אאא

שאלה לקו החם:

יש לי ילדה בגן חובה בת חמש וחצי. היא חכמה ומבינה הכול אבל לא מדברת ברור. הגננת טוענת שיש לה בעייה וצריך קלינאית תקשורת. רציתי לשאול מתי דיבור לא ברור או קושי בדיבור הופכים להיות בעייה, הרי זה הגיל שבו השפה מתפתחת?

תודה רבה!

שלום אמא!

קודם כל, את מאד צודקת. השנים הראשונות הן השנים הקריטיות להתפתחות השפה ולכן אם יש חלילה בעייה חשוב לאתר אותה בהקדם כשההרגלים עדיין לא מקובעים. לכל גיל ישנם שלבי ההתפתחות השפתית שלו. אם הבת שלך חורגת, רצוי כן לפנות לעזרה. מה גם שבגיל הזה מגיעים לך טיפולים בחינם דרך כל קופות החולים וכדאי לנצל זאת.

כמה נתונים חשובים:

עד גיל ארבע ילדים צריכים לדעת לבטא את כל העיצורים שבמילה - לדוגמא: אוטובוס ולא אוטובו, שמיכה ולא שיכה. הם גם צריכים לומר מילים שלימות ולא להשמיט הברות כמו: צה לישון במקום רוצה לישון או ננה במקום בננה

בגיל חמש וחצי צריכה הבת שלך גם לדעת לזהות את ההברות כולן ולא להשמיט חלק כמו 'אתה' במקום סבתא או 'בובי' במקום דובי.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

חשוב לבדוק האם היא משכלת באופן קבוע את מקומן של ההברות בתוך המילה: קלבת שבת, במקום קבלת שבת, קרמל במקום קלמר. כמובן שאם התופעה מופיעה רק במספר בודד וקבוע של מילים אין בעייה, אך במידה והיא מדברת כך לעיתים קרובות יש לחשוד בקושי אמיתי.

קושי בדיבור יכול להיות תוצאה של הבחנה שמיעתית לקוייה או חסרה כפי שכתבנו במאמר אך יכול להיות גם תוצאה של רפיון שרירים באזור הפה. מה קורה בנושא האוכל? האם ביתך בררנית במאכלים? האם היא מתקשה לאכול מזונות מוצקים וקשים או מעדיפה את הרכים? האם היא מריירת (נוזל לה רוק מבלי שליטה)? האם היא עדיין משתמשת במוצץ או בקבוק?

אם התשובה לחלק מן השאלות הללו הוא כן כדאי מאד לפנות לקלינאית תקשורת. קשיי שפה משפיעים לרוב גם על תהליכי קריאה וכתיבה וכדאי לנצל את הזמן עכשיו, כשהיא עדיין בגן ולעבוד בצורה אינטנסיבית ויעילה לקראת הכניסה לבית הספר בשנה הבאה.

בהצלחה רבה.