אבי בלום מציג: אמריקה זה כאן

בשעה שכאן רעשה המדינה סביב סוגיית הדרת הנשים, העדיף אבי בלום לבלות במסע מיוחד לבית הלבן, לסנאט, לקהילות היהודיות וגם, הנציגות הישראלית. המסקנה: יש דברים שרואים מפה, וגם משם (אקטואליה)

אבי בלום | כיכר השבת |

בבית הלבן, בו קידמה את פנינו מקהלה על טהרת 'קול באישה', כמו בבית משפחת גלמן בוושינגטון, שם התאספה הנהגת הקהילה היהודית בעיר הבירה. בשגרירות בוושינגטון, כמו בקונסוליה בניו יורק. בגבעת הקפיטול, כמו בבית הכנסת האורתודוקסי פיפט אבניו במנהטן, לכל מקום שרק פנינו, הידרו המארחים והקשו בסוגיית 'הדרת הנשים'.

לסיור בן עשרה ימים יצאנו, במסגרת משלחת שאורגנה על-ידי הפדרציות היהודיות צפון אמריקה - ארגון הגג היהודי הגדול בארה"ב, בשיתוף עם משרד ראש-הממשלה ומשרד ההסברה והתפוצות. הזהירו אותנו מראש כי לא נישאל על שלום ועל ביטחון, גם לא על ימין ועל שמאל. הסבירו לנו, שהיהדות האמריקאית פגועה עד עמקי נשמתה מקמפיין של משרד ההסברה הישראלי, משולב בסרטוני הסברה ובשלטי חוצות שפורסמו בריכוזי ישראלים בניו-יורק, לוס-אנג'לס וסן-פרנסיסקו, עם מסרים מעודדי עלייה ומעוררי חשבון נפש: "לפני שחנוכה יהפוך לכריסטמס, לפני שאבא יהפוך ל-DADDY – הגיע הזמן לחזור לישראל".

בעלי הבית, הלבן. מנכ"ל הפדרציות סילברמן עם הנשיא אובמה

אמרו לנו שדברים שרואים משם לא רואים מכאן, אבל במקרה של 'הדרת הנשים', מתברר שהדברים – מפה ומשם – נראים בדיוק אותו דבר. אפילו נציג הפדרציות בישראל, דני ווזנר, יהודי סרוג, תושב בית שמש, שבתו הקטנה צועדת מדי בוקר לבית הספר 'אורות בנות', בשמלה אדומה ושתי צמות ושואלת, למה? "על מה ולמה מכנים אותי בשמות גנאי?", אפילו הוא, הופתע מעוצמת סערת 'הדרת הנשים' שמורגשת גם בוושינגטון. לא פחות מאשר בארץ, ואף יותר.

"גם אני הופתעתי", אמר לי שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, במהלך קבלת הפנים בשגרירות, "עליתי השבוע לגבעת הקפיטול וזהו הדבר הראשון שנשאלתי עליו, בכל מקום, עם כל מי ששוחחתי. מסתכלים עלינו כאילו אנחנו בישראל, מידרדרים לעבר קיצוניות מסוכנת, כמו במרחב הערבי סביבנו.

"צריך להבין, שהסיפור הזה של הפרדה באוטובוסים, פורט לאמריקאים על הנימים הכי רגישים. זה מזכיר להם את ההפרדה בין שחורים ללבנים בקווי האוטובוסים, זה מקפיץ אותם. אחרי חנוכה, אגיע לישראל ובכוונתי להעלות את הסוגיה בשיחות עם הדרגים הבכירים בישראל. הסיפור הזה גורם למדינה נזק אדיר. אני בקשר טוב עם אלי ישי. הרמתי לו טלפון ודיברתי איתו. הוא הסביר שמדובר בתופעה שולית והתקשורת מלבה את האש. אלו תשובות לא מספקות, וכאן, לא מפסיקים לשאול".

האמת? התשובות של הנציגות החרדית, על מסבירניה הדגולים שנאלמו דום, לא מספקות גם אותנו. כולנו ספגנו יריקה בפרצוף מדרך ההתמודדות וניהול הקרב התקשורתי, אך עוד תגיע העת לערוך חשבון נפש, לא כעת כשהאש בוערת. כי ועדת חקירה מקימים לאחר המלחמה ולא במהלכה.

בחזרה לשגרירנו: מה אתה עונה לשאלות שניתכות מכל עבר, שאלתי.

"אני עונה להם שמדובר בצורך של הקהילה החרדית, בהסדרה שקיימת גם בקווי אוטובוס בניו יורק. יכול להיות באמת שההסדר בישראל צריך להיות, כמו כאן בארה"ב, רק בקווים פרטיים ולא ציבוריים. בגדול, מה שאני מנסה זה לשים את הדברים בפרופורציה".

אז בסוף, יש בכל זאת הבדל בין ארץ הקודש לחו"ל, בין ישראל לעמים. בשעה שנציגי המדינה בארץ - כולל "שותפינו הטבעיים" בלשכת ראש הממשלה, שמשגרים אינספור הודעות על גבנו ונראים לרגע כשותפיו הטבעיים של לפיד - מנפחים את הפרשה מעל ומעבר לממדיה האמיתיים, השגריר הרשמי בוושינגטון, רק מנסה לשמור על פרופורציה.

שחור בעיניים

זוהי שנת בחירות באמריקה, תקופה שבה כל עוזר מלך. את הביקורת על נתניהו, שומרים כאן ליום שאחרי, ולכן אין פלא שנתניהו עושה קולות של הקדמת בחירות בישראל – ליום שלפני הבחירות בארה"ב. בינתיים, נראים הסנאטורים, חברי הקונגרס וכל המי ומי, כמו שלוחי חב"ד: חדורים ב'אהבת ישראל'.

עונת הבחירות היא שעתם הגדולה של אנשי הלובי היהודי בוושינגטון. המארח שלנו, נשיא ומנכ"ל הפדרציות ג'רי סילברמן, שתמיד מרגיש כאן בבית, מסתובב בימים שכאלה כמו בעל-הבית-הלבן.

גבעת הקפיטול היא מוקד הכוח היהודי. קרן אור גם בימים של אפלה בבית הלבן. היהודים מיוצגים כאן פי עשר מחלקם באוכלוסייה, אך התמיכה בישראל גבוהה פי כמה. מתוך 435 חברי קונגרס, 407 תומכים בישראל, אוטומטית. הלוואי על כנסת ישראל.

כמה מחברי בית הנבחרים, יכולים – בהתאם להצהרותיהם - להשתלב בנקל באגף הימני של המפה הפוליטית הישראלית. שלי ברקלי, חברת קונגרס דמוקרטית, בת למהגרים מסלוניקי, ניצולי שואה, קידמה את פנינו בארוחת ערב בסנאט, ונשמעה לא פחות מיליטנטית מח"כ ציפי חוטובלי: "אני הולכת לישון וקמה עם המחשבה על ישראל. אנחנו לא מפסיקים לדאוג עבורכם לנוכח מה שקורה מסביבכם: מההפיכה במצרים ועליית האחים המוסלמים, ועד לשאלה עד כמה אסד יוכל לשרוד ומה יהיה עם חמאס בעזה, חיזבאללה בלבנון, טורקיה ואיראן".

על התנהלותו של אובמה בראשית הקדנציה היא מתחה ביקורת קטלנית: "יש לי ביקורת חריפה על העמדות שהציג אובמה כלפי ישראל. היינו צריכים לדבר בקול אחד וטוב שהקול הזה, שאמריקה עומדת לצד ישראל, נשמע כיום. אנחנו צריכים להיות ערים לסכנות, להדק את הסנקציות על איראן ולהבהיר שכל האופציות פתוחות. את הבקשה של הפלסטינים למדינה יש לדחות על הסף. זהו רעיון מגוחך".

בהפוך על הפוך, יחסו העוין של אובמה לישראל בראשית הקדנציה, הפך לג'וקר של ביבי. הקרירות המופגנת של אובמה, הקנתה לנתניהו תמיכה חמה בדעת הקהל הישראלית. בניגוד לנשיאי עבר שזכו לפופולאריות בישראל, הרי שאת אובמה, הישראלי המצוי תופס כגורם עוין.

למזלו של נתניהו, גם בעניין הזה, נראים הדברים כמעט באופן זהה – מפה ומשם. אפילו גדולי ידידיו של אובמה בקהילה היהודית, כמו סופר השואה, אלי ויזל, מתנערים מיחסו הראשוני לישראל: "יוצא לי לפגוש את אובמה אחת לכמה שבועות", סיפר לי ויזל, "אני מוזמן לארוחות משותפות עם הנשיא בוושינגטון ומביע את עמדותיי. רק חבל שלא יצא לנו להיפגש לפני שהוא נסע למזרח התיכון ונשא את נאום קהיר. אם היינו משוחחים לפני, הנאום שלו היה נראה אחרת".

אובמה התקרב לבחירות, ראה שחור בעיניים וביצע פנייה של מאה שמונים מעלות – שבאה לידי ביטוי באופן המובהק ביותר, בנאומו הפרו-ציוני באו"ם. ברגע שייבחר לקדנציה שנייה, יפוג תוקף התמיכה. כולם כאן יודעים זאת, ולמרות הכל, היהודים, ברובם המוחלט, יצביעו עבורו גם הפעם. המאבק הוא על עשרה אחוזים, לכאן או לשם. בבחירות האחרונות קיבל אובמה כ-78 אחוזים מקולות היהודים. בקדנציה השנייה, ההערכה הינה שאחוזי התמיכה ינועו בין 65 ל-70 אחוזים. הרפובליקנים ימשכו כלפי מטה, אובמה ימשוך כלפי מעלה.

ובינתיים, עד למועד הבחירות, הצבר הישראלי הוא 'פרח מוגן'. כולם נזהרים בכבודה של ישראל. המקום היחיד שבו שמענו נימת ביקורת מהולה בציניות היה הרחק מהזירה הפוליטית, במטה משטרת ניו-יורק. אירח אותנו שם, קצין המשטרה אירה וייס, שסיפר על תקציבה האסטרונומי של משטרת ניו-יורק בסך 5.5 מיליארדי דולרים, המאפשר, בין השאר, לספק הגנה מרבית לכל מנהיגי העולם שמתארחים בעיר. ומה מסתבר? שכולם מרוצים, למעט הישראלים. "הגיעו אלינו אנשי הביטחון של שר בלי תיק ישראלי. הם היו מודאגים מהאבטחה של משטרת ניו-יורק. אמרתי להם: באמת? זו הדאגה שלכם? קודם נראה מי מאיים על השר בלי תיק שלכם".

מפקד המשטרה הניו-יורקי התלוצץ על חשבוננו, ורק כשסיים התברר שמדובר בישראלי לשעבר, לוחם צה"ל בדימוס, שמדבר עברית שוטפת. נשמנו לרווחה. ככה זה, כשישראלי מסתלבט על ישראלי מדובר בהומור עצמי משובח. כשנכרי מספר את אותה בדיחה בדיוק, נודף ממנה לפתע ניחוח אנטישמי.

פרושאור לגויים

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, הוא הדוגמה המציאותית לכבשה בין שבעים זאבים. הוא עדיין לא קרע מעל דוכן האו"ם החלטה אנטי-ישראלית, כמו השגריר הרצוג בשעתו, אבל את מסכת הצביעות, הוא משתדל לקרוע פעם אחר פעם: "אין לי בעיה לקום ולומר אני גאה במה שאנו מייצגים. כל שקר או חצי אמיתה מופרך מיד. אנחנו לא מניחים לשקר לצוף אלא עולים ומשיבים".

פגשנו בפרושאור בזירת המוקשים של מליאת מועצת הביטחון. מהמקום הזה, קשה לצאת אופטימי. וראו זה פלא. במקום לראות שחורות כמו פסימיסט ישראלי מצוי, פרושאור מעדיף להרכיב על אפו משקפיים ורודים. מנקודת המבט שלו, הוא חש לרגעים, כמו במימוש חזון אחרית הימים: "אני רואה כאן דברים שאף שגריר ישראלי לפני לא ראה", כך פרושאור, "תארו לעצמכם מהי התחושה, כשאני רואה את השגריר הסעודי, עולה על הדוכן ובקול רועד מהתרגשות ומפחד, מדבר על כך שהאיראנים ניסו לרצוח את השגריר הסעודי בוושינגטון, עבדל ג'אבר.

בין שבעים זאבים. בלום והשגריר באו"ם באולם מועצת הביטחון

"אחר כך מגיע הנציג הכוויתי ומששבן ('לייק' בעגה האו"מית – א.ב.) את ההחלטה נגד סוריה. אני נדהם בכל פעם מחדש מהמציאות החדשה. לא היה כדבר הזה שהערבים מכבסים בחוץ את כל הכביסה המלוכלכת".

לפרושאור אין זמן מיותר כדי ליהנות מהמאבקים הפנים-ערבים. בקרב הבלימה נגד הכרה במדינה פלסטינית, הוא עומד עד כה בהצלחה. שאלתי אותו, האם לא מדובר במלחמה שתוצאותיה ידועות מראש – מדינה פלסטינית עוד תוכרז, ואם לא לפני הבחירות בארה"ב – לכל המאוחר לאחריהן.

"יש לנו מאבק בשתי חזיתות מקבילות", השיב פרושאור, "ישנה החזית בעצרת הכללית – שם יש לערבים רוב אוטומטי לכל הצעה שיעלו. בכל רגע נתון הפלסטינים - שיושבים לצד מדינת הוותיקן - יכולים לבקש להפוך ממשקיפים קבועים למדינה משקיפה קבועה, כשהמשמעות היא, לדוגמה, יכולת לפנות לבית-הדין הבינלאומי בהאג".

זהו אינו דבר של מה בכך...

"נכון, אבל במגרש הזה של בית הדין הבינלאומי שני הצדדים יכולים לשחק וגם לפלסטינים יש מה להפסיד. הרי לא אנחנו, אלא הם, יורים טילים שמכוונים לעבר אוכלוסייה אזרחית.

"ישנה חזית נוספת, שמתנהלת באולם שבו אנו נמצאים, במליאת מועצת הביטחון. כדי להפוך למדינה הם צריכים לעבור כאן ולגבי זה, יש לנו תוכנית עבודה מסודרת מול חמש החברות הקבועות (ארה"ב, צרפת, בריטניה, רוסיה וסין), ומול חמש החברות שמתחלפות כל שנה. יש מאזן כוחות בין החברות הקבועות לבין עצמן (ארה"ב, צרפת ובריטניה, מול רוסיה וסין), ובין החברות הקבועות לחברות המתחלפות. קחו את ברזיל, הודו, ודרום אפריקה, שחברות כיום – עד לסוף שנת 2011. העמדות שלהן מתואמות, ולו בשל העובדה שהן מסתכלות על צרפת ואומרות, מה פתאום צרפת חברה קבועה ולא אנחנו? התפקיד שלנו הוא למפות כל מדינה, לבחון את הנכסים שיש לנו מולה ולהשתמש בזה בעת הצורך, רק במקרים חריגים".

ואת מצבנו נכון להיום היית מגדיר, קריטי אך יציב?

"להערכתי, לפחות בשנת 2012, הפלסטינים לא יקבלו הכרה כמדינה".

תוכנית העבודה מתחילה ונגמרת באיתנותה של ההגמוניה האמריקאית. חולשתם-חולשתנו: "ההיחלשות האמריקאית מורגשת, הילדים המופרעים בכיתה מרשים לעצמם להתפרע עוד יותר, אבל עדיין, אני לא מתאר לעצמי מה היינו עושים ללא ארה"ב. צריך להיות כאן כדי להבין את זה".

שגריר - שירותי גרירה

פרושאור, בבניין האו"ם בניו יורק, נלחם בכל העולם ואשתו, ומסביר שאנו לא לבד, כל עוד האמריקאים לצידנו. לעומת זאת, את היחסים מול הממשל, מתחזק השגריר הישראלי בוושינגטון, מייקל אורן. אחרי כל כך הרבה משברים בין ממשלת ביבי לממשל אובמה, הוא נראה לעיתים כמו שגריר – שירותי גרירה.

אורן, היסטוריון, חוקר וסופר שפרסם ספרים ומאמרים לרוב בנושא ההיסטוריה של המזרח התיכון, הוא הכלאה של פטריוט ישראלי בגופו של יהודי אמריקאי. הוא נאלץ לוותר על אזרחותו האמריקאית עם מינויו לשגריר, אבל הדי.אן.איי. שלו - כמו שפת האם - היה ונותר אמריקאי. את הערכותיו אומנם צריך לקחת בעירבון מוגבל – מתוקף תפקידו, אך לזלזל בנתונים שהוא מציג, אי אפשר.

"בניגוד לרושם שנוצר בתקשורת, יחסי הממשל האמריקאי וממשלת ישראל איתנים. יש לנו קשר ביטחוני הדוק מאי פעם שבא לידי ביטוי בפיתוח מערכות נשק: חץ 2, חץ 3 וכיפת ברזל, שזו מערכת הטילים נגד טילים הראשונה בהיסטוריה שהצליחה במבחן בזמן אמת – ואת זה אני אומר כהיסטוריון. יש לנו שיתוף פעולה מודיעיני, ובכל המישור של המחויבות ליתרון הצבאי, היכולת לעמוד מול כל אויב פוטנציאלי ושילוב של אויבים, הקשר חזק מאי פעם.

"גם תחום הסחר מתפתח בקצב מסחרר. ישראל השקיעה בארה"ב יותר מ-55 מיליארדי דולרים, כשהאמריקאים מצידם השקיעו בישראל יותר מ-80 מיליארדי דולרים. חברת טבע, לדוגמה, מעסיקה אלפי אמריקאים, וזה קורה כשחברות אמריקאיות מעבירות את קווי הייצור לסין. אחרי ארה"ב וסין, ישראל מיוצגת שלישית בנאסד"ק. ישראל היא הלקוח מספר 20 של ארה"ב. לפני רוסיה, אירנלד, צרפת וארגנטינה".

הכל טוב ויפה בתחום הכלכלי-צבאי, אבל במישור המדיני, מצבנו מול הממשל מעולם לא היה רע יותר. אין טיפת אמון.

"לא מדויק. כהיסטוריון, אני עוד זוכר תקופות קשות בהרבה. לפני 67', השגריר האמריקאי לא היה מגיע לפגוש את ראש ממשלת ישראל בירושלים, והיו עוד תקופות קשות לא פחות. דווקא כיום, אומנם יש לנו חילוקי דעות בנוגע לתהליך השלום, אבל ניתן לומר שאלו חילוקי דעות טקטיים. אנחנו מסכימים על המסגרת ועל הדרך - שהיא הצעת הקוורטט למו"מ על כל נושאי הליבה ורעיון שתי מדינות המבוסס על הכרה הדדית והסדרי ביטחון. יש הסכמה על הליכה להסדר קבוע ולא להסדר ביניים. יחסית לשנתיים וחצי האחרונות, אנחנו כיום הכי קרובים. ראינו את זה בנאומו של אובמה באו"ם, אנחנו רואים את זה אפילו בתגובה לבנייה בירושלים. בדיפלומטיה יש אוצר מילים: מגינוי בתוקף ועד גינוי רפה. התגובה האמריקאית לבנייה בירושלים הייתה ברף הגינוי הכי נמוך שיש".

כל זה קורה בגלל הבחירות. תכף לאחריהן המרחק ייפתח בהתאם והנקמה בוא תבוא...

"לא מדובר רק בבחירות. מה שקרה מסביבנו במרחב המזרח תיכוני הוכיח שישראל היא לא הצד הרע. כיום הפלסטינים הם אלו שמסרבים לשבת ומנסים לכפות מהלכים חד צדדיים. גם מי שחשב בתחילה אחרת מבין כיום שישראל היא ממש לא הבעיה של המזרח התיכון".

אורן הוא שגריר של רצון טוב, בעיקר רצון. האיש הנכון, במקום הנכון. לא בטוח שבעיתוי הנכון. אך גם אופטימיסט מושבע כמוהו, מזהיר מפני שאננות: "צריך להבין שזאת לא אמריקה של שנות ה-60, וגם לא של שנות ה-80. יש תמורות חברתיות פנימיות, קהלים חדשים שצוברים כוח, ארה"ב עוברת תהפוכות כלכליות, שיעור האבטלה מרקיע שחקים. נשמעים לפתע קולות של אישים כמו רון פורסט – שמובילים מגמת בדלנות, שאנחנו חייבים לקחת אותה ברצינות.

"אני אומר זאת למרות התמיכה הציבורית חסרת התקדים. בסקרים שאנו עושים ישראל זוכה לשיעור התמיכה הגבוה ביותר מאז מלחמת המפרץ. התמיכה נעה בין 63 ל-68 אחוזי אמריקאים שמגדירים עצמם כפרו ישראלים. ישראל היא אחת מארבע מדינות שאמריקאי ממוצע רוצה שהצבא יגן עליה. בסקרי העומק שעשינו גילינו ששישים אחוזים מהבוחרים האמריקאיים לוקחים בחשבון את הגישה לישראל כשיקול חשוב בהצבעתם, זה יותר ממה שאכפת לבוחר הישראלי. יש לנו תמיכה אדירה בקונגרס. אני עולה לגבעה פעמיים בשבוע וחוזר מלא השראה.

"ובאותה נשימה אני אומר שאסור לנו להיות שאננים. כי באופן כללי יש תחושה של הסתגרות, התבדלות, התנתקות מבעיות המזרח התיכון. הצבא האמריקאי מסיים את הנוכחות בעיראק ואנשים רוצים הביתה, הם חשים עייפות מהמזרח-התיכון. אם נהיה שאננים, זה יהיה בעוכרנו".

נכנס יין

השגריר אורן בוושינגטון מתחזק את הקשר מול הממשל ומזהיר מפני שאננות. הקונסול בניו יורק עידו אהרוני, ישראלי שחי ונושם אך ורק את ההוויה הציבורית האמריקאית בלי התיק של תחזוק יחסי ממשל-ממשלה על הראש, מדבר דוגרי:

"כשלנו בלתקשר את עצמנו אל הציבור האמריקאי, ובמובן הזה, גם האוכלוסייה היהודית אינה שונה וישראל מאבדת את הרלוונטיות בעיניה. תקשרנו רק בלשווק את הבעיות שלנו. אנחנו חיים בסרט שהכל מתחיל ונגמר בתמיכה פוליטית וזהו משחק סכום אפס, או שאתה איתנו או שאתה נגדנו. האמת שנוצר חלק שלישי: אמריקאי שתומך בי וסולד ממני. בכל הסקרים יש רוב שתומך בישראל, רוב האמריקאים היו בעד כניסה לעזה בעופרת יצוקה אבל מה זה נותן לנו? הם תומכים אבל מאבדים עניין.

"במשך שנים לקחנו את התמיכה האמריקאית כמובנת מאליה, ואנחנו פה כדי לומר: זה לא מובן מאליו. הרי את ששת הימים עשינו בנשק צרפתי. בשנות החמישים המוקדמות הייתה דרישה אמריקאית לסנקציות על ישראל. ארה"ב משנה את הרכב האוכלוסייה וגם תחומי העניין משתנים. אם כבר ניהול משברים, את התושבים כיום מעניין הגבול הפרוץ עם מקסיקו ומשבר הסמים שמתחולל שם ולא גבולותיה של ישראל. לטווח הרחוק מצבנו לא טוב, כי נכון שישראל היא אולי, עדיין, הידידה הכי טובה אך לא בהכרח הידידה הכי חשובה".

עם הקונסול בניו יורק, אהרוני

איך מייצרים רלוונטיות? בהכל – רק לא בענייני מדיניות וביטחון: "מעל לכל, בשיווק הרוח הישראלית של חדשנות, בעריכת היכרות עם פניה היפות של ישראל. קחו לדוגמה את ד"ר יוסי לשם, ישראלי, חוקר נדידת ציפורים. יש לו כיום קהילה של 60 אלף עוקבים אחרי נדידת ציפורים בישראל – שמוגדרת כמכה של נדידת ציפורים. קחו את פרויקט המיתוג של היין הישראלי: הטסנו ייננים אמריקאים לישראל, החדרנו את המותג וזה עבד. האמריקאים מגלים פתאום שישראל היא לא רק מדינה של סכסוכים מעייפים ומתישים.

"הבעיה היא שאנחנו לא משקיעים בזה. לא מחשבתית, לא תקציבית. תקציב ההסברה השנתי לנציגויות הישראליות, עומד על ארבעים מיליון לשנה למאה נציגויות. מתוך זה שבעים אחוזים למשכורות. באטלנטה לדוגמה, התקורה היא 2.5 מיליוני דולרים לתחזוק הנציגות, מתוך הסכום הזה, נשאר לקשרים ולהסברה רק 40 אלף דולר".

אבל בסוף, כמה שתמתג את היין הישראלי, תבוא כותרת אחת על הגרעין האיראני ותכבוש את הכותרות?

"אולי את הכותרות אבל לא את הלבבות. את רוב רובם של האמריקאים זה פשוט לא מעניין וכאן הכשל שלנו. מדינת ישראל לא מבינה איך לייצר רלוונטיות לציבור האמריקאי וליהודים הצעירים. הנה, שנת 2010 הייתה שנת שיא בגידול בתיירות הישראלית אבל לא שמנו לב שהגידול הוא מרוסיה ומאוקראינה ולא של התיירות מאמריקה".

אהרוני מדבר במספרים. בידיו נתונים בדוקים: "70 אחוזים מהאמריקאים מגלים חוסר הבנה וחוסר יכולת להתחבר לסיפור הישראלי. זה לא עניין של תמיכה פוליטית, שם היחס הוא מתנגד אחד על כל ארבעה תומכים, אלא חוסר יכולת להתחבר לסיפור. אין להם מושג והם גם לא מתעניינים כי ישראל משדרת ניהול משבר לא אטרקטיבי ולזה אנשים פשוט לא מתחברים".

העימות האחרון שהיה בין המועמדים הרפובליקנים, נראה כמו עימות שנועד לקהל המצביעים בפריימריז של הליכוד. המועמדים התחרו ביניהם מיהו התומך האולטימטיבי בישראל. את הקונסול אהרוני זה לא מרגש. אדרבה: "הנכס הגדול ביותר של ישראל הוא ה'בי-פרטזניות' - התמיכה חוצת המפלגות. צריך להיזהר שלא נהיה כדור פינג-פונג בין המפלגות. זה לא משרת אותנו, זה רק מעצים את תחושת המיצוי של המצביע האמריקאי".

האם יש סיכוי שתחושת המיצוי הזאת, ובפרט על רקע המשבר הכלכלי, תבוא לידי ביטוי בסיוע החוץ?

"דווקא מזה אני הכי פחות מודאג, כי מדובר במנגנון ששומר גם על התעשייה האמריקאית. הרי 70 אחוזים מכספי הסיוע, הולכים, על פי חוק הסיוע האמריקאי, לרכישת מוצרים ושירותים אמריקאיים. החוק גם שומר על האינטרס האמריקאי כשהוא מגביל, למשל, ייצוא לסין ולהודו. לא לחינם, רמת הסיוע שנקבעה עוד בידי הנשיא רייגן, לא שונתה עד היום וכל הנשיאים האמריקאים שימרו אותה. ולא רק בגלל האינטרס הישראלי".

תשאלו את דודו

אל נא תחפשו ברחובות מנהטן את העדות למשבר הכלכלי הפוקד את ארה"ב, ומוגדר כאן כמשבר הגדול ביותר מאז 1929. הקניונים מלאים, המונים משתרכים בתורים לקופות. זוהי "עונת החגים" ובולמוס השופינג בעיצומו. רק הנתונים ששופכים על ראשנו מומחי כלכלה אמריקאים, עושים לנו חושך בעיניים. גם בשלל האורות של ניו-יורק המנצנצת אין די כדי להאיר באפלה הכלכלית.

עד כדי כך גדול הייאוש, שמביאים פה את ישראל כ'אור לגויים', כמושא לחיקוי כלכלי. הנה דוגמה, אקראית ממש, לא מוזמנת ולא מתוזמנת: עם כניסתנו למליאת הסנאט, עמד ונאם הסנאטור ג'וני איזקסון מג'ורג'יה, ועל מה דיבר הסנאטור הנכבד? לא פחות ולא יותר מאשר על "הצלחתה של ישראל להשיג איזון תקציבי אשר צריכה לשמש דוגמה לארצות הברית". מי פילל ומי מילל שיום יבוא והכלכלה החזקה בעולם תיקח דוגמה ממדינת ישראל הקטנה.

יהדות ארצות הברית, בשר מבשרה של כלכלת אמריקה, מצויה באחד מרגעי השפל הכלכליים היותר קשים שלה. במפגשים עם אינספור ארגונים יהודיים שצצים בכל פינה - ולרגעים נדמה שמספרם עולה על מספר יהודי ארה"ב - הוצגו בפנינו נתונים מדאיגים. נציג הפדרציות בבולטימור, מייקל הופמן, מדבר על 18 אחוזים מבני הקהילה שאיבדו את מקום העבודה ועוד 22 אחוזים ששכרם קוצץ משמעותית. בארגון 'צדקה וגמילות חסדים' בניו יורק, מספרים על 350,000 יהודים ניו-יורקים שמגרדים את קו העוני. הארגון מחלק 15,000 חבילות מזון לחודש, ומפעיל 25 בתי תמחוי במסווה של מסעדות – ועדיין, לא עומד בעומס.

רק ישראלי לשעבר מרשה לעצמו. במטה משטרת ניו יורק

במפתיע, זה כמעט לא משפיע על החינוך היהודי – שבהיעדר מימון ממשלתי, עולה כאן אלפי דולרים לשנה. עצרנו לחניית ביניים בבית הספר היהודי 'בית תפילה' בבולטימור. המנהלת, ציפורה שור, ישראלית ירושלמית במקור, מקפידה על קלה כבחמורה, בינה לבין קונה ובינה לבין תלמידיה. היא מנהלת את המקום בהיררכיה צבאית ומודעת לגודל הפרדוקס החינוכי. מודעת? היא חיה אותו בכל יום ויום: "כן, יש לי ילדים בבית הספר שיחזרו בערב הביתה וימצאו עץ אשוח לצד חנוכייה", היא אומרת בלא מעט כאב, "אבל המטרה שלנו היא: והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם, ואכן, תשעים אחוזים מהתלמידים נשארים יהודים שמחוברים למסורת. יש לנו כבר דור שני לתלמידים מהמקום".

אין כאן יהדות מובנת מאליה, ובוודאי שלא יהדות אורתודוקסית. ולכן, תקוותה של היהדות המסורתית ושרידותה - גם בקרב קהילות שאינן חרדיות-דתיות, מקופלת בין הכתלים של מוסדות כגון אלו. מבולטימור בואכה ניו יורק, פגשנו בצד שני של אותו מטבע, בבית הכנסת 'פיפט אבניו' במנהטן, שם ממש לא מורגשת מצוקה כלכלית, אך ניכר צימאון יהודי. המתפללים עתירי הממון, חילוניים ברובם, אך כשהם מגיעים בשבת לבית הכנסת, הם מחפשים יהדות אותנטית.

סופר השואה אלי ויזל, נמנה על קבוצת המתפללים הוותיקה של בית הכנסת. "יש תקומה ליהדות האורתודוקסית המסורתית, גם בקרב ציבור שאינו חרדי ודתי", הוא פוסק בנחרצות ומחווה לעברו של של יהודי בעל מאור פנים, עטוי בגלימת חזנים – "תשאלו את יוסי".

יוסי, הוא החזן בעל קול הטנור ר' יוסף מלובני, חזן בית הכנסת בהגדרתו, ואב הקהילה באישיותו, שמגיש לבני הקהילה יהדות אותנטית באריזה מהודרת, מדי שבת בשבתו, שלושים ושמונה שנים ברציפות: התפילה מתובלת בקטעי חזנות ושירי נשמה, לאחריה קידוש רב משתתפים שהוא חלק בלתי נפרד מהטקס. "תופתעו, אבל זה עובד", אומר החזן מלובני, וגם לו – כמו לכל מי שפגשנו – יש ביד נתונים: "עשינו השוואה סטטיסטית בשנה האחרונה בין היהודים שעזבו את הקהילה, רובם הלכו לעולמם, לבין המצטרפים החדשים והופתענו לגלות שעל כל יהודי שעזב, נוספו למעלה משלושה".

לא נס ליחה של הנקודה היהודית. לא פג תוקפה של מסורת בית אבא וניחוח בית סבא. בלי חיקויים רפורמיים. בלי בלבולים קונסרבטיביים.

אפרופו רפורמים וקונסרבטיביים, הללו מלאי תלונות כרימון, לא רק על הממסד בישראל, אותו הם לא מצליחים לחדור (וטוב שכך), אלא גם על גורמים שדווקא אנחנו, החרדים, נהנים לנגח. אחד מהם, הוא איש ישראל ביתנו, ח"כ דודו רותם, יו"ר ועדת חוקה. הקונסרבטיבים והרפורמים לא ישכחו לו את מה שהטיח בהם בביקורו בארה"ב – בעת ש'חוק הגיור' עמד בעין הסערה: "אתם לא תלמדו אותנו מהי יהדות. אנחנו בישראל נמשיך לשמור על היהדות האורתודוקסית, זה מה שרוב רובו של העם רוצה, וזה מה שיהיה".

אוי, כמה שהאמת כואבת. הרפורמים והקונסרבטיבים לא שוכחים ולא סולחים. המשפטים שניפק רותם ננעצו בליבם כמדקרות חרב. הם מכנים זאת עד היום: "חוצפה ישראלית".

עבורנו, זוהי "גאווה יהודית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר