פסח כשר

ההנהגות של גדולי ישראל בחג הפסח • פרויקט נדיר

הכלים הנאים של הגראי"ל, גניבת האפיקומן של הגר"ח, הריקוד של האדמו"ר מבעלזא, סיפורי יציאת מצרים של הראשון לציון, החתנים בסאטמר, ההסיבה של האדמו"ר מצאנז, החידושים העתיקים של הגר"ש כהן, קורת הרוח של הגר"ש אוירבך ובעלי התשובה של הגר"ש בעדני • פרויקט מיוחד (יהדות, פסח)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90, כיכר השבת)

חג הפסח מצטיין בהיותו חג של מנהגים, בכל בית משמרים את מנהגי אבותיהם, הקפדותיהם והליכותיהם במהלך חג הפסח.

אתר "כיכר השבת" יצא להתחקות אחר כל מנהגי מרנן ורבנן גדולי ישראל, ראשי הישיבות והאדמו"רים במהלך ימי חג הפסח.

מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן

את ימות חג הפסח היה עושה במשך שנים רבות מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן בבית בנו הגאון רבי משה שטיינמן בשכונת עזרת תורה בירושלים שם אף היה מקפיד ללכת לשפוך שיח בכותל הערבי באחד מימי חול המועד.

בשנים האחרונות שוהה ראש הישיבה במעונו שבבני ברק ובנו הגר''מ יורד עם כל בני משפחתו לשהות עם מרן ראש הישיבה בימי החג.

מרן ראש הישיבה אינו מקפיד לשרוף בעצמו את החמץ ואינו מהדר להותיר מן החמץ לצורך כך, רק אם נותר חמץ ברשותו שולח מרן את אחד ממקורביו לקיים המצווה. שנה אחת אירע ולא נותר ברשותו ולו פירור חמץ, אחד ממקורביו העלה בפניו רעיון להקנות לו כזית חמץ לצורך קיום המצווה אך מרן אמר כי מעיקר הדין אין בכך צורך כיון שהמצווה היא רק עבור מי שיש לו חמץ ברשותו אך מי שאין לו לא מצינו שצריך לקנות חמץ עבור זה.

בערב פסח בין הערביים אומר מרן את 'סדר הקרבת הפסח' בהתרגשות רבה ודמעות קודש זולגות מעיניו על כך שלא זכה להקריב בעצמו את קרבן הפסח.

חומרה נוספת שמחמיר מרן היא שלא לאכול פירות בערב הפסח כדי שיאכל מן החרוסת לתיאבון. במענה לשואל הסביר מרן כי יש דעה כזו באחד מן הראשונים שלא הוזכרה בהלכה, אך כיון שיש דעה כזו, רואה הוא לנכון להחמיר כדעה זו.

בתפילת מעריב שבליל יום-טוב בו נוהגים לומר את ההלל מקפיד מרן שייגש לפני העמוד בבית הכנסת שבביתו חזן מיוצאי פולין שם נהגו לומר את ההלל בברכה והוא מוציא את הציבור בברכת ההלל זאת משום שמנהג בית בריסק הוא שלא לומר את ההלל בברכה, אך כדי לצאת ידי השיטות המחייבות ברכה באמירת ההלל יוצא הוא מאחר ידי חובתו.

את הסדר עורך מרן כאמור בביתו יחד עם צאצאיו, בני בנו הגאון רבי משה. מידי שנה מורה מרן שיניחו על השולחן את אחד מסדרת ספריו 'אילת השחר' שיצא לאור בשנה החולפת, באומרו כי מצינו שיש לעטר את השולחן בכלים נאים. "אני", מטעים מרן, "אין לי כלי זהב או כסף, ספרי הם הכלים הנאים ביותר שיש לי".

שולחן ליל הסדר בבעלזא (צילום: כיכר השבת)

במשך אמירת ההגדה מרן אינו אומר כלל חידושים ואך אם אחד המסובים מעלה הערה או קושיא מרן משיב אך כעיקרון מקפיד מרן לבאר את פשט המילים והענין בכדי שיבינו כל המסובים שבהם נשים וילדים את סיפור יציאת מצרים כהלכתו.

בשנת תשנ''א אירע ומרן שהה בליל הסדר עם רעייתו הרבנית ע''ה לבדם בביתו לאחר מכן סיפרה הרבנית שזמן ההגדה לקח זמן רב כיון שאחר כל אמירת כל קטע וקטע באר לה מרן את ההגדה בשפת האידיש שבה היה עיקר דיבורה.

לאחר אמירת ההגדה נוהג מרן לומר את 'שיר השירים' ולאחריו עוסק בסוגיות ממסכת פסחים עד לתפילת שחרית.

בימי החג מקבל מרן בביתו רבבות עם ישראל ובהם מרביצי תורה, ראשי ישיבות ואת חברי מועצת גדולי התורה שהוא עומד בראשה.

מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי

ביום י"ד בניסן קם מרן ארבע שעות לפני הנץ ולומד את לימודיו הקבועים, ולאחר מכן, בזמן הנץ, יוצא לתפילת שחרית בבית הכנסת לדרמן הסמוך לביתו.

מיד אחרי התפילה, בחצר הבית כנסת ובהשתתפות מאות אברכים ובני ישיבות עורך מרן הגר"ח קנייבסקי שהינו בכור את הסיום השנתי על תלמוד בבלי וירושלמי ועל כל התורה.

הגר"ח מסיים את התורה, הבוקר (צילום: כיכר השבת)

בסוף זמן אכילת חמץ ובתחילת זמן הביעור יורד מרן הגר"ח מתחת לביתו לשרוף החמץ, שב לביתו ומתחיל מחדש את התלמוד הבבלי והירושלמי כשלומד את שמונת הדפים הראשונים ממסכת ברכות בכל אחד התלמודים.

בליל הסדר כבר 50 שנה שמתארחים אצל מרן הגר"ח, בנו בכורו הרב הגאון רבי אברהם ישעיהו קנייבסקי ובני משפחתו.

מרן הגר"ח ישוב בראש השולחן כשעל ראשו חבוש השטריימל אותו נוהג לחבוש בימי חג ומועד, ומתחיל את עריכת ה"סדר".

הגר"ח מקפיד לאכול ל"מרור" חזרת מיוחדת מרה במיוחד כשבערב החג מגיע רופא בכדי לבדוק ולמדוד את הכמות אותה מרן יכול לאכול וזאת בשל החריפות היתירה.

הגר"ח מתנגד בנחרצות לגניבת האפיקומן ואומר תמיד בשם אביו מרן ה"סטייפלער" זצ"ל, שאיננו מחנכים את ילדינו לגנוב חלילה.

מרן אומר את ההגדה בהטעמה ושר את כל השירים בניגונים המקובלים מבית אבא.

הגר"ח אינו מרבה להוסיף על מה שכתוב בהגדה ובשולחן עורך אומר ווארטים קצרים על מעלת חג הפסח.

כ"ק האדמו"ר מבעלזא

בחסידות בעלזא נערכים בשבוע האחרון לקליטת למעלה מאלף בחורי הישיבות שיתארחו בליל הסדר בשולחנו של האדמו"ר מבעלזא. הבחורים סועדים בישיבה על שולחנות המסודרים על מספר קומות כשלכל אחד קערת ליל הסדר משלו.

בראש השולחן יושבים כמובן בנו הרה"צ רבי אהרן מרדכי ונכדיו שיחיו, בחסידות מציינים כי זו הפעם היחידי בשנה שהנשים [כולל אמו הרבנית מבילגורייא תליט"א] יושבים על שולחן אחד ומשתתפים בעריכת ליל הסדר בקצה השולחן הגדול.

כן מזמין האדמו"ר בכל שנה אורחים מיוחדים בעיקר גרושים ואלמנים שאינם נשואים. תחילת עריכת הסדר עורך האדמו"ר עם הבחורים בלבד, כאשר בכל קטע שני או שלישי אומר האדמו"ר דבר תורה. בשנים האחרונות אומר האדמו"ר דבר תורה או שנים גם בלשון העברית לעשרות בעלי התשובה מישיבת תורה ואמונה המשתתפים בעריכת ליל הסדר אצל האדמו"ר.

יצויין כי כ"ק האדמו"ר מבעלזא מזהיר בכל שנה את נכדיו שיזכרו כי אין לגנוב את האפיקומן וזאת כנהוג בחסידות בעלזא בשל העניין שלא להרגיל את הצעירים כי ישנו "מעשה גניבה" המותר כביכול לעשותו.

לאחר שולחן עורך ואכילת האפיקומן יוצא האדמו"ר להפסקה ואלפי הבחורים יורדים לאולמות השמחה בבנין לסעוד את סעודת החג.

כ"ק האדמו"ר מבעלזא באפיית מצות (צילום: כיכר השבת)

בחלק השני של עריכת הסדר משתתפים הציבור הרחב תושבי קרית בעלזא ומחוצה לה ומאזינים לאמירת ההלל ונשמת וכו' הנאמרת בהשתפכות הנפש ובקול רם בשילוב דברי תורה.

בסיום עריכת ליל הסדר פוצחים בריקוד נלהב, והאדמו"ר רוקד בכל כוחותיו בניגון חסל סידור פסח כנהוג בבעלזא.

הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף

בשנים עברו עוד לפני מינויו לכהן בתפקיד הרם נהג הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף לערוך את ליל הסדר על שולחנו של אביו מרן הגר"ע יוסף זצ"ל וליהנות מזיו קדושתו.

בשנים האחרונות כשהמשפחה גדלה נוהג הגר"י לערוך את שולחן ליל הסדר בביתו שבשכונת סנהדריה בירושלים, כאשר את תפילות החג מתפלל הראשון לציון בבית מדרשו שבסמוך לביתו "אור חביב", מיד עם סיום תפילת ליל החג מתחיל הראשל"צ את ליל הסדר כשבני משפחתו בניו וחתנו ונכדיו מסיבים על שולחנו, שמחה מיוחדת שורה על פניו של הגר"י יוסף במהלך ליל הסדר.

בשעת אמירת ההגדה מרבה הראשל"צ בחידושים וביאורים על הכתוב דברי תורה אותם ינק מתורתו של אביו רבן של ישראל זיע"א, על שולחנו מונחת הגדה של פסח "חזון עובדיה" מהדורה ראשונה ועתיקה, כשלדברי מקורביו הראשון לציון בחביבותו הידועה משתף את הילדים בחידושים רבים וסיפורים נפלאים אשר אירעו לאבותינו במצרים, כאשר כל אחד מבני המשפחה נקרא אחר כבוד לקרא קטע מההגדה של פסח בניגון מיוחד, וכך ליל הסדר נמשך אף לאחר חצות כשבני הבית מרותקים לסיפור יציאת מצרים מפיו של הראשון לציון השופע בחידושים וביאורים מיוחדים.

על שולחנו מקפיד הגר"י שיהיו מונחים הכלים המשובחים והמפוארים ביותר כיאה ללילה קדוש ומכובד זה, הראשל"צ לא נוהג לעשות עניין בהחבאת אפיקומן וכדומה.

בצהרי יו"ט ראשון של פסח שם פעמיו הראשל"צ לעבר בית הכנסת מוסאיוף אל השיעור המרכזי העוסק בעניינו של יום, אליו נוהרים מאות רבות מכל רחבי האזור ומקיימים בעצמם "חציו לכם חציו לה'".

בחול המועד מתקיימת הקבלת פני רבו אצל הראשון לציון אשר נערכת בהיכל ישיבת "חזון עובדיה" רחוב הרקמה 7 ירושלים, ביום חמישי י"ז ניסן ב' דחול המועד פסח שם יעלו האלפים להתברך בברכת החג מפיו של הראשון לציון.

כ"ק האדמו"ר מהר"א מסאטמר

בערב פסח אחרי תפילת שחרית עורכים סיום מכובד בשל "תענית בכורות" כשההקפדה דווקא לאכול חמץ ממש, לאחר מכן מוכר האדמו"ר את החמץ לגוי ומקיים את שריפת החמץ ברחבת בית המדרש הגדול.

בשעה 2:30 לאחר הטבילה במקווה מגיע האדמו"ר לאפיית מצות במאפיה בקרית יואל. האדמו"ר אומר הלל בקול ומחלק עיסות לבני החבורה ומשגיח על כל תהליך האפייה, לסיום עובר האדמו"ר ובודק את כל התנורים במאפיה ומשגיח על הכל.

תפילות חג הפסח נערכות בבית המדרש הגדול בקרית יואל. בליל פסח ניגש האדמו"ר לאמירת ההלל ובשינוי מכל חג ומועד לא עובר הקהל לאחר הץפילה לאמירת "גוט מועד" אלא האדמו"ר אומר לכולם יחד.

את ה"סדר נאכט" (מעמד ליל הסדר) האדמו"ר עורך באולם הטישים בביתו רק לחתנים תלמידי הישיבה בקרית יואל כשהשנה ישתתפו 180 חתנים, זאת מלבד בני משפחה. החלוקה היא שהחתנים שגרים בקרית יואל אוכלים רק בלילה הראשון ואילו החתנים תושבי שאר המקומות אוכלים את כל 4 הסעודות של יו"ט אצל האדמו"ר.

ביום הראשון ניגש האדמו"ר לתפילת מוסף - טל.

כ"ק האדמו"ר מהר"א מסאטמר באפיית מצות (צילום: מגזין די וואך)

ביום שני בסעודה של החג עורך האדמו"ר טיש מיוחד, סעודת אסתר, לזכר הנס של תליית המן בו ביום. הבדלה במוצאי החג עושה האדמו"ר בבית המדרש הגדול.

ביום חמישי מגיע האדמו"ר לשכונת וויליאמסבורג שם ינאם במסגרת הכינוס הכללי של חסידי סאטמאר.

בשבת חול המועד האדמו"ר ניגש לתפלת מוסף לרגל היארצייט של אביו כ"ק האדמו"ר מסאטמאר בעל הברך משה זצ"ל שחל בכ"ו ניסן.

בליל שביעי של פסח יתקיים הטיש בבית המדרש הגדול ולא בהיכל כבכל שבת. בשעה מוקדמת לפנות בוקר מגיע שיאו של המעמד בשעה שהאדמו"ר אומר "תורה" על השירה ואח"כ שרים כל הקהל יחד את השירה כנהוג.

בלילה האחרון של החג מתקיים הטיש שנקרא "מישן טיש" בו כל אחד מביא מביתו קוגל או משהו אחר והאדמו"ר אוכל בפעם היחידה בשנה אוכל מתבשילים שלא התבשלו בביתו ומחלק לכל הציבור וזאת בכדי להרבות אחווה ורעות בין כולם.

כ"ק האדמו"ר מויז'ניץ

בליל בדיקת חמץ יוצא לפנות ערב כ"ק האדמו"ר מויזניץ בראשות חסידים רבים אל באר המים ברחוב חזון איש בכדי לשאוב מים שלנו עבור מצות המצווה.

לאחר מכן שבים עם הכדים המלאים רגלית לקריית ויז'ניץ בשירת והיא שעמדה. עם חשיכה ממנה הרבי מספר מתלמידי הישיבה כשלוחים מטעמו לבדוק את החמץ בבנייני המוסדות.

כ"ק האדמו"ר מויז'ניץ בערב החג (צילום: כיכר השבת)

האדמו"ר עצמו בודק את החמץ בביתו כשהוא מברך מתוך סידור בית יעקב שקיבל בירושה מאביו בעל הישועות משה זצ"ל. בבוקר י"ד בניסן לאחר ביעור החמץ ושריפתו מגיע האדמו"ר לאפיית מצות המצווה ב"היכל".

בליל חג הפסח לאחר תפילת ערבית נכנס האדמו"ר אל היכל בית המדרש שם ערוך שולחן ליל הסדר ברוב פאר והדר. האדמו"ר עטוי בקיטל וחובש את כיפת הכסף שהינה בירושה מסביו בעל האמרי חיים זצ"ל מכריז בקול "קדש" ובהמשך אומר את נוסח ההגדה בהשתפכות הנפש.

את שאלות מה נשתנה אומרים כל הצאצאים והנכדים לחוד ויחד. בויז'ניץ נהוג לגנוב את האפיקומן כשבדרך כלל העושה זאת הינו אדם הזקוק לישועה ועל פי המקובל הבטחת הצדיק לעולם אינה שבה ריקם. לאחר הסעודה בשולחן עורך מגיעים אלפי חסידים שסיימו את עריכת הסדר בביתם ומגיעים לשהות בצילו של הרבי.

ליל הסדר מסתיים בשעת ליל מאוחרת מתוך שירה וזימרה כאשר האלפים מלווים את האדמו"ר לביתו. במסגרת טיש נעילת החג מעורר בדרך כלל הרבי על נושאים הדרושים תיקון וכן דורש מכלל הציבור להתחזק ברוחניות בתורה ויראת שמיים ולקבל על עצמם קבלות טובות.

כ"ק האדמו"ר מצאנז

בחסידות צאנז מציינים כי השנה, לאור קריאתו של האדמו"ר מתקיימים ישיבות בין הזמנים גם לפני פסח לכל בחורי הישיבות של צאנז ואברכי הכוללים.

בשבת הגדול נושא האדמו"ר את ​הדרשה הנהוגה, כאשר חלקה הראשון הוא פלפול בענייני פסח שנמשך למעלה משעה, ובחלקה השני מעורר האדמו"ר על אזהרות וחומרות הפסח כן מעורר על פגעי הזמן שיש לבער.

בליל ערב פסח יוצא האדמו"ר לבאר מים​ שעל יד קרית צאנז בנתניה שם שואב "מים שלנו" עבור המצות. משם נוסע האדמו"ר עם המים בידו למאפיית המצות ועוקב מקרוב אחר עבודת המשגיחים ​ובודק את תנור האפייה​ שיהיה מלובן מחדש לקראת האפייה מחר.

לאחר מעריב עולה האדמו"ר לביתו לבדיקת חמץ שם מגיעים גם כ-20 בחורים שימונו כשליחים ויוצאים ידי חובתם בברכות של הרבי, הם נשלחים לכל בנייני המוסדות ברחבי הקריה לבדיקת חמץ ולאחר הבדיקה חוזרים וזוכים לראות את האדמו"ר בודק חמץ. בדיקת חמץ של האדמו"ר אורכת למעלה משעתיים במהלכו מתכופף לבדו בכל מקום הראוי לבדיקה.

בערב פסח לאחר שחרית נערכים בנוכחות האדמו"ר עשרות סיומי מסכתות של צורבים שסיימו מסכתות בשל בכורותם. לאחר הסיומים עורך האדמו"ר באולם מיוחד "חמץ טיש" שם אוכל לפי מנהג אבותיו מאכל מאגוזים. לאחר הטיש מנער האדמו"ר את בגדיו לפני שנכנס לביתו.

שולחן ליל הסדר בויז'ניץ (צילום: כיכר השבת)

שעה לפני שריפת חמץ מגיע הגוי לחדר האדמו"ר שם מוכר לו הרבי את חמצו כשהרבי נותן לו את צרור המפתחות של כל החדרים המכורים שיוכל להיכנס ולצאת כאוות נפשו.

בשריפת חמץ נוהג הרבי לזרוק לבדו את חבילת החמץ לאש.

​לאחר התפילה בליל ​החג מחלק האדמו"ר מצות לכל המשתתפים אצלו בליל הסדר.

בצאנז נוהגים להסב לליל הסדר אצל הרבי כל זוגות הצעירים שנשאו בשנה האחרונה וכן יתומים ואלמנ​ות המוזמנים אישית ע"י בית האדמו"ר.

בליל הסדר יושב הרבי על ספה מיוחדת כשהוא עטוף בטלית במשך כל הסדר, בשעת ההסיבה נשכב האדמו"ר על הספה בצורת שכיבה מלאה.

נכדי האדמו"ר נוהגים לאחר ה-4 קושיות לומר "מה נשתנה פלפול". נכדות האדמו"ר עד גיל 12 גם שואלות את הקושיות לאוזני הרבי.

​בצאנז, ע"פ מנהג הדברי חיים מצאנז, אין נוהגים לגנוב את האפיקומן כשהטעם הינו שאין לחנך את הילדים בליל קדוש זה למעשי גניבה.

במהלך ליל הסדר אומר הרבי דברי תורה רבים כשצוות של 4 אברכים תלמידי חכמים ממונים על סימוני הקטעים של הד"ת וזכירת הד"ת.

ליל הסדר מסתיים בד"כ לקראת השעה 4 לפנות בוקר.

הגאון חכם שלום הכהן

ערב פסח אחר חצות יוצא ראש ישיבת "פורת יוסף" הגאון רבי שלום כהן לבניין תלמוד תורה "מסילת ישרים" שם אופה מצות ומהם נוהג לאכול במהלך החג, את תפילות החג מתפלל הגר"ש בהיכל הישיבה הקדושה פורת יוסף בעיר העתיקה סמוך למקום מגוריו,

ליל הסדר במחיצת הגר"ש כהן הוא לילה שכולו חידושים, מתחילת הסדר ועד סופו מאריך ראש הישיבה בחידושים רבים וגדולים, יש לו פירושים בלי סוף, חידושים עתיקים, מידי פעם ניתן לשמוע ממנו חידושים עתיקים ממש כשהוא אומר זהו חידוש ששמעתי מלפני חמישים שנה, חידושיו בהגדה של פסח לא נגמרים וכך יושבים במשך זמן רב בני הבית, בניו וחתניו ונכדיו כשכולם קשובים ודרוכים לשמוע את מוצא פיו וחידושיו הנפלאים כשכמעט על כל מילה בהגדה יש לו חידוש מיוחד.

הגר"ש כהן בבדיקת חמץ (צילום: כיכר השבת)

מראהו של הגר"ש כהן בליל הסדר, זוהי תחושה מיוחדת של רוממות הנפש, על פניו נסוך שמחה מיוחדת לא רגילה כלל, תחושה שלא רואים אותה כל השנה. "רק פעם בשנה, בליל הסדר, רבינו לא איתנו, הוא נמצא בעולמות אחרים, גבוה, גבוה", אומרים בני משפחתו, "כולו נסוך קדושה ושמחה מיוחדת ככהן גדול בעבודתו".

במהלך הסדר מפנה הגר"ש כהן את תשומת ליבו אל נכדיו ונכדותיו הקטנים ושואל אותם שאלות בסיפור יציאת מצרים, מדבר איתם ומסביר להם במתינות רבה את תרחיש השתלשלות ניסיו של הקב"ה בסיפור יציאת מצרים.

במהלך הסדר הוא לבוש בלבושו הרגיל, אך מציניים בני משפחתו שהיו פעמים שעטה על עצמו חלוק מיוחד במהלך הסדר. התחושה שממנה יוצאים המסובים לאחר ליל הסדר עם רבינו, היא תחושה של רוממות הנפש במיוחד.

בחול המועד נוהג הגר"ש לערוך ברכת כהנים בכותל המערבי, ולאחמ"כ תלמידיו הרבים עולים להקביל את פניו בביתו בעיר העתיקה.

כ"ק האדמו"ר מהר"י מסאטמר

ליל הסדר אצל האדמו"ר מהרי"י מסאטמר מתקיים בביהמ"ד המפואר בבית האדמו"ר.

בשני הלילות (כמנהג חוץ לארץ) סועדים החתנים תלמידי הישיבות, 250 חתנים בכל לילה.

בשל הביקור הרב מתחילה ההרשמה כבר מר"ח ניסן אצל משב"ק האדמו"ר הרה"ח ר' שמואל טייטלבוים זאת על מנת ו"לשריין" מקום. מלבד החתנים מוזמנים בנוסף גם כעשרה תלמידי הישיבות שהצטיינו בלימודם משך זמן החורף שנבחרים בקפידות ע"י מנהלי הישיבות קטנות וגדולות של סאטמר.

קודם התחלת הסדר מגיעים לבית האדמו"ר כל אנשי החבורה שאפו בחבורת האדמו"ר בערב פסח, ומקבלים מידי האדמו"ר ג' מצות לליל הסדר.

במהלך טיש ליל הסדר נוהג האדמו"ר לשלב בתוך אמירת ההגדה דברי תורה שהוא מחדש בכל שנה. שיאו של ליל הסדר הינו קודם אמירת הקטע המפורסם בהגדה של פסח המתאר את המעשה של חמשת התנאים שהיו מסובים בבני ברק וסיפרו ביציאת מצרים עד אור הבוקר, כשבקטע מדרש זה האדמו"ר מוסר פלפול תורני עמוק בסוגיות הש"ס בענין זה.

בלילה השני קודם אכילת אפיקומן מגיעים אלפי חסידי סאטמר לבית האדמו"ר, ולאחר סיום הסדר מלווים את האדמו"ר אל ביהמ"ד הגדול דסאטמר לאמירת ספירת העומר ברוב עם.

כ"ק האדמו"ר מהרי"י מסאטמר באפיית מצות (צילום: כיכר השבת)

בשנים האחרונות כשגדל עומס הבאים לחזות במעמד אכילת אפיקומן יזמו עסקני החסידות "סדר מחודש" מסביב לבית האדמו"ר זאת בכדי שההמונים יפריעו למהלך התקין של אמירת ההגדה עד הסיום.

כל חלונות הבית נפתחים לרחוב והציבור הגדול עומד מסביב לבית וצופה דרך החלונות. רק מתי מעט יחדי סגולה ובהם נגידי החסידות מורשים להיכנס ולשבת לצד שולחנו של האדמו"ר עד סיום אמירת ההגדה.

בליל ה', יום א' דחול המועד פסח, מקיימים עסקני החסידות את הכינוס הכללי המסורתי המאורגן ע"י התאחדות אברכים של סאטמאר בביהמ"ד הגדול, שבו דורש האדמו"ר משך מספר שעות בענייני השעה העומדים על הפרק.

בתחילת הדרשה האדמו"ר מוסר פלפול תורני בענייני החג, ולאחמ"כ עובר לחלק המוסר ומעורר את העם על כל העניינים הצריכים תיקון ביסודות הדת, כשרות וצניעות.

כ"ק האדמו"ר מבאבוב

בחסידות באבוב קיים בין הזמנים קצר מאוד לבחורי הישיבה, שהתחיל רק ביום ראשון שעבר, ומסתיים מיד למחרת החג - אסרו חג, ובמשך הימים עד כניסת החג קיים ישיבת בין הזמנים לכל בחורי חסידות באבוב בבית מדרשו של האדמו"ר שמתחיל בתפילת שחרית בצוותא חדא עם האדמו"ר, ובזמנים הפנויים הבחורים עוזרים בבית בחצר החסידות לקראת החג.

ההכנות לקראת החג החלו לפני שבוע כאשר חלק מבחורי הישיבה עוסקים באפיית מצות לטישים של האדמו"ר בימי החג, ואילו החלק האחר עוסקים במטבח הענק של החסידות שם מבשלים את מאות המנות לסדרים של האדמו"ר וגם לטישים.

אלפי חסידי באבוב המתגוררים בבורו פארק מוכרים את החמץ אצל הגה"צ אב"ד קהילת באבוב שליט"א, וכמדי שנה כל משפחות החסידות מקבלים הטבות ומחירים מיוחדים בעשרות חניות וזאת בכדי להקל על משפחות הברוכות ילדים.

ביום ראשון הגיע האדמו"ר לפנות ערב להתפלל מנחה קצרה - כנהוג בחצר באבוב אשר מקור של המנהג זה מהרה"ק בעל הדברי חיים מצאנז זי"ע, מיד לאחמ"כ יוצא האדמו"ר בלוי חסידיו אל ביתו של הרבני החסיד רבי משה קליין הי"ו, שם שאב האדמו"ר מים שלנו, וחזר רגלית לבית המדרש הגדול של החסידות ברחוב ה45, בשכונת בורו פארק שם רקדו אלפי החסידים בשמחה של מצוה זמן ממושך.

לאחר תפילת מעריב הגיעו הבחורים לביתו של האדמו"ר לבדיקת חמץ, האדמו"ר מינה אותם כשלוחיו לבדוק את החמץ בכל הבניינים של המוסדות, וכשעתיים לאחמ"כ חוזרים הבחורים השולחים והאדמו"ר אומר את ה'כל חמירא' ומחלק לחיים לכל הבחורים.

בערב החג מתפלל האדמו"ר מוקדם, ומיד לאחר תפילת שחרית, עורך טיש קצר, הנקרא סעודת פאנג, בו אוכלים חמץ, כשסמוך לסוף זמן שריפת החמץ מגיע האדמו"ר לשרוף את החמץ ליד בית מדרשו.

לאחר חצות היום מגיע האדמו"ר לאפות את המצות בחבורה במאפיית המצות של החסידות בסמוך לבית המדרש.

את ליל הסדר הראשון עורך האדמו"ר בביתו נאוה קודש עם בני משפחתו, ורק כ-50 חתנים מאורסים שהולכים להתחתן בחודשים הקרובים מורשים להשתתף בליל הסדר הראשון בביתו של האדמו"ר.

כ"ק האדמו"ר מבאבוב (צילום: כיכר השבת)

את ליל הסדר השני עורך האדמו"ר בבית המדרש הגדול של החסידות ברחוב 45, בהשתתפות מאות בחורי החסידות, כשלצדם משתתפים מספר מצומצם של אברכים אשר מקפידים שלא ללבוש קיטל.

שולחן הסדר מסודר ברוב פאר והדר. במהלך ליל הסדר נושא האדמו"ר מדברי תורתו כמה פעמים.

בעניין גניבת האפיקומן אין בחסידות באבוב קביעות או העדפה ולפעמים מצליח בחור זה או אחר לגנוב את זה ודורש את מבוקשו. מהאפיקומן האדמו"ר מחלק שיריים לכמה בחורים הזקוקים לישועה וכדומה והמקבלים שומרים את זה כסגולה.

לקראת החלק השני של הסדר מתחילה נהירה המונית של אלפי החסידים לאחר שהם גומרים את עריכת הסדר בביתם, אל בית המדרש לחזות בעבודת הקודש של האדמו"ר בסדר שהוא עורך שכן האדמו"ר מתחיל את עריכת הסדר בשעה מאוחרת וזה מאפשר לחסידים להספיק עוד חלק נכבד מהסדר, ולספור את ספירת העומר ביחד עם האדמו"ר.

לאחר הסדר נהוג בבאבוב לספר סיפורי צדיקים, והסדר נגמר בעלות השחר, כשהאדמו"ר מכריז 'רבותינו הגיע זמן קריאת זמן של שחרית' ואז קורא כל הקהל ביחד את קריאת שמע של שחרית.

במשך ימי החג עורך האדמו"ר טישים בכל ערב, באחד מערבי חוה"מ נושא האדמו"ר שיעור כללי בסוגיות הש"ס הקשורות לחג הפסח, במעמד זה משתתפים אלפי חסידי באבוב המגיעים מכל רחבי ניו יורק לשמוע שיעור זה מפי האדמו"ר.

לקראת הימים האחרונים של החג מגיעים חסידי באבוב שלא מתגוררים בבורו פארק לעיר להסתופף בצל הקודש, בשני הלילות שביעי ואחרון של פסח עורך האדמו"ר טיש בהשתתפות אלפים, בליל האחרון של החג שאז אוכלים קניידלך שכל אחד מהחסידים מביא לטיש של האדמו"ר ומחלקים את זה, וזאת להראות שמקיימים המנהג הוותיק שלמרות שכל ימי חג הפסח לא אוכלים אצל זרים, באחרון של פסח זה שונה ואז דווקא כן אוכלים אצל זרים.

לקראת סיום החג עורך האדמו"ר טיש נעילת החג שלאחמ"כ מלווים אותו החסידים הביתה בשירה וריקודים.

הגאון רבי שמואל אוירבך

מדי שנה מאז פטירת רעייתו הרבנית ע"ה, מגיעים אל הגאון רבי שמואל אוירבך לשהות על שולחנו בליל הסדר תלמידיו הקרובים יחד עם בני משפחותיהם.

אל ביתו שבשכונת שערי חסד, מגיעים בין היתר תלמידיו הרב יוסף פטרוב והרב אליהו וינר זאת לצד מספר יתומים המוזמנים מידי שנה ע"י הגר"ש אוירבך באופן אישי לסעוד בביתו.

המקורבים מספרים כי במהלך הסדר קורנות פניו של הגר"ש במהלך קריאת ההגדה והוא נראה כמי ששרוי בעולמות עליונים. הוא אומר את ההגדה בדבקות כמונה מעות כשלאחר מכן בשעת השולחן עורך הוא מוסיף מדיליה דברי תורה ופירושים שונים וכן משיב על קושיות התלמידים ומרחיב בענייני סיפור יציאת מצרים על פי המדרשים.

"מפליא לראות את היחס האישי לו זוכה כל יתום או בחור ישיבה בודד הנמצא בארץ ללא בני משפחתו", מספרים המקורבים ומתארים כי הגר"ש מתייחס אליהם בחום ומשיב על שאלותיהם בנחת.

השנה הוזמן הבחור יהושע דוד מוזס גר צדק שהתקרב לראש הישיבה. השנה אף יגיע בן ישיבה מאחת הישיבות בארץ שהוריו נסעו לחו"ל לחג הפסח ומאחר והבחור לא התייצב כהוראת הגר"ש לא יכל לעזוב את הארץ והוזמן לפסח לבית הגר"ש. הסדר מסתיים מידי שנה בשעה 3:00 לפנות בוקר.

הגאון רבי גרשון אדלשטיין

לולי השוני בסדר לימודו והגדת שיעוריו לא היה ניתן לחוש בימות החג הממשמשים ובאים במעונו של ראש ישיבת פוניבז' הגרי''ג אדלשטין.

ראש הישיבה כידוע אינו משנה כי הוא זה מסדר לימודו ושיעוריו בימות בין הזמנים ומקיים את סדריו ואמירת השיעורים ובהם שיעורו היומי במסכת הנלמדת גם בימי בין הזמנים עד לתחילת הזמן הבא וחוזר חלילה. שונה הוא בין הזמנים של חודש ניסן בהם מוסיף הגרי"ג שיעור על שיעוריו ומוסר מידי יום אחה''צ שיעור בפרק 'ערבי פסחים' שבהם עיקרי דיני מצוות היום.

את ברכת האילנות סבור ראש הישיבה שאין לטרוח ולקיים דווקא בר''ח, אמנם המהדר ומזדרז לקיום המצווה תבוא עליו הברכה. בשנים האחרונות הזדמן לגרי"ג לברך את הברכה בימי חול המועד והיה ניכר על פניו שהיה הדבר לקורת רוח עבורו, לאחר תקופה בעת שעסק בלימוד עם נכדו בהלכות קידוש לבנה באר הענין: מצינו שיש להדר ולקיים קידוש לבנה במוצאי השבת שאז לבוש האדם בשיראין של שבת וניחוח קדושת השבת אופף את ישותו, לפי זה אמר ראש הישיבה, ברכת האילנות שתכליתה הוא להודות לקב''ה על חידוש הבריאה ותפארתה נאים הם ימי החג לקיים הברכה.

ראש הישיבה משתדל לטרוח בהכנת החרוסת בעצמו בערב יו''ט כדי ליטול חלק במלאכת הכנת הסדר.

על שולחנו של ראש הישיבה מיסב בנו הגאון רבי בצלאל אדלשטין ראש ישיבת 'אהבת אהרן' עם בני משפחתו יחד עמם מזמין הגרי"ג בחורים מישיבה זו שזכו לשוב לכור מחצבתם והוריהם אינם מקפידים בשמירת תומ''צ.

במהלך הסדר קורא הגרי"ג מנוסח ההגדה ומבאר כל קטע וקטע. באמירת עשר המכות מאריך ראש הישיבה בתיאור המכות כפי המובא במדרשים שונים עד אשר מתקרבת שעת חצות אז ימהר להספיק באכילת הסעודה והאפיקומן ולאחריהם שב ראש הישיבה לספר את ניסי ה' בימים ההם ואומר כי עיקר מצוות הלילה הוא בסיפור יציאת מצרים ולא רק באמירת פלפולים. בנוסף מורה הגרי"ג לשורר משירי יו''ט לקיים שמחת חג.

באחת השנים סיפר כי בהיותו ינוקא בבית אביו הגאון רבי צבי יהודה אדלשטין רב העיר שומייאץ שברוסיה היו נוהגים לאגור את טיפות היין שהיו מטיפים מהכוס בעת הזכרת עשרת המכות וכשהיה מגיע מושל העיר לביקור בימי החג היו 'מכבדים' אותו ביין זה...לימים סיפרתי זאת סיים הגרי"ג לגאון רבי יוסף ישראלזון זצ''ל [חתנו של מרן הגרי''ש אלישיב זצ''ל] וממנו שמעתי שגם בבית אביו שהיה מרבני העיר ברנוביץ נהגו כן.

בימות החג עולים להקבלת פני רבו המוני תלמידיו. והגרי"ג בעצמו עולה למעונם של מרן ראש הישיבה הגראי''ל שטינמן ומרן הגר''ש הלוי וואזנר.

הגאון רבי שמעון בעדני

הגאון רבי שמעון בעדני מזמין אל שולחנו מידי חג ומועד וכמובן שגם בליל הסדר אורחים רבים, ובהם: בניו, חתניו, נכדיו וניניו.

הגר"ש בעדני שם דגש מיוחד מידי שנה לארח בליל חג הפסח על שולחנו בעלי ובעלות תשובה אשר יוצאים מלילה זה חדורים באמונה ויראת שמים טהורה וחיזוק למשך השנה כולה.

"זהו חג של חיזוק האמונה בה'", אומר הגר"ש בעדני לכולם ומקפיד שישהו אלו המתקרבים לה' לצד שולחנו.

פניו של הגר"ש בליל הסדר זוהרות ומאירות כאשר כל בני הבית מספרים גדולות על השמחה הגדולה ששורה בביתו באותה שעה, בליל הסדר מקפיד הגר"ש על כלים נאים ויושב על כסא גדול ומפואר כשבצדו השמאלי כריות מיוחדות להסבה כראוי.

הגר"ש בעדני עוטה לראשו כיפה גדולה ומיוחדת, אותה קיבל בירושה נדירה מאת מרן ראש הישיבה הגאון רבי יהודה צדקה זצוק"ל ועל כן רוחש הוא לה חביבות גדולה ולובשה במהלך הלילה, תלמידיו מספרים כי מראה לבושו כמלאך ה' כאשר הוא לבוש בחלוק לבן ומיוחד ללילה הקדוש הזה.

הגר"ש בעדני באפיית מצות (צילום: כיכר השבת)

במהלך קריאת ההגדה נוהג הגר"ש להפסיק מידי פעם ולהסביר את הפירוש בהגדה וסיפור יציאת מצרים, הגר"ש אינו אומר וורטים במהלך קריאת ההגדה, אלא רק בסעודה, אז זוכים המסובים לשאול את הרב הדגול קושיות הקשורות לסיפור יציאת מצרים כשהגר"ש משיבם במתינות רבה, וכך הוא נוהג לשתף את כל הנכדים והנכדות במהלך סיפור יציאת מצרים.

בכל שנה במהלך הסדר נהוג כסגולה הידועה לשידוך בקרב המשתתפים, לפתוח את הדלת לאליהו הנביא זכור לטוב, וכך מידי שנה האורחות בעלות תשובה זוכות הם לפתוח את הדלת בתפילה לזיווג הגון השנה.

את המצה האמצעית שובר הגר"ש בעדני על פי תורת הנסתר בצורת האות וא"ו.

בקריאת ההלל נוהג הגר"ש כמנהג התימנים שבעל הסדר קורא חצי פסוק, והמסובים אומרים הללויה, כך גם הגר"ש קורא וכל המסובים קוראים ועונים אחריו הללויה בנעימה.

בין כוס ראשון לכוס שני מקפיד הגר"ש בעדני שלא יעבור שיעור עיכול ולכן הוא שותה מעט קודם קריאת ההגדה ומשתדל אף לא להאריך כל כך בקריאת ההגדה, לקראת סיום הסדר בשעת אכילת האפיקומן, מחביא הגר"ש את האפיקומן מאחוריו ואחר כך מי שמוצא את זה מחלק את האפיקומן לפי הסדר בפני המסובים.

הגאון רבי ברוך דב פוברסקי

את ההכנות לימות הפסח מתחיל ראש ישיבת פוניבז' הגרב''ד פוברסקי בערב ר''ח ניסן בשעה רבע לחמש לפנות בוקר. בדרכו לסדר לימודו הקבוע בהיכל הישיבה שם ראש הישיבה את פעמיו לעבר מגדל המים במטרה לבדוק את תקינות המים ואיכותם. לשם ישוב בערבו של יום לשאוב מים שלנו.

כשנשאל על מנהג זה על ידי תלמיד קרוב סיפר הגרב"ד כי ראה כן אצל רבו בעל החזון איש זצ''ל שביום שהיה שואב מים שלנו היה הולך בבוקר השכם לבאר שהיה שואב ממנה [כיום במתחם קוקה קולה] שנה אחת הוסיף הגרב''ד הייתי בביתו של החזו''א בעת שהלך לבאר, אמרתי לו אולי יניח לי הרב ללכת במקומו לראות את תקינות הבאר והרב יישאר לשקוד על תלמודו. אמר לי החזו''א כי כל מה שאני יכול לעשות בעצמי לקיום המצווה ויש בכוחי לעשות לא אתן לאחר לעשות במקומי, ומזה למדתי סיים הגרב''ד כי חשוב לא לוותר על שום פרט ופרט בעשיית המצווה וכל מה שיכול האדם לעשות בעצמו יש לו חשיבות יתירה.

כאמור בערב ר''ח ניסן מגיע הגרב''ד לשאיבת מים שלנו כשהוא מקפיד על שאיבת המים בעצמו כ-2 דקות לפני זמן השקיעה וכשעד השקיעה ממש תיפסק השאיבה. הקפדה נוספת יש לגרב''ד להשתמש אך ורק בכלי מתכת או זכוכית לאגירת המים שלנו ולא בכלי פלסטיק וכפי ששמע ממרן הגרי''ז מבריסק שנימק את הדבר בכך שלא מצינו בהלכה התייחסות ברורה לכלים העשויים מחומר זה ומה השפעתם על העיסה שלא תחמיץ חלילה.

את מכירת החמץ עושה ראש הישיבה אצל הגאב''ד הגר''נ קרליץ, רבים מהת''ח שבעיר ידעו לנצל את השעה המיוחדת הזו שבהם שוחחו פוסק הדור וראש הישיבה בדברי תורה מענייני החג.

משום היותו בכור נוהג הגרב''ד לערוך סיום מסכת בערב פסח. בשנה שעברה למד הגרב''ד בימים הסמוכים לחג את מסכת בבא קמא וביום י''ג ניסן השלים את לימוד הדפים האחרונים של המסכת בשטף עיונו לא שם לב להניח את הדף האחרון ליום י''ד בבוקר וסיים ראש הישיבה את המסכת יום אחד לפני הזמן הנצרך. בתחילה סברו בני ביתו שלא תהיה לראש הישיבה ברירה אלא להשתתף בסיום של אחר ובכך להיות שותף לסעודת המצווה אלא שלהפתעתם מיד לאחר תפילת שחרית ערך ראש הישיבה שוב סיום מסכת בבא קמא לאחר שלמד את כולה לאורך כל הלילה.

הגרב''ד שולח מידי שנה בערב החג מצות לנהגו האישי ולמספר מקורבים לאות הוקרה על עמידתם לעזרתו במשך השנה.

בליל הסדר אוכל הגרב''ד מצות מיוחדות ששולח עבורו מחותנו הגרמ''ד הלוי סולוויציק ראש ישיבת בריסק הנאפות בחבורה שיסודה בחבורת המצות של מרן הרב מבריסק.

על שולחנו מסבים בני משפחתו ובהם משפחת חתנו הגאון רבי חיים פרץ ברמן מראשי ישיבת פוניבז' לאורך אמירת ההגדה שוזר הגרב"ד מחידושיו ומפרי הגותו תוך הקפדה על פישוט הדברים בכדי שיובנו אף לנשים ולילדים.

רגע מרטיט הוא מידי שנה בסיומו של הסדר אז משורר הגרב"ד עם המסובים את הפיוט 'לשנה הבאה בירושלים' בנוסח רווי געגועים כפי שהושר בקהילות החסידים בעיירה ברנוביץ עיר מכורתו.

בימי חוה''מ מוסר ראש הישיבה שיעורי תורה ברבים ונוהג הוא אף לעלות לתפילה בכותל המערבי בנוסף עולה הוא להקביל את פני מרן ראש הישיבה הגראי''ל שטיינמן ומרן שר התורה הגר''ח קנייבסקי.

הגאון רבי מאיר צבי ברגמן

עריכת הסדר מתקיימת במעונו ברוב הוד הדר ובחרדת קודש מיוחדת, כשהגרמ"צ מיסב בראש מספר מבניו נכדיו וניניו כשהוא לבוש בקיטל, תשומת לב מיוחדת מקדיש הגרמ"צ מראשית הסדר לילדים, כשהוא ממחיש להם את סיפור יציאת מצרים בטוב טעם ובמתק שפתים.

כל בני המשפחה, לפי סדר הגיל, נוהגים להשמיע את שאלות ה'מה נשתנה' כשהגרמ"צ מאזין לכל אחד.

הגאון רבי מאיר צבי ברגמן והמצות (צילום: כיכר השבת)

בעת אמירת 'עבדים היינו' נוהג הגרמ"צ להניח על כתפו את האפיקומן אותו קושר בכמין שק, במהלך הסדר משתמש הגרמ"צ בהגדת 'אבי עזרי' של חמיו הגרא"מ שך זצ"ל ממנה גם נוהג להשמיע דברי תורה, אך בעיקר, נותן הגרמ"צ דגש, על המחשת סיפור יציאת מצרים לילדים על פי המדרשים ואגדות חז"ל.

בעת הגיעו לאמירת 'שפוך חמתך' בעת פתיחת הדלת לאליהו הנביא נוהג הגרמ"צ לומר 'ברוך הבא' כמנהג בית אביו (יצוין כי לאחרונה פורסם שכן נהג אף הגרי"ש אלישיב זצ"ל).

את האפיקומן נוטלים הנינים הנכדים כשבתמורה זוכים ללמוד עם הסבא במהלך השנה. הגרמ"צ נוהג לשורר את כל הפזמונים במנגינות מיוחדות מבית אבא מירושלים עיה"ק.

יצוין כי בעת שהיה הגרמ"צ שוהה בבית חמיו הגרא"מ שך זצ"ל היה הגרמ"צ משורר לפניו את פזמוני הסדר. לאחר הסדר נוהג הגרמ"צ לומר את שיר השירים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר