אאא

הדעיכה בתעשיית המחשבים האישיים לא נעצרת, אלא רק מתעצמת: כך מציינת חברת המחקר גרטנר בדו"ח הראשוני שלה שפורסם היום (ב').

הדו"ח, המשקף את מצב בתעשייה, מעריך כי בסך הכל נמכרו ברבעון האחרון כ-90 מיליון מחשבים אישיים, ירידה של 4.9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד וירידה כלל שנתית של 3.5%.

HP בראש, לנובו מצמצמת את הפער במהירות

נתוני הדו"ח הראשוני, עם זאת, לא עולים בקנה אחד עם נתוני החברה עצמה - בעוד שבדו"ח הנוכחי גרטנר אמרה כי ברבעון האחרון של 2011 נמכרו כ-95 מיליון מחשבים ולאורך כל 2011 נמכרו 365 מיליון מחשבים, בדו"ח המקדים שלה לפני כשנה העריכה גרטנר את המכירות ב-92.2 מיליון לרבעון ו-352 מיליון לאורך כל השנה, חריגות משמעותיות במיוחד. החריגה נובעת ככל הנראה משיטות החישוב והערכה של החברה, שאינה אוספת את המידע ישירות מהיצרניות אלא מהיקף המשלוחים של מספר קמעונאיות. מגרטנר טרם נמסרה תגובה לנושא.

גרטנר גם פרסמה באוקטובר האחרון הערכה לפיה לנובו עקפה את HP כיצרנית המחשבים הגדולה בעולם, הערכה שהתגלתה כשגויה, אם כי הפער בין החברות הצטמצם בצורה משמעותית. חברת המחקר הותקפה דאז על ידי HP, שאמרה ששיטות איסוף המידע שלה אינן מדויקות.

לפי הדו"ח הנוכחי, HP ממשיכה להוביל עם 16.2% מהשוק, ואחריה לנובו עם 15.5%, Dell עם 10.2%, אייסר עם 9.5%, ואסוס עם 7.2%. לנובו רשמה את הצמיחה המהירה ביותר ואף הגדילה את היקף המכירות שלה - החברה היחידה שהצליחה לעשות זאת בצורה משמעותית. היקף המכירות של Dell, לעומת זאת, ירד ב-23%.

ווינדוס 8 לא הצילה את השוק

במידה והדו"ח הנוכחי מדויק, עם זאת, הדבר מראה כי התעשייה אינה צומחת, למרות החדירה המהירה של טכנולוגיות ומחשבים אישיים לאזורים מתפתחים כגון הודו, סין, אפריקה ודרום אמריקה. גם תקופת החגים החזקה בארצות הברית, התאוששות הכלכלית העולמית וההשקה של מערכת ההפעלה ווינדוס 8 לא הצליחה לעצור את הדעיכה.

השקה של מערכת הפעלה חדשה בדרך כלל מלווה בגל של מוצרים חדשים וכך גם מכירות, אבל הדבר לא קרה השנה. גם הרגיעה בשוק האחסון והירידה במחירי הכונים הקשיחים, שזינקו לאחר המשבר-הכלל העולמי בתחום עקב השטפונות במזרח, לא הצליחו לגרום לעליה במכירות.

את ההסבר להחלשות תעשיית המחשבים האישיים נוטים לתלות בכוח של תעשיית הסלולר. מיקקו קיטאגווה, אנליסטית בכירה גרטנר, אמרה כי "טאבלטים משנים את התעשייה" והסבירה כי אנשים רבים נוטים להחליף את המחשבים הישנים שלהם בטאבלטים.

הירידה בשוק המחשבים בארצות הברית, שוק שבו תעשיית הסלולר מבצעת את השינויים הכי מרחיקי לכת בהרגלי הצריכה, דווקא מתונה יחסית ועומדת על 2% בלבד. הירידה החדה במיוחד היא דווקא בשווקי אירופה והמזה"ת, שם היקף מכירות המחשבים צנח ב-10%.