היהודי המשכיל שעשה את הטעות של קרח

בשבת עם ישראל יקרא את פרשת קורח, ואת כל מעלליו של האופוזיציונר הראשון בעמינו. עצוב לדעת, שאת אותה טעות עשה יהודי משכיל בשם יהודה לֶיְיבּ גורדון - יל"ג שר"י (מעניין)

יהודה לייב גורדון (צילום: מתוך ויקיפדיה, ללא קרדיט)
יהודה לייב גורדון (צילום: מתוך ויקיפדיה, ללא קרדיט)

צפו בתמונות נוספות:

תגובות
שימ/י לב! תגובתך תאושר אוטומטית ולא תעבור סינון של העורך. אנא קרא/י את התגובה שוב לפני השליחה! במידה ותגובה זו תימחק בגלל ביטויים לא הולמים והכפשות, תחסמ/י אוטומטית ע"י המערכת ולא תוכל/י יותר להגיב במנגנון זה.
מענין | 24/06/202019
מענין! תביאו עוד
▾ דווח על תגובה זו  0 
אני | 23/06/202018
תודה רבה.... עצוב מאד, אבל מעניין

תביאו עוד דברים היסטוריים ומעניינים זה מעניין מאד!
▾ דווח על תגובה זו  0 
שם גורדון ירקב | 23/06/202017
בזמנו קראו לגורדון הלז ''המן שני'', גם אמרו עליו שהיה ''מומר להכעיס'' ו'מומר לתיאבון''. ועל קברו היו הנערים יורקים בערב פורים. יש להצטער שהמערכת הסכימה לצטט מדבריו האפיקורסים. עליו נאמר ''שחיק טמיא'' ושם רשעים ירקב. וג' פעמים יריקה על תמונתו.
▾ דווח על תגובה זו  0 
גוי צדיק | 22/06/202016
סוף סוף לקרוא משהו של נחת.

תודה רבה!
▾ דווח על תגובה זו  0 
שיר | 21/06/202015
בשיר מובא שהיו צמד ברבורים ואח"כ כתוב שהרב הטריף רק ברבור אחד אז מה עם השני?
▾ דווח על תגובה זו  0 
אהרון | 21/06/202014
התוכן ממש מעולה! ישראל שפירא אנחנו נהנים מדבריך. המשך להביא לנו מאמרים באיכות!
▾ דווח על תגובה זו  0 
בשביל מה???? | 20/06/202013
למה מועיל פרסום זה??? למה לנו לראות את כל שיקוציו וגילוליו של אותו רשע? למה לנו להביט בפניו??? וכי חסרים לנו רשעים ארורים בני דורנו???
▾ דווח על תגובה זו  0 
חרדי חושב | 20/06/202012
אם מנסים באוקבייקטביןת להבין מאיפה הם באו אפשר להבין את מעשיו אחרת לגמרי. המרמור על הנתק של הרבנים מהמון העם הגווע, העוני תת התנאים והפראיות של היהודים בימים ההם, זיחות בחינוך ודרך ארץ, מזכער מאוד את מה שקורה היום. ואנחנו םא רחוקים משם! רבנים, התעשתו!
▾ דווח על תגובה זו  -1 
חיים | 19/06/202011
ובב"ב רחוב על שמו
▾ דווח על תגובה זו  0 
גדליה | 19/06/202010
לא נהגו לחלק שר"י בכזאת קלות על יהודים.. מלבד אותו האיש וש'צ ודומיהם, שיצאו לגמרי מכלל ישראל וזיקו נזקים אדירים לדורות. יל'ג היה רשע וחצוף כהרבה משכילים בני דורו. לא איזה תופעה טראומטית וייחודית בתולדות עמ'י.
▾ דווח על תגובה זו  0 
אורי וייס | 19/06/20209
והערה נוספת לגבי ה״שם רשעים ירקב״: ״אם ראית תלמיד חכם חוטא בלילה, אל תהרהר בו ביום שמא עשה תשובה. שמא עשה תשובה סלקא דעתך? אלא בוודאי עשה תשובה״. הכיצד כותב המאמר יודע שיל״ג, שבידוע שהיה תלמיד חכם, לא שב באחריתו, ולו רגע אחד לפני מיתתו? האם נתקלנו בתלמוד ולו בפעם אחת שהצמידו למת שדנו בו את הביטוי ״שם רשעים ירקב״? אפילו לטורנסרופוס הרשע לא הוצמד שם רשעים ירקב. האם התלמוד הצמיד לאלישע בן אבויה את התואר ״שם רשעים ירקב״?
▾ דווח על תגובה זו  0 
יוסקה | 19/06/20208
מפריע לי השר''י בו כיבדת את יל''ג שאתה לא מוסיף לעוכרי הדת כמו דב''ג ועוד מאות שאיתם עושים החרדים פוליטיקה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
גוי צדיק | 22/06/2020 
צודק, יוסקה. כל הכבוד!
▾ דווח על תגובה זו  0 
אורי וייס | 19/06/20207
״חסה התורה על ממונם של ישראל״. מה שכותב המאמר מחמיץ זה שביקורת נוסח זה המובאת בשיר של יל״ג על היהדות היא חלק מן היהדות. ״כוח דהיתרא עדיף״. כלום יש מחלוקת על כך שיש מחלוקת ביהדות מתי להקל ומתי להחמיר? יל״ג רב בשיר המצוטט את ריבה של אותה אלמנה, באופן שיכול לשמש כתנא דמסייעא להעדפת הגישה המקלה, בפרט כאשר מדובר באלמנה. והרי העיקרון ״בשעת דחק״ משמש גם להקלות בענייני כשרות, ויש גם פוסקים שהקלו לעניים בלבד בהלכות מסויימות בענייני כשרות, דוגמת קטניות (ובשו"ת דברי מלכיאל א, כח, ושו"מ תנינא ד, קנח, הקילו לעניים בלבד). שירו של יל״ג מצייר את סבלה של האלמנה, אם לא ייפסק לפי כוח דהיתרא. אני לא בא בתגובה זו לדון בעמדותיו האחרות של יל״ג.
▾ דווח על תגובה זו  0 
גוי צדיק | 22/06/2020 
אורי וייס, אתה מבלבל את המוח!

קראת פעם את הביטוי "כוח דהיתרא עדיף" ומאז אתה לא מפסיק לזייף מנגינות מתוך כלי הזמר הזה.

במקום לזייף, קרא שוב את לשונו של יל"ג שר"י: "כי כרתה הוראת הרבנים אוכל מפיך בערבי פסחים". הוא שולח חיצי לעג וארס ל"רבנים". לא לאסכולות שונות. זכור, אפיקורוס הוא מי שמחפש רבנים שנוהים אחרי "כוח דהיתרא". מאי אהני לן רבנן? לא היתירו לנו את העורב!
▾ דווח על תגובה זו  0 
אורי וייס | 22/06/2020 
התלמוד והשולחן ערוך מבקרים בלשון חריפה יותר: ״רב המונע הלכה מתלמיד, כאילו גוזל ממנו אדמות אבותיו״, ואף: ״ועצומים כל הרוגיה - זה המגיע לכדי הוראה ואינו מורה״. יל״ג מתאר באופן ציורי פסיקה מסויימת שמשמעותה היא כריתת אוכל מפה בערבי פסח. הרעיון של יל״ג מבוטא לכל אורך התלמוד: הפוסק נושא באחריות לפסיקותיו, ולכן ״לעולם יחוש דיין כי חרב בין ירכותיו וגיהינום פתוחה לפניו״. ולכן, ״הלכה חמורך טרפון״. לא צריך דמיון כדי לחוש מה זה להפסיד חמור, אבל כן צריך דמיון כדי לחוש מה זה אלמנה שהאוכל שלה ייפסל בטעות, ולכן יל״ג מצייר את אותה טעות באופן שמסייע לדיין להוציא דין אמת. יתר על כן, הרמב״ם מצווה: ״"חייב אדם להזהר ביתומים ואלמנות, מפני שנפשן שפלה למאד ורוחם נמוכה, אף על פי שהן בעלי ממון. אפילו אלמנתו של מלך ויתומיו, מוזהרים אנו עליהן שנאמר: כל אלמנה ויתום לא תענון.״. והואיל והתורה ממצווה להיזהר בכבודם, הרי שמניעת הכלים להבין מה משפיל אותם, היא בגדר ״לא תעמוד על דם רעך״, היא הותרת המכשול בפני עיוור. כדי שהדיין יוכלו לפסוק דין אמת לאמיתו נדרשת הבנה של המשמעויות, ולכן אין לראות בדברי יל״ג בשיר זה ככפירה. מושג הכופר ביהדות התלמודיסטית שונה לגמרי ממושג הכופר בנצרות הקתולית, ואימוץ חו״ח של מושג הכפירה במשמעותו בנצרות הקתולית לתוך היהדות עלולה לשיטות מסויימות לעלות כדי ע״ז (לשיטות מסויימות בשל מחלוקת בין הרמ״א ורש״י לרמב״ם על מעמד הנצרות).
▾ דווח על תגובה זו  0 
שרה | 19/06/20206
מעניין שמסופר על הרב קוק שפעם הגיעה אליו אשה ענייה עם עוף שנאלץ לאסור, וכשראה את צערה, הוציא ממגירתו סכום כסף בשווי העוף ואמר לה שכך הוא נוהג כאשר הוא אוסר עוף- לשלם את שוויו לבעליו. הענייה לקחה את הכסף, ומאותו יום המשיך לשלם על עופות שאסר, בכדי שלא יצא מפיו דבר שקר.

זו התנהגות של רב.
▾ דווח על תגובה זו  0 
שפירא | 19/06/20205
ואתה כותב כמו המשכיל החדש

האם תוכל להסביר מה ההבדל בין ציונות למשכילים דרכיהם שונים אבל המטרה היא אחד להוריד את עם ישראל מתורתו ומצוותיו
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהודי טוב | 24/06/2020 
רפואת הנפש. אפשר לחלוק על דרכה של הציונות ועל הדרך בה היא חושבת לסייע לעם ישראל, אך לטעון שמטרתה היא להורידו שאולה זו ראייה עיוורת והתעלמות מחלקים חשובים מאד בתורה. תחשוב על זה קצת. מקווה שהועלתי...
▾ דווח על תגובה זו  0 
james | 19/06/20204
הרבה קשקשת ועבודה זרה חרדית שר"י יש פה

בואו נקח את החברה החרדית שהיא כמובן מאד מאד מאוחדת :

סאטמר חסידות מאוחדת לגמרי (2 אדמורים אחים שפחות או יותר שונאים אחד את השני)

גור? אה הם ממש מאוחדים ... הגר"ש והגרעפצ גם רוצים לרצוח אחד את בזני

קארלין ? סטולין ועוד זרם מה זה אהבה רצה שם ?

ליטאים ? אה ראו את פרצופו של שר התורה כשהוא צריך להיות באותו אולם עם האדמור מגור זה מספיק ... וכמובן הפלג ... ובתוך הפלג יש לנו פלגים

בקיצור חברים יקרים יל"ג זה כנראה הסיפור הפחות קריטי כאן הסיפור הוא החברה החרדית שהיא בעיקר אנשים טובים ונחמדים ולא בטובתם נקלעו למקום אלים ומחורבן .... אם היתי יכול לעזור ... הלואי ..
▾ דווח על תגובה זו  0 
מאור | 19/06/20203
גם אם תדקלם אלף פעמים שר"י שר"י שר"י וגם אם תשחיל בכתבה שלוש מאות שמות של גדולי עולם, אתה עדיין מחטט בחלחולתך בקהל, ובהנאה ניכרת. מאחיז קבס.
▾ דווח על תגובה זו  0 
רבינו | 19/06/20202
הייה אדם בצאתך אלא שלוחיהם של גדולי ישראל חברי הכנסת והשרים החרדים שמכלים ימיהם בכנסת המינים, ובשבת יהודי באהלך.
▾ דווח על תגובה זו  0 
א.ב | 22/06/2020 
קודם תתקן את השגיאות כתיב.(היה אדם בצאתך)
▾ דווח על תגובה זו  0 
יעקב | 19/06/20201
הוא מזכיר את חיים אמסלם לא?

והדמיון רב תרתי משמע
▾ דווח על תגובה זו  0 
רוצה שהתגובות שלך יעלו אוטומטית? הירשם כעת ל"כיכר השבת"