חבר מועצת גדולי התורה: 'התאונות - בגלל שנשים נוהגות'

חבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה יוצא בחריפות נגד נהיגת נשים: "שאינן שולטות על עצמן בעת צרה", וקושר בין נשים נוהגות לריבוי תאונות הדרכים: "לבי אומר לי שזה אחת הסיבות" (בארץ)

הרב יצחק זילברשטיין (צילום: בעריש פילמר) (צילום: שאטרסטוק)
הרב יצחק זילברשטיין (צילום: בעריש פילמר) (צילום: שאטרסטוק)

צפו בתמונות נוספות:

תגובות
שימ/י לב! תגובתך תאושר אוטומטית ולא תעבור סינון של העורך. אנא קרא/י את התגובה שוב לפני השליחה! במידה ותגובה זו תימחק בגלל ביטויים לא הולמים והכפשות, תחסמ/י אוטומטית ע"י המערכת ולא תוכל/י יותר להגיב במנגנון זה.
גבר! | 25/03/2017102
▾ דווח על תגובה זו  0 
יוסי | 26/01/2017101
כל כך עליבות - זה רציני? למה לשאול שאלות קיטבק מטופשות?

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
דני | 25/01/2017100
נשים ברובן באמת נווהגות פחות טוב מגברים, נקודה.

הן פחות מתמצאות במרחב, לא בטוחות, החנייה ברוורס....

אבל, וכאן בא האבל הגדול, הטעויות שלהן לא הורגות!! הגברים לעומת זאת שהם ברובם בעלי יכולת יותר טובה בשליטתם על הרכב, נוהגים מהר יותר, מה שגם אם לא מעלה את הסיכוי לתאונה, גורם לתאונה להיות קטלנית יותר, גברים לוקחים יותר סיכונים, לגברים יש כמובן את הטסטוסטרון שיכול לגרום לתחרות סמויה או לא סמויה של עקיפות, או למלחמות בסגנון של "הוא חתך אותי עכשיו אני יראה לו מה זה"...

ובקשר לדברי הרב שליטא:

הוא הביא 2 טעונים עיקריים,

א. "אין דרכה של אישה לעשות מלחמה" והדרכים היום הם כעין מלחמה. אני ממש לא חושב שהכבישים הם מלחמה, הכבישים הם מלחמה למי שיוצא להלחם בכביש, ויש כאלה, אבל אם אתה נוסע רגוע בנתיב הימני, מאותת ושם לב לתמרורים, ופה ושם מוותר לכמה משוגעים שאצה להם הדרך לקבר, הכביש הוא רחוק ממלחמה! ההשוואה בין כביש למלחמה היא מגוחכת, אבל אם כבר, אז הפוך! הטיעון הזה ש"אין דרכה של אישה לעשות מלחמה" רק מחזק את הטענה שאשה צריכה לנהוג מכיוון שהיא תמנע ממלחמות מיותרות בכביש.

ב. בעיות צניעות. נו באמת. נסעתי היום ב-4 אוטובוסים, ו...הטענה אפילו לא מתחילה. אוטובוסים מלאים עד אפס מקום בבנים ובנות כשהחיכוך הוא בלתי נמנע.

הרב אמר שבנהיגה הנשים צריכות להתעסק עם גברים. תגידו, לנסוע אחרי אישה, זה מגרה מישהו מינית? איפה ההתעסקות בדיוק? בשביל לראות מי נוהג ברכב אתה צריך ממש להתאמץ, וגם אז זה לשניה כשאין סיכוי לדבר או ליצור קשר...

כמה בנות אתם מכירים ש'התחילו' באוטובוס או ברחוב וכמה כשהן ישבו בתוך רכב?

בעיר הקודש אופקים, אסרו על נשים מהקהילה לנהוג בגלל שלפני כמה שנים שני נשים נהרגו בתאונה. וכמה גברים מתו תושבי אופקים מתו בתאונות מאז? מגוחך.
▾ דווח על תגובה זו  0 
צריך להבין  | 25/01/201799
כל מי שמנפנף בנתוני הסטטיסטיקה של המועצה למניעת תאונות דרכים צריך לדעת איך לקרוא את הנתונים.

זה ש-42% מחזיקות רשיון נהיגה זה בכלל לא קשור לכמות הנהיגה שלהן בפועל.

נהגים מקצועיים כאלה ששליש או חצי או אפילו שני שליש מהחיים שלהם מאחורי ההגה יש כמעט אך ורק גברים.

נשים פחות נוסעות בנסיעות בינעירוניות ומשאירות את הנהיגה לגברים שלהן. נשים בעיקר נוסעות נסיעות קצרות בעיר לשים את הילדים בבית ספר או לעשות קניות.

ולגבי מעורבות בתאונות: גברים ערבים שאחראים על כמעט 40-50% מהתאונות דרכים, למרות ששיעורם הוא פחות מחצי מכך, מעלים את ססטיסטיקת מעורבות הגברים בתאונות.

תוריד את מעורבות הגברים הערבים ותבדוק אחוז תאונות פר קילומטר נהיגה תראה שהנשים יותר מעורבות בתאונות מאשר גברים.

ואם תבדוק רק על ימות חול ותוריד את תאונות לילות שבת של צעירים(חלק ניכר מהתאונות) אז הפער לרעת הנשים של מעורבות פר קילומטר נהיגה עוד יותר חמור.

נשים הרבה פחות יודעות להסתדר עם שגיאות של נהגים אחרים מסביבן.

אצל נשים חלק המח הימני(שאחראי על הכישורים הטכניים)קטן יותר פיזיולוגית מחלק המח הימני אצל גברים. ולכן נשים לפחות ב-6 שנים הראשונות של הנהיגה שלהן נוהגות פחות טוב ולפעמים הרבה פחות טוב מגברים.

וכן בזקנה כשמאבדים תאי מח נשים מאבדות את כישורי הנהיגה הרבה יותר דרסטי(כי מלכתחילה היו להן פחות תאי מח שלמדו את מיומנות הנהיגה). ולכן כמה שזקנים נהגים זה מפחיד וקצת בלתי צפוי לנהוג על יד זקנה נהגת זה הכי מפחיד בעולם.
▾ דווח על תגובה זו  0 
לייזר מנחם | 24/01/201798
זכות גדולה היא לך על שהארת את עינינו , בסוגיא הסבוכה שדשו בה רבים-מי הם מצביעי ומצביעות מפלגת העץ. ישר כחך!

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
יענקל | 24/01/201797
זה מפני שהם עוצמים עיניים כדי שלא להכשל בראיות אסורות, כאשר הם רואים את מוכות העץ הנוהגות ברחובות בני ברק

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
צביקה | 24/01/201796
האם זה קשור למוכי עץ?
▾ דווח על תגובה זו  0 
אחד העם  | 26/01/2017 
בגלל שנתקע לה עץ . עפ''י הגמרא בריש כתובות
▾ דווח על תגובה זו  0 
אבי | 24/01/201795
השואל טיפש והמשיב גרוע מזה
▾ דווח על תגובה זו  0 
רון | 24/01/201794
התבטא בפסק הדין במילים ״לבי אומר לי״ שהוא דברי רש״י הק׳ שכאשר נכשל בראית אשת השר שרכבה על הסוס, הבין שמן השמים סיבבו זאת כדי שיבאר צורת האפוד. וגם הרה״ג שליט״א שנתקע בתאונה עם אשת האברך שואל השאלה (מלשון הנתקע ביבימתו ), הבין שמן השמים סיבבו זאת כדי לזכותו להפריש כלל ישראל מאיסורא

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
חילוני | 24/01/201793
"בנוסף לכך שמעתי מרבותי, שבתפילת הדרך כשאומרים "ותצילני מחיות רעות בדרך", יש לכוון על נהגים פראים שעוברים על כללי הנהיגה, והמצב כיום שהכביש הוא כעין מלחמה, ואין דרכה של אשה לעשות מלחמה" מוסיף הרב זילברשטיין.

מעניין מאד אדם רוצה לבנות בית מה התורה אומרת לו בית אך תשים מעקה בגג במרפסת בכדי לשמור על אנשי הבית .

היום רבנים אומרים ההפך הכביש הוא מקום מלחמה בגלל שאנשים מסכנים את הציבור הם לא אומרים נתקן את הבעיה בכך שאנשים כאלה צריכים להיות בכלא וכן לדווח על אנשים שנוהגים בפרעות ושיכורים או בכך שכל אדםאישה שאינו חוגר חגורת בטיחות עובר על דאורייתא של נשמרתם ובכך שכל אדם/אישה שמסיע מספר אנשים מעל המותר או לא בכיסאות הטיחות לילדים עובר על דאורייתא של ונשמרתם. אלא נשליך את הבעיה וננסה למצוא פאפראות וגמטריות לדבר שאין באיסור מלכתחילה והנה רבקה רכבה על הגמל וכן האמהות רכבו על בהמות וכן יש דיון בגמרא לגביי נשים שאיבדו ביתולין עי רכיבה של בעל חיים אך כנראה שכל זה לא מספיק עדות לזה שרכיבה או נסיעה בימנו איננה איסור.

אם אתם מחפשים סיבה למה באות הצרות הללו לעם ישראל תאסור את עברני המין ואת הזימה בתוככם כמו שכתוב. אצל האחים על כן באה לנו הצרה הזאת בתחננו לפנינו ולא שמענו בקולו.

התאונות האלה באות בגלל שאיננו ששומעים לילדים וילדות נערים ונערות נשים שממלאים את הכריות בבכי על התעללויות שהם עוברים אך אתם לא רוצים לשמוע בפרשת נערה מאורסה תולה התורה את מיתת הנערה בזה שהיא יכלה לקרוא לעזרה לא זעקה אך כיום יש הרבה שקוראים לעזרה לא מקבלים עזרה זה אשמת הציבור שהוא שותק לנוכח עוולות כאלה תתחילו להתעורר .

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
יש | 24/01/201792
▾ דווח על תגובה זו  0 
אשרינו | 24/01/201791
▾ דווח על תגובה זו  0 
לייזר מנחם | 24/01/201790
אנשים פשוטים אינם יודעים להעריך עומק הראיה של גדול הדור.

ולדוגמא: אשה שתנהג הרי עלולה להשתמש בוויז שעלול לשלוח אותה לנהוג בשכונת ויז'ניץ , שם היא עלולה להכשיל את אברכי השכןנה בהסתכלות על אשה ר״ל, ובפרט שהיא עלולה להיות תקועה בפקק עם חילויני ר״ל ,דבר שכידוע יביא לידי עבירה ה׳ ישמרנו.

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
ה | 24/01/2017 
אז עדיף שתיסע באוטובוס שאז יש יותר אפשרוץ שגבר יסתכל עליה.

בכבוד, כל הגברים שאוהבים לדבר - תהיה הנהג הצמוד של אשתך היא לא תנהג.
▾ דווח על תגובה זו  0 
יוסף שלום | 24/01/201789
יש לו ספרים של חידודים וכאלה, הוא מביא ראיות לפסיקה מגמרות ומדרשים, זה לא פסיקת הלכה אלא פרפראות לחכמה. הרבה פעמים הגר"ח קניבסקי לא מסכים איתו
▾ דווח על תגובה זו  0 
רפאל | 24/01/201788
אמנם יש בודדים שאסרו נהיגה לנשים, כמו הגר"ש וואזנר והגר"מ גרוס. אולם טעם האיסור אינו ברור כלל, וכן תמה עליהם מרן הגר"ב זילבר בשו"ת אז נדברו חלק י"ג סימן פ'. ונפרט להלן את הטעמים והדחיות:

א. טוענים שהדבר מבליט את האשה וגורם משיכת תשומת לב רבה - טעם זה אינו שייך בימינו כלל, כי בכל מקום (כולל כל הערים החרדיות) פשט המנהג שנשים נוהגות, ואיזה הבלטה יש כאן? וגם בקהילות סגורות שמקובל שם שנשים אינן נוהגות, מצויות נשים מבחוץ שנוהגות ובאות עם רכבן לאותו מקום.

מה גם שהאלנטרטיבה גרועה הרבה יותר: במוניות יתכן איסור ייחוד, וגם כשאין איסור ייחוד ישנן בעיות נוספות שנגרמות כתוצאה משיחה עם נהג פטפטן; באוטובוס מצוי יותר שגברים יסתכלו עליה; בעלייתה לאוטובוס צריכה היא לטפס על מדרגות כשגברים מאחריה; עליה לדבר עם גבר זר - הנהג; ולעתים קרובות לעמוד בדוחק רב ממש מגע עם גברים זרים לזמן ממושך, כך שאין ספק שרכב פרטי עדיף.

ב. טוענים שהדבר דומה לרכיבה על סוס שנאסר לאשה - הדין לגבי סוס הוא שאם 2 רגליה בצד אחד של הסוס, מותר לה לרכוב, דהיינו שאין איסור בעצם הרכיבה, אלא רק בגלל הפישוק, מה שלא שייך כלל ברכב.

ג - טוענים שהדבר גורם סכנה של תאונות דרכים - ע"פ הסטטיסטיקה, נשים מעורבות פחות מגברים בתאונות (בנתוני הלמ"ס: נשים מעורבות ב26% מהתאונות אל אף שהם 42% מהנהגים), ובפרט בתאונות קטלניות (אז שיעור הנשים המעורבות יורד ל11% בלבד).

ד - טוענים שישנה בעיה בלימוד נהיגה עם מורה גבר - היום אין בעיה למצוא מורות ללימוד נהיגה.

רוב גדולי הרבנים התירו נהיגה לנשים

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו שליט"א, העיד בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל להתיר נהיגה בכל מקום שנהגו בכך, אף בירושלים (דלא כמו שטוענים בשמו שהתיר רק במקומות מרוחקים), והתיר גם הוא עצמו: "מפי הגרי"ש אלישיב למדתי שתלוי הדבר בחילוק המקומות. יש מקומות שבהם אישה הנוהגת חרגה מהמקובל במקומה (הוא הזכיר את שכונת מאה שערים), שבת השכונה שתנהג מגלה בהתנהגותה חריגות ביחס למנהג המקום, לעומת מקומות שבהם שכיח הדבר (הוא הזכיר את שכונת הר נוף בירושלים), שמי שאינה נוהגת הדבר חריג... אגב, רעיתי נוהגת".

הגר"ע יוסף זצ"ל, בתשובה כת"י שהובאה בחוברת "כי בא מועד" הלכות פסח, התיר נהיגה לנשים.

בנו, הרב א. יוסף, בניגוד לשמועות שהופצו בשמו בתקשורת, כתב בתשובה באתר 'מורשת': "אין תשובה אחת לשאלת הנהיגה, ובמקום שהורו שלא תנהג חובה לקיים את הוראת הרבנים, ובמקום שאין הוראה, פעמים הרבה שהנהיגה מונעת תקלות אחרות, לכן יש לדון כל דבר לגופו". באופן כללי כתב ש"למותרות" אין לנהוג, ורק במקום צורך מותר (כלומר, לקחת את הילדים לגן ולא שופינג בקניון).

ישנה שמועה גם בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א, שאברך אחד שאלו, מאחר והוא מעניין לקנות רכב לצרכי המשפחה, הוא מתלבט מי עדיף שיעשה את רשיון הנהיגה הוא או אשתו, והשיב לו הגר"ח שמאחר ומי שנוהג מטבע הדברים הופך לנהג של המשפחה שלוקח/מחזיר את הילדים מהגן, קניות, הקפצות, הובלות וכו' וכו' וכל זה יגרום לו לביטול תורה, ולכן עדיף שאשתו תנהג, כי ממילא היא עסוקה רוב שעות היום בטיפול בבית ובילדים.

הגר"מ מאזוז התיר, וכך כתב באתר האינטרנט של ישיבתו: "הרב שבט הלוי נר"ו אוסר ויש מתירין. אבל גם למתירין אין לאשה ללמוד נהיגה אצל נהג רק אצל נהגת. כי כמה מכשולות יצאו מזה. ואחר שלמדה מותר לה לנהוג בעת הצורך".

הגר"ב זילבר זצ"ל, בשו"ת אז נדברו (חלק י"ג סימן פ), צידד בנהיגת נשים וכתב שזה עדיף מהטעמים הפשוטים הנ"ל, שעדיף כי תהיה סגורה ברכב ולא תסתובב ברחובות: "מי שאומר שע"י זה נשים יהיו יוצאות יותר ברחוב, אינו יודע מה שהוא שח, אנו רואים שהרחוב גדוש ומלא עם נשים וע׳׳י נסיעה במכונית לא מתרבה אלא להיפך, כי מה שהיא צריכה כחצי שעה לעשות ברגל עושה במכונית בכמה דקות.

