כך קרליבך פתח את שערי הלב של עולם הישיבות

בימי חיותו, היה ר' שלמה קרליבך דמות שנויה במחלוקת; רק לאחר פטירתו, הוא הצליח לפרוץ לעולם הישיבות ולפתוח את לבם של בחורי הישיבות שמתענגים על שיריו • כיצד קרה המהפך? (עולם הישיבות)

 (צילום: הארכיון של יוסי רוזנברג)
(צילום: הארכיון של יוסי רוזנברג)

צפו בתמונות נוספות:

תגובות
שימ/י לב! תגובתך תאושר אוטומטית ולא תעבור סינון של העורך. אנא קרא/י את התגובה שוב לפני השליחה! במידה ותגובה זו תימחק בגלל ביטויים לא הולמים והכפשות, תחסמ/י אוטומטית ע"י המערכת ולא תוכל/י יותר להגיב במנגנון זה.
james | 25/10/202122
ידוע שהחמיר מאד בענין של הקירבה לנשים עד כדי כך שאם היה לו ספק ספיקא היה מקרב כדי שחלילה לא תתרחקנה ....
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהודי  | 24/10/202121
האדמו''ר הכי גדול שקם .ומי שלא מכיר שילמד עליו
▾ דווח על תגובה זו  0 
 | 24/10/202120
השמועה אומרת שגם אחרי שסולק מחב"ד היה ממשיך להגיע בהחבא להתוועדויות של הלובאויצ'ר. היה עומד בביהמד"ר מאחור בפינה ומאזין לשיחותיו
▾ דווח על תגובה זו  0 
אמת | 28/10/2021 
אמת. אני זוכר זאת
▾ דווח על תגובה זו  0 
 | 24/10/202119
בלילה לפני פטירתו (מהתקף לב במטוס) נכח במנצטסר. מכר שלו שהיה קרוב לקהילה החבדית במקום הביאו לבקר בישיבת חב"ד שם. הוא ישב שם והתוועד עם הבחורים בישיבה. ובין הדברים התבטא שהוא מתחרט מאוד על כך שהלך נגד הוראת הרבי. (למחרת עלה על מטוס ושם קיבל התקף לב ממנו נפטר). שמעתי זאת מאדם שנכח במקום
▾ דווח על תגובה זו  0 
חרדי חרד | 24/10/202118
לצערינו ולדאבוננו הרבה זמרים שנויים במחלוקת מושמעים מושמעים בעולם הישיבות החל משלמה ארצי שלום חנוך איל גולן שולי רנד ועוד ועוד... קל מאוד לחדור לליבם של בחורי הישיבה ...זה לא אומר שום דבר לגבי אישיותו של קרליבך שהיתה ותישאר שנויה במחלוקת בין חסידיו הג'יפים לשאר אנשי העולם
▾ דווח על תגובה זו  0 
רחמנא ליצלן | 24/10/202117
כתוב בחז"ל:

אפי' משה רבינו שלחץ יד אשה לא ינקה מדינה של גיהנום שנאמר: "יד ליד לא ינקה":

אפילו משה רבינו דייקא! אין שום אדם חסין מדינה של גיהנום! זאת האמת לאמיתה!
▾ דווח על תגובה זו  0 
הספר הרבי... | 23/10/202116
ממליץ בחום על הספר 'הרבי מקרן הרחוב'. בו קצת נחשפים לעומק אישיותו ודרכיו שגבהו ממנו, של הרב קרליבך. עשה עצמו עפר למען הקב"ה
▾ דווח על תגובה זו  0 
 | 22/10/202115
גישת האדמו"ר מליובאוויטש עליו .רב שלמה אמר בהספד שאמר עליו וז"ל ( עדיין מוקלט ביו טיוב) מה שהיה ביני והרבי אף אחד לא יודע .וזה מספיק להבין מזה שאין אנו מבינים כלל .

היה נסתר כל ימיו ונשאר נסתר .

ופשוט שלפנים היו צריכים להתרחק בכדי שלא ילמדו ממנו .

