אאא

שר האוצר, יאיר לפיד, שר התחבורה, ישראל כץ, שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת וראש רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, חתמו היום (שני) על הסכם פיתוח אזור הכניסה לעיר ירושלים שאושר על ידי קבינט הדיור.

חתימת ההסכם תאפשר את פיתוחו של אזור הכניסה לעיר, בשטח כ-211 דונם, ולהפכו רובע עירוני המותאם לפעילות עסקית אינטנסיבית הכולל שימושים מעורבים למגורים, מבני ציבור ומסחר.

מימוש הפרויקט יאפשר את יצירתו של רובע עסקים מוביל בשער העיר ירושלים שיהיה מן המרכזיים במדינה, ימשוך חברות רבות להתמקם בירושלים ובכך יגדיל בצורה ניכרת את אפשרויות התעסוקה בעיר וכן את הכנסות עיריית ירושלים מארנונה עסקית.

זכויות הבנייה הסחירות בפרויקט יהיו כ-230,000 מ"ר לתעסוקה, כ-130,000 מ"ר מסחר למלונאות, כ-49,000 מ"ר לבילוי ופנאי . בנוסף כולל הפרויקט הגדלה של השטחים הציבוריים כגון בנייני האומה והפיכתו למרכז קונגרסים בינלאומי וכן את שטחי הארכיון הציוני.

מבחינת תחבורה ציבורית יתרכזו ברובע תחנה מרכזית לאוטובוסים, תחנות של 2 קווי רכבת קלה (הקו הקיים וקו עתידי), תחנת רכבת בין עירונית הנמצאת בבנייה וחניון חנה וסע הכולל כ-1,300 מקומות חניה.

התכנית החדשה כוללת בנייתם של 12 גורדי שחקים המיועדים לתעסוקה, משרדים, מלונאות תרבות ותיירות מכביש מספר 1 וגשר המיתרים על ציר שז"ר (במקביל לדרך יפו), הרצל ושדרות רבין. 

במסגרת התכנית תוקם בכניסה לעיר קריית המחוזות הממשלתית אשר בה ימוקמו משרדי הממשלה. בנוסף ייבנו 2000 חדרי מלון חדשים במטרה לספק מענה לגידול הניכר בענף התיירות לירושלים. מרכז הקונגרסים בבנייני האומה יורחב וישודרג ויהפוך למרכז הקונגרסים המוביל בארץ.

רובע העסקים החדש כולל גם פתרונות תחבורה יעילים ההופכים אותו לנגיש ביותר ממרכז הארץ ומתוך העיר. אל הרובע תגיע הרכבת המהירה ממרכז הארץ (28 דקות מתל אביב), 2 קווי רכבת קלה פנים עירוניים ישרתו את המועסקים ואת התושבים.

שדרות שז"ר ישונו וייבנו בשני מפלסים: מפלס הרחוב שבו ייסלל תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה ומפלס תת קרקעי שיכלול מנהרה למעבר מכוניות וחניון חנה וסע שיכיל 1,300 מקומות חנייה. כל אלה יביאו למהפך תחבורתי ויהפכו את רובע הכניסה לעיר למרכז הכי נגיש לשירותי הממשלה, לעסקים ולשירותים נוספים.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'חדשות' ותישארו מעודכנים

 (באדיבות פרחי-צפריר אדריכלים)
לאחר החתימה על ההסכם, היום

בנוסף, תוכננו ברובע שטחים פתוחים, כיכרות ופיאצות מרכזיות וכן שטחי מסחר שישרתו את באי הרובע וכן ימשכו מבקרים וקונים, יתנו דגש על חווית הולכי הרגל ושימוש בתחבורה ציבורית נוחה ויהוו מוקד לאירועי תרבות מגוונים.

עלות הפרויקט מוערך ביותר ממיליארד שקלים. הקמת חניון חנה וסע בעלות של קרוב ל-600 מיליון שקלים, ביצוע הפרדה מפלסית ברחוב שז"ר בעלות של כ-450 מיליון שקלים ובנוסף עלויות פיתוח של הכבישים, הגדרות, החיבורים לחשמל ועוד בעלות של כ-60 מיליון שקלים.

שר האוצר, יאיר לפיד אמר: "אני חושב שכל חלקי הממשלה מאמינים בירושלים חזקה ובקידום ירושלים כבירה מובילה, חדשנית ומודרנית. נמשיך לקדם את פיתוח האיזור ואפשרויות מגורים בו כיוון שהשאיפה שלנו היא שאנשים שיגיעו לעבוד במתחם התעסוקה הזה גם יתגוררו באיזור".

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת אמר כי "היום אנו מתחילים להוציא לפועל את פרויקט הפיתוח הכלכלי המרכזי בעיר, רובע הכניסה לעיר שיוסיף לעיר 50,000 מקומות עבודה חדשים. במיקום הנגיש ביותר אנו בונים מרכז עסקי כלכלי בשילוב מרכז כנסים גדול, תיירות ענפה ומגוון תרבותי רחב שימשוך אליו חברות, משקיעים, וגופים כלכליים רבים. זוהי בשורה אדירה לתושבי ירושלים".