אאא

כל נהג מתחיל יודע שנהיגה בחורף קשה לאין שיעור מנהיגה בימות הקיץ. הכביש החלקלק שמונע מאיתנו לבצע כל פעולה חדה - עצירה או סיבוב, והראות המוגבלת מחייבת את הנהגים לנסוע לאט יותר ולשמור על מרחק גדול יותר.
על פי משרד התחבורה, מומלץ להפחית 30% מהמהירות בכביש עירוני ו-20% בכביש בינעירוני.

האצה ובלימה

האצה חזקה מדי בכביש חלק עלולה לגרום לסבסוב הגלגלים במקום ואיבוד שליטה.

מרחק בלימה: בכביש חלק, מרחק הבלימה מתארך מאד. שמרו על רווח גדול יותר מהרגיל ותכננו את העצירה מראש, כדי להימנע מבלימה פתאומית.

בלימת פתע על כביש רטוב עלולה לגרום להחלקה ולאיבוד שליטה. האטו בעדינות לפני כל סיבוב ופנייה חדה, והיכנסו לעיקול במהירות איטית, וסובבו את ההגה במתינות. בלימה על כביש רטוב בסיבוב מסוכנת מאד.

מערכות ה-ABS אינן מונעות החלקה בכל מצב, ואינן תמיד יעילות בכביש רטוב. כאשר מערכת ה-ABS נכנסת לפעולה בעת בלימת חירום, מורגשות לעתים "דפיקות" חזקות בדוושה. אין צורך להיבהל ותמשיכו לבלום.

נהגים אחרים: בתנאי מזג אוויר קשים, נהגים רבים מרוכזים אך ורק ברכב שלפניהם ואינם מודעים למה שקורה בצדדים ומאחורי הרכב. זכרו זאת לפני יציאה לעקיפה או פנייה.

בנוסף, באזורים עירוניים יש לנהוג בחורף בזהירות, ולהימנע מנסיעה מהירה ברחובות צרים שבהם עלול לצוץ הולך רגל מבין המכוניות החונות. גם הולכי הרגל, המכוסים בכובע ומטריה, סובלים בחורף משדה ראייה מוגבל, וילדים עטופים במעיל גשם עלולים לא להבחין כלל ברכב מתקרב. לכן חשוב מאוד לנהוג בזהירות ברחובות צרים, בעיקר אם בצדדים ישנן מכוניות חונות.

שלוליות

רצוי להימנע מכניסה לשלוליות גדולות, מכיוון שאין לדעת את עומקן ואם יש בהן בורות. אם לא ניתן לעקוף את השלולית, יש להאט ולחצות אותה במהירות איטית, בהילוך הנמוך ביותר אך בסיבי מנוע גבוהים.

שמרו על תנועה רצופה, הגה ישר קדימה ומהירות קבועה, והימנעו מבלימה או האצה. היכנסו למים באיטיות, כדי לא ליצור גלים שעלולים לכבות את המנוע. שמרו מרחק מכלי רכב אחרים, העלולים ליצור גלים שיציפו את רכבכם. היזהרו מבורות שעלולים להסתתר בשלולית.

אם נפלתם לבור והרגשתם מכה בתחתית הרכב, בדקו את תחתית הרכב. בלמים רטובים אינם בולמים היטב. לאחר היציאה מהשלולית לחצו מספר פעמים על דוושת הבלם (תוך התחשבות ברכב שמאחוריכם!) כדי לייבש את הרפידות.

נהיגה בגשם כבד

נהיגה בתנאים קיצוניים, כאשר לא ניתן לראות את הכביש ואת הרכב שלפניך, קשה ומסוכנת. בישראל ניתך לפעמים מבול של ממש, בדרך כלל לזמן קצר. במצבים כאלה רצוי לעצור בזהירות בצד הדרך והרחק ככל האפשר מהכביש, לוודא שאינכם חשופים לפגיעת רכב חולף, להדליק אורות מצוקה ולחכות שהגשם יירגע.

נהיגה בערפל

בתנאי ערפל טווח הראייה מצטמצם מאד, לעתים עד מטרים ספורים. יש להאט מיד עם הכניסה לערפל ולנהוג בהתאם. אור גבוה (אור דרך) אינו יעיל בערפל. יש להשתמש באור רגיל (אור מעבר) ובפנסי ערפל אם יש.

רכב דו גלגלי

נהיגה ברכב דו גלגלי בחורף חושפת את הרוכב לסכנות רבות. כושר הבלימה של שני גלגלים נמוך יותר מאשר של ארבעה, וסכנת ההחלקה גדולה פי כמה. כמו כן, מזג האוויר משפיע על הרוכב החשוף הרבה יותר מאשר על נהג המכונית המוגן. נהיגה בטוחה בחורף דורשת מהרוכב זהירות רבה, ניסיון, מערכות תקינות וביגוד מתאים.

רכב דו גלגלי עלול להחליק, להיפגע או "להידחף" מהכביש על ידי כלי רכב חולפים שאינם מבחינים בו, להיטלטל מהרוח או להיתקע בשלולית. הרוכב עצמו, עלול לסבול מקור, רטיבות וראות לקויה, שפוגעים בריכוז וביכולת הנהיגה.

מספר נקודות נוספות החשובות לנהיגת חורף

צמיגים הם הרכיב העיקרי והחשוב ביותר בכל הנוגע לאחיזה בכביש. יש לשמור על לחץ אוויר מתאים מכיוון ולחץ לא מתאים פוגע באחיזת הצמיג ובחסינותו. אם הצמיג יבש או שחוק יש להחליף אותו בהקדם כדי שלא יווצר מצב של פיצוץ פתאומי או איבוד אחיזה מוקדם של הצמיג. במשאיות מדובר בנתון קריטי ממש.

בנסיעות ארוכות בגשם עם מגבים עובדים יש להזהר מ'אפקט ההיפנוט' שיש למגבים עקב תנועתם הלוך ושוב. במידה ואתה מתחיל להרגיש אפטי, עצור והתרענן.

מגב יבש ולא טוב יוצר מריחות על החלון ומקשה על הראות. יש להחליף מגבים פגומים.

הפשר את האדים על השמשה הקידמית והחלונות לפני הנסיעה ולא אחרי תחילתה. מצב קירור של המזגן המופנה לשימשה הקידמית מפשיר את האדים מהר יותר.

הדלק אורות גם ביום כדי לשפר את טווח הראות שלך ולאפשר לאחרים להבחין בך מרחוק. במקביל, נקה בוץ מהפנסים.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

כשנוסעים עם חלונות סגורים האויר מתחמם מהנשימה שלנו והוא נהיה עשיר ב-2CO, אשר גורם להירדמות. לכן, יש לאוורר מדי פעם את פנים הרכב על ידי פתיחת החלון.

אם הגשם נהיה כבד עד כדי אובדן ראות, עצור בצד וחכה עד לרגיעה.

וודא שמיכל המים של המתזים מלא ושהמתזים תקינים כדי שתוכל בכל עת לנקות את השמשה הקידמית מרסס כביש, מבוץ ומלכלוך.

אם אתה נוסע על צמיגי שטח, האט. אחיזת הכביש שלהם פחותה באופן משמעותי מרכבים רגילים.

הסתכל תמיד קדימה וחפש סכנות אפשריות.

כמובן שעדיף שכל נהג יעבור קורס נהיגה מתקדמת, כך הוא יתורגל לנהיגת חירום.