוב רבנים מנותקים, כמו בראשית הציונות. בסוף הם יתנו דרשות על כך שהם היו שותפים בשיחרור הר בית ה'.
ב. פתאם מותר לרבני ערים מותר לעסוק בפולטיקה?- דחוף חקירת היועץ המשפטי לממשלה- הוא בטח עסוק....
▾ דווח על תגובה זו0
טוביה | 22/10/2015
44
שהר הקודש והמקדש חמדת ישראל נמצא ברשותנו'. חחח, אתם רציניים?
מה זה 'ברשותנו'.. יש שם מחסן נשק ליום פקודה ואנחנו לא עושים עם זה כלום.
'בית קודשנו היה לחרפה'. "שועלים הילכו בו" (בלי להעליב את השועלים).
▾ דווח על תגובה זו0
יהודה | 22/10/2015
43
הפלסטינים עושים פיגועים מסיבה פשוטה: הם שונאים אותנו ורוצים שנעוף מהארץ! וכל האלה שמאשימים את הצדיקים שעולים להר הבית תומכים בטרור ונכנעים לטרור!
▾ דווח על תגובה זו0
יהודי | 22/10/2015
42
▾ דווח על תגובה זו0
יהודי | 22/10/2015
41
רב גדול מה קרה פתאום? יש אינטרס לשנוא יהודים אז פתאום שוכחים אידיאלים? תתביישו צבועים
▾ דווח על תגובה זו0
מנחם | 22/10/2015
40
כן,(מה שנכון נכון) אבל רב חכם חייב להודיע לממשלה שתאסור גם על הגוים להכנס להר כי פרסום חוק כזה אצל הערבים זוהי רוח גבית לטרור וחילול ה' אדיר שיהודים ויתרו לערבים על הר הבית
▾ דווח על תגובה זו0
אלכס | 22/10/2015
39
▾ דווח על תגובה זו0
אליהו | 22/10/2015
38
הרב נפטר לפני כמחצית שנה איך הוא חתם עכשיו - מה הוא קם חתם וחזר?
▾ דווח על תגובה זו0
כבוד תורה | 22/10/2015
37
אתתתתתתתתתתתתתתתתתתםםםםםםםםםםםםםםםםםםם לא מתתתבבייששים לחחחחתום דוקא בימים האלו על איסור עליה להר הבית אני רוצה ליראות עים המהרשא רשי הרב זיני הרב אבינר ריטבא רשבא הטור ר עקיבא כל האמוראים והתנאים והרמבם והריף והראש וכל ענקי התורה מהסוג הזה היו חותמים על כך
▾ דווח על תגובה זו0
יוני | 23/10/2015
יש בערוץ שבע גם את הרב אבינר
▾ דווח על תגובה זו0
אורן | 22/10/2015
36
הרבנים החרדים הגלותיים תמיד בעמדת מגננה ומעניקים רוח גבית לטרור
▾ דווח על תגובה זו0
דע מה שתשיב | 22/10/2015
35
▾ דווח על תגובה זו0
!!!!! | 26/10/2015
▾ דווח על תגובה זו0
הגר"מ מזוז | 22/10/2015
34
דעת הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א.
הרב מאזוז - מגדולי רבני דורנו מתיר עליה להר הבית
"מותר מן הדין לעלות להר הבית". כך כותב הגאון הרב מאיר מאזוז שליט"א ראש ישיבת כסא רחמים וחבר מועצת החכמים בפסיקה מפתיעה בעולם החרדי
הרב מאזוז מסייג את פסיקתו התקדימית, בכך שעל כל אחד שמבקש לעלות להר הבית, לדעת את המידות המדויקות של התחומים המותרים בכניסה לפי פסיקת רב. כיוון שאחרת עלולים להיכשל בכניסה לחלקים בהר הבית האסורים בכניסה. ובלשונו של הרב: "מן הדין מותר. אבל עלולים ליכשל. צריך לדעת המדה בדיוק, על פי הוראת חכם". את הדברים כתב הרב באתר האינטרנט של ישיבת כסא רחמים.
תשובתו החיובית של הרב מאזוז מפתיעה במיוחד. הרב מאזוז נמנה על רבני השורה הראשונה בציבור החרדי, והוא גם חבר במועצת החכמים של תנועת ש"ס. היתרו והתייחסותו החיובית לעליה להר הבית מהווה פריצת דרך בחוג הרבני החרדי הבכיר. מדובר בשינוי מהקו שננקט בציבור זה עד היום, לפיה בכל הקשור להר הבית מוטב להמתין לביאת המשיח, או לחזרתה של הטהרה המלאה לישראל, שתתרחש רק עם חידושה של מצוות פרה אדומה.
שוחרי המקדש מציינים שפסיקתו החשובה של הרב מאזוז, מסמנת שיא חדש בגל של התעוררות להר הבית שפוקד לאחרונה חלקים בציבור החרדי. הכרעתו של הרב מאזוז מצטרפת לפסיקתו של רב חרדי אחר, הרב חיים-פסח הורביץ, רבם של חסידי בעלז באשדוד, שהצטרף גם הוא לרבנים המתירים את העליה להר הבית לצורך ייהוד המקום, וכיבושו מידי המוסלמים.
[מתוך אתר "הר הבית חדשות" – כתבתו של אסף לרנר]
▾ דווח על תגובה זו0
יוסי | 25/10/2015
מר אסף לרנר לוקה בחוסר ידיעה מאד מפתיע. מי לא יודע על המחלוקות של הרב מאזוז עם הרב עובדיה יוסף זצ"ל שהתעצמו מאד לאחר פטירת מרן זצ"ל. ועוד לכתוב שהוא חברמועצת החכמים ? הזוי לחלוטין !
▾ דווח על תגובה זו0
חב"ד | 22/10/2015
33
דעת הרבי מליובאוויטש זצ"ל
משיחתו בליל ב' דחג הסוכות התנש"א: "ועורכים עכשיו שמחת בית השואבה במקום המקדש במקומות המותרים להכנס שם, ואדרבה צריך להכנס שם ולערוך שמחת בית השואבה בשלימות כפי שיהי' לעתיד לבוא".
והנה ציטוט מדברי הג"ר יצחק גינזבורג שליט"א מחשובי רבני חב"ד (מתוך הספר "קומו ונעלה" עמוד 301): "ברור הדבר, וכך אמר הרבי מליובאוויטש כמה וכמה פעמים, שגם היום ישנם מקומות בהר הבית אליהם מותר לעלות בטהרה. הרבי רצה מאד שיוכרע ע"י רבנים ידועי שם, גדולי הפוסקים שבדור, מהם התחומים המדויקים על הר הבית אליהם מותר לעלות, ושהעליה תתקיים בפועל בשמחה רבה (וכמו שאמר פעם בנוגע לשמחת בית השואבה על הר הבית), על פי תנאי ההלכה ביחס לטהרה שיפסקו ע"י הרבנים".
▾ דווח על תגובה זו0
הגרי"נ רוזנטל | 22/10/2015
32
דעת רבי יעקב ניסן רוזנטל זצ"ל גאב"ד חיפה.
כתב הגאון רבי יעקב ניסן רוזנטל זצ"ל (ראש רשת הכוללים "ישיבת הגר"א" בארץ הקודש, וגאב"ד חיפה), בספרו "משנת יעקב" (עבודה, הלכות בית הבחירה, פרק ז', הלכה א' – עמוד ל"ה):
וזה לשונו: "ועיין במאירי בשבועות טז,א, שאחר שהביא את דברי הראב"ד לעיל בפ"ו הט"ו, שס"ל שהנכנס במקום המקדש בזמן הזה אין בו כרת, כתב: "והמנהג פשוט ליכנס שם לפי מה ששמענו"...
וראיה ברורה דמותר ליכנס בזמן הזה, ממש"כ בהלכה ז': "ואע"פ שהמקדש חרב היום וכו' חייב אדם במוראו וכו', ולא ישב בעזרה", ומבואר דדוקא ישיבה אסור - **אבל אם לא ישב מותר**. [והיינו אדם טהור כמש"כ בפאת השולחן סימן ג' אות כ"ה]". עכ"ל.
▾ דווח על תגובה זו0
הגר"ש הורוויץ | 22/10/2015
31
מנהג "אנשי ירושלים החרדים" בדורות קודמים
בספר "ימי שמואל" (ר' שמואל הורוויץ זצ"ל) מובא: שברגלים אנשי ירושלים החרדים עלו למצוות ראייה למקומות המותרים בהר הבית.
-
מתוך אתר "הר הבית חדשות". יום ראשון, 1 במרץ 2015
"תיאור עליה להר הבית משנת התרפ"ה – 1925, מפי הרב שמואל הורוויץ, מזקני ברסלב בדור הקודם, מערער את ההנחה המקובלת שעל פיה אנשי היישוב הישן נמנעו מלעלות להר הבית. למעשה מצוי בו הסבר מאלף מדוע פסקו יהודים דתיים לפקוד את הר הבית.
כך כתב הרב הורוויץ בספרו 'ימי שמואל': "והלכנו כולנו בחיות וחשק גדול והתעוררות רב להתפלל מוסף אצל הכותל המערבי... וכן גמרנו תפילת מוסף ואמרנו תיקון הכללי והתבודדות וכו' וכו'. ואחר כך הלכנו לעלות לרגל עד הר הבית, עד למקום המקדש, עד המקום שמותר לטמאי מתים לילך בו, ואמרנו 'ומפני חטאינו' ו'מלך רחמן', אבל הכל בעל פה כי להביט בסידור לא היו מניחים הגויים והשמש הערבי של מקום המקדש בשום אופן. וכן אצל שאר מקומות הקדושים כמו קברי מלכות בית דוד, הגויים לא נותנים להביט בסידור כי יראים שלא יפעלו בתפילה להיגאל. ואף על פי כן עשינו שם איזה פעמים בעלותנו לרגל ריקוד גדול במעגל בניגון, והשמש הגוי הנ"ל ראה ובערה בו חמתו אבל לא יכול לעשות כלום. "ואחר כך נכנסנו למקום לשכת הגזית ששם ישבו הסנהדרין, אשר חציו בקדש וחציו בחול, וכהיום בעוונותינו הרבים זה רבות בשנים שקבעו שמה הערבים את מקום בית משפטם והקאדי (השופט) בראשם, אבל אחר איזה שנים, אחר שחזרתי מחוץ לארץ, כבר היו סוגרים את לשכת הגזית ולא מניחים את היהודים להיכנס. וכן אחר כך התחילו גם למנוע מלגשת עד מקום המקדש לעלות לרגל והיו מניחים רק לעמוד מרחוק, ואחר כך מנעו גם את זאת, ומאז התחילו להפסיק לילך לעלות לרגל למקום המקדש וזה כמה שנים שלא הולכים יהודים לשם כלל, רק היו הולכים לכותל המערבי להתפלל מוסף, ואחר כך היו הולכים על רחוב המידאן בחצר ראדשקויצער, שהוא חצר של יהודים סמוך לבתי מחסה ושם רואים כל מקום המקדש... "נחזור לענייננו ולשנה שאנו מספרים עליה הלא היא שנת תרפ"ה. ובכן ממקום לשכת הגזית (שקורין מחכמה) הלכנו לחצר ראדשקויצער ששם רואים את כל הר הבית ומקום המקדש, ואמרנו גם שם 'ומפני חטאינו' ו'מלך רחמן'". ("ימי שמואל" חלק ב, פרק קמד עמ' עו-עט).
▾ דווח על תגובה זו0
הגרי"מ... | 22/10/2015
30
דעת רבי יחיאל מיכל טיקוצינסקי זצ"ל כתב בספרו "עיר הקודש והמקדש" (חלק ה' עמוד פ') לבנות בית כנסת ליהודים בהר הבית,
וזה לשונו: גם בזמן שביהמ"ק היה קיים היו בתי תפילה לקהל הציבור הישראלי בהר הבית, כמוכח בסוכה (מא: - מג. נג.)
.. ולכשיהיה לנו הרשות והיכולת לבנות בית תפילה אשר כזה בהר הבית בטרם הופעת בן דוד – יש לנו מקום נרחב לבנייני תפילה: בדרום שיעור 250 אמה .. באורך מזרח–מערב 500 אמה.. בצפון 115 אמה..
במזרח (עד החיל) 86 אמה על 500 דרום-צפון.
במערב 100 אמה על 500 צפון-דרום. [וע"ע בספר "קומו ונעלה", עמוד 168].
▾ דווח על תגובה זו0
הגרי"י פישר | 22/10/2015
29
דעת רבי ישראל יעקב פישר זצ"ל. ראב"ד העדה החרדית.
שו"ת אבן ישראל [להגרי"י פישר] חלק ט' סימן קס"ג.
מה ששאל מע"כ דנראה לו דלענין כניסה להר הבית אחרי טבילה במקוה, דלא יהני בזמן הזה כיון שגזרו חז"ל על ע"ה שיהיו כזבים לכל דבריהם, וא"כ צריך לספור ז' נקיים וטבילה במים חיים דווקא.
לדעתי אין לחוש לזה .. דלא גזרו דין זב לגבי שילוח מחנות.. עיי"ש.
וכן מעיד הרה"ג ר' דוד בלוך שליט"א (מתלמידי הג"ר גדליה נדל זצ"ל), שהוא שמע מהגרי"י פישר במפורש שמותר לעלות להר הבית במקומות המותרים.
▾ דווח על תגובה זו0
קשיא | 26/10/2015
▾ דווח על תגובה זו0
רבי משה... | 22/10/2015
28
הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל סובר שבעיקרון מותר בהיתר גמור לעלות בימינו להר הבית לאחר טבילה כהלכתה. וכאשר הגבולות מבוררים.
וזה לשונו (אורח חיים חלק ב סימן קיג): ומה שתירצת מה שהקשה בספר אומר השכחה מה שבטור וש"ע לא הוזכר הדין דאסור לרקוק בזה"ז בהר הבית, משום שלא יצוייר למעשה דאסור ליכנס טמאי מתים לשם וכולנו טמאי מתים, "הנה הא יש מקום בהר הבית שמותרין טמאי מתים ליכנס לשם אף מדרבנן שהוא עד החיל שהיה לפנים מהסורג". ולמה דאיתא ברמב"ם פ"ה מביה"ב ה"ג שהסורג היה מקיף סביב אפשר גם החיל היה סביב ובתי"ט מדות פ"ב מ"ג מפורש כן בשם הראבי"ה, הרי מותר מכל צד אף במערבי ליכנס טמאי מתים עד הסורג שהיה רוחב איזה אמות, ולא מצאתי השיעור, ולפי' הרא"ש במדות שם שהסורג היה רק לצד המזרח מצפון לדרום אפשר גם החיל היה רק שם, וא"כ אפשר שבצדדים האחרים אחר העשר אמות של החיל אחורי העזרת נשים וכן מצד מערב היה מותר לטמאי מתים. ומשאר טומאות הא אפשר לטבול, "ואם יחוש לזיבה יספור שבעה נקיים ויטבול במים חיים ויעריב שמשו, ואף שהוא מחוסר כפרה הא מותר מחו"כ אף בעזרת נשים וכ"ש בשאר הר הבית כדאיתא ברמב"ם פ"ג מביה"מ ה"ה. ונמצא שנוגע הדין שאסור לרקוק באותו המקום מהר הבית שמותרין טמאי מתים ליכנס ומקשה שפיר".
ואולי אינו ברור כ"כ איזה כותל היא אם היה קבלה ברורה שהוא כותל מערבי של הר הבית או כותל העזרה שאחורי בית הכפורת שלכן אסור לשם טמאי מתים כתירוצך וגם אפשר שהוא כותל התא שאף להרא"ש אסור. וכמדומני שבס' שאילת דוד להגאון ר"ד מקרלין מסתפק בהכותל איזה הוא. ואולי זהו טעם הגאון רי"ז מבריסק זצ"ל שאמרו עליו שלא הלך אל כותל המערבי מחשש טומאה. אבל אני תמה כי מקום שמתפללין שם הוא ודאי קבלה מדורות רבותינו הראשונים שמותר לילך לשם ואיך שייך לחלוק עליהם. ידידו מוקירו, משה פיינשטיין.
▾ דווח על תגובה זו0
קשיא | 26/10/2015
▾ דווח על תגובה זו0
רבי עקיבא איגר | 22/10/2015
27
דעת רבי עקיבא איגר, ורבי שמעון סופר, בן ה"כתב סופר", ובעל ה"התעוררות תשובה"
ד' שבט התרפ"ה. ... הנה בחסד עליון אשר נתן קצת חירות ויט עלינו חסד בעיני חמלכים ונתן כבוד לישראל וממשלה בארצנו הקדושה להתנהג הכל עפ"י התורה והמצוה, אולי הגיע עת דודים באתערותא דלמטה לתת לנו חן להרשות לנו לבנות מזבח להקריב עלי' קרבנות כאשר הי' בתחלת בית שני וכאשר הוא בירושלמי שתחלה יבנה בית המקדש, לכל הפחות מזבח להקריב עלי' קרבנות, נא יעוין בפירוש תוספות יו"ט מסכת מעשר שני (פ"ה מ"ב) בד"ה ותנאי הי' בדבר.
וכבר התעורר בזה אבי אם אבי, חגאון מו"ר עקיבא איגר זצ"ל, וכתב בזה לאבי אבי הגאון חת"ם סופר זצ"ל כמבואר בשו"ת חת"ס חלק יור"ד (סי' רל"ו), וגם דברו מזה רבותינו האחרונים בתשובותיהם, ובפרט בשו"ת התעוררות תשובה ח"א (סי' כ"ט) ושם במה תשובות בזה הענין, והמה לדעתי מאירות עינים, אם יתאספו כל חכמי ארץ ישראל או אולי די בלבד בחכמי ירושלים, חכמי' וזקני' יראי ה' לבקש כן מהממשלה, בל"ס יסכימו לזה, ועל מוצא כסף אין לדאוג כי בשמחה גדולה יתנו כל בני ישראל כל אחך מחצית השקל ויעלה להון רב מאד מאד. חוץ מזה מה שיתנדבו נגידי עם, ובענין חלכה למעשה האיך להתנהג בענין הקרבת קרבנות ובענין כהנים הלא חכמי א"י הגאונים והגדולים הי"ו יתעסקו בהלכות אלו וישאו ויתנו בדבר ואחרי רבים להטות.
.. שמעון בה"ה מה"ר אשי"ב זצ"ל - אב"ד ערלוי יצ"ו
(הובא ב"התעוררות תשובה" סימן ר"פ, ב"עקבי סופר" ס"ק ו')
▾ דווח על תגובה זו0
רבי שמואל... | 22/10/2015
26
דעת הרב שמואל אליהו שליט"א
תשובה שהתקבלה מהרב שמואל אליהו' בתאריך ח´ אב ה´תשס"ג, מתוך האתר כיפה
השאלה: שלום כבוד הרב. מדוע אסור ליהודים להכנס להר הבית(לפי ההלכה)? בברכה, בתודה מראש!
התשובה: אין איסור לעלות על כל הר הבית. יש איסור למי שהוא טמא להכנס לעזרה. ויש איסור למי שאינו כהן להכנס למקום הקודש - או לקודש הקודשים. בודאי מי שאינו טהור וגם אינו כהן שלא יכנס למקום הקודש. יש מקומות שבודאי מותר להכנס אליהם כיון שאינם קודש או קודש הקודשים ולא כל אחד יודע איפה הם.
לכן מי שרוצה לעלות להר הבית צריך שילך איתו מישהו שמכיר את המקומות ויודע להיכן מותר ולהיכן אסור.
לצערינו המצב הוא כל כך נורא בהר שהמוסלמים הורסים כיון שהם חושבים שזה שלהם וחולשת הממשלה מלמדת אותם שכדאי להם להיות אלימים. כמה שיותר - יותר יכנעו להם. גם בית המשפט העליון נכנע להם וגם המשטרה. הגרוע מכל שהם מציגים את חולשתם וכניעתם כחוכמה יהודית שאין למעלה ממנה. לכן חובת העליה היא יותר ויותר גדולה ויש בה בחינה מסוימת של "כיבוש".
למעשה הרבנות הראשית לישראל לא פסקה לעלות להר ולכן אני לא עולה אליו, כי אני לא אדם פרטי ואני רוצה להיות חלק מכלל ישראל.
אם אתה רוצה לעלות להר כאדם יחידי. עשה זאת על פי כללי ההלכה.
***
והנה כתבה מי"ח אב תשע"ד - הר הבית חדשות | יוסף יצחק כהן
-
חיזוק מרענן || הרב שמואל אליהו שליט"א הגיע לדיון ועדת הפנים בענין הר הבית
שוחרי המקדש הופתעו אמש עם הופעתו בוועדת הפנים של חבר מועצת הרבנות הראשית, ורבה של צפת הרב שמואל אליהו שליט"א, במיוחד כדי לעודד את העליה להר הבית.
הרב אליהו הופיע בוועדת הפנים של הכנסת בדיון מיוחד שקיימה הוועדה להיערכות המשטרה לעליית יהודים להר בחגים הקרובים. הרב קרא להפסיק את הביזיון במקום, ולחזק את ההגנה על בטחונם.
הרב אליהו שנשא דברים בוועדה כחבר מועצת הרבנות סיפר שכמות שומרי המצוות שעולים להר הבית כהלכה הולך וגודל, והשאלות ההלכתיות שהוא מקבל בעניין מלמדות שזה רק ילך ויתעצם. הרב קרא למשטרה להיערך לכך כראוי, ולאבטח את עלייתם ברוגע וללא סיכונים מיותרים.
"התודעה של העליה של יהודים להר הבית הולכת ורבה, הכמות של האנשים שעולים להר הבית הולכת וגדלה, אין כמעט יום שאני לא מקבל שאלות האם מותר לעלות, לנשים? לגברים? במצב כזה ובמצב כזה" אמר הרב. "זה מלמד שישנה התעוררות בנושא הזה בכל הארץ". "גם אצלי בתוך הבית, בשולחן שבת, או כשכל המשפחה מתכנסת יש דיון בין הבנים, ובין הבנות, וחצי מהם עולים", סיפר הרב אליהו.
הרב אליהו אמר שהעליה להר הבית "זו עובדה, שהולכת ומתרחבת. הוועדה והמשטרה וכל מי שיושב פה ומקבל את ההחלטות, צריכים לדעת זאת, ולצפות את הבאות".
כאשר הופנתה אל הרב קריאת ביניים אודות דעת אביו הרב מרדכי אליהו בענין, אישר הרב שאביו קרא לבנות בית כנסת בהר הבית.
לאחר מכן פנה הרב אליהו באופן אישי אל נציגי המשטרה שנכחו בוועדה בבקשה להגן על היהודים העולים להר הבית, על בניו ותלמידיו, ולמנוע את הביזיון שיהודים חווים במקום.
"החוויות שהבנים שלי מספרים הם גם על עוצמה רוחנית גדולה שכל מי שעולה מרגיש, ומצד שני, הביזיון. "יש לי בקשה לבכירי המשטרה שיושבים פה: תשמרו על הילדים שלי".
"הילדים שלי עולים, התלמידים שלי עולים, כל פעם שהם חוזרים מהעליה להר אני שומע מהם גם את ההתרגשות הגדולה, שמדבקת. אבל גם את הביזיון הגדול. אז אנא! תמנעו מהם את הביזיון, ותשמרו עליהם"
.
פעילי המקדש מדווחים שמדובר בתקדים מהותי בתולדות העליה להר הבית. שמוכיחה ובאה יחד עם הזיקה ההולכת וגוברת בציבור אל הר הבית והמקדש. מדובר בהמשך מגמה שהסתמנה כבר בישיבות קודמות של וועדת הפנים, שנציגי משרד הדתות דיווחו על עמדתה החדשה של הרבנות הראשית, לפיה העולים להר הבית בהוראות רבותיהם פועלים כהלכה, ויש לאפשר להם להתפלל במקום.
▾ דווח על תגובה זו0
יוסי | 25/10/2015
בכל הכבוד לבן אבל מי יכול להקשיב לו לאחר דבריו הברורים של אביו זצ"ל.
▾ דווח על תגובה זו0
רבי מרדכי... | 22/10/2015
25
דעת הגה"ק רבי מרדכי אליהו זצ"ל – ארבע מכתבים
מכתב א':
קריאה לרבנות הראשית בארץ ישראל
בית קדשנו ותפארתנו אשר הללוך אבותינו היה לשריפת אש, וכל מחמדינו היה לחרבה. ומקום המקדש המקודש אשר קדושתו לא פקעה ממנו, נהיה למקום פריצים משוקץ ומתועב, נהפך למרמס ברגל תועבה ע"י חילול המקום בכניסת זרים לתוכו וכניסת יהודים שלא כדין.
וע"כ כדי לגדור גדר צריך שתצא קריאה ממעלת כת"ר ולעומד בראשה שהמקום הוא קודש לישראל והכניסה אליו אסורה ללא שום הבדל וגזע – אלא בהסכמת ובהרשאת ובהגבלת הרבנות הראשית לישראל. וכן להגביל את העם ולקדשו שידע ערך המקום וכיצד ועד היכן מותר.
"רצוי לחשוב על בנין בית כנסת במקום המותר לכל הדיעות כדי שיתאספו בו ראשי עם ועדה בתפילה ותחינה כמו שהיה בזמן הרמב"ם".
ויבורכו העושים והמעשים, ויהי רצון שנראה בית מקדש על מקומו בנוי ומשוכלל, אכי"ר.
בהוקרה: מרדכי אליהו.
*
מכתב ב'
יום ג' לסדר "למען אשר לא יקרב איש זר" תשמ"א
לכבוד ה"ה ר' אלבוים דוד הי"ו
ב"ה
קבלתי את חוברות ההפצה וההסברה של "אגודת חלוץ הר הבית", שמח אני מצד אחד שיש דרישה לציון, וישנה עוד מחשבה על מקום מקודש זה שנהפך למלון פריצים למרמס לכל מי שאסור לו לדרוך ולהציג כף רגלו אפילו היחפה במקום.
אולם מצד אחד אנו חייבים לטהר את המקום ששום זר לא יקרב ולא ינהל את המקום ומצד שני אנו צריכים לשמור שגם בני ישראל יכנסו למקום שמותר להכנס בקדושה ובטהרה לפי ההלכה, וע"כ יש לתחם תחומין ולהגביל את העם וקדשתו. וזאת תהא תפקידה של האגודה לבנות מקום מקדש מעט במקום שהכניסה אליו תהא מחוץ לחומת הר הבית ויהא המקום אטום וסתום ולא תהא יציאה ממנו למקומות האסורים. תחזקנה ידיכם ויהי ה' עמכם אכי"ר
בברכה מרדכי אליהו
*
מכתב ג':
לכבוד ידידי הרב המובהק וכו' הרה"ג ר' זלמן מ. קורן שליט"א ר"מ בקרית ארבע היא חברון ומחבר ספר חצרות בית ה'.
קבלתי בתודה את מכתב כת"ר מיום ה' לסדר "לשכנו תדרשו ובאת שמה" תשו"ח ועמו הסליחה על איחור התשובה שנעשה מזמן גרמא.
עיינתי בדברי כת"ר אשר הסביר בצורה מפורטת ורחבה כדרכו בקודש, העיר והאיר עיני חכמים בסוגיא סבוכה זו, תחם תחומין וגדר גדרות במקום המקדש, ותרגמם הלכה למעשה, ויפה כתב ויפה ערך וטוב הנהיר.
אולם אני על משמרתי אעמודה, היינו אנו רואים בעין כיצד שועלים הלכו בו, כיצד מקום שנאמר בו והזר הקרב יומת הולכים בו זרים ומחללים אותו, וכבר חז"ל גזרו על כל העכו"ם כזבים ואסורה להם הכניסה למקום הקודש והמקדש ועוד מקומות שמותר לישראל טהור להכנס ואפי' בזמן הזה, וע"כ חובה קדושה מוטלת על מי שבידו למנוע מצב עגום זה ואפי' ע"י פרסום הענין שהם עוברים על איסור ואין לחשוש ממה שיאמרו.
אודות כניסת ישראל עם הגבלות מסוימות כמו שכת"ר מציע זה טוב ויפה אם תהא לנו שליטה מוחלטת על המקום ועל הבאים ובכלל בני ברית, אולם לפי המצב הנוכחי חוזר אני כל הכתוב לענ"ד על הצעתי והיא לבנות בית כנסת ומקום לתורה ולתפילה בשטח שמותר להכנס אליו והכניסה והיציאה תהא מבוקרת שאין אפשרות ללכת יותר ממקום המותר, ובזה אנו לא גורמים לאחרים לדרוך על מקום אדמת קודש.
.. בברכה והוקרה מרדכי אליהו
*
מכתב ד'
שבט ה'תש"ם
קריאה לבני ישראל
רבנים נכבדים
הר הבית ששוחרר בישועת ה' במלחמת ששת הימים עומד עדיין בשממונו כאילו שדבר לא קרה, ידועים דברי הרמב"ן בפירושו לתורה, שהקצף שהיה על ישראל בימי דוד המלך, משום שהעם לא התעורר לבנין בית המקדש. מי יודע אם הצרות המתרגשות ובאות על עם ישראל בדורנו לא נובעות מזה שאנו אדישים לנושא הר הבית.
לכן מן הראוי שרבני ישראל יתאגדו אגודה אחת לעורר הציבור לפעילות בנושא הר הבית והכנת הלבבות לבנין בית המקדש שכולנו מתפללים ונושאים עינינו שיבנה עוד בזמננו אנו.
המכתבים האלו פורסמו בשנת תשנ"ב בספר תורת הבית חלק ג, ויש שם עוד מכתבים מגדולי ישראל בענין נשגב זה.
[ועיין "תחומין" כרך ג, עמוד 413 - הרב זלמן קורן הצעת אזורי תפילה בהר הבית בזמן הזה,
ואח"כ בעמוד 423 - הרב מרדכי אליהו אזורי התפלה בהר הבית].
▾ דווח על תגובה זו0
החיד"א | 22/10/2015
24
דעת השערי תשובה, והברכי יוסף, והכף החיים.
שערי תשובה סימן תקסא סעיף ה: ועיין ברדב"ז סי' תרצ"א שכתב, שמותר להתקרב אל פתחי בהמ"ק וליכנס לעליות אשר סביב בהמ"ק, ועיין בספר דרך הקודש למהר"א ז"ל (בסופו, דף כד ע"ג).
ברכי יוסף אורח חיים סימן תקסא סק"ג: מותר להתקרב אל פתחי בית המקדש וליכנס לעליות אשר סביב בית המקדש. הרדב"ז בתשובה סי' תרצ"א. ועיין בספר דרך הקדש למהרח"א (בסופו, דף כד ע"ג). והובא ג"כ בכף החיים שם.
▾ דווח על תגובה זו0
החפץ חיים | 22/10/2015
23
.
הגאון רבי צבי הירש קלישר זצוק"ל בספרו "דרישת ציון" מדבר על כך שיש לחדש עבודת הקרבנות בזמן הזה על הר הבית.
ובהקדמת המו"ל הרב דז'ימטרובסקי לספר "דרישת ציון" עמוד 3. כתב: "ושמעתי מאבי מו"ר מוה"ר יצחק שליט"א, כי בעת שיצא הספר הזה (דרישת ציון) בפעם הראשונה, שמע מפיו של הגאון הצדיק ר' ישראל מאיר הכהן בעהמ"ח ס' משנה ברורה וחפץ חיים, שאמר בזה"ל: "אני מקוה שאולי יזכני ד' לעלות לירושלים עיה"ק ולעבוד עבודת הקרבנות עפ"י דברי מחבר הספר הזה". עכ"ל.
כלומר, שהחפץ חיים זצ"ל שאף לעבוד עבודת הקרבנות, בדיוק בדרך שהתוה הג"ר צבי הירש קלישר זיע"א, דהיינו לעלות להר הבית, גם קודם ביאת המשיח.
▾ דווח על תגובה זו0
כלי יקר | 22/10/2015
22
כלי יקר (בראשית יג יז) קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה... כי אף בזמן שבית המקדש שלמטה אינו בבנינו מכל מקום הבית המקדש שלמעלה המכוון נגדו נצחי לא יסור לעולם ובכל זמן יורד ממנו השפע על זרע אברהם המקודש, ומטעם זה "שלמים וכן רבים נכספה נפשם לעמוד במקום הקדוש ההוא כי רצו את אבניה" וגו'. עכ"ל.
▾ דווח על תגובה זו0
תוספות | 22/10/2015
21
בספר כפתור ופרח (פרק ו) מובא: שרבינו יחיאל בעל התוספות רצה לילך להקריב קרבנות בירושלים.
