כשמוזס מתעורר, הוא מתעסק בשוליים

אבישי צור רואה את השאילתות שמגיש חה"כ מוזס ומתרגז. ויש לו גם מספר רעיונות להצעות חוק שבאמת יעזרו לציבור החרדי (דעות, חרדים)

אבישי צור | כיכר השבת |
מוזס (פלאש 90)

ח"כ מנחם מוזס הגיש שאילתא לשר התחבורה, אודות מקרה שקרה בחנוכה, כש'אגד' הוציאה אוטובוסים מפרקיים לנסיעות בינעירוניות. ואני יושב ומתפוצץ: וכי זו התחלואה של התחבורה הציבורית? הרי החכי"ם החרדים היו הראשונים שצריכים לעסוק בענין הזה, הנוגע במישרין לרוב הבוחרים שלהם, ואינם עושים דבר. וכשמוזס מתעורר, הוא מתעסק בדברים שוליים לחלוטין.

אז הנה, בינתיים, שלוש רעיונות להצעות-חוק לח"כ מוזס וחבריו. הצעות חוק שעשויות לטפל בבעיה מהשורש. נראה אם אי-מי מהם ירים את הכפפה:

1. לקבוע בחוק את חובת המכרז לכל חברות התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ, בפרק זמן קבוע וסביר. למשל – 3 שנים. המצב בו אגד מתעללת בתושבי ירושלים, מכח מונופול המבוגר יותר מהמדינה – עוד מימי 'המקשר', הוא בלתי הגיוני ולא סביר בעליל. נכון שאי אפשר להפריט את כל קווי ירושלים כאחד: אך חייבים להפריט בצורה מחושבת אשכולות מסוימים של קוים, ולהוציאם למכרז. כך, אגב, עשו במקומות רבים בארץ, כולל גוש דן.

2. לאסור על אגד – שוב, בחוק – להוציא קוים מהמערך הסדיר לצורך ארועים מיוחדים. המצב החוזר על עצמו כל שנה, שבל"ג בעומר אגד מספקת עשרות אוטובוסים למירון, והנוסעים בנסיעות הבינעירוניות בכל רחבי הארץ נדפקים, חייב להפסיק.

כך גם בחגים: אגד מספקת עשרות אוטובוסים לכותל המערבי, והנוסעים בכל שכונות ירושלים נדפקות. הרי אגד אינה עומדת בעומס היומיומי, וטוענת שאין לה אוטובוסים פנויים כדי להגביר את התדירות. אז איך בחגים יש לה פתאום עשרות אוטובוסים מיותרים לתגבור?! ישנן מספיק חברות פרטיות שתשמחנה מאוד להסיע אנשים לכותל. למה שאגד תקבל מונופול גם על זה, על חשבון הנוסעים?!

3. ליישם את התקדים הבינערוני בנוגע לנוסעים בעמידה, גם בקוים העירוניים. בקוים הבינערוניים הוציא משרד התחבורה הנחיה האוסרת להסיע יותר מעשרה נוסעים בעמידה. לא ראינו שהנוסעים נדפקו מזה.

להיפך: החברות חוששות להפסיד נוסעים לטובת מוניות שרות, ולכן הן דואגות שיהיו מספיק אוטובוסים. צריך לחוקק חוק כזה גם בקוים העירוניים. הנסיעה הצפפוה מסוכנת ומסכנת. אם יאסר על החברות להסיע יותר מעשרה נוסעים בעמידה, ובמקביל תופעלנה מוניות שרות בכל הקוים. תראו איך פתאום יהיה כדאי לאגד ולשאר החברות לרכוש עשרות אוטובוסים נוספים.

הטענות כאן מופנות בעיקר כלפי 'אגד'. למרות שגם במקומות אחרים סובלים, עדיין 'אגד' היא החברה הגדולה ביותר, השולטת על רוב ככל הקוים הבינערוניים. ויחד עם זה, לפי הפרסומים בתקשורת החרדית והכללית, עליה יש הכי הרבה טענות.

יש לי עוד כמה רעיונות, אבל אסתפק בינתיים באלו. אם מוזס רוצה לעשות עם זה משהו, שיפנה אלי ואתן לו את כולם.

*

תודתי לידידי א. נ. מירושלים שסייע לי בהכנת הכתבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר