אאא

עשר חברות המזון הגדולות בעולם מייצרות יחד יותר גזי חממה מכל המדינות הסקנדינביות. אילו הן היו מדינה, הן היו מדורגות במקום ה־25 בדירוג המדינות המזהמות בעולם - כך לפי דו"ח של ארגון אוקספם שפורסם היום.

החברות שהוזכרו בדו"ח, המכונות גם עשר הגדולות, הן קוקה־קולה, דנונה, ג'נרל מילס, קלוג'ס, מארס, נסטלה, פפסי, יוניליוור, Associated British Foods ומונדלז אינטרנשיונל (המייצגת בין היתר את מותג השוקולד קדבורי). אוקספם סימן את יצרנית הדגנים קלוג'ס ואת תאגיד הענק ג'נרל מילס (המחזיקים בין היתר במותגים האגן דאז ופילסברי) כשתיים מהחברות בעלות המדיניות הסביבתית הגרועה ביותר, והגדיר אותן כ"מפגרות מאחור". הוא קרא להן להוביל את סקטור יצרני המזון למדיניות אחראית יותר. מנגד הוא הבליט לטובה את קוקה־קולה, יוניליוור ונסטלה, שמנסות לנקוט מדיניות "אגרסיבית יותר" לטיפול בבעיה.

שיטפונות ובצורת

הדו"ח השווה בין דיווחי הפליטה השנתיים של חברות ומדינות. לפי הדו"ח, "עשר הגדולות" פולטות בשנה 263.7 מיליון טונות של גזי חממה (GHGs) - יותר מפינלנד, שבדיה, דנמרק, נורבגיה ואיסלנד יחד. מדינות אלה פולטות 250 מיליון טונות של גזי חממה בשנה.

לדברי הארגון, החברות מסוגלות להפחית את הפליטות שלהן ב־80 מיליון טונות עד 2020. הוא טוען שהן אינן עושות מספיק לשם כך, וזאת למרות האיום שהשינויים האקלימיים מציבים על אספקת הרכיבים הדרושים לייצור המוצרים שלהן ולנוכח הצורך להאכיל אוכלוסייה הולכת וגדלה. בדו"ח נכתב כי החברות יסכנו גם את עצמן, אם לא יעשו יותר לנצל את ההשפעה והכוח שלהן למלחמה במשבר האקלים. שינויי אקלים גורמים בין היתר לסופות, שיטפונות ובצורת, כולן תופעות שפוגעות ביצרני מזון ומעלות את מחירי המזון בעולם, שגורמים ליותר רעב ועוני.

אוקספם העריכה בדו"ח שהמחיר של מוצרים כמו קורנפלקס יכולים לזנק בעד 44% ב־15 השנים הבאות בעקבות שינויי האקלים.

"בכך שהן לא עושות די להפחית את הזיהום שלהן, 'עשר הגדולות' שמות את המטרות קצרות הטווח שלהן במקומם של האינטרסים ארוכי הטווח - שלהן ושל כולנו. ההשפעה והעושר שלהן הם הרכיבים המושלמים כדי להגיע להחלטה להפסיק לסכן את העסקים שלהן ולהפסיק להחריף את משבר האקלים", אמרה לעיתון "הגרדיאן" סאלי קופלי, מנהלת תחום המדיניות באוקספם בריטניה.

"מחויבים לסביבה"

לפי הדו"ח, עשר החברות מייצרות יחד 1.1 מיליארד דולר הכנסות ביום, סכום השווה לתמ"ג של כל המדינות המתפתחות בעולם.

מקלוג'ס נמסר: "קלוג'ס מחויבת לעשות מה שנכון עבור הסביבה. כחלק מהמחויבות הזו אנו פועלים כדי להפחית את פליטת גזי החממה שלנו וכן את האנרגיה והמים שבהם אנחנו משתמשים ב־15%-20% עד 2015".

מג'נרל מילס נמסר כי "כחברת מזון אנחנו מאוד מודעים להשפעה של שינויים כאלה על החקלאות ועל אספקת המזון העולמית. אנחנו מעורבים באופן פעיל בשינוי של מדיניות האקלים בתחום המזון, ועושים פעולות שונות כדי להפחית את פליטת גזי החממה".