אבל כל אלו שהיכירוהו מקרוב ידעו טוב טוב שהיה בדרגה מעל השגתנו
▾ דווח על תגובה זו  0 
 | 22/10/202114
מה שנכתב על רב שלמה מרב משה פיינשטיין זצ"ל שמעתי ממקור נאמן שכלל לא ידע שעליו התכוון השואל והתחרט וגם ביקש מחילה .וידוע שהתבטא עליו רבות פעמים " עהר איז א בן בית ביי אונז
▾ דווח על תגובה זו  0 
ידידיה שילה | 22/10/202113
בספרו של חיים ולדר "אנשים מספרים על עצמם" יש סיפור של יהודי אמריקאי שסירב ללחוץ את ידו של הרב קרליבך, והביא אותו לומר את כל סדר הווידוי של יום כיפור לפני שעלה למטוס, ושם במטוס הוא נפטר. כך שיצאה נשמתו מתוך תשובה, ואולי בזכות זה הניגונים שלו התקבלו בציבור החרדי לאחר מותו. בכל מקרה, הניגונים שלו מביאים לדבקות ויראת שמיים, למי שמקפיד על ההלכה ושר אותם בתפילות או בסעודה שלישית. הלוואי כל התעשייה של המוזיקה החרדית של היום, עם כל האפקטים המודרניים היתה טהורה כמו של ר' שלמה קרליבך.
▾ דווח על תגובה זו  0 
משה  | 21/10/202112
קרליבך חסיד שירד מהדרך ושר מעורב בושה
▾ דווח על תגובה זו  0 
מאירותיו של... | 21/10/202111
"אם אתה מרגיל את עצמך לחשוב- האם זה יביא כבוד לה' או לא? אתה אף פעם לא תטעה."

 
▾ דווח על תגובה זו  0 
ישראל | 21/10/202110
א. ר' שלמה שאמנם אני בשום אופן לא יכול להסכים עם דרכו. אך הוא פעל אך ורק מתוך מניע של קירוב לתורה ואהבת ישראל.

וכשפעם שאלו אותו איך הוא מרשה לעצמו לעבור על השולחן ערוך, בכל מה שנוגע לקשר הפיזי הפומבי שהיה לו עם נשים כמוזכר לעיל. אזי הוא ענה שהוא מוותר על העולם הבא שלו, והעיקר שעוד יהודי/ה יזכו להתקרב אל הקדוש ברוך הוא!!!

ב. ידוע שכ"ק אדמו"ר מאמשינוב הקודם (ויש אוצרים שגם הנוכחי), היה מאד מחזיק ממנו וטען שהוא מוסר את נפשו כדי לקרב את ישראל!!

ג. הנושא של העזיבה של חב"ד, הרי ידוע שבמהלך השנים הראשונות של שנות התש"י, הוא הגיע כמה פעמים לרבי מליובאוויטש להתייעצויות על דרכו. רק שלאחר שהרבי סירב לתת לו גושפנקא מצידו בשם חב"ד לדרכו, נפרדו דרכיהם.

אז כמובן שחריפי החב"ד ("השפיצים"....) יראו בזה כאילו פגיעה ברבי אך זה ממש לא כך! חוסר הסכמה זה לא פגיעה וכמו שהסיפור שאביא בשורות הבאות גם יוכיח זאת!!

סיפר לי יהודי שכיום מזקני ומחשובי חסידי חב"ד שהמעשה היה איתו ועם כמה מחבריו דאז.

בהיותו בחור צעיר בתחילת שנות התש"ל הוא למד זמן מה בצרפת בישיבת חב"ד בברינואה, שאותה הקים בסוף שנות הת"ש, אחד מדמויות ההוד של חסידי חב"ד בדור הקודם 'רבי ניסן נעמענוב' זצ"ל.

ויהי היום והתקרב חג החגים החבד"י י"ט-כ' כסלו, ובישיבה נהג בימים אלו להתוועד באריכות רבי ניסן. אך נודע לו ולכמה מחביריו שבדיוק בזמן זה ר' שלמה קרליבך נמצא בצרפת, והוא גם יופיע בפריז (הסמוכה לישיבה בברינואה)

אי לכך החליטו הבחורים שאמנם יש התוועדות של רבי ניסן בזמן זה, אך היות שממילא ההתוועדות תסתיים לפנות בוקר, אזי הם יכולים להספיק גם לנסוע לפריז להשתתף בהופעה של ר' שלמה, וגם להספיק לאחמ"כ לחזור לישיבה להתוועדות כנ"ל.ואכן כך מספר לי החסיד חב"ד כנ"ל, שהוא וכמה מחבריו כך עשו.

נו הם הגיעו להופעה וכשנכנסו לאולם, ר' שלמה שם לב אליהם, (מראיהם וצורתם היתה שונה שוני רב מהקהל הרגיל שהגיע להופעותיו....) ומשכך הוא קרא להם ושאלם מי ומאיפה הם?

אז הם ענו לו שהם מהישיבה בברינואה וכו'.

בתגובה לכך ר' שלמה פתח עליהם זוג עיניים ופנים תמהות. ואמר/ פסק להם:

נראה לי שרבי ניסן כעת מתוועד בישיבה!! אז מה אתם בכלל עושים פה??!!

את זה שמעתי מכלי ראשון! וזה רק מראה שר' שלמה ידע בדיוק מי קהל היעד שלו לדרכו והופעותיו (גם המעורבות!), ומי כלל לא צריך להיות שם!!!

ולסיום שוב. אין לי הסכמה עם דרכו. אך מניעיו היו טהורים ולשמה!!!
▾ דווח על תגובה זו  0 
חיים שטרן | 21/10/20219
מושקע מאוד מאוד
▾ דווח על תגובה זו  0 
james | 21/10/20218
אני אסביר מה קרה

פשוט הוא מת ולא מאיים על אף אחד

גם הרב עובדיה היה דמות שנויה במחלוקת האשכנזים זלזלו בו לאחר מותו כיבדו אותו כי 0ואנציאל הנזק תועלת השתנה
▾ דווח על תגובה זו  0 
 | 21/10/20217
כששאלו החסידים את הרבי מאמשינוב 'איך אתה מקרב בן אדם כזה שנוי במחלוקת?', אז הוא ענה: 'אהבת ישראל שלו העבירה אותו על דעתו, והוא חביב עלי מאוד בדור הזה שבו שנאת ישראל מעבירה אותנו על דעתינו'. (מתוך הספר "הרבי המרקד"). וכן אמר עליו אחד הרבנים שיש צדיקים שיודעים להחיות מתים, וקרליבך יודע להחיות את החיים...
▾ דווח על תגובה זו  0 
יואל | 21/10/20216
בתשובה הנ''ל של הרב פיינשטין הוא מתיר לשמוע ניגוניו ובניגוד לשאר הפוסקים שהוזכרו
▾ דווח על תגובה זו  0 
ן | 21/10/20215
אגב יש הקלטה של ר שלמה קרליבך על רבי יואל מסאטמער,

שם ר' שלמה מסביר למה רבי יואל התנגד לציונות,

זה מדהים שר' שלמה המודרני ידע להסביר את סאטמער,

ועוד במילים ספורות בלבד,
▾ דווח על תגובה זו  0 
3 | 21/10/20214
כל העסק סביב קרלביך זה בגלל הניגונים שלו, זה לא שהעולם החרדי גילה לפתע

תורה חדשה, וכביכול שאצל החרדים מכים ילדים, ולכן צריך את קלריבך שיגיד לנו שזה לא טוב... זה לא הנושא כלל, פשוט יש לקרליבך ניגונים נשמתיים, ניגונים מאוד יפים, וזהו, זה כל העניין, לפני עידן האינטרנט והטכנלוגיה אז פשוט שלא היה נגיש לכולם לדעת ולשמוע את כל ניגוניו של קרליבך, וכיום זה כן נגיש, ומימילא לא פלא שהוא נהיה מפורסם בעולם החרדי,

כי הניגונים שלו טובים, והם לא בסגנון גס או מודרני, אלא ניגון אמיתי ויפה, אז למה שלא ישירו את זה?
▾ דווח על תגובה זו  0 
1 | 21/10/20213
יש הבדל גדול בין סתם ללחוץ ידיים לאישה, כשאין ברירה בגלל נימוסין,

ובין לחבק אישה באהבה והתרגשות, זה שני דברים שונים בתכלית, ממש הבדל של שמיים וארץ,

והכי תמוה שהוא עשה זאת עוד לפני שהתחתן, הרי קרליבך התחתן לראשונה רק בגיל 48.
▾ דווח על תגובה זו  0 
דודי | 21/10/20212
לגבי היחס של העולם החרדי לקרלביך זה מאוד מובן, יש שו"ע ויש תורה, וכפי שהאגרות משה ומשנה הלכות פסקו, וכן עוד כמה פוסקים,

אבל לגבי לשיר לחן שחיבר גוי או חילוני, זה קצת מורכב, כי אם באמת אסור לשיר לחן שהלחין גוי נוצרי, א"כ יצטרכו למחוק חצי מהניגונים החסידיים מרוסיה, ואוקראינה, ופולין,

אני בעצמי יודע על כמה ניגוני חבד שמקורם מהרוסים והאוקראינים, כגון ניגון "כי בשמחה תצאון" יש לי את הלחן האוקראיני של זה, וכן ניגון "אפ קאזאק" יש לי את הגירסה האוקראינית,

וכן "מארש נאפוליון", ויש הרבה ניגוני וואלך בחבד, שבחבד עצמו הם אומרים שמקורם מהרועי צאן הגויים בהרי קרפטים,

גם בוויזניץ יש הרבה ניגונים שהם מספרים שזה מהגויים, כגון ניגון "הייליגער שבת" יש בוויזניץ שני לחנים על זה, והניגון הקצר שמתחיל איטי ונהיה מהיר, אומרים שזה מגיע מבית מרזח גויי, וכן הרבה ניגונים שהאמרי חיים שמע מגוי, או שמע מהתזמורת הצבאית, כידוע, ובספר "אהבת שלום" לאדמור הראשון של וויזניץ, כתוב שם על הפסוק "קחו מזמרת הארץ", שצריך לקחת מהניגונים של הגויים, שנפלו לשם ניצוצות של קדושה וצריך לשיר ולהעלות את זה, וזה ידוע שאצל החסידים ממש לקחו הרבה ניגונים מגויים, והעלו את זה לקדושה לטובת שירה להשם, וזה ההסבר למה קרליבך על אף שמעשיו לא מקובלים, אבל אצלי ניגוניו מאוד מקובלים, ואין סתירה, ומה עוד שמספרים שלפני מותו הוא חזר בתשובה ובכה, אז בשבילי על אף שאני סאטמער אני שר את ניגוניו. יהא זכרו ברוך.
▾ דווח על תגובה זו  0 
דברים תמוהים | 21/10/20211
אחרי קידה עמוקה לרייץ, ואחרי אלף סליחות שאני מבקש, אני רוצה להבין, סליחה אבל המכתב של הריי"ץ לאביו של קרליבך, זה מאוד מוזר, כאילו שיש לו בעלות על ר' שלמה, רק בגלל שבעבר הוא נתן לו ברכה?

וגם דברי הריי"ץ שהצלחה האמיתית ביראת שמיים ובתורה, קונים כביכול רק בתומכי תמימים,

גם זה דברים תמוהים, וכי אצל כל הישיבות החסידיות והליטאיות שבעולם אי אפשר לקנות תורה ויר"ש? להגיד שרק אנו טובים, ורק אצלינו תוכל להיות צדיק, זה לא הכי אמת והכי חכם.

ומה עוד שהמציאות הוכיחה הפוך, שהיראת שמיים של ר' שלמה לא גדלה ולא נהיה יותר טוב אחרי שהוא ערק לליובאביטש, אדרבא לולא שעזב את לייקווד, אז מסתמא ר' שלמה לא היה יורד לעבור על שו"ע לחבק ולגעת בנשים, אז רואים שאדרבא היר"ש שלו רק ירדה בעקבות שהוא עבר לליובאביטש,

ולולא שעזב ר' שלמה קרליבך את ליקווד, אז הוא היה צומח לראש ישיבה וגאון, כך כל מכריו מספרים, ידוע שר' שלמה קרליבך היה ת"ח והיה לו ראש טוב. כך שהמכתב של הרה"ק הריי"ץ זה מאוד מוזר. ושוב אני רק שואל
▾ דווח על תגובה זו  0 
בעילום שם | 07/11/2021 
עד כמה שאני מכיר את הסיפור, הרבי לא ביקש ממנו לעבור לחב"ד. הוא ואחיו נמשכו מאליהם, ולאביהם הפריע הדבר, אז הרבי הפציר בו להסכים.
▾ דווח על תגובה זו  0 
אבי | 25/10/2021 
אבל הרבי נזף בו על מעשיו זה לא משנה אפוא הוא היה לומד הוא הבין מאמרי חזל בצורה מעוותת
▾ דווח על תגובה זו  0 
רוצה שהתגובות שלך יעלו אוטומטית? הירשם כעת ל"כיכר השבת"