▾ דווח על תגובה זו0
הרדב"ז | 22/10/2015
20
הרדב"ז בשו"ת סימן תרצ"א פוסק ברור שאבן השתיה שעליה הארון היה מונח בקודש הקודשים, נמצאת ועומדת תחת "מסגד עומר" (הזהב. - אפשר גם לראות אותה כיום).
וממשיך הרדב"ז ומפרט היכן הם המקומות המותרים בכניסה. והיכן אסור.
[אי אפשר לומר שהכותל המערבי הוא כותל העזרה, אלא בודאי הוא כותל הר הבית, ומותר ליכנס לפנים מהכותל המערבי עד מקום העזרה, כיון שמהחפירות שנתגלו בימינו (במנהרות הכותל) רואים בבירור שהכותל הוא ארוך יותר מפי שניים מרוחב העזרה, תפתחו רמב"ם הלכות בית הבחירה ותראו שרוחב העזרה היה קל"ה אמות, קחו חוט מדידה ותראה שהכותל הוא יותר מכפול, ולכן היום גם הרבנים שאוסרים עליה להר הבית נכנסים עד סמוך לכותל, והרי אם זה היה כותל העזרה, נמצא שהשטח שלפני הכותל הוא הר הבית, ואסור ליכנס בו לשיטתם].
▾ דווח על תגובה זו0
רש"י רמב"ם | 22/10/2015
19
רמב"ם הלכות ביאת מקדש פרק ג' הלכה ד': "טמא מת אפילו המת עצמו מותר להכנס להר הבית. שנאמר (שמות יג-יט) 'ויקח משה את עצמות יוסף עמו' - עמו במחנה לוויה".
כלומר שיש מקדש שהוא "מחנה שכינה", ויש הר הבית שהוא "מחנה לויה", ולטמא מת אסור להיכנס למקום המקדש שהוא "מחנה שכינה". אמנם מותר לו להיכנס להר הבית שהוא "מחנה לויה".
-
וכן כתב רש"י בפרשת נשא (במדבר ה ב) צַו אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וִישַׁלְּחוּ מִן הַמַּחֲנֶה כָּל צָרוּעַ וְכָל זָב וְכֹל טָמֵא לָנָפֶשׁ:
ופירש רש"י. שלש מחנות היו שם בשעת חנייתן, תוך הקלעים היא מחנה שכינה, חניית הלוים סביב כמו שמפורש בפרשת במדבר סיני היא מחנה לויה, ומשם ועד סוף מחנה הדגלים לכל ארבע הרוחות היא מחנה ישראל. הצרוע נשתלח חוץ לכולן, הזב מותר במחנה ישראל ומשולח מן השתים, **וטמא לנפש מותר אף בשל לויה ואינו משולח אלא משל שכינה**, וכל זה דרשו רבותינו מן המקראות במסכת פסחים (סז):
-
ספר חרדים, מצוות התשובה, פרק ג' (ובמהדורת הרב דוד אברהמי, שנת תדש"ם - הוא בפרק ס"ה, עמוד רנ"ד), וכן הוא בשל"ה הקדוש (מסכת יומא, פרק נר מצוה, סעיף צ'):
"וכן מצאתי מכתיבת יד הרמב"ם: וביום השלישי בשבת, ארבעה ימים לירח מר חשוון, שנת ששה ועשרים ליצירה, יצאנו מעכו לעלות לירושלים תחת סכנה, **ונכנסתי לבית הגדול והקדוש, והתפללתי בו** ביום החמישי ששה ימים לירח מר חשוון. ...ושני ימים אלו שהם ששי .. למר חשוון, נדרתי שיהיה לי כמו יום טוב ותפילה ושמחה בה' ואכילה ושתייה... וכשם שזכיתי להתפלל בה בחורבנה, כך אראה אני וכל ישראל בנחמתה במהרה, אמן".
-
ובאופן כללי יש ללמוד מהרמב"ם "שיחת מוסר" לאלו שאומרים על כל דבר "שצריך לחכות עד ביאת המשיח".
הרמב"ם כותב באיגרת השמד "..איני יודע איך יבטל מהם זה השמד, אלא עוברים הם ומחטיאים זולתם, כי אין זמן לביאת המשיח עד שתולים בו ואומרים עליו הוא קרוב הוא רחוק, וחיוב במצוות אינו תלוי בביאת המשיח, אלא אנחנו מחויבים להתעסק בתורה ובמצוות ונשתדל להשלים עשייתן, ואחר שנעשה מה שאנו מחוייבים, אם יזכה ה' לנו או לבני בנינו לראות המשיח הרי זה טוב יותר ואם לאו לא הפסדנו כלום אלא הרווחנו בעשייתינו מה שאנו מחוייבים, אבל אם יעמוד אדם במקומו ויאמר אשאר אני עד שיבוא משיח ואצא מזה שאני בו, אין זה כי אם רוע לב ואבוד גדול ובטול הדת והדעת."
▾ דווח על תגובה זו0
מנחם | 14/04/2016
לא לכל מקום מותר לטמא מת להיכנס ומכיוון שהיום אנו לא יודעים לאיפה מותר ולאיפה אסור לכן לא נכנסים לגמרי!!!
▾ דווח על תגובה זו0
יהודה | 22/10/2015
18
דעת רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא.
[מסכת מכות דף כ"ד] "וכבר היה רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא מהלכין בדרך... שוב פעם אחת היו עולין לירושלים, כיון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם, **כיון שהגיעו להר הבית** ראו שועל שיצא מבית קדשי הקדשים, התחילו הן בוכין ור''ע מצחק, אמרו לו מפני מה אתה מצחק? אמר להם מפני מה אתם בוכים? אמרו לו מקום שכתוב בו (במדבר א-נא) והזר הקרב יומת ועכשיו שועלים הלכו בו ולא נבכה?! אמר להן לכך אני מצחק, דכתיב (ישעיה ח-ב) ואעידה לי עדים נאמנים את אוריה הכהן ואת זכריה בן יברכיהו, וכי מה ענין אוריה אצל זכריה, אוריה במקדש ראשון וזכריה במקדש שני? אלא תלה הכתוב נבואתו של זכריה בנבואתו של אוריה, באוריה כתיב (מיכה ג-יב) לכן בגללכם ציון שדה תחרש [וגו'], בזכריה כתיב (זכריה ח-ד) עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלם, עד שלא נתקיימה נבואתו של אוריה הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה, עכשיו שנתקיימה נבואתו של אוריה בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת, בלשון הזה אמרו לו עקיבא ניחמתנו עקיבא ניחמתנו".
▾ דווח על תגובה זו0
אשר | 22/10/2015
17
מרוב בילבול זה מביא את הציבור וכל שעיניו בראשו לברר את האמת ההילכתית וההיסטורית, וקרוב לוודאי שיגיעו למסקנה הנכונה שמותר ואף מצווה לעלות להר בטהרה,
▾ דווח על תגובה זו0
דב | 22/10/2015
16
מצוה גדולה ליכנס להר הבית בזמן הזה וכן פסקו הרמב"ם הרדב"ז המאירי וכל גדולי הראשונים מי יהין לדבר נגדם?
▾ דווח על תגובה זו0
חיים | 14/04/2016
זה איסור דאורייתא, זה איסור כרת, בגלל שכולנו טמאי מת
▾ דווח על תגובה זו0
| 22/10/2015
15
גם אם לא יעלו ישמעאל ימשיכו עם הטרור 😄עד ביאת גואל צדק😄😄
מה הקשר לאדמורי"ם?... זה נושא הלכתי!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
▾ דווח על תגובה זו0
יוסי | 22/10/2015
13
שו"ת הרדב"ז סי תרצ"א, שערי תשובה וברכי יוסף וכף החיים (שלושתם בשו"ע או"ח סי' תקס"א), וכל אלו כתבו שאפשר הלכה למעשה בימינו לעלות להר הבית למקומות המותרים,
ואלו הבאים כתבו שאין ספק כי אבן השתיה היא זו הידועה בכיפת הסלע: מלבד המוזכרים ברישמה דעיל (הרדב"ז שערי תשובה ברכי יוסף כף החיים וכו', תלמיד הרמב"ן, הרע"א במכתב עם החתם סופר (שניהם בשו"ת חת"ס יו"ד רל"ו) החזון איש (אבה"ע סי' ב ס"ק ז') החפץ חיים (ליקוטי הלכות זבחים פרק איזהו מקומן עמוד ל"ד) הסטייפלר (כך משמע מארחות רבינו הקהילות יעקב שמחק את הטיעון שמקום המקדש לא ידוע) .
למדוד מאבן השתייה זה פשוט אפשר אפילו להעזר בתכנה של גוגל ולקחת עוד מרחק ביטחון.
ועוד ראה בשו"ת אבן ישראל להרב ישראל יעקב פישר בשו"ת בסי' קס"ג ובמכתב התמיכה ברב אלבוים שכותב שמותר לעלות להר הבית בימינו ומשמע שתמך בפועל (וכן מכיריו מספרים שתמך בזה למעשה),
ועוד בכלי יקר פרשת לך לך משמע שמצווה לעלות גם בזמן הזה ושהמנהג לעלות בזמנו לפני 500 שנה, הרמב"ם משמע שעלה להר הבית כמו שכתב בשלוש מהמכתבים שלו שעלה לירושלים ונכנס למקום הבית הגדול והקדוש ובמכתב אחר קורא לזה שכשהיה בירושלים נכנס לבית ה' (וידוע התירוץ כאילו היה בית כנסת מסתורי לא ידוע במשך מאות שנים ששמו היה כך ואין לזה שום איזכור היסטורי) כמו כן מצטטים משיחות הר' מלובאביץ' שצריך בימינו לעלות להר הבית בטהרה ולעשות שם שמחת בית השואבה, ועוד ועוד
▾ דווח על תגובה זו-1
דוד | 22/10/2015
▾ דווח על תגובה זו0
חנוך | 22/10/2015
▾ דווח על תגובה זו0
יאיר | 22/10/2015
▾ דווח על תגובה זו0
מיכאל | 22/10/2015
זה בדיוק עם הארץ מאורייתא. מליצני הדור שמלעיזים ומביאים הוכחות מן הכתובים כשאר כל גדולי ישראל פה אחד אוסרים הליצן מוצא לו מקום לטהר לו את השרץ. ימלא פיו עפר. שופך דמים כל מי שמתיר . הוא רודף ואנחנו עדיין בגלות .
▾ דווח על תגובה זו0
ש.ג. | 27/10/2015
אנחנו בארץ ישראל !
אם כבודו נעקץ בטומאת הנחש יעשה תשובה ויעלה שהכל מעלין לארץ ישראל. רק אז יוכל להיות חלק מהקהל (רמב"ם)
והרב חיים דוד הלוי ! והרב גורן ! וזו גמרא מפורשת ! והרב חיים דוד שלוש זצ"ל מצאצאי דוד המלך וחברו לספסל של הרב עובדיה יוסף ז"ל עלה תמיד !
ורבי עקיבא עלה לאחר החרבן ! משיהו מגיע לקרסוליים של רבי עקיבא ???