ומה שמעלת כבודו מזכיר מת"ח מפורסם [שאוסר נהיגת נשים] בטח התכוון לידידנו הגאון המפורסם מרא דאתרא הרב שמואל וואזנר שליט״א, אבל לפי מה שנתפרסם באחרונה במודעות כתב דבר זה רק בתור חומרא ולא איסור ממש כמו שפרסמו בשמו באחרונה, ולפי האמור אינו מובן מה מקום החומרא בזה. וכבר היה לי עוד מלפני כמה שנים פתחון פה לפניו בקשר לזה, שאין לזה שום שייכות לצניעות. ואם מחמירים בגלל צניעות במקום שאין להחמיר, גורם להקל במקום שצריכים להחמיר.

אני לא מכיר את זהותם של מחברי הכרוזים שחותמים עצמם בשמות שונים, אבל כפי הנראה שכוחם לחפש ולמצוא איזה חסרון ובונים ע"ז בנינים גדולים, ובאים לפני הרבנים ומתארים בצבעים שחורים, וכמובן שמנענעים להם עם הראש ואח"כ באים לפרסם איסורים בשם כל הרבנים. בקיצור אין אני רואה שום חשש אם נשים נוהגות יותר מאנשים".

אף הגר"ש מחפוד שליט"א התיר לאשה לנהוג, כך ע"פ השמועה, ובלבד שתלמד נהיגה אצל אשה, משום שבשנים האחרונות הדבר נפוץ יותר ואין בזה משום חוסר צניעות, וכן הגראי"ל שטיינמן שליט"א הורה לאחת שנוהגת וגרה בקרית ספר שהיא יכולה לנהוג שם. עוד התירו ע"פ השמועה, הרב יעקב אדלשטיין, הרב משה פיינשטיין, והרב חיים פנחס שיינברג זצ"ל.

הרב יוסף שיינין שליט"א, רב העיר אשדוד, כתב בתשובה: "לא נראה לי שיש בכך בעיות צניעות. אשה ההולכת ברחוב היא יותר נראית מאשר היא בתוך הרכב, ולכן בעיני אין בעיה.

ידוע לי שישנם רבנים ששוללים את זה, אני לא יודע למה, לא באתי איתם בדברים ולכן אינני יודע מה הנימוק להם. אולי צריך היה לשלול מנשים ללכת ברחוב. לדעתי לאשה שהולכת ברחוב יש בעיה יותר מאשר אשה הנוהגת ברכב".

הרב מרדכי מלכה שליט"א, רב העיר אלעד, כתב: "אני כתבתי תשובה ארוכה שיש להתיר לאשה, והבאתי לכך מקורות בהלכה. כל הנקודה היא השאלה של גדר דבר שלא ילבש, וצניעות. למעשה, הנהיגה היתה גם בבהמות בזמנם - אם זו רבקה כאשר היא נעזרת כשהיא רכבה על גמלים. יש גמרות על זה שכשהאישה נוהגת היא יושבת בצורה יותר צנועה מאשר האיש.

על כל פנים, מבחינת מעשה הנהיגה אנחנו מוצאים שעצם הנהיגה לא אסורה אלא העניין שהאישה צריכה לנהוג בצניעות, עכשיו בימינו שמדובר בכורח המציאות למשק הבית שזהו קיומו של הבית - אם זה הסעת הילדים או קניות, ובמידה והאישה לא תנהג, הבעל יצטרך לעשות זאת ויהיה זה ביטול תורה, אז ודאי שנהיגת האישה היא מצווה. לכן כתבתי שבהחלט אפשר להקל".
▾ דווח על תגובה זו  0 
אני | 24/01/2017 
אך באמת לא ברור לי למה צריך לשאול.
▾ דווח על תגובה זו  0 
רוזנפלד | 24/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
המשטרהקובעת | 24/01/201787
הנשים יותר גורמות לתאונות אך פחות מעורבות בתאונות
▾ דווח על תגובה זו  0 
חושי | 24/01/201786
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
אבי | 24/01/201785
צודק אשתי קפץ לה חתול סטתה וגרמה לתאונה
▾ דווח על תגובה זו  0 
גבר | 24/01/201784
בנתיבי אילון ובכביש 6

זה חיסכון של אלפי שעות עבודה ביום
▾ דווח על תגובה זו  0 
גבר חרדי | 24/01/201783
▾ דווח על תגובה זו  0 
חז"ל  | 24/01/201782
▾ דווח על תגובה זו  0 
מיכל | 24/01/201781
▾ דווח על תגובה זו  0 
מאיר | 24/01/201780
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
ר יענקב | 24/01/201779
זה בגלל גזירת הגיוס והשמד ר"ל

חובה להתנגד ולמחות !
▾ דווח על תגובה זו  0 
james | 24/01/201778
את ההודעה של אלה שמזהירים את כולם מביזוי תלמידי חכמים ...

זה ההודעה שהכי כיף לשמוע כי אז לפחות אני יודע ממה אני אמות כל השאר פשוט מופתעים לגמרי .... הרי הם ליקקו לתלמידי חכמים אז למה מגיעות אליהם הצרות? התשובה היא בדרך כלל כי לא ליקקת מספיק

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
ישראל | 24/01/2017 
יש נשים טייסות (גם טייסות קרב), יש נשים אסטרונאוטיות, יש נשים נהגות אוטובוס. אבל הרב הגאון אומר שאסור לאישה לנהוג. בושה לאנושות שיש אנשים כמוהו.

פעם היהדות הייתה נאורה (לתקופתה) ומחדשת. היום היהדות החרדית מנוונת וחשוכה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
דני | 24/01/201777
הזוי

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
מני | 24/01/201776
▾ דווח על תגובה זו  0 
חושבים עם המוח | 24/01/201775
אם גברים היו חושבים עם המוח ולא עם ה"לב", היו מגיעים קרוב יותר לאמת.

נשים טובות יותר בהכל - בממוצע, מלבד כוח פיזי וכל מה שקשור באלימות/מלחמות (בזה גברים "טובים" ומזה הם נהנים).

הסטטיסטיקה תמיד מראה את ההיפך מגחמות הרבנים ודברי התורה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
לחושב החלול | 25/01/2017 
זה ש-42% מחזיקות רשיון נהיגה זה בכלל לא קשור לכמות הנהיגה שלהן בפועל.

נהגים מקצועיים כאלה ששליש או חצי או אפילו שני שליש מהחיים שלהם מאחורי ההגה יש כמעט רק גברים.

נשים פחות נוסעות בנסיעות בינעירוניות ומשאירות את הנהיגה לגברים שלהן. נשים בעיקר נוסעות נסיעות קצרות בעיר לשים את הילדים בבית ספר או לעשות קניות.

ולגבי מעורבות בתאונות: גברים ערבים שאחראים על כמעט 40-50% מהתאונות דרכים, למרות ששיעורם הוא פחות מחצי מכך, מעלים את ססטיסטיקת מעורבות הגברים בתאונות.

תוריד את מעורבות הגברים הערבים ותבדוק אחוז תאונות פר קילומטר נהיגה תראה שהנשים יותר מעורבות בתאונות מאשר גברים.

ואם תבדוק רק על ימות חול ותוריד את תאונות לילות שבת של צעירים(חלק ניכר מהתאונות) אז הפער לרעת הנשים של מעורבות פר קילומטר נהיגה עוד יותר חמור.

נשים הרבה פחות יודעות להסתדר עם שגיאות של נהגים אחרים מסביבן.

אצל נשים חלק המח הימני(שאחראי על הכישורים הטכניים)קטן יותר פיזיולוגית מחלק המח הימני אצל גברים. ולכן נשים לפחות ב-6 שנים הראשונות של הנהיגה שלהן נוהגות פחות טוב ולפעמים הרבה פחות טוב מגברים.

וכן בזקנה כשמאבדים תאי מח נשים מאבדות את כישורי הנהיגה הרבה יותר דרסטי(כי מלכתחילה היו להן פחות תאי מח שלמדו את מיומנות הנהיגה). ולכן כמה שזקנים נהגים זה מפחיד ובלתי צפוי לנהוג על יד זקנה נהגת זה הכי מפחיד בעולם.
▾ דווח על תגובה זו  0 
גבר שפוי | 24/01/2017 
אבל זה קורה בגללה !!!

לא עוצרים בפיתאומיות באמצע אוטסטרדה בגלל מקק על הכביש !!!
▾ דווח על תגובה זו  0 
נהיגת נשים | 24/01/201774
בערב הסעודית ובמקומות שנשים לא נוהגות, יש הכי הרבה תאונות.

ככלל, גברים אחראיים ל99% מתאונות הדרכים הקשות ו905% לתאונות דרכים בכלל.

מה הכוונה "בידוע"? ידוע למי? ל"חכמים" שמעולם לא הכירו נשים אמיתיות, אלא רק חרדיות גבריות ומדברים מגחמותיהם?
▾ דווח על תגובה זו  0 
רחל חשין | 24/01/201773
זאת לא הפעם הראשונה שאני נתקלת בדברים מקוממים אצל הרב זילברשטיין !! לא מקובל אצלי בכלל !!

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
ציפי | 26/01/2017 
עשה לך רב זה גם כשזה לא מתיישב על הלב
▾ דווח על תגובה זו  0 
חיים | 24/01/201772
▾ דווח על תגובה זו  0 
הלואי החוק... | 24/01/201771
שאין לאישה בשום אופן לנהוג ברכב זה נגד כל כללי הצניעות המיוחדת לבת ישראל, זה לא עניין של שנות 2016 ולא פחד של הציבור החרדי וכל השטויות שהעליתם ע"י אנשים מפוקפקים !!! ב. רק אתמול היו לי 2 מקרים של נהגות נשים, 1, נהגת נתנה זכות קדימה לרכב שעצר בעצור כפי שהחוק מצווה והיא חיכתה שהוא ייצא והוא מחכה שהיא תיסע (אולי שניהם עדיין מחכים שם...) 2. והאחרון הכביד שאני הצטרכתי לצאת מרחוב עם משולש עם חוד למטה והנהגת שחצתה את המעבר במהירות מיהרה להיצמד אל הרכב המפריע לשנינו כדי שלא לתת לי לעבור, מה היא הרוויחה בזה גם לי גם לך לא יהיה, "בדרך כלל" גבר מבין לתת זכות כשאתה במילא תצטרך לחכות ואני הרי מאותת ופונה לכיוון ההפוך ולא אמור להפריע אבל מה לעשות אישה זה אישה במצב שצריכים לחשוב היא מפעילה את הכל הכח של הרגש שלה במקום את המח... וזה היה רק אתמול אבל יש לי את זה כמעט כל יום ומספר פעמים ביום
▾ דווח על תגובה זו  0 
רפאל | 24/01/2017 
אמנם יש בודדים שאסרו נהיגה לנשים, כהגר"ש וואזנר והגר"מ גרוס. אולם טעם האיסור אינו ברור כלל, וכן תמה עליהם מרן הגר"ב זילבר בשו"ת אז נדברו חלק י"ג סימן פ'. ונפרט להלן את הטעמים והדחיות:

א. טוענים שהדבר מבליט את האשה וגורם משיכת תשומת לב רבה - טעם זה אינו שייך בימינו כלל, כי בכל מקום (כולל כל הערים החרדיות) פשט המנהג שנשים נוהגות, ואיזה הבלטה יש כאן? וגם בקהילות סגורות שמקובל שם שנשים אינן נוהגות, מצויות נשים מבחוץ שנוהגות ובאות עם רכבן לאותו מקום.

מה גם שהאלנטרטיבה גרועה הרבה יותר: במוניות יתכן איסור ייחוד, וגם כשאין איסור ייחוד ישנן בעיות נוספות שנגרמות כתוצאה משיחה עם נהג פטפטן; באוטובוס מצוי יותר שגברים יסתכלו עליה; בעלייתה לאוטובוס צריכה היא לטפס על מדרגות כשגברים מאחריה; עליה לדבר עם גבר זר - הנהג; ולעתים קרובות לעמוד בדוחק רב ממש מגע עם גברים זרים לזמן ממושך, כך שאין ספק שרכב פרטי עדיף.

ב. טוענים שהדבר דומה לרכיבה על סוס שנאסר לאשה - הדין לגבי סוס הוא שאם 2 רגליה בצד אחד של הסוס, מותר לה לרכוב, דהיינו שאין איסור בעצם הרכיבה, אלא רק בגלל הפישוק, מה שלא שייך כלל ברכב.

ג - טוענים שהדבר גורם סכנה של תאונות דרכים - ע"פ הסטטיסטיקה, נשים מעורבות פחות מגברים בתאונות (בנתוני הלמ"ס: נשים מעורבות ב26% מהתאונות אל אף שהם 42% מהנהגים), ובפרט בתאונות קטלניות (אז שיעור הנשים המעורבות יורד ל11% בלבד).

ד - טוענים שישנה בעיה בלימוד נהיגה עם מורה גבר - היום אין בעיה למצוא מורות ללימוד נהיגה.

רוב גדולי הרבנים התירו נהיגה לנשים

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו שליט"א, העיד בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל להתיר נהיגה בכל מקום שנהגו בכך, אף בירושלים (דלא כמו שטוענים בשמו שהתיר רק במקומות מרוחקים), והתיר גם הוא עצמו: "מפי הגרי"ש אלישיב למדתי שתלוי הדבר בחילוק המקומות. יש מקומות שבהם אישה הנוהגת חרגה מהמקובל במקומה (הוא הזכיר את שכונת מאה שערים), שבת השכונה שתנהג מגלה בהתנהגותה חריגות ביחס למנהג המקום, לעומת מקומות שבהם שכיח הדבר (הוא הזכיר את שכונת הר נוף בירושלים), שמי שאינה נוהגת הדבר חריג... אגב, רעיתי נוהגת".

הגר"ע יוסף זצ"ל, בתשובה כת"י שהובאה בחוברת "כי בא מועד" הלכות פסח, התיר נהיגה לנשים.

בנו, הרב א. יוסף, בניגוד לשמועות שהופצו בשמו בתקשורת, כתב בתשובה באתר 'מורשת': "אין תשובה אחת לשאלת הנהיגה, ובמקום שהורו שלא תנהג חובה לקיים את הוראת הרבנים, ובמקום שאין הוראה, פעמים הרבה שהנהיגה מונעת תקלות אחרות, לכן יש לדון כל דבר לגופו". באופן כללי כתב ש"למותרות" אין לנהוג, ורק במקום צורך מותר (כלומר, לקחת את הילדים לגן ולא שופינג בקניון).

ישנה שמועה גם בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א, שאברך אחד שאלו, מאחר והוא מעניין לקנות רכב לצרכי המשפחה, הוא מתלבט מי עדיף שיעשה את רשיון הנהיגה הוא או אשתו, והשיב לו הגר"ח שמאחר ומי שנוהג מטבע הדברים הופך לנהג של המשפחה שלוקח/מחזיר את הילדים מהגן, קניות, הקפצות, הובלות וכו' וכו' וכל זה יגרום לו לביטול תורה, ולכן עדיף שאשתו תנהג, כי ממילא היא עסוקה רוב שעות היום בטיפול בבית ובילדים.

הגר"מ מאזוז התיר, וכך כתב באתר האינטרנט של ישיבתו: "הרב שבט הלוי נר"ו אוסר ויש מתירין. אבל גם למתירין אין לאשה ללמוד נהיגה אצל נהג רק אצל נהגת. כי כמה מכשולות יצאו מזה. ואחר שלמדה מותר לה לנהוג בעת הצורך".

הגר"ב זילבר זצ"ל, בשו"ת אז נדברו (חלק י"ג סימן פ), צידד בנהיגת נשים וכתב שזה עדיף מהטעמים הפשוטים הנ"ל, שעדיף כי תהיה סגורה ברכב ולא תסתובב ברחובות: "מי שאומר שע"י זה נשים יהיו יוצאות יותר ברחוב, אינו יודע מה שהוא שח, אנו רואים שהרחוב גדוש ומלא עם נשים וע׳׳י נסיעה במכונית לא מתרבה אלא להיפך, כי מה שהיא צריכה כחצי שעה לעשות ברגל עושה במכונית בכמה דקות.

ומה שמעלת כבודו מזכיר מת"ח מפורסם [שאוסר נהיגת נשים] בטח התכוון לידידנו הגאון המפורסם מרא דאתרא הרב שמואל וואזנר שליט״א, אבל לפי מה שנתפרסם באחרונה במודעות כתב דבר זה רק בתור חומרא ולא איסור ממש כמו שפרסמו בשמו באחרונה, ולפי האמור אינו מובן מה מקום החומרא בזה. וכבר היה לי עוד מלפני כמה שנים פתחון פה לפניו בקשר לזה, שאין לזה שום שייכות לצניעות. ואם מחמירים בגלל צניעות במקום שאין להחמיר, גורם להקל במקום שצריכים להחמיר.

אני לא מכיר את זהותם של מחברי הכרוזים שחותמים עצמם בשמות שונים, אבל כפי הנראה שכוחם לחפש ולמצוא איזה חסרון ובונים ע"ז בנינים גדולים, ובאים לפני הרבנים ומתארים בצבעים שחורים, וכמובן שמנענעים להם עם הראש ואח"כ באים לפרסם איסורים בשם כל הרבנים. בקיצור אין אני רואה שום חשש אם נשים נוהגות יותר מאנשים".

אף הגר"ש מחפוד שליט"א התיר לאשה לנהוג, כך ע"פ השמועה, ובלבד שתלמד נהיגה אצל אשה, משום שבשנים האחרונות הדבר נפוץ יותר ואין בזה משום חוסר צניעות, וכן הגראי"ל שטיינמן שליט"א הורה לאחת שנוהגת וגרה בקרית ספר שהיא יכולה לנהוג שם. עוד התירו ע"פ השמועה, הרב יעקב אדלשטיין, הרב משה פיינשטיין, והרב חיים פנחס שיינברג זצ"ל.

הרב יוסף שיינין שליט"א, רב העיר אשדוד, כתב בתשובה: "לא נראה לי שיש בכך בעיות צניעות. אשה ההולכת ברחוב היא יותר נראית מאשר היא בתוך הרכב, ולכן בעיני אין בעיה.

ידוע לי שישנם רבנים ששוללים את זה, אני לא יודע למה, לא באתי איתם בדברים ולכן אינני יודע מה הנימוק להם. אולי צריך היה לשלול מנשים ללכת ברחוב. לדעתי לאשה שהולכת ברחוב יש בעיה יותר מאשר אשה הנוהגת ברכב".

הרב מרדכי מלכה שליט"א, רב העיר אלעד, כתב: "אני כתבתי תשובה ארוכה שיש להתיר לאשה, והבאתי לכך מקורות בהלכה. כל הנקודה היא השאלה של גדר דבר שלא ילבש, וצניעות. למעשה, הנהיגה היתה גם בבהמות בזמנם - אם זו רבקה כאשר היא נעזרת כשהיא רכבה על גמלים. יש גמרות על זה שכשהאישה נוהגת היא יושבת בצורה יותר צנועה מאשר האיש.

על כל פנים, מבחינת מעשה הנהיגה אנחנו מוצאים שעצם הנהיגה לא אסורה אלא העניין שהאישה צריכה לנהוג בצניעות, עכשיו בימינו שמדובר בכורח המציאות למשק הבית שזהו קיומו של הבית - אם זה הסעת הילדים או קניות, ובמידה והאישה לא תנהג, הבעל יצטרך לעשות זאת ויהיה זה ביטול תורה, אז ודאי שנהיגת האישה היא מצווה. לכן כתבתי שבהחלט אפשר להקל".
▾ דווח על תגובה זו  0 
רחל חשין | 24/01/201770
זאת לא שאלה לרב זילברשטיין !!! מי שהולך לשאול -הבעיה שלו ושל אשתו שנישאה לו !!!

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
נעם | 24/01/201769
אמירות כאלה גורמות לאסונות
▾ דווח על תגובה זו  0 
דנה | 24/01/201768
בתור אישה לא חרדית מסכימה לגמרי עם הרב לגבי כך שהנסיעה בכבישי ישראל זה ממש מלחמה. אי הציות לחוקי התנועה מזעזע!!!(כולל הרבה חרדים גברים בגילאים הצעירים) וזה באמת מאוד מלחיץ. צודק שבמצבים כאילו נשים מאבדות יותר עשתונות מגברים.
▾ דווח על תגובה זו  0 
שמוליק | 24/01/201767
חשבתי שהכל קורה בגלל אי שמירה השבת עכשיו בגלל נהיגת נשיים אני יכול לנהוג בשבת

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
ירוחמה | 24/01/201766
אני מציעה להפגיש את שני גדולי הדור האלו להמצאת נתונים.

אולי ליבו של גדול הדור אומר לו משהו אחד. אבל ממליצה לשלוח אותו לסטטיסטיקה שמראה משהו אחר לגמרי...

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
שתי תורות? | 24/01/201765
▾ דווח על תגובה זו  0 
לא ברור... | 24/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
רמי | 24/01/201764
דווקא הרכב עוד איכשהו מדמה סגירות כלפי חוץ, רואים את חלק הגוף העליון וגם זה לרגע.

בנסיעה בתחבורה ציבורית, גבר יכול להתיישב ליד אישה אם אין מספיק מקום. היא כמובן לא יכולה להגיד לו לא לשבת, יכולה לבקש אבל אם אין מקום פנוי רוב הנשים לא יבקשו, כמו כן הוא שילם על הנסיעה וגם החוק אוסר על אפליה מכל סוג שהוא. גם לה יש אפשרות לבחור לעמוד ואז היא עומדת במרכז האוטובוס לעיני כל.

נסיעה במונית או מונית שירות, האיך זה שונה מנסיעה ברכב? גם אותי מרגיזות רבות מהנהגות: נוסעות על 80 בנתיב השמאלי בכביש מהיר, הססניות בהחלפת נתיב או בפנייה. לחלופין יש את אלו שמנסות להוכיח את עצמן ואז הן נוסעות יותר גרוע מערבים.

אבל סטטיסטית עדיין חלקן בתאונות הדרכים ,ביחסן לאוכלוסייה וביחס לכמות הנהגות, קטן לעומת הגברים תחת אותם יחסים.

באמת פסיקה לא מובנת של הרבנים בהתחשב במציאות היום.

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
נהג | 24/01/2017 
הרבה מהם נוהגים נהיגה פשוט מופרעת ומצפצפים על כללים בסיסיים.

איפה "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם"?

אופס שכחתי, לא יהיו נהגות על הכביש הכל יסתדר. מצאו את הגורם המפריע

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
שי | 24/01/201763
אכזרי אם אישה אין רישיון הבעל באמצע נסיעות נרדם מעייפות עם הילדים סכנה נפשות שיש אישה שתחליף במקום הבעל

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
שיינין | 24/01/201762
רבינו הגדול והדגול ר' משה בן שלמה אמר שאם נשים וגברים לא ינהגו לא תהיינה תאונות דרכים
▾ דווח על תגובה זו  0 
זה אני | 24/01/201761
כיף להתחיל את הבוקר בבידור

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
יואלי | 24/01/201760
לענ״ד , הציבור לא הבין את עומק דברי הרב שליט״א. הבעיה היא לא בנשים הנוהגות, אלא שכאשר הגבר הנוהג יראה אדה נוהגת מוחו , או לצידו, הרי יחוייב לעצום את עיניו כדי לקיים הל״ת של ולא תתורו אחרי...עיניכם וגו׳, והרי לא קשה לתאר איזה תאונות ואסונות יכולים לגרום אברכים הנוהגים בעיניים עצומות!

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
שלמה | 24/01/201759
והאברך הלזה עם עיקש תתפתל וכ'ו

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
ב | 24/01/201758
▾ דווח על תגובה זו  0 
יעבץ | 24/01/201757
▾ דווח על תגובה זו  0 
יעבץ | 24/01/201756
▾ דווח על תגובה זו  0 
נחמן  | 24/01/201755
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
עמיקם | 24/01/201754
כשאתה נוהג אחרי רכב בתשעים אחוז אתה מזהה על פי נסיעת הרכב לפנים שאשה היא זו שנוהגת ברכב...

תקצר היריעה למנות את האופי הבעייתי בנהיגת נשים בכבישי ישראל, ואת הסכנות הכרוכות בה, אך כל האוחז בהגה בוודאי יודע על מה אני מדבר...

מקומם לשמוע את הכתב שמזכיר למרואיינים כי ביתה של העובדת שפוטרה היא נכה...

אמרת מה רמת הנכות שלה?.

פירטת את הצד של הבית ספר...?

הרי בתור מנהל בית ספר גם אם המורה צריכה רשיון והדבר גובל אצלה בפיקוח נפש, עדיין זו לא סיבה להשאירה על מתכונתה במקום עבודתה. יש קוים עקרוניים, שלא מוותרים עליהם בשביל נזיד עדשים.

כל המגיבים בצורה אמוציונלית רדודה רק מוכיחים עד כמה הציבור רדוד וחסר מחשבה היקפית ומעמיקה וכנ"ל בשאר סוגיות...

לא העיקר לשלוף תגובה מן המותן...

תשמע את שני הצדדים תקבל תמונה מלאה של הסיפור ורק אז תציע את מרכולתך...

אמרת מה הצורך שהיה לה בהוצאת הרשיון
▾ דווח על תגובה זו  0 
שרה | 24/01/2017 
גברים שנוסעים אחרי נשים יודעים שזו אשה בגלל שהיא נוסעת לפי החוקים והמהירות המותרת והנהג מאחוריה כל הזמן מנסה לעקוף או לסוע מהר או לעבור כמעט באדום.מדברת מנסיון אישי כנהגת ושנים ארוכות כמי שיושבת לצד הנהג ורואה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
שמקל | 24/01/201753
על הגדול הזה הנני אומר בבטחון נאמר בבעל הטורים פרשת בהעלותך במקום שאתה עושה "גדולים" על תעמוד הארון!
▾ דווח על תגובה זו  0 
שרון | 24/01/201752
וכנראה מה שהוא אמר התאים לאותו אברך. זה לא שחור לבן הנושא הזה. חוץ מזה שאני נוסעת לעבודה כל יום באוטובוס ותמיד אני מרגישה בחוסר נוחות מהאי צניעות שיש שם. כשאני נוסעת עם אוטו אני מרגישה יותר בנח. הנושא רחב ועמוק ויש הרבה מה לדון בו ובטוח לי שאילו הרב זילברשטיין היה יודע שדבריו יתפרסמו כבודו היה מתקן כמה מילים. (או שאולי המערכת הוסיפה קצת תפאורה לדבריו)

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
צביקה | 24/01/2017 
שאת מחזיקה מהרב. התרשמתי עמוקות.

באופן כללי עדיף שתיסעי באוטו ולא תקשקשי
▾ דווח על תגובה זו  0 
אישה | 24/01/201751
6.3.14



רק רבע מבין כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2013 היו נשים ואילו 75% מהנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים הם גברים, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.



על פי הנתונים, נשים מהוות כמעט מחצית (42%) מתוך סך הנהגים במדינת ישראל, אך הן מעורבות משמעותית פחות בתאונות דרכים לעומת גברים. המצב קיצוני אפילו יותר כאשר מדובר על תאונות קטלניות: בשנת 2013, מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות בהן ישנו לפחות הרוג אחד, רק 11% היו נשים, לעומת 89% מהתאונות הקטלניות, בהן היה מעורב נהג גבר.



עוד עולה מהנתונים, כי ירידה במספר הנשים שנהרגו בתאונות דרכים בתחום העירוני: בשנת 2012 נהרגו 36 נשים בתאונות דרכים בערים לעומת 30 נשים שנהרגו בשנת 2013. בסך הכל בשנת 2013, נפגעו 6,651 נשים בתאונות דרכים בערים, מתוכן 352 נפצעו באורח קשה.



שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נשים מאופיינות בנהיגה זהירה יותר מאשר גברים בכל קבוצות הגיל. הדבר מתבטא במעורבותן הנמוכה יותר באופן משמעותי בתאונות דרכים קשות וקטלניות. הסברה וחינוך יעודדו נשים לקחת יותר את מפתחות הרכב ולתת לגברים לשבת לידן".



(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
אור וורוד | 24/01/2017 
שמבחינת שעות נהיגה ביום נשים נוהגות פי 20 פחות מגברים.

זאת אומרת, שגם בהנחה שכל הנתונתים שלך נכונים, את צריכה לחלק את זה בעשרים בערך.
▾ דווח על תגובה זו  0 
מיקי | 24/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
james | 23/01/201750
להגיד את זה בבית כנסת ברמת חן

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
james | 23/01/201749
אפילו מטאטא יורה

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
 | 23/01/201748
כתבות הזויות כאלה מתפרסמות בציבור ויוצרות חילול ה' עצום!

טוב יעשו הרבנים אם ידברו לפעמים גם בשכל ובחכמה ולא מהרהורי ליבם

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
מנדי | 23/01/201747
שבו המנכ"ל העכשוי שמעון לוי רב עם אחיו הצעיר הרה"ג ר' דוד לוי ועם אחיותיו ואפילו עם אימו תליט"א והכל בשביל כבוד ובצע כסף.וחסידי גור שותקים בגלל קרבתו של שמעון לוי להרה"צ ר' נחמיה אלתר והיות ואשתו של המשמש בקודש עובדת בשיח סוד.
▾ דווח על תגובה זו  0 
 | 23/01/201746
אבל ביזוי כל הנשים באשר הם זה בסדר???

עפר לפיך שוטה שכמוך

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
דוד | 24/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
 | 23/01/201745
שהרב הזה הוא שוטה מוחלט שמדבר שטויות

מישהו צריך להגיד את זה כבר!

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
שבט הלוי | 24/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
גולדנברג | 23/01/201744
תזהרו לדבר בגנות הרב זילברשטיין, הדבר בגדר ביזוי ת"ח שהוא ממש אפיקורסות וידוע מהמשנה בפ' חלק שזה אחד מן הדברים שהעושה אותם אין לו חלק לעוה"ב, דהיינו זה שקול לעבודה זרה רח"ל לכן גם אם נראה לכם שאתה יותר חכמים מגדולי התורה, תחשבו פעמיים לפני שאתם כותבים ...
▾ דווח על תגובה זו  0 
just me | 23/01/201743
נשים נוסעות הרבה יותר טוב מגברים והרבה יותר זהיר

אז כל הגברים שחושבים אחרת תאכלו קש תסתמו את הפה!
▾ דווח על תגובה זו  0 
רבי אברהם | 23/01/201742
לעניים

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
יוסי | 23/01/201741
▾ דווח על תגובה זו  0 
מאיר | 23/01/201740
או שבאופן כללי נראה מהצד שהנוהג בו מרגיש שהוא לבד על הכביש, אני יודע שנוהגת בו אשה, ותמיד זה מוכיח את עצמו! אם הן לא עושות מספיק תאונות זה בגלל ששאר משתמשי הדרך מחפים על הטעויות שלהם ועושים פעולות למנוע את הנזק שהן כמעט גרמו.
▾ דווח על תגובה זו  0 
just me | 23/01/2017 
נשים הרבה יותר זהירות מגברים וכמעט כל התאונות דרכים נגרמות על ידי נהגים צעירים מופרעים נשים אולי נוסעות יותר לאט מגברים אבל הרבה יותר בטוח

כשאני הסתכלתי כל פעם שרכב ניסה לחתוך או נסע לאט מדי או סתם עשה פוזות בכביש 99% זה היה גברים

ואין טעם להכחיש את זה
▾ דווח על תגובה זו  0 
מאיר | 24/01/2017 
זה בדיוק מה שטענתי. הנשים נוהגות כאילו הן לבד, וכשיש להן טעויות הן תמיד מגלגלות אחריות על האחרים, וכולם לא בסדר חוץ מהן.

תתמודדי עם העובדות ואל תתכחשי להן, זה לא יעזור.
▾ דווח על תגובה זו  0 
just me | 24/01/2017 
אכן העובדות מדברות בעד עצמן ותראה בעצמך!!!!!!!
▾ דווח על תגובה זו  0 
אלחנן | 23/01/201739
שימו לב, שאשה בחיים לא תוותר על הכביש, ואני מתכוין לסיטואציה שאתה מנסה להשתלב או לעבור נתיב וכדו', אם ברכב שצריך 'לוותר' נוהגת אשה, היא בחיים לא תאפשר זאת, ורק תידחף יותר קדימה, תבדקו אותי ותמצאו 100% מהמקרים שאני צודק. הפסיכולוגיה מאחורי הדברים היא, שהאשה יודעת שהיא נחותה ונמצאת במקום שאינו הולם את האישיות שלה, ולכן כל וויתור נחשב מצידה להודאה בעובדה זו...
▾ דווח על תגובה זו  0 
רון | 24/01/2017 
נשים הרכב יותר זהירות .רק אצלם חוקי התנועה הם לא להמלצה בלבד .

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
סייג לחכמה... | 24/01/2017 
אולי תוציא ספר עם מיטב הגיגיך? אולי תצא בסדרת הרצאות על תובנותיך הפסיכולוגיות? בעצם... אם אין לך דבר חכם לומר עדיף שפשוט תשתוק כי הדברים שכתבת הם גיבובי שטויות והלוואי שאשתך תקרא אותם...

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
אלחנן | 24/01/2017 
אבל את יודעת שאני צודק, בסה"כ הארתי את תשומת לבך לנקודה זו. אולי תשני את ההרגל המגונה הזה בעת הנהיגה ותשברי את הסטטיסטיקה שלי???

האמת לפעמים לא נעימה...
▾ דווח על תגובה זו  0 
ערן | 24/01/2017 
מישהו אמר לי את זה לפני כשנה, ומאז אני שם לב לזה כל הזמן. בכיכרות, למשל, אם אתה מציץ עם האף כבר לתוך הכיכר, אם מגיעה אישה משמאל, כמעט במאה אחוז מהמקרים היא תמשיך לנסוע ולא תיתן זכות קדימה. אצל גברים זה 50-50.

כלל דומה הוא בטרמפים - ככל שהרכב המתקרב ישן וזול יותר, סיכוי טוב יותר שיעצרו לך. ככל שהרכש חדיש ויקר - אין מצב. לא שייך שיעצרו.

כללי כביש שכאלה..

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
אישה | 23/01/2017 
לפחות תגיד דברים נכונים ואמיתיים

כנראה שאתה נוהג על הירח...

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
בעלת תשובה | 23/01/201738
לעיתים דברים שאומרים גדולי תורה מעוררים אצלנו הפשוטים כל מיני שאלות.לפעמים יש קושי לקבל דברים מסויימים בעיקר למי שגדל בדרך אחרת וזכה לחזור בתשובה כאשר הוא כבר גיבש דעות והרגלים אבל...ויש כאן אבל גדול...עדיף שאדם יעשה מה שנראה לו חלילה לצורך העניין מאשר ידבר ויעביר ביקורת על גדולי עולם.ממליצה בחום שאדם ירגיל עצמו שלא משנה מה הוא לא מדבר על תלמידי חכמים ולא על מחלוקות ביניהם.

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
גבר | 23/01/201737
הכל בגלל הנשים הכל בכל מכל כל בגלל הנשים נחרב העולם הכל בגללם צריך להקים מדינה או גלקסיה נפרדת רק מגברים ושם יהיו כל הצדיקים הטהורים יוכלו כל היום ללמוד וללמוד ויוכלו לפקוח עיניים 24 שבע בלי שינה בקיצור ממש גן עדן .
▾ דווח על תגובה זו  0 
תיכוניסטית | 24/01/2017 
תקשיה אתה כזה חי בסרטטטטטטטט

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
אמא | 24/01/2017 
אז יגיעו הגברים לעולם אם לא יהיו נשים?😂

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
המומה | 23/01/201736
לא צנוע ללכת ברחוב.

לא צנוע לנסוע באוטובוס.

לא צנוע לנהוג ברכב.

אולי בכלל כדאי שנשים תישארנה בבית מהבוקר עד הלילה ותבשלנה קציצות? אה, זה לא כי הן צריכות לעבוד ולפרנס במקום הבעל שילמד תורה.

מה, מה, מה רוצים שנעשה?!?!

היינו צריכים להיוולד כולנו בנים וזהו. להיות אישה זה לא צנוע. נקודה
▾ דווח על תגובה זו  0 
מיכל | 24/01/2017 
רציתי להגיב ועכשיו כבר אין לי מה..

המומה..
▾ דווח על תגובה זו  0 
דונלד טראמפ | 24/01/2017 
אחרי מה שכתבת בא לי קציצה שעבדו להכין אותה יום שלם בבית בלי לצאת.

אויש אני רעב...

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
לא מבינה | 23/01/201735
ואם ליבו יגיד משהו אחר?

ואם ליבי אומר לי שזה בגלל גברים סוטים שמסתכלים על נשים?
▾ דווח על תגובה זו  0 
משיב כהלכה | 24/01/2017 
בלב של הרב שהתורה היא כל חייו, ולכן נקראת דעתו 'דעת תורה', כי מה שעולה בדעתו ובלבו הכל זה רק מהתורה, מה שאין כן אצל אנשים שיש להם עוד דברים בחיים וד"ל, וכמו שהטיב להגדיר זאת בשבילנו הסמ"ע (בחושן משפט סימן ג,סעיף יג) כי דעת בעלי בתים היא היפך מדעת תורה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
חרדי שפוי וחרד | 23/01/201734
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
אליהו | 23/01/201733
הרב לא פרסם פה את דעתו. אלא דעתו התפרסמה פה. ולפחות מטעם זה אין היגיון להעביר ביקורת על דבריו הקדושים. אלא כל אחד יעשה ויפעל כרבותיו.

הרב שלך אמר לך שזה מצוה- אז זה מצווה.

האברך ששאל את הרב- אז זה הרב שלו- והרב אמר לו שזה עבירה- אז זה עבירה.

הענין מאוד פשוט. לא מדובר בכללי פיסיקה.

כמו בפאה זה אומר בכה וזה בכה. ככה זה בתורתינו. ומי שנצמד לרב שלו אשריו.

ככל אשר יורוך- כפשוטו.

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
יודע דעס'... | 23/01/201732
ט
▾ דווח על תגובה זו  0 
היסטוריון. | 23/01/2017 
מי שציית לרצון ה'. ועלה לציון. ניצל. עובדה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
רמאי | 23/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
לבית הגרשוני. | 24/01/2017 
צייתו לרעבעס' במקום לקב"ה........
▾ דווח על תגובה זו  0 
צא וללמד | 23/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
שיטת... | 24/01/2017 
שיטת הדילוגים. שטיות. ואסון. מצאו ישו משיח. נו............
▾ דווח על תגובה זו  0 
דן סגל | 23/01/201731
בסעודיה האימאמים אוסרים נהיגת נשים משום צניעות.
▾ דווח על תגובה זו  0 
מאיר | 23/01/201730
שם כתב שלגברים זה יותר בעיה מאשר נשים, כגון שאם עוברת פרוצה שמחוייב לעצום עיניו
▾ דווח על תגובה זו  0 
נוחי | 23/01/201729
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
סטטיסטיקה | 23/01/201728
גברים בגילאי 19 20

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
תהילה | 23/01/201727
יש מצב???

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
קצת אנטליגנציה | 23/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
טפטוף להמונים | 23/01/201726
נמאס כבר שרבנים הופכים להיות, מיסטיקנים, נביאים, בעלי רוח הקודש ומה לא.

בגלל שנשים נוהגות ועוברות על צניעות יש תאונות? ובגלל ביטול תורה יש פיגועים?

לא בגלל שימוש בסמס בנהיגה, שיחות, עברות על החוק לפעמים?

לא בגלל נוער נושר, סמים בישיבות, מקלטים לנשים מוכות או אנוסות, נוער בסיכון, רבנים שנתפסו בשוחד, רבנים שהטרידו מינית, מלמדים שהתעללו? מה פתאום! רק בגלל חוסר הצניעות שנשים נוהגות.

פשוט ביזיון לדור שאלו מנהיגיו ואלה התשובות שנותנים לו, אוי לדור שכך עלתה לו.

איך הוצאתם את זה מתורת משה רבינו בהר סיני?

אין יותר לימוד על יסודות האמונה שיעמידו אמירות כאלה כבדיחה. פשוט עצוב שלהרבה מהציבור זה נשמע ליגיטימי.

בדיוק כמו ששיירה של "רבנים" הלכה לחזק על "הקדוש" שעשה שיימיניג לחיילים החרדים כדי שיוקיעו אותם וינדו אותם מהקהילה, ועוד קוראים לדברים האלה קידוש השם.

עושים דברים כאלה ואז אומרים להתחזק בתורה כדי להינצל מגזרות? אומרים לנשים לא לנהוג בכדי שלא יהיו תאונות?

בשלב הבא פשוט תתחילו לחלק מפתחות לגן עדן לכל מי שיצביע ג' או ש"ס. נגמר השכל.

זאת לא התורה שהקב"ה נתן. זה פולקלור רגשי, מכירת תרבות, ללא שכל, זה הדת שכל המרקסיסטים אמרו עליה שהיא- מורפיום להמונים! פשוט בדיחה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
מעגלי | 23/01/2017 
דברים כדרבנות , יישר כח לכותב התגובה. ומה עם החיסונים שמזיקים לכל הילודים הגדלים ר"ל עם בעיות. אפשר לומר שציבור החרדים בורים ולא מתמצאים בבשר הדבר ובעצמם מביאים נזק על עצמם כולל שר הבריאות שיודע על התופעות המזיקות לילודים ומתעלם מהם . כמו"כ מריסוסי החומרים הכימיים הרעילים לאוכלוסיה משמים ע"י מטוסים הגורמים לשובלי עננים מלאכותיים , הנדסת אקלים זה נקרא , ומעלימים לנו את שמי התכלת הזהובים האמיתיים . זה בריאות זה ? האם הרבנים יוצאים לזעוק על שהורגים בנו שיטתית ? מישהו מרים בכלל ראשו לשמים ? ! הקב"ה נתן לאשה בינה מופלאה , היא השכינה , היא היוצרת והמציירת ! היא לא תנהג בדרכים ?. המובנות של האשה הוא גם להיות טייסת -על. מי הוא זה המהין למעט מכוחותיה ??? די להבלים תקנו את העולם במעשים !
▾ דווח על תגובה זו  0 
David | 23/01/201725
לא יודע איך תלמיד חכם כמו הרב יכול להגיד שהוא יודע למה התאונות דרכים קורעים ממש מלאך עד מתי אתם תעשו את עצמכם כאילו אתם דובר של האלהים

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
משה | 23/01/201724
כ

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
ש | 23/01/201723
וזה מדעי--וכך גם על הכביש וגם בתאונות וברציחות כאלה ואחרות.....................הדבר ידוע ומופרסם מאוד-תמהני על אמירה כזו...........לא צריך תירוצים בשביל צניעות ומי אמר שלא צנוע לנהוג?????יותר צנוע להלך ברחובות???????.............די ל"קובענות" ולדעות הקדומות צריך לקיים את ההלכה עם השכל התורה היא לא דעות קדומות כאלה ואחרות!!!!!!!!!!!!!!!!!נקודה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
עילם | 23/01/201722
בנהיגתן ופחות נשים מעורבות בתאונות...

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
בת שלמה | 23/01/201721
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
אסף  | 23/01/201720
אמת צודק ב100000000000%!!!

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
שרה כהן | 23/01/201719
אני חושבת שרוב התאונות גרמות על ידי גברים,

ובזמננו שנשים עובדות ומפרנסות הרכב עוזר ומקל עליהם בכל המטלות שהן מבצעות.

והיכן היא האמונה שהכל נגזר מלמעלה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
חרדי | 23/01/201718
האינטרנט בגלל הגיוס בגלל אבות תושיע בנים נקודה .
▾ דווח על תגובה זו  0 
ח ב ר | 23/01/201717
כל הצרות, אבל כל הצרות, בגלל, שהמועצת שלחו החכי"ם לחדש גזירת גיוס השמד והניאוף... ולא משום דבר אחר.
▾ דווח על תגובה זו  0 
דניאל | 23/01/201716
אחד האברכים לפני למעלה מ 30 שנים שאל את הרב משה פיינשטין אם אשתו יכולה להוציא רשיון נהיגה והוא ענה לה שאישה שנטסעת באוטובוס זה הרבה פחות צנוע

תשפטו אתם מה נכון יותר

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
משיב כהלכה | 24/01/2017 
הרב כתב במפורש "יש לציין שבחו"ל מצב התחבורה שונה מבארץ ישראל, ולכן בחו"ל יש לשאול את הרבנים שם כיצד לנהוג".
▾ דווח על תגובה זו  0 
יונתן | 24/01/2017 
מה המצב בארץ, נסעת פעם באוטובוס? זה גן עדן לחולי נפש כמוך
▾ דווח על תגובה זו  0 
גד | 23/01/201715
בכל הסקרים רוב התאונות נעשות באשמת הגברים, גם אם הנהיגה הנשית מעצבנת לפעמים.
▾ דווח על תגובה זו  0 
מיכל | 23/01/201714
23% מבין כלל הנהגים המעורבים בתאונות דרכים בין השנים 2003-2010 היו נשים. מבין הנהגים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות, הנשים מהוות 10% בלבד, בעוד שאחוז הנשים מכלל המורשים לנהוג עומד על כ-42%. כך מדווחת עמותת אור ירוק, על-פי ניתוח נתוני הלמ"ס.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "נשים מאופיינות בנהיגה זהירה יותר מאשר גברים בכל קבוצות הגיל. הדבר מתבטא במעורבותן הנמוכה יותר באופן משמעותי בתאונות דרכים קשות וקטלניות"
▾ דווח על תגובה זו  0 
ש | 23/01/2017 
העבריינים הגדולים ביותר והדרישה הקשה ביותר היא כנגד הגברים נשים הן רק עזר כנגדו.
▾ דווח על תגובה זו  0 
Shmuel | 23/01/201713
In America all litvishe women drive and they have less accidents

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
Marvin | 23/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
מיכל | 23/01/201712
עובדה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
הבנת הנקרא!! | 23/01/2017 
אלא בגלל שהם נוהגות יש ריבוי תאונות...
▾ דווח על תגובה זו  0 
אחת | 23/01/201711
מסמסים בדרך..אפילו כותבים כתובת בויז וזאת הסיבה!!

אנשים לא מפוקסים! ולא מרוכזים! ולא קולטים שמחזיקים הגה ביד ולא צעצוע...

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
משיב כהלכה | 24/01/2017 
כמובן שניתן לומר זאת בתור מעלה שהם יותר קשורות לרגש וכו', כל זה לא משנה את המציאות "כידוע שטבע הנשים שאינן שולטות על עצמן בעת צרה ודחק".

לא ניתן לתינוק או לילד לנהוג בחופשיות כי הוא אף פעם לא עבר עבירת תנועה, נכון? מי שמעוניין להתלונן כמובן יכול להסתכל על זה בתור קיטלוג והכללה של כל הנשים כנכות, אבל מי שמעוניין להתבונן במציאות יבין.
▾ דווח על תגובה זו  +1 
דן סגל | 23/01/201710
לא בושה להודות כי ניתן ללמוד מכהני הדת המוסלמים, את הדרך ילכו בה, ואת המעשה אשר יעשון.
▾ דווח על תגובה זו  0 
esther | 23/01/20179
la causa es que el 80% de las mujeres manejan mal y son inseguras al volante y que la mayoria de los israelim no dejan de mirar el celular, otro problema . el dia que sepan q no manejan un auto sino un arma aaaprenderan a ser mas prudentes
▾ דווח על תגובה זו  0 
בר.ו | 23/01/20178
▾ דווח על תגובה זו  0 
שמוליק  | 23/01/20177
התאונות בגלל השנאת חינם של הליטאים תלמידיו של הרב הזה ,ששונאים את השונה מהם .מכים בגלל איפונים וחיילים.התורה בגלות אין להם לא תורה ולא דרך ארץ.

.מה קשר לניהגת השים תפסיקו להאשיאת הנשים

הבעיה זה הגברים .תפיסקו להרטס את התורה אם הלימוד העוקם שלכם.

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
אני | 23/01/20176
אבל הרבנים לא יוצאים נגד למה? ככה

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
מגי | 24/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
לוני | 23/01/2017 
אתה איש בער לא יבין . בטוח אתה ספרדי רווק !
▾ דווח על תגובה זו  0 
א | 23/01/2017 
צודק מאה אחוז! שאלה טובה!

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
נהי | 23/01/20175
▾ דווח על תגובה זו  0 
פיקוח נפש | 24/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
אוהב ישראל | 23/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
מיכל | 23/01/20174
זה לא כמו הדור הקודם!!!

היום הנשים יוצאות לעבוד, עושות קניות, מחזירות את הילדים, ועוד ועוד...

זה סיוט לגדל משפחה בלי רכב!!!!!!!!

חבל שמונעים לעשות רישיון לפני החתונה - אחר כך אין לזה כסף, זמו ופנאי!!!!!

התאונות הם אולי בגלל הפריצות ותערובת ה' ירחם באוטובוסים. לפעמים זה נראה כמו תמוגת אופנה. פשוט מזעזע! וחייבים להתחזק!!!
▾ דווח על תגובה זו  0 
מיכאל | 23/01/20173
ידוע שנשים פחות מעורבות מגברים בתאונות. ממתי יש הלכה של איסור לנשים? דברי הבל ורעות רוח
▾ דווח על תגובה זו  0 
יעקב | 23/01/20172
אשתו של הרב זילברשטיין נוהגת

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
aca | 23/01/2017 
"לפעמים יש לאישה אילוצים מיוחדים שהיא חייבת לנהוג ברכב, כגון שיש לה ילד בעל מום ואין מי שיכול להסיעו רק אמו, ובמקרים מיוחדים אלו, יש לעשות שאלת חכם."
▾ דווח על תגובה זו  0 
איסור סלקטיבי? | 24/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
חצקל | 23/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
בלופ | 23/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
... | 23/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
לחיאני | 23/01/20171
אמר בשיעור נקבה גימטריא נזק
▾ דווח על תגובה זו  0 
דוד | 24/01/2017 
▾ דווח על תגובה זו  0 
ברוך | 24/01/2017 
כנראה הוא אמר זאת בהלצה, גם אני מסכים שכדאי כמה שפחות לתת לנזק לנהוג
▾ דווח על תגובה זו  0 
מיכאל | 24/01/2017 
גימטריה אהה? מזוז אמר ?
▾ דווח על תגובה זו  0 
שושנה | 23/01/2017 
כפי הידוע לי אם אנני טועה אשתו של הרב זלברשטיין נוהגת... או יש לה רישיוו. לא נראה לי שהרב אמר את זה... רוב הדברים הנאמרים בשם הרבנים.. זה בשם העסקנים

(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
▾ דווח על תגובה זו  0 
רוצה שהתגובות שלך יעלו אוטומטית? הירשם כעת ל"כיכר השבת"