אאא

שנה חדשה נפתחה זה עתה בפנינו, בתקווה שזו ה"שנה" תביא ל"שינוי" חיובי אצל כל אחד מאתנו.

כידוע, הגרפולוגיה היא "ראי הנפש" המתבטאת באמצעות קשר מוח-יד, ודרכה ניתן ללמוד על תכונות האדם. לפי זה, כאשר אנו עוברים שינוי בחיינו, במצב רוחנו, או במידת האנרגטיות שלנו, גם כתב ידנו משתנה בהתאם. נשאלת השאלה, האם ניתן לפי אותו העיקרון, להשפיע על תכונות ולהביא לשינוי חיובי באצעות פעולת הכתיבה?

גרפותרפיה

שיטת ה"גרפותרפיה" היא שיטה שנקראה בגרמניה (מקום בה החלה את התפתחותה) השיטה ה"גרפולוגית-פסיכותרפית - פסבדו-מדעית", טיפול דרכו ניתן לשפר את תכונות האישיות בעזרת שינוי מכוון ומודע בדרך הכתיבה - בתנועות היד ובכתב,אצל ילדים ומבוגרים.

פעולת הגרפותרפיה דומה לפעולתם של תרפיות אשר משתמשות בגוף כדי להשפיע על הנפש. לדוגמה, ניתן להשפיע על אדם דיכאוני שהולך כפוף, עם כתפיים שמוטות ופנים נפולות, ע"י הרגל הדרגתי של שינוי תנוחת הגוף בהליכה זקופה, כתפיים מורמות וחיוך על הפנים. (הגם שהדברים יראו מאולצים ולא טבעיים בשלב ההתחלה, הרי ש"הרגל נעשה טבע")

שחרור ממתחים

על אותו העיקרון, הגרפותרפיה משיגה את מטרתה להשפיע על הנפש, בעזרת תרגילי גוף המאפשרים ישיבה ותנוחה נכונה, וכן הרפית תנועת הכתיבה וביצוע שינויים בתנועות ובאופני לחץ הכתיבה הקימים. על ידי כך, היא תורמת לשיפור הרגשתו של המטופל תוך שהיא מסיעת לו להשתחרר ממתחים.

כמו כן, שיטת טיפול זו כוללת מיגוון תרגולי כתיבה ורישום של צורות יסוד.

מעבר לכתיבה זורמת

שימוש נוסף של הגרפותרפיה (שמתקשר בסופו של דבר גם לשינוי הפנימיות), הוא לתקן צורות כתיבה בלתי טבעיות כדי להביא לכתב טבעי וזורם. המטרה כאן היא למנוע עיצוב צורת אותיות מוגזם ולהביא ליצירת קווי יסוד של אותיות מבלי לבצע חזרות מיותרות ושינוי כיוון בלתי יעילים, וכך להפוך את הכתיבה למהירה, ספונטנית,זורמת ובהירה יותר.

כיום נעשה שימוש בגרפותרפיה אף לחולי פרקינסון אשר מתקשים בפעולת הכתיבה בגלל הרעד בידם והעדר הקואורדינציה.

דוגמאות לתרגול גרפותרפי:

הערכה עצמית

אדם בעל דימוי עצמי נמוך, אשר כותב אותיות קטנות בלחץ חלש, או שחתימת ידו קטנה מכתב היד עם קו ש"מוחק" את החתימה (מעין פסילה עצמית), יתבקש לתרגל כתיבה גדולה יותר בלחץ חזק ובטוח, תוך הגדלת החתימה והדגשתה עם קו תחתי במקום קו ה"מחיקה".

גישה אופטימית

אדם אשר רוצה לאמץ לעצמו  צורת חשיבה אופטימית, שתחליף את זו הפסימית, יוכל לעבוד על כתיבת שורות בזווית שמתרוממת יותר כלפי מעלה, הקפדה על כתיבה בזוית ימנית (זוית חדה), שמסמלת הליכה קדימה, כמו גם על הגדלת כתב ידו.

שמירה על האנרגיה

לעתים אנחנו מוציאים כמויות אנרגיות מיותרות כאשר אין צורך בכך. התמודדות יומיומית מוצלחת בנויה על מאמץ, ואחריו הרפיה והתחדשות וחוזר חלילה. אחת הדרכים לראות התמודדות כושלת בניתוב הכוחות הינה דרך כתב היד, כאשר אנו מפעילים לחץ כתיבה במקום שנדרשת הרפייה.

למשל, במצב של עלייה כמו באות ל' כשמגיעים לחלקה העליון, אמורה להיות הרפייה הדרגתית של לחץ החדירה על הניר. לעומת זאת, באופן טבעי, צריך להיות לחץ בקווים היורדים כלפי מטה, כמו באות נ' סופית. ניתן לתרגל פעולת לחץ והרפיה במקומות הנכונים באמצעות ציור גלי-י ם, כאשר לוחצים בקווים היורדים, ומרפים בקווים העולים. אם נלמד "ללחוץ" במקומות הנכונים ולהרפות היכן שצריך, אזי נוכל לאזן את אופן חלוקת האנרגיות ולנתב את כוחותנו בצורה יעילה יותר בעשייה היומיומית.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

השגת מטרות

ישנה שיטת עבודה נוספת בתחום הגרפותרפיה (שאינה נוגעת לגרפולוגיה שאיננה עוסקת בתוכן הכתיבה) שיכולה לסייע לשנות או להגשים רצונות. האדם מתבקש לדוגמה, לכתוב יעד אחד מעשי (אפשר להוסיף כמובן יותר) שברצונו להשיג, אולם בעקבות ריפיון או מעצורים רגשיים וכד', הוא לא מממש את רצונו, וכך למלא יום יום, דף שלם שבו הוא חוזר שוב ושוב על המשפט. לאורך זמן ועם הרבה עקביות, הדברים משפיעים על הנפש.  

פורקן מתחים וכעסים

אם אתם אוצרים בתוככם כעסים, תסכולים וכד', בין אם זה קשור לבן הזוג, ובין אם מדובר על רגשות שליליים שהנכם חווים בגלל מישהו אחר שפגע בכם בצורה כלשהי, כתבו מכתב (שלא על מנת לשלוח!!!) שבו הנכם פורקים את כל המטען שעל לבכם. אל תהססו לתאר את הדברים עם כל עוצמת החוויה שלכם, כולל כל מה שהייתם רוצים באמת לומר ולא הייתם מעיזים. דרך זו  היא דרך תרפית מצוינת שהוכיחה את עצמה כיעילה, כדי להשתחרר ולהרגע.

יש לציין שאין לצפות לתוצאות "בזק" לשינוי מהותי ע"י הטיפול הגרפו-תרפי. כדי לצפות בשיפור משמעותי בתחום מסוים, יש לעבוד בעקביות, בהתמדה ולאורך זמן, תוך הקפדה על הנחיות המטפל.

הכותבת תמר פינקלשטיין- גרפולוגית מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית בישראל.

tamarf.grapho@gmail.com