חיים כהן, מקורבו של הגרי"ש:

"אם ש"ס תתנגד לאריה דרעי, הגרי"ש יורה לו: "אל תתייחס"

"דרעי לא רץ על המסגרת החרדית. הוא לא בא לנגוס בש"ס אם היא תתנגד - הגרי"ש יורה לו לא להתייחס", כך אומר מקורבו של הגרי"ש אלישיב, ר´ חיים כהן, על דעתו בלבד. מקורבי דרעי ההמכונים "התנזים", קמים לתחייה ומפגיזים בראיון מיוחד לשלום ירושלמי בעיתון "מעריב" (בחדשות)

פרשן "מעריב", שלום ירושלמי, הצליח לשבור את שתיקתם הממושכת של פעילי השטח של אריה דרעי. הם מריחים את הקאמבק המתקרב, ובצעד נדיר מעניקים ראיון גלוי לפרשן שהיה חתום על ספק ראיון ספק טור פרשנות שהביא, בסופו של דבר, להדחת ח"כ הרב חיים אמסלם מש"ס.

ירושלמי עושה זאת שוב בכתבה מרתקת המשרטטת קווים לדמותם של אנשיו של דרעי. אלה הם האנשים שיביאו אותו בכל מחיר לשלטון, כבר בבחירות הקרובות.

בפעם האחרונה פגשתי את האנשים האלה יחד בדירה צפופה ברחוב בלוי 18 בסנהדריה. זה היה באמצע 1999. התקופה הייתה הסוערת ביותר שעברה על תנועת ש"ס מאז שהוקמה ובכלל. אריה דרעי היושב ראש המיתולוגי, נידון לארבע שנות מאסר והתכונן לימי הכלא. את תחושות הזעם והקיפוח שהיו בציבורים רבים נוכח ההתנהלות של המשפט והאליטות, הוא ניקז לתוך קלטת רגשנית שאותה כינה "אני מאשים". ההתלהבות בשטח הייתה עצומה. את חשבון ההכנסות קיבלה ש"ס בבחירות באותה שנה. התנועה שהחלה את דרכה בארבעה מושבים בכנסת קיבלה הפעם 17 מנדטים.

ההישג הנדיר לא סייע במיוחד לאריה דרעי. ההפך. אהוד ברק שזכה אז בשלטון ושמע את ההמונים צועקים בכיכר רבין "רק לא ש"ס", הבין שהוא לא יוכל לעשות עסקים עם תנועה אשר בראשה עומד עבריין מורשע. הרב עובדיה יוסף שאף פעם לא שבע נחת מהפופולריות הגואה של דרעי, נקרע בין השלטון ובין האופוזיציה. אלי ישי ואנשיו בבית הרב הוסיפו שמן על האש שבערה שם ממילא. בסופו של דבר החליט הרב להעלות לעולה את דרעי. הוא הדיח אותו מראשות ש"ס בלי עכבות ובלי הרבה חשבון נפש.

הפעילים השרופים של דרעי שישבו במטה ברחוב בלוי לא ידעו את נפשם. המבוכה והזעם התערבבו. ברחוב החרדי הכירו את כוחם ואת נחת זרועם, בעיקר אנשי הרב והיריבים ממחנה ישי. כולם כינו אותם "התנזים", על שם כוח הפעולה שסבב באותם ימים את יאסר ערפאת (לימים השתנה השם לטאליבן, בהתאם להתפתחויות המחתרתיות ברחבי הגלובוס). כולם ידעו איך האנשים הללו עובדים בשטח. בזכות החריצות ובזכות כושר הארגון הם הצליחו לנפק לש"ס בראשות דרעי 17 מנדטים בבחירות. כולם גם הבינו שהתגובה שלהם תהיה קשה.

והמלחמה אז רק החלה, ומעולם לא הסתיימה. אנשי התנזים, רובם אז צעירים מוכשרים בשנות העשרים לחייהם, תקפו את הרב ואת בני ביתו בלי חשבון, מה שנחשב כמו מרד במלכות התורה. הם הדביקו לו כינויים מעליבים ופרסמו כרוזים ופשקווילים על מה שנעשה בין כותלי ביתו. דרעי הסתייג אז מהפרסומים, ואפילו ניתק לכאורה קשר עם מנהיג החבורה, יהודה אזרד. לימים יזכה אזרד בכבוד מפוקפק, כאשר הרב עובדיה, הוא ולא אחר, יקלל אותו במו פיו ויכריז כי לא יוציא את שנתו. שנים יחלפו, הרב מחל, ואזרד אומר היום כי "זה קרה, הסתיים בכי טוב, וטוב שיסתיים. היום אנחנו עם כל האנרגיות למהלך הבא".

דרעי. משיח פוליטי

התנזים המשיך לעבוד במרץ, גם אחרי שהתחלפה ההנהגה בש"ס ורבים מהם איבדו את משרותיהם. בספטמבר 2000 נכנס דרעי לרצות את עונשו בכלא מעשיהו. אזרד והתנזים הקימו בחוץ את ישיבת "שאגת אריה" שהקהילה עשרות אלפים במשך חצי שנה.

"ביקשתי מאריה להקים אוהל שיהיה כולל מחוץ לכלא, ולהביא לשם מניין של אברכים שיתפלל בכל יום", נזכר אזרד. "דרעי הסכים בקושי, אבל אז בא אורי זוהר והודיע שהוא מביא לשם מיטה ומצעים והולך לגור באוהל. בהמשך הגיעו רבבות. זה היה מפץ של רגשות שאי אפשר להסביר אותו. בני עדות המזרח הרימו את הגב בזכות דרעי, והרגישו שמישהו בא לכופף אותם חזרה".

דרעי פיזר את הישיבה שהרעישה עולמות מעבר לתא שלו באגף הדתי בכלא מעשיהו. אנשי התנזים לא ויתרו, וארגנו עצרת המונים באצטדיון יד אליהו במלאות חצי שנה למאסר. האלפים שנדדו לשם מ"שאגת אריה" צעקו בעידוד התנזים "בוז" לאלי ישי. "דרעי היה הגורם הממתן," אומר אזרד. "הוא ראה שהעסק הולך לפילוג גדול, והורה לנו להפסיק כדי לא לפגוע ברב עובדיה. זו הייתה החלטה הרואית שלו. עשר שנים אחרי שהשתחרר מהכלא הוא ישב בשקט. היום הוא חוזר שוב לאחד את העם, ולא לפלג. אנחנו יוצאים למהלך אדיר שאין מי שיעצור בעדו".

מה זה לא מפלגים? אתם מפצלים את ש"ס.

"דרעי הולך לנגוס בכולם. גם ש"ס צריכה לתמוך במפלגה שלו, גם אם תאבד מנדט אחד או שניים. הוא מביא עוד כוח למהפכה שלנו. לציבור המזרחי יהיו עוד עשרה מנדטים לפחות. למה לא? תהיה לנו הרבה יותר עוצמה. גם לש"ס".

אתה לא רוצה לראות את דרעי שוב בהנהגת ש"ס?

"לא. הסיפור של דרעי הוא אחר. הוא יכול לקחת את השלטון בתוך קדנציה אחת. הוא יהיה ראש ממשלה שמביא לאחדות העם. הוא הגשר שיחבר בין כולם: מזרחים וספרדים, דתיים וחילונים, עשירים ועניים. הוא הולך להביא את העם. אנחנו מסתובבים אתו בחוץ. אתה רואה את האהדה, את השירה. הוא גדול על ש"ס. הפלטפורמה שלו תהיה הרבה יותר רחבה. לא רק דתית ומזרחית. אפשר להגיע למשהו ענק. ש"ס תישאר עם המסרים שלה, עם הבסיס שלה. כמו המפד"ל. אנחנו ממשיכים הלאה".

דרעי ימרה את פי הרב עובדיה אם הוא יורה לו לשבת בבית?

"כן. ההנהגה היא הייעוד שלו בחיים. אני מקווה שהרב יקבל בהיגיון את הנתונים שאנחנו מציגים כאן. שיבין שאנחנו לא נגדו. אני יודע שיגידו לו ´דרעי בא, הוא נגדנו, לא נעבור בגללו את אחוז החסימה´. הוא לא צריך לשמוע. הרב יודע מי זה אריה דרעי".

אתה מדבר על אריה דרעי במונחים משיחיים.

"בהחלט. זו משיחיות פוליטית. ממתי חיכו אצלנו כל כך הרבה שנים לפוליטיקאי שפרש? אפילו דוד בן גוריון נשכח בשדה בוקר אחרי שעזב".

עכשיו כולם שוב כאן, יושבים יחד, כאילו לא חלפו 12 שנה, מוכנים ומזומנים להמשיך הלאה את המהפכה של דרעי שנכלאה בבית הסוהר ומאז לא היה לה המשך. דרעי השתחרר אמנם ביולי 2002 אבל מאז הוא לא מצא את עצמו בהנהגת ש"ס, והרב עובדיה לא טרח להחזיר לו את הפיקדון שהעביר באופן זמני לאלי ישי באוגוסט 1999. על דרעי העיב גם הקלון שהוטל עליו בגזר הדין, מה שמנע ממנו מעורבות בחיים הציבוריים במשך תקופה ארוכה. לפני שנתיים וחצי החליט דרעי לראשונה לצאת מהקופסה ולהתמודד על ראשות העיר ירושלים, אבל הוא היה אז בתחום הקלון, ובג"ץ פסל לו את התוכנית. בש"ס כמובן נשמו לרווחה.

"היום נגמרו התירוצים", אומר בפסקנות יעקב עידן, מראשי התנזים. "אין שום מניעה משפטית או אחרת. לאורך השנים מנעו מאריה את החזרה. היום דרעי רץ, ואנחנו איתו. ש"ס היום מייצגת את עצמה. ההנהגה שם לא יכולה למשוך יותר את הבוחר הספרדי. הם מסתכלים פנימה, לא החוצה. הציבור לא מעניין אותם אלא רק מה שקורה בבית הרב. ש"ס לא הצליחה להקים דור המשך, ועכשיו אנחנו כאן, מסתכלים אל העם ועל מחדלי הממשלה. אנחנו מציעים יכולת משילות ומנהיגות רחבה. עברנו את נקודת האל-חזור. המהפכה הספרדית נמשכת במלוא העוצמה של פעם, ואפילו יותר. אנחנו לא מתברברים כמו בעיריית ירושלים. המצב שונה. אנחנו מתחילים את ההתארגנות היום ויוצרים את התחושה בשטח. אנשים יבינו מה קורה וייסחפו אלינו".

אנחנו יושבים בבית "כרמי העיר" בגבעת שאול, אימפריה שהקים בינתיים יהודה אזרד לטובת נזקקים ומשפחות במצוקה. בשבוע הבא יעבור מטה דרעי למשרדים חדשים בשכונת ניות בעיר. על החבורה משקיפים מהקיר דיוקנאות של הרב שך, הרב מיכאל יהודה ליפקוביץ והרב דוד פוברסקי, שהיה יושב ראש ישיבת פוניבז´ שבה למד אזרד. הרב עובדיה נעדר ואזרד מסביר כי רצה לידו את הרבנים הליטאיים שליוו אותו בצעירותו. ההתרגשות במקום גדולה. הסקרים האחרונים שמעניקים לדרעי שבעה מנדטים עוד לפני שהחל בקמפיין מציתים את הדמיון. התחושה המשיחית של אזרד משתלטת על החדר. האמוציות עולות, ועמם גם רגשות הנקמה על מה שש"ס עוללה למנהיג.

דרעי וידיד. הקאמבק קרוב מתמיד (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

עוזי כהן היה איש השטח של ש"ס. בעצרות הגדולות של התנועה באותם ימים הוא היה מקביל את פניו של דרעי, צועד לאחור בגבו לקהל, וכך מפנה לו את הדרך לבמה. "היום יש שתי ברירות," אומר כהן וחותך שתי ידיים בתנועות חדות באוויר. "או שדרעי בפנים, או שהוא בחוץ. הרב עובדיה החליט שהוא לא ינהיג את ש"ס. אז מה, תושיב אותו בבית? תטיל עליו חרם? למה זה מגיע לו? הוא בנה לך מפלגה, הביא לך את כל העולם הפוליטי על מגש. אתה לא רוצה להחזיר לו את הפיקדון בש"ס, אז תשחרר אותו. אתה לא יכול לשים אותו בכלא כל החיים".

ש"ס. הכל מתפרק שם

ועם כל הלהט, החבורה בינתיים התבגרה וגם התברגנה. כמה מהם ניצלו את הכישרון ואת היוזמה והפכו לאנשי עסקים שמגלגלים מיליונים, הרבה יותר עשירים מדרעי עצמו "שרק חתך כמה קופונים", לדבריהם. יעקב עידן מייצג בארץ את עסקיו של המיליונר משה אינדיק. יהודה אזרד מסייע למשפחות נזקקות, כאמור. בשנתיים האחרונות אימץ אזרד את האב ואת הילדים שבהם התעלל הרב הסאדיסט, אליאור חן. דניאל אליהו מנהל מוסד גדול. עוזי כהן הוא עצמאי, שמטפל גם בנוער במצוקה. "לא מזמן, בחנוכה, שאלתי את החבר´ה שלי אם הם רוצים שאביא להם את הסטנדאפיסט אורי חזקיה. הם העדיפו לשמוע את אריה דרעי. הוא בא ודיבר איתם קרוב לשעתיים. ותחשוב שהם היו בני שמונה כאשר הוא נכנס לכלא", מתפעל כהן.

אנשי התנזים לא יודו בכך, אבל איש מהם לא הצביע לש"ס בשנים האחרונות. מבחינת כולם מדובר במפלגה שבגדה במנהיג המיועד שלה, קפאה על שמריה וזנחה את הרעיון הגדול שהוביל אותה. דרעי עצמו נתן לדברים ביטוי לאורך השנים, כאשר ראה את מפעל החיים שלו מתנפץ לרסיסים. בספר "בן פורת יוסף" של העיתונאים צבי אלוש ויוסי אליטוב מביאים השניים מונולוג נוגע ללב שנתן דרעי בביתו של ידידו העשיר משה רייך, זמן קצר אחרי שהשתחרר מהכלא. אנשי התנזים חותמים היום על כל מילה. מבחינתם לא השתנה דבר בש"ס, גם אם עברו תשע שנים מאז השחרור.

אלה היו ימי ממשלת אריאל שרון, שפיטר באחת ההזדמנויות את שרי ש"ס שלא הצביעו איתו על התקציב. "סוף סוף יש ממשלה ימנית והזדמנות פז להעביר כספים לישיבות ולתלמודי התורה. ותראו איזה ביזיונות השרים של ש"ס עושים," אמר אז דרעי. "בימי נתניהו דאגתי שעשרות מיליונים יעברו למוסדות התורה והחינוך, בלי שאף אחד ידבר או יכתוב. ועכשיו מה קורה? המוסדות מקבלים רק 50 אחוז ממה שמגיע להם. ב´אל המעין´ לא משלמים משכורות. הכל מתפרק שם. ש"ס חברה בממשלה והמצב של האנשים הוא הגרוע ביותר שהיה אי פעם. אני שומע שהם רוצים שאחזור לש"ס. הם מדברים על זה כבר שנתיים, אבל הם הרי משקמים את ש"ס אחרי שהרסתי אותה. אז מה? קוראים לאדם שהרס את התנועה כדי שישקם אותה"?, לגלג דרעי.

החבורה מנסה היום להציג מתינות ופנים מפויסות, אבל לא תמיד בהצלחה. דניאל אליהו, צעיר חביב ופיקח, אב לשישה, היה בימיו של דרעי סגן מנהל מחוז ירושלים בש"ס ומנהל בעיתון של ש"ס "יום ליום". גם אשתו עבדה שם. אחרי שדרעי נכנס לכלא נזרקו שני בני הזוג מכל תפקידיהם. אליהו לא יכול להשתחרר ממה שקרה בש"ס. "יש מצב חברתי נורא, עליות מחירים, עוני. איפה ש"ס במאבקים החברתיים? מה מעניין אותה? איפה קצת יידישקייט? אבל אני אומר: ´העבר מאחורינו. הפנים קדימה. אני לא בא מתוך מקום של נקמה, אלא מתוך תקווה חדשה".

הרב אלישיב. ברכת הדרך

במהלך הפגישה עם אנשי התנזים הושלך הס בחדר. למקום נכנס אדם בעל חזות מרשימה, שהצליח להפתיע אותי בנוכחותו. שמו חיים כהן, העוזר הצמוד והמקורב ביותר לרב יוסף שלום אלישיב, מנהיג הציבור הליטאי. כהן, אחד האנשים הממולחים בשטח, לא היה מעולם חבר בתנזים, אבל הוא נחשב לאיש סוד ומקורב לאריה דרעי, מי שיודע מראש על כל צעדיו. ברשימה של דרעי, כך אני מעריך, יתפוס כהן את אחד המקומות בחמישייה הראשונה.

כהן, 41, הוא איש מרתק. עד גיל 18 הוא גדל באורוגוואי למשפחה שהיגרה מחאלב, סוריה. הוא למד שם בישיבה של חסידי סאטמר האנטי ציוניים, אבל מאז שעלה לארץ הצליח להתחבר לממסד. כהן דובר ארבע שפות, עברית, אנגלית, יידיש וספרדית, ואחראי מאחורי הקלעים למהלכים רבים בציבור החרדי. כאשר הוא מדבר החבר´ה מקשיבים לו בהערכה. הם יודעים כי כהן הוא פי הגבורה, גם אם הוא מדגיש בכל הזדמנות שהוא מדבר על דעתו, והנוכחות שלו במחיצת אנשי דרעי שהתקבצו לריאיון הזה היא "פרטית ומקרית בלבד".

חיים כהן מפרט לראשונה את האסטרטגיה ואת הטקטיקה הפנימית שינקוט דרעי בחודשים הקרובים מול הרב עובדיה וש"ס. הניתוח שלו חד. "אין דרך חזרה," אומר כהן. "הרכבת של דרעי עלתה על הפסים, ומרגע זה אין מי שיעצור אותה. אין גם סיבה לעצור. החישוב פשוט. בבחירות שהיו ב1999- ש"ס רצה בראשות דרעי וקיבלה 430 אלף קולות. בבחירות 2003 בלי דרעי ירדנו ל260- אלף קולות. לאן נעלמו 170 אלף קולות? איפה מסתובבים שבעה מנדטים שלנו? האנשים הלכו לליכוד, לליברמן, למפלגת הגמלאים. היחיד שיכול לאסוף את הקולות הללו חזרה הוא אריה דרעי. אין מישהו אחר".

עברו מאז הרבה שנים. דרעי ישב בכלא.

"נכון, אבל זה מה שהפריע לאנשים ב,1999- אולי ההפך. היום יש לדרעי הרבה יותר מעמד ואחיזה בציבור. לדרעי גם יש קבלות. הוא לא יאיר לפיד או מישהו אחר שמקים מפלגה, ולא יודעים לאן הוא הולך. הוא מותג. כל מי שמבין את התמונה הזו צריך לדחוף את דרעי קדימה. יש ציבורים שהמפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה לא יגיעו אליהם לעולם. רק דרעי יכול".

דרעי נואם. בקרוב בכנסת? (צילום: מאיר אלפסי, כיכר)

מה יהיו המסרים של המפלגה החדשה?

"דרעי ילך על שתי נקודות. אם העולם מדבר על הסכנה האיראנית והבעיות סביבנו, דרעי ידבר על הבעיות הכלכליות של האנשים בארץ. יש ציבור רחב מאוד שקשה לו להתקיים. זה הציבור שדרעי הולך להציל. זה פיקוח הנפש שלו. הוא לא ינטוש אותם לרגע. הוא לא יאמר ´דברים שרואים משם לא רואים מכאן.´ הוא גם ידגיש שחברה רעבה היא נזק ביטחוני. אם רוצים להגן על העורף צריך לשפר את המצב של השכבות החלשות. אפשר לראות את ההשפעה שלו כבר עתה. כאשר הוא אומר משהו בנושא ההתייקרויות יש מיד תגובה בממשלה, בשטח".

הרב אלישיב תומך במרוץ של דרעי. הוא ייתן לו את ברכת הדרך?

"דרעי לא רץ על המסגרת החרדית. הוא לא בא לנגוס בש"ס. מצביעי ש"ס נאמנים לרב עובדיה. בני התורה ימשיכו להצביע לו. מה הבעיה? תשמע, כאשר אורי לופוליאנסקי פרש מראשות העיר בירושלים באנו לרב אלישיב בשאלה על המועמדים שהיו בשטח, ניר ברקת, מאיר פרוש ואריה דרעי. הוא שאל למי יש יותר סיכוי. אמרו לו לדרעי, והוא פסק שהוא ירוץ".

במילים אחרות, הרב אלישיב ייתן לאריה אישור להתמודד אם הרב עובדיה יורה לו לשבת בבית.

"הרב אלישיב אומר שלמלחמה צריך שני צדדים. דרעי לא הולך לצאת נגד ש"ס או לפגוע בה. אם הצד האחר יכה בו, הרב יגיד לו ´אל תענה. תמשיך הלאה"´.

אלי ישי. נזק בלתי הפיך

אריה דרעי לא אהב את הריאיון הזה עם מקורביו בתנזים. הוא לא צריך היום את המלחמות עם ש"ס, גם אם פניהם שלו ושל אנשי התנזים קדימה, לציבור הרחב, הרבה מעבר לכתפיים של הרב עובדיה. נדמה לי שהוא היה מעדיף לקבל את ש"ס בכל זאת, ולא לצאת להרפתקה המסובכת שכרוכה בהקמת מפלגה חדשה. המצב עדין.

מי שמכיר היטב את ש"ס יודע כי בבית הרב עובדיה יש היום סוג של מהפך, ודרעי רוצה להשלים אותו עד הבחירות. השר אריאל אטיאס משוכנע כי אלי ישי גורם נזק בלתי הפיך לש"ס, ואסור להפקיר היום את המפלגה לתחרות עם אריה דרעי ועם חיים אמסלם. הרב משה יוסף, בנו של הרב וידידו של אטיאס, שכינה לפני עשר שנים את דרעי "רשע וחתרן", שינה לחלוטין את דעתו. רק רעייתו יהודית יוסף דבקה בנאמנותה לאלי ישי.

דרעי ואנשי התנזים יודעים שעוד נכונו להם מלחמות. כולם מחכים לקלטת הבלתי נמנעת שבה יורה הרב עובדיה לדרעי שלא ילך לשום מקום, יישב בית וילמד תורה, ולא יקים מפלגה שהיא "אסון שיפגע בתנועת ש"ס הקדושה, חס ושלום." לדברים תתווסף גם קללה עסיסית, מן הסתם. הפעילים של דרעי טוענים שיידעו איך להתמודד עם המסרים הללו. שנים ארוכות מדי הם חיכו בחוץ, עקבו אחרי מה שקורה בפנים ויודעים, לדבריהם, באיזו דרך עקומה מתקבלות ההחלטות בבית הרב. "הבטן שלנו מלאה, אבל פנינו לשלום", מסכם יהודה אזרד. "בינתיים אנחנו מתגברים על כל הרגשות. אנחנו עסוקים בטובת העם".

דרעי בינתיים לא מבזבז זמן. בימים הקרובים הוא ירשום את העמותה שלו, שתהיה המסגרת למפלגה הפוליטית שיקים. את הליכי הרישום יבצע כנראה עורך דין נדב עשהאל מרחובות. הבחירה אינה מקרית. עשהאל עבד שנים ארוכות בפרקליטות המדינה, באגף למיסוי וכלכלה. בתפקידו האחרון הוא היה עוזרו של מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס. דרעי, אחרי כל מה שעבר, הולך להיות היום צדיק יותר מהאפיפיור, גם אם אין לו שום מגבלה חוקית ברגע זה לגייס כספים ולהתארגן. הפעם, מבטיחים בתנזים, המאבק יהיה נקי, לפחות עד שהיריבים ילכלכו.

(הכתבה מתפרסמת במוספשבת של "מעריב")

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר