צרכנות נבונה: איך מרסנים את הילדים?

אין ספק כי המלכודת הצרכנית הכי מפחידה היא קנייה בסופר, חנות צעצועים, או כל קנייה עם ילדים. אז איך מתמודדים? הטיפים: הילדים מנדנדים ומקטרים? אפשר להציע לו וגם לאחרים לעזור להביא דברים: ""לך תמלא את השקית בשלושה מלפפונים", "לך תביא גבינה מהמקרר..." תתפלאו לראות כיצד הסומק יעטה אל לחייהם

מוריה חן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (פלאש 90)

בתקופה האחרונה התפרסמו שני מחקרים, שנראים לי קשורים האחד בשני. המחקר האחד טוען, בקצרה, שבעריכת קניות עם ילדים סכום הקנייה יעלה את סכום הקניה בין עשרה אחוזים לעשרים אחוזים לפחות.

המחקר האחר אינו טוען כלום, אבל מתפלא מאוד לגלות שהורים שיוצאים לקניות עם ילדים יכולים להפוך את הקניות לחוויה נעימה, מחנכת לצרכנות נבונה עם ילדים, כל עוד מציבים להם גבולות חזקים.

מה הקשר בין שני המחקרים האלו? אז זהו, שזה פשוט: שניהם מוכיחים שאין לכותבי מחקרים שום מושג על מה שעומד מאחורי בזבוז כסף, או בשמו הרשמי קניות עם ילדים. כל אישה הייתה יכולה לספר להם, לאותם חוקרים או ליתר דיוק להציע להם לקחת ילדים לקניות בסופר הקרוב, אין ספק המחקרים יהיו אמינים יותר.

אנחנו לא זקוקים למחקרים אקדמאים כדי לדעת כי אנחנו ההורים מהווים את האוכלוסייה הטובה ביותר לפיתוי, עבור כל מי שרוצה למכור משהו. הצליחו לשכנע אותנו כי "הורים טובים הם הורים קונים", כך משכנעים אותנו, ואנחנו קונים, אוהו, אנחנו קונים.

או ליתר דיוק הילדים שלנו קונים...

אין ספק כי המלכודת הצרכנית הכי מפחידה היא קנייה בסופר, חנות צעצועים, או כל קנייה עם ילדים.

אחד המכמונות בדרך אל הקופה היא חוסר היכולת להתרכז ולקנות באמת את מה שאנחנו צריכים, ובטח שאין לנו את הזמן להשקיע בהשוואות מחירים ובבדיקת מוצרים שבמבצע, המבצע היחיד אותו נרצה לשמוע הוא: איך משתיקים אותם? העמידה בתור לקופה לא עוזרת להורים אלא להפך מוסיפה חטא על פשע....שם ממש בעמדה, אתם עומדים ומחכים בתור, גם הילדים מחכים אתכם וזה קורץ, כל ה"ממתקיאדה" שמונחת מול העיניים בדרך אל הקופה.. אוי, כמה שזה כואב, בכיס.

בקנייה האחרונה שערכתי עם ילדי בסופר סכום הקניה עלה בחמישים אחוז יותר (!) מהתכנון המקורי להוצאה. את חוקרי המחקר השני הייתי שולחת לעמדת תצפית. תוך הצעה להציב גבולות לעצמם.

אמא ושני ילדיה במכולת, הצרחות בוקעות את לב הקופה הראשית, הילד רוצה טופי, האמא החליטה להציב לו גבולות, אבל למה, ריבונו של עולם, הקונים צריכים לסבול?!

שופינג בלית ברירה

אנו חיים בחברת שפע מלאה בגירויים מפתים לנו ולילדנו, ולא פעם כשאנחנו קונים לילדים בנוכחותם, אנו מוצאים את עצמנו במסע של ויכוחים, תלונות וחשבון גדול הרבה מעבר למה שתכננו מראש. הפתרון: תציבי להם גבולות בבית, לא בזמן הקניות...

מחקר שלישי ואחרון להיום: "קניה נבונה וחכמה ללא ילדים בסביבה". אבל מה לעשות, לפעמים אין שמרטף, ואתם חייבים לקחת את הילדים אתכם לקניות, אתם עובדים ואוספים את הילדים מהמעונות והצהרונים והבית ריק, חייבים לערוך קניה.

ורגע לפני שתצביעו על מר וגברת נועם, זוג ההורים שדווקא כן לוקחים את הילדים לקניות בחיוך רחב, כי הם הסבירו להם מיום היוולדם בנועם ובנחת כיצד עליהם להתנהג בזמן קניות, והם הילדים אכן מתנהגים בהתאם, (כן, אסור להתעלם מהם, צריך לתת להם קרדיט, אז הנה אנחנו נותנים...) זכרו: מחקר שטרם יצא לאור טרם הוכיח כי אנשי ה"בנועם ובנחת" מהווים עשירית מעקומת האחוזון!!!

אז כדי שלא תחזרו עצבניים ועייפים, כועסים ורגוזים, הרי לכם מחקר שערכתי בין אימהות, מחקר (אחרון להיום, מבטיחה) שערך למעלה מעשור של ניסיונות כושלים לחסוך , מה שכן, אפשר להוריד את הנזקים באם תתארגנו נכון, כן, אפשר גם אחרת.

אגב, את הדבר הכי חשוב לילד שלכם, זמן רגיל ופשוט אתכם, אף אחד לא ינסה למכור לכם, מהסיבה הפשוטה שזה לא עולה כסף,....

> הפכו את הקניה עם הילדים לחלק מהוצאות על בילוי. הגדירו את הקניה כשעת בילוי.

> תאמו ציפיות עם הילדים! לאחר שהגדרתם עבור השקט הנפשי (שלכם, שלכם...) את ההגדרה הנכונה, תודיעו לילדים שיוצאים לקניות וכל אחד חייב להחליט מראש איזה ממתק ושתיה נלווית הוא בוחר. ואין חרטות. (העצה אינה תקפה לגיל שנה ומטה...). לדוגמא: יוסי בוחר שוקו ומסטיק, שושי בוחרת טרופית וחטיף שוקולד...

> חזרו על הבחירות רגע לפני הכניסה לחנות. הבהירו להם בקול שקט ותקיף שכך הוחלט ועל כולם לעמוד בהסכם.

> הילדים מנדנדים ומקטרים? אפשר להציע לו וגם לאחרים לעזור להביא דברים: " "לך תמלא את השקית בשלושה מלפפונים", "לך תביא גבינה מהמקרר..." תתפלאו לראות כיצד הסומק יעטה אל לחייהם, והם ייהנו מאד לעזור.

גם לילדים מגיעה צרכנות נבונה

> זה הזמן ללמד את הילדים צרכנות נבונה מהי. מגיל ארבע אפשר להראות להם כיצד להשוות מחירים. קטשופ מסוג מסוים עולה כך וכך, ואילו מחברה אחרת המחיר נמוך יותר. הם יבינו, אוהו הם יבינו ויקנו את היקר יותר...

> העצות הנ"ל לא הועילו, ובן השלוש מתעקש על ממתק נוסף, אתם אומרים לא, הוא ממשיך, הבקשה הופכת להתקף בכי עצבני, עוד רגע הוא ירקע ברגליו. ויעמיד את החינוך שלכם באור אפל של סימן שאלה גדולה. זה הזמן להיכנע! הסיטו את כל המחקרים הצידה, את כל העצות ששמעתם ולמדתם בקורס להנחיית הורים, לא, אל תציבו לו גבולות בחנות, כאן זה לא המקום לחנך, הסבל של הקונים ותחושת האי-נוחות שתאפוף אתכם לא שווה את החיסכון הכספי.

> בזמן שהילדים נוגסים בממתק הנבחר - זה הזמן לתחרות ריצה נגד הזמן... מלאו במהירות את העגלה במוצרים אותם ביקשת לקנות ושלמו רגע לפני שהם יבקשו לרכוש מוצר נוסף.

מסקנה: אין מסקנה אחת. הכל תלוי בנו, בתכנון המוקדם, ביכולת האישית. אבל, זכרו: הכל אפשרי! גם קניות עם הילדים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר