אאא

מסתבר שלאפל יש תאבון להמשיך ולרכוש חברות ישראליות: הבלוג האמריקאי TechCrunch חשף היום (ד') כי אפל הגישה הצעת רכישה ל-Waze, מפעילת אפליקציית הניווט החברתי הפופולרית. לפי ההערכות בתעשייה היא עומדת על כ-400 מיליון דולר.

עם זאת, מעטים מהמשקיעים נחשפו להצעת הרכישה, וככל הנראה שהחברות נמצאות בשלב ראשוני מאוד של מגעים לרכישה. גורמים בשוק מעריכים את שוויה של Waze בכמיליארד דולר לפחות - והצעה של 400 מיליון ככל הנראה אינה נחשבת לרצינית עבור המשקיעים. עדיין לא ידוע באיזו צורה תפעיל אפל את Waze אם וכאשר תושלם הרכישה ומה יעלה בגורל מרכז הפיתוח של Waze בישראל. שתי החברות טרם הגיבו לדיווח.

Waze: שחקנית מבוקשת בשוק הניווט

ב-Waze הושקעו עד היום 67 מיליון דולר על ידי שורה של משקיעים, ביניהם הקרנות הישראליות ורטקס ומאגמה, קרן קליינר פרקינס האמריקאית - אחת מקרנות הצמרת בעמק הסיליקון וכן קרן ההשקעות הורייזונס של לי קה שינג, שהצטרפה להשקעה בחברה רק לפני כשנה.

זו אינה הצעת הרכישה הראשונה שמקבלת Waze מענקיות טכנולוגיה. בעבר פורסם כי פייסבוק אף היא התעניינה בשיתוף פעולה עם אפליקציית הניווט, כאשר אחת האפשרויות שעמדה על הפרק היתה עשויה אף להיות רכישה.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

מה לאפל ול-Waze?

לאפל יש סיבה טובה מאוד ללטוש עינה אל ווייז. שירותי ניווט מתקדמים הם רכיב בלתי נפרד ממערכת הפעלה מודרנית; אפל התבססה במשך תקופה ארוכה על שירותי גוגל - עד שהחליטה להסיר את גוגל Maps ממערכת iOS.

השירות שהציגה כתחליף, אפל Maps, התגלה כעמוס באגים וטעויות: ערים ואתרים הועתקו ממקומם, מפות גבהים שגויות הציגו תוואי הררי כמישורי ומסד נתונים לוקה בחסר הציג פירוט נמוך מאוד של רחובות. ממשלת אוסטרליה אף פרסמה אזהרה למטיילים באזורים מדבריים במדינה פן ישתמשו בשירותי אפל Maps וילכו לאיבוד בשממה. לאחר ביקורת נוקבת שקיבלה אפל מכלי התקשורת ומהמשתמשים, פרסם מנכ"ל החברה טים קוק התנצלות רשמית והמליץ להשתמש בשירותים מתחרים כגוגל Maps ו-Waze.

לפי נתוני חברת אונאבו, לאחר המלצתו של קוק זינק שיעור ההורדות היומי של Waze מ-70 ל-100 אלף. לחברה יש כיום כ-30 מיליון משתמשים פעילים, צמיחה של 10 מיליון מתחילת 2012. אפל זקוקה ליישום כ-Waze משום שאפליקציית גוגל Maps היא רק אחת משורה ארוכה של יישומים שגרסאות ה-iOS שלהם זכו לפופולריות בקרב בעלי האייפון והאייפד. מבחינת אפל, ההצלחה לה זוכות אפליקציות מבית מתחרתה הגדולה מהווה נקודות זכות תדמיתיות עבור גוגל - מה שעשוי להשפיע על משתמשים להגר לאנדרואיד.