אאא

"יש כאן ´עוקץ´ ומהר מאוד נדע מה עומד מאחורי מתן האישור לחברת התעופה אל על לטוס גם אילת", אמרו אתמול בחברות החשות נפגעות, ארקיע וישראייר.

ואכן מהר מן המצופה מתברר היכן העוקץ. פחות מיממה לאחר הודעת משרד התחבורה על ההרשאה שניתנה גם לאל על לטוס לאילת מגיעות ידיעות שהחברה תפעיל טיסות מן העולם לעיר הדרומית ב...שבתות וחגים.

במילים אחרות: עכשיו, תחת הכיסוי של פעילות באילת, תפעיל החברה את מטוסיה המושבתים בשבת, באמצעות חברת הבת סאן דור, או כל מסגרת שעליו תחליט, גם ביום המנוחה השבועי.

השבוע הודיעה חברת כספי תעופה כי היא עומדת להפעיל לראשונה טיסות ישירות ממוסקבה לאילת, והיא מגלה שתעשה זאת באמצעות חברת... סאן דור, חברת הבת של אל על. הטיסות יחלו כבר בשבת ה-5 לספטמבר, כשמחיר הטיסה כבר נקבע ל-300 יורו. בתי המלון באילת כבר הביעו את הסכמתם לקלוט את האורחים בימי שבת, אומרת חברת כספי.

בכל טיסה אמורים להגיע לאילת 211 תיירים במטוס בואינג 757. בתקופת ההשקה המחיר לאדם 300 יורו כולל מיסים. זוהי למעשה הפעם הראשונה שהטיסות ינחתו באופן ישיר בשדה התעופה של העיר אילת.

אבי נחום מנכ"ל כספי תעופה מתפאר ש"בחברה צופים כי חנוכת הקו החדש תעלה משמעותית את כמות התיירים שיגיעו מרוסיה לישראל ובמיוחד בחודשי החורף בו יוכלו הרוסים לברוח מהקור ולהנות מהשמש האילתית. כל הגורמים חברו יחד כדי לאפשר את הגעת התיירים הרוסים לאילת ללא קשיים, במטרה להגדיל את מספר התיירים המגיעים לעיר הדרומית בפרט ולישראל בכלל. כספי תעופה, הפעילה את קשריה עם גורמים סיטונאים במוסקבה במטרה ליצור ביקוש לטיסות, והמלונאים באילת יאפשרו את קליטת התיירים במלונות בשעות הבוקר של ימי שבת, דבר שלא היה בעבר".

מיד לאחר הודעת משרד התחבורה כי תאפשר לאל על לטוס לאילת פרסמו חברות ארקיע וישראייר הודעה מיוחדת שבה נאמר כי החלטת שר התחבורה לאפשר לאל על לטוס לאילת בנוסף לארקיע ולישראייר לא רק שלא תביא להוזלת כרטיסי הטיסה לאילת, כפי שאמרו דוברי משרד התחבורה, אלא אף תפגע בציבור הנוסעים בתעופה הפנים ארצית.

"החלטה זו, בהיותה מנותקת אפוא מן המציאות ומכל אמת מידה מקצועית, הינה כפי הנראה החלטה המונעת משיקולים פוליטיים", אומרות החברות הנפגעות, ומודיעות כי יפנו בנושא למבקר המדינה.

"החיפזון בקבלת ההחלטה מעורר תהיה לגבי השיקולים שהביאו לקבלתה טרם ביצוע עבודת ניתוח מקיפה של משמעויותיה, שכן ההחלטה לא התקבלה לאחר דיונים מקצועיים ובוודאי שלא אינטנסיביים, אלא פורסמה בריש גלי קודם לכן. רשות התעופה האזרחית שימשה במקרה זה כעלה תאנה מחורר לצרכים פוליטיים".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

מנכ"ל אל על חיים רומנו הבהיר כי אל על מחוייבת לא להפעיל טיסות בשבת. אל על לא טסה בשבת לשום יעד בעולם וכך תנהג גם לגבי אילת. אל על לא טסה בשבת סיכם חיים רומנו דובר אל על. בנוסף סאן דור לא תפעיל ולא מפעילה טיסות לאילת מי שקיבל אישור זו רק חברת אל על ולא סאן דור.  את תגובתו של חיים רומנו מסר ר' אריה פרנקל מ'פרסום גל' דובר אל על למגזר החרדי.

הנתונים שבידינו מוכיחים אחרת. כפי שתוכלו לקרוא במסמך המצורף בזה:

כאמור הבעלים של על אל מחזיקים גם בחברת סאן דור וכעת בוצע מהלך משמעותי נגד השבת בהפעלת קו חדש מחו"ל לאילת.

מדובר סאן דור נמסר בתגובה כי חברות השכר הישראליות סאן, דור, ישראייר וארקיע טסות בכל ימות השבוע למעט ביום כיפור. חברת סאן דור קיבלה ב- 18 למאי 2009 אישור של שר התחבורה לשמש כמוביל נקוב בהפעלת טיסות בקו מוסקווה-אילת. עם קבלת האישור הודיעה סאן דור כי תפעיל טיסות בקו זה.

על השאלה האם ישנו ספק בעובדת היותה של סאן דור חברת בת של 'אל על', אמרה לנו דפנה ממשרדו של רני רהב המדברר את 'סאן דור', כי אין כל ספק, ו'אל על' היא הבעלים של סאן דור.