אאא

לא כולם יודעים זאת, אבל הכותל המערבי לא מסתיים ברחבת התפילה, שטחו הכולל, גדול הרבה יותר.

במרחק קצר מאוד מהכותל המוכר לנו ישנו איזור קרוב יותר לקודש הקודשים הנקרא שער הכותנה, והוא המשכו של הכותל המערבי לכיוון צפון, וישנם אף אזורים גלויים של המשכו של הכותל כמו הקטע שנקרא ה"כותל הקטן" ומקומות נוספים.

שער הכותנה הוא שער שהעומד סמוך אליו, רואה בעיניו ממש את כיפת הסלע שעפ"י שו"ת הרדב"ז הוא קודש הקודשים.

בגמרא מובא כי שער הכותנה היה המקום אליו גלתה הסנהדרין לפני חורבן בית המקדש השני כאשר גלתה לחנויות : "ארבעים שנה עד שלא חרב הבית גלתה לה סנהדרין וישבה לה בחנויות". רחוב החנויות הוא הרחוב המוביל לשער הכותנה.

אז למה לא כולם יודעים על המשכו של הכותל?

הסיבה היא גם חוסר בידע וגם חוסר בנגישות. כנראה שמשטרת ישראל חוסמת את המעבר להמשכו של הכותל באופן קבוע כאשר מגיע זרם מתפללים יהודים לאזור, רחובות שלמים הסמוכים לתוואי החומה המערבית של הר הבית, חסומים לגישה יהודית.

הכותל המזרחי, שבו יש את השער המזרחי, סמוך לשער הרחמים הסגור, הוא בית קברות מוסלמי שלעיתים קרובות סגור לתנועת יהודים, לתפילות ולסיורים.

כך לדוגמא: מדרשת 'אל הר המוריה' ביקשה בפסח האחרון ממשטרת ישראל, אישור לקיים סיורים בהדרכה תורנית לקהל הרחב. מטרת הסיורים היתה לחשוף את הציבור הרחב ללימוד הלכות המקדש וראייתם מחוץ להר הבית סמוך לשערים.

את האישור ביקשה המדרשה, למרות שאינה מחוייבת באישור, אך בהנחה שהמשטרה תמנע גישת יהודים למקום, ועל מנת לא לפגוע בסדר הציבורי, ביקשה המדרשה את אישורה של המשטרה.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'חדשות' ותישארו מעודכנים

להלן תשובותיה של המשטרה: לגבי כניסה למבואות שער הכותנה ושערים נוספים בעלי חשיבות יהודית אדירה, נענתה המדרשה בלשון מתחמקת המשתמעת ל-2 פנים.

לאחר פניות רבות נענתה בלשון זו: "הר הבית הוא מקום תפילה למוסלמים וריכוז יהודים סמוך לשער תפריע את כניסתם ויציאתם". לא פחות ולא יותר.

לגבי השער המזרחי של הר הבית, ענה דורון ידיד מפקד מרחב דוד בפגישה של אנשי המדרשה עימו, "זוהי בקשה בלתי אפשרית, מה יש לכם לחפש שם?".

'כיכר השבת' ביקש את תגובתה של משטרת ירושלים, תגובה שלא הגיעה עד לרגע זה. אנחנו ב'כיכר', עדיין ממתינים ונשמח לפרסמה לציבור הגולשים.


המידע הגיע אלינו לראשונה, באמצעות 'המייל האדום'.