"תהיה שנה, עשר!"

האם התקשורת האלקטרונית המקוונת תנגוס בעוגת התקציב מהמדיות המתחרות? * בכירי עולם הפרסום בצפי לשנה הבאה (כלכלה)

מוטי רובינשטיין | כיכר השבת |
אנשי עולם הפרסום החרדי. צילום: ארכיון

כדי לתת ערך מוסף למדור האחרון, בחרנו לתת את הדעת לנושא התקשורת המקוונת, נושא אליו כבר התייחס עמיתנו נתי טוקר, במדור זה, בתאריך י"ג באדר השנה. כותרת בצבע סגול בישרה לקוראים: "מהפכת האינטרנט הכשר עדיין לא כאן: כמה חברות גדולות החלו אומנם להעביר תקציבי פרסום לאתרי אינטרנט חרדיים, אבל בכירים בתחום אומרים: "זה לא מצדיק את ההשקעה"". סוף ציטוט.

אם פעם היו אלה "בכירים בתחום" ופרסומאים שלא הסכימו להיות מצוטטים ליד הדברים המיוחסים לתקשורת המקוונת – הרי שימים ספורים לפני שהשנה העברית מסתיימת, כמעט כולם מוכנים להודות בתופעה – האינטרנט הכשר לעסקים, ייהנה מתקציבי פרסום. שאלתנו היתה רק אם תקציבים אלו יהיו על חשבון העיתונות המודפסת, ורובם ככולם הודו בפה מלא: היו לא תהיה. התקציבים יגדלו – לא יהיו עוד קיצוצים.

מעניין? בואו לשמוע מה דעתם של מובילי ענף הפרסום החרדי בשנה זו.

יש קיוון?

האם, לדעתכם, התקשורת האלקטרונית (המקוונת, והמאושרת בבקרת כל החסמים הנדרשים) תנגוס בחלק מהתקציב של העיתונות המודפסת במהלך השנה הבאה? והאם המדיה הזאת תתפתח במגזר מהר מהצפוי?

אברהם בריסק: "בהנחה שבשנה הקרובה יהיה גידול בתקציבי הפרסום, כאמור, בהתאם לגידול הטבעי, ברור לכולנו כי מעוגת התקציב תיהנה המדיה כולה - הן המודפסת והן המקוונת.

זאת כמובן גם בהנחה שהתקשורת המקוונת תיהנה מאישור גורף של הרבנים ואז לדעתנו - השמים הם הגבול".

יגאל רווח: "אין ספק שהשנה היתה עליית מדרגה בתחום המדיה האלקטרונית, מהקמפיין הראשון של בזק, ראינו כניסה רחבה של גופים וחברות גדולות מהמשק למדיה זו. ככל שמגמה זאת תמשך, ומפרסמים נוספים יכנסו למדיה, היא תחל לקבל כלים מקצועיים ולהימדד בכלים דוגמת ERATE, בדומה למגזר הכללי, ואז נוכל להגיע למבחן התוצאה של אפקטיביות הפרסום במדיה.

"יחד עם זאת, חשוב לזכור כי המדיה האלקטרונית לא קיבלה את אישורה של ועדת הרבנים, וכל עוד לא יינתן האישור, המדיה האלקטרונית לא תוכל להחליף את מדיית הפרינט. אנו מאמינים כי גם השנה לא יינתן אישור בכתב למדיה ולכן העיתונות והמדיה הכתובה תמשיך להיות המדיה המרכזית בעוד המדיה האלקטרונית תהיה מדיה משלימה בלבד".

מנוחה שטרן, בדעת יחיד, סבורה כי השאלה לא מופרכת: "יתכן מאוד שהמדיה האלקטרונית תנגוס בעוגת תקציב הפרסום במגזר. הכל תלוי בהתפתחות המדיה הזו במגזר, ומידת ההתאמה שלה לחתכי האוכלוסיה המגוונים בו, וכמובן בצרכי הלקוח והמוצר המתפרסם".

בטריו סבורים כי תחול התפתחות במגמה המקוונת אך מסתייגים מלקבוע עובדות: "כן. אבל התקציב יגדל, כך שהעיתונות לא תרגיש בכך. היות ואין תשובה ברורה מה צפוי, לכן אי אפשר לתת תשובה אם ההתפתחות תהיה יותר מהירה מהצפוי".

שעיה איצקוביץ: "ישנה מגמת התפתחות אך עדיין המדיה הכתובה היא רלוונטית מאי-פעם. אנו עושים יחד עם לקוחותינו צעדים ראשוניים באינטרנט אך במידה הנכונה והראויה".

רותי אטיאס: "אנחנו תמיד טוענים שכל מה שקשור ב"תקשורת", בייחוד של העולם החרדי עם מה שמחוצה לו, הוא בבחינת "כבדהו וחשדהו" – הציבור החרדי חושש וחושד ובמידה רבה של צדק. עם זאת, היות ומערכות חשובות פועלות על בסיס תקשורת מקוונת וקיימים תחומים שלמים, בהם לזו חשיבות מכרעת, לא ירחק היום וימצא פתרון מהודק, שמצד אחד לא מתפשר ברמה ההלכתית ומצד שני מאפשר שימוש בכלי היעיל הזה. אבל גם אז, הוא ישלים את המדיה הכתובה ולאו דווקא ינגוס בה".

למרות שחשבנו כי הבשורה והכותרת תצא מפי מאיר גל, תשובתו גם לשאלה המכריעה הזאת נותרה כתשובותיו הקודמות, ואף קצרה מכולן: "כן".

(המדור המלא מתפרסם ב´מרכז העניינים´).

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר