מדוע הסורים חוגגים פורים יומיים?

רבים אינם יודעים כי קיימות ערים רבות ברחבי העולם בהם חוגגים פורים יומיים, לחלקם גם סיפור מעניין בצידם. האם אפשר להביא ראיה מצאצאי שבתאי צבי שר"י? ומדוע נהרגו יהודים על אכילת ביצים? דניאל אברהם במאמר הלכתי-גיאוגרפי מרתק, על ערים ברחבי העולם בהם חוגגים פורים דמוקפין.

דניאל אברהם | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

"כרכים המוקפים חומה מימות יהושע בן נון, אפילו אינן מוקפין עכשיו, קורין בט"ו [באדר], אפילו אם הם בחוצה לארץ.... כפרים ועירות גדולות וכרכים שאינם מוקפים חומה מימות יהושע בן נון קורים בי"ד [באדר]. כרך שהוא ספק אם הוקף בימי יהושע אם לאו, קורים בי"ד ובט"ו ובליליהון, ולא יברך כי אם בי"ד, שהוא זמן קריאה לרוב העולם" – כך נפסק להלכה בשולחן ערוך אורח חיים סימן תרפ"ח סעיפים א' - ד'.

רבים אינם יודעים כי קיימות ערים רבות ברחבי העולם, בהם חוגגים פורים יומיים, לחלקם גם סיפור מעניין בצידם.

סוריה

בראש רשימת הערים בהם חוגגים יומים, יש להזכיר את סוריה, בה עסוקים כותרות העיתונים ללא הרף בשל אזרחיה הסובלים מיד הברזל של אסד הטובח בבני עמו, כולנו תקווה שסופו יהיה כסוף המן, תליה על העץ.

קיימות בסוריה שתי ערים מרכזיות שנחוג בהם פורים יומיים, הראשונה שבהם, הלא היא עיר הבירה דמשק, מפורסם שכאשר היה האר"י בדמשק נהג הוא לחגוג את הפורים יומיים, כפי שמובא בשער הכוונות לרב חיים ויטאל, אשר דר באחרית ימיו ואף נקבר בדמשק. שנית, היא העיר חאלב, שמוזכרת בספר "דרך אר"ץ" לרב אברהם עדס: "היה מנהג ארם צובה (חאלב) מימי קדם, שנהגו כל דיני פורים בשני הימים".

ועם כל המהומות בסוריה, לכו תדעו, אולי סוף סוף יתקיים מאמר חז"ל "עתידה ירושלים שתגיע עד שערי דמשק" ואז ללא ספקות יחגגו שם בט"ו...

אפגניסטן

מעט ידוע על ההיסטוריה של יהדות אפגניסטן, אך לאחרונה נמצאו מאות כתבי יד יהודיים במערה בהרים. המסורת של יהודי אפגניסטן היא חזקה ביותר, ועל פי המסורת העוברת מדורי דורות, הערים "בלאך" ו"בנדי" מוקפות חומה מימות יהושע בן נון, ונחוג פורים בט"ו.

בהקשר הזה כדאי להזכיר את המנהג המעניין שנהוג בקרב יהודי אפגניסטן - בימי הפורים מקשטים ביצים בשלל צבעים ואוכלים אותם לאחר מכן. מנהג זה - על פי אגדה העוברת מאב לבן - מקורו מפני מעשה שהיה בימי הפורים בשושן שהמן גזר גזירות קשות ומשונות על היהודים, ואחת מגזירותיו היה איסור אכילת ביצים, והעובר מות יומת. הלכו ובכו אצל מרדכי היהודי. "אל תדאגו" אמר להם מרדכי, "הכל יהיה בסדר".

מה עשה? מיהר אל ביתו של סוחר יהודי אחד, שהיה מוכר ביצים. כל הלילה עבדו הסוחר ובניו וצבעו את הביצים בצבעי ירקות ופירות, עם בוקר יצאו לשוק עם סלים עמוסים ביצים מחופשות לירקות. סוד הביצים הצבועות עבר מפה לאוזן, וכרוז הכריז: "בואו לקנות פירות וירקות, מיוחדים בטעם של ביצים", וכך ליהודים היו ביצים. ומאז נשאר מנהג זה.

תורכיה

גם בתורכיה ישנם שתי ערים, איזמיר ואיסטנבול (שנקראה בעבר קושטא או קונסטנטינופול). אשר הוזכרו בספרי הקדמונים שיש לקרוא בהם את המגילה גם בט"ו באדר. יש שכתבו שגם בערים רבות אחרות בתורכיה נהגו כך.

מעניין לציין שכת הדונמה (צאצאי מאמיני שבתאי צבי שר"י), המתגוררים כיום ברובם בתורכיה נוהגים מנהגי הפורים רק בי"ד אדר, אף שכמובן אין מדרכיהם ראיה להולכים בדרך ישראל סבא.

תקנה קצת מאכזבת לילדים נתקנה באיזמיר במאה ה19, שלא להרעיש בכל פעם שקורא המגילה יזכיר את שמו של המן הרשע. דומני, שתקנה זו נכונה שבעתיים כיום, בעידן שבו כל ילד יוצא לקרב נגד "המן" עם ארסנל נשק הכולל אקדחי פיקות, נפצים, פצצות רעש מחרישות אוזנים ועוד...

נוסף על הנ"ל, יש עוד ערים שלא פירטנו עליהם שגם בהם קוראים את המגילה בט"ו אדר מספק, לדוגמא: בגדאד, מוסול ובצרה (עיראק), מומבאי (הודו), סלוניקי (יוון), פראג (צ'כיה), צור [לבנון), לובלין (פולין) ובאקו (אזרבייג'ן).

בכל אופן, יש להזכיר את דעת הרשב"א במסכת מגילה (ב, ב) והמגיד משנה בהלכות מגילה, שרק בערים אשר נמצאות בארץ ישראל שקיים בהם ספק שמא היו מוקפות בזמן יהושע בן נון, הדין הוא שיקראו אף בט"ו בלי ברכה, אבל בחוץ לארץ אין קוראים בעיירות המסופקות אלא רק בי"ד.

והעיר שושן, שבה קבעו מרדכי ואסתר לקרוא ולקיים יום הפורים בט"ו, כפי הידוע אין היא מיושבת בימינו. נמצא, שאין בכל העולם מקום שקוראים המגילה אך ורק בט"ו אלא בעיה"ק ירושלים תובב"א.

פורים שמח